De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bandenmaat: Wijziging van de reglementen (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=5959)

airco 01-09-2003 17:25

Quote:

Originally posted by Finish
Bridgestone ontkent Michelin 'verklikt' te hebben. 't Is altijd maar een schuldige zoeken, wie heeft het rommeltje in gang gezet ?
....

Wie weet was het Paul Stoddart wel .... Die onder druk van Trust-baas Perridon met Resultaten moet komen ....Dus dacht Paultje .... als we hen zo wat saboteren vallen er wel punten te rapen :+ :+ :D:D

airco 01-09-2003 17:53

Quote:

Originally posted by stijnconinx
De banden zijn heel het seizoen al ok bevonden dus moeten ze nu ook maar niet komen zeuren! Stoppen met zagen Bridgestone en bewijs dat je het beter kan, op de baan weliswaar! Michelin heeft een band gemaakt die volgens het reglement in orde is, op het randje maar reglementair. Dit is geen "gat" in het reglement ofzo, het is gewoon het reglement. Het gaat toch niet op om een paar weken voor een GP ineens te eisen dat ze opnieuw moeten beginnen zeker!
Ik hoop dat je op de hoogte bent van een wereldwijd aanvaard beginsel in de rechtspraak
"De Geest van de wet primeert boven de Letter van de wet"

Indien we jou redenering toepassen op de GP van Monaco 2 jaar geleden ......
- Arrows kwam toen met voorvleugels waar op de neus nog een extra vleugel gemonteerd was recht in het gezichtsveld van de piloot
http://www.f1racing.net/photo/monaco/thu47b.jpg
==> voor de letter van de wet ... geen probleem. Er was niks wat dit verbood aan Arrows. Toch duurde het maar een uurtje of ze waren verboden. Heel de voorbereiding van Arrows voor Monaco naar de vuilbak.

Als er nu een situatie ontstaat die door het reglement niet voorzien is, maar die volgens de organisator tegen de geest van de reglementen is ...... Waarom zouden ze dat dan niet mogen verbieden.

Pascal 01-09-2003 17:58

De oplossing : al de reeds gereden GP' s opnieuw rijden :+ :+ :D :D

Dit met reglementaire banden ;)

C U

airco 01-09-2003 17:59

Quote:

Originally posted by Pascal
De oplossing : al de reeds gereden GP' s opnieuw rijden :+ :+ :D :D

Dit met reglementaire banden ;)

C U

Das pas een gedacht se ;)

en iedereen die tickets had mag opnieuw gaan zien met hetzelfde ticket ;)

Guido 02-09-2003 12:21

Quote:

Originally posted by airco
:applaus: voor de prachtig gefundeerde mening van Huudo :rolleyes: :rolleyes:

Als je in je post niet verder komt dan wat flamen naar de FIA, Schumacher of Ferrari ..... post dan gewoon niet. Ik begrijp überhaupt al niet wat die 2 laatsten plots misdaan hebben in deze discussie.

Ik ben reuzebenieuwd van u te vernemen welke keuze de FIA dan wel heeft (buiten het standpunt dat ze nu innemen).
Die uitleg is hopelijk iets boeiender dan bovenstaande http://www.tweakers.net/g/s/sleepey.gif

Ik mag hier best "volgens u" ongefundeerde meningen formuleren, voor zover ik weet is dat niet tegen de huisregels.

Toon mij waar ik geflamed heb op Ferrari en Schumacher?? Enkel naar de FIA heb ik zwaar uitgehaald. De verwijzing naar Ferrari en Schumacher was er naar een uitspraak die jij eerder hebt gemaakt en staat bovendien in een aparte alinea. Uw beoordeling is dus niet alleen fout, ook de suggestie om maar niet te posten is ongepast, maar bon, zand erover.

De keuze die de FIA heeft is zoals Sennake aanhaalt. Als de banden niet reglementair zijn, dienen alle punten afgepakt waar deze banden werden gebruikt. En ik weet als techneut maar al te goed, en zij trouwens ook, dat geen enkele reglement waterdicht te krijgen is aangezien de ingenieurs zullen blijven zoeken in het "op het randje" gebied. (ingenieur - ingenieus) Kwestie van de FIA is om daar een beetje volwassen op te reageren, maar dat lukt niet altijd even goed.

Boeiend? Who cares.

;)

airco 02-09-2003 12:38

Quote:

Originally posted by Huudo
De keuze die de FIA heeft is zoals Sennake aanhaalt. Als de banden niet reglementair zijn, dienen alle punten afgepakt waar deze banden werden gebruikt. En ik weet als techneut maar al te goed, en zij trouwens ook, dat geen enkele reglement waterdicht te krijgen is aangezien de ingenieurs zullen blijven zoeken in het "op het randje" gebied. (ingenieur - ingenieus) Kwestie van de FIA is om daar een beetje volwassen op te reageren, maar dat lukt niet altijd even goed.
Dus omdat Michelin geen alternatief voorzien heeft moet de FIA de band die naar hun mening "over het randje is" maar toelaten voor de rest van het seizoen. :rolleyes: :rolleyes:
Waarschijnlijk is dat de reactie waar je als Mercedes-fan op hoopt, maar of dat dan de volwassen reactie is durf ik te betwijfelen.

Guido 02-09-2003 12:43

Quote:

Dus omdat Michelin geen alternatief voorzien heeft moet de FIA de band die naar hun mening "over het randje is" maar toelaten voor de rest van het seizoen. :rolleyes: :rolleyes:
Waarschijnlijk is dat de reactie waar je als Mercedes-fan op hoopt, maar of dat dan de volwassen reactie is durf ik te betwijfelen.

'k heb net de FAQ gelezen en denk dat ik het hier bij ga laten. Eer aan mezelf houden, zoals dat zo mooi heet, want hieruit geraken gaan we niet doen denk ik.

Ongeacht wat wij ervan denken. De FIA is de baas en wat zij beslissen, is wet. Net als de scheidsrechter die onterecht een penalty geeft of verkeerdelijk een rode kaart trekt.

;)

airco 02-09-2003 12:44

Quote:

Originally posted by Huudo
Ongeacht wat wij ervan denken. De FIA is de baas en wat zij beslissen, is wet. Net als de scheidsrechter die onterecht een penalty geeft of verkeerdelijk een rode kaart trekt.

;)

;)

Sennake 02-09-2003 13:04

Nu is het enkel nog wachten op een bandenconstructeur die een band ontwikkelt die in nieuwe toestand de gewenste breedte heeft, tijdens de race aanzienlijk breder wordt en op het einde van zijn "looptijd" terug de gewenste breedte aanneemt :+

Dit doet me terugdenken aan Tyrrell die ooit hun minimum gewicht behaalden door een extra ballast aan loodbolletjes mee te nemen in hun wagens, die vlak na de start "gedropt" konden worden en aldus een enorm gewichtsvoordeel opleverden... Dit is niet uit mijn duim gezogen (in tegenstelling tot het voorgaande), dit is ECHT gebeurd! Maar het heeft (uiteraard) niet lang geduurd...

A.J. 02-09-2003 13:22

Quote:

Originally posted by Sennake

Dit doet me terugdenken aan Tyrrell die ooit hun minimum gewicht behaalden door een extra ballast aan loodbolletjes mee te nemen in hun wagens, die vlak na de start "gedropt" konden worden en aldus een enorm gewichtsvoordeel opleverden... Dit is niet uit mijn duim gezogen (in tegenstelling tot het voorgaande), dit is ECHT gebeurd! Maar het heeft (uiteraard) niet lang geduurd...

Ik denk dat het toch iets anders was bij Tyrrell. Ze hadden loodbolletjes in hun radiators. Ze reden de race met slechts een minimum aan water aan boord en tijdens de laatste pitstop werd er dan "water" bijgetankt voorzien van loodbolletje om de wagen op zijn voorgeschreven gewicht te brengen. Het grootste deel van de race werd dus gereden met een wagen die een stuk te licht was. Destijds was het verboden om te tanken in de pits, en dus ook "water" tanken was verboden. Ze werden om verschillende redenen gediskwalificeerd dat seizoen, buiten sjoemelen met het gewicht zijn ze ook gepakt op illegale benzine, onreglementaire gaten in de bodem van de wagen en onreglementaire benzine leidingen.
Zo gingen enkele mooie resultaten van Brundle en Bellof verloren.

Sennake 02-09-2003 13:29

Quote:

Originally posted by A.J.
Ik denk dat het toch iets anders was bij Tyrrell. Ze hadden loodbolletjes in hun radiators. Ze reden de race met slechts een minimum aan water aan boord en tijdens de laatste pitstop werd er dan "water" bijgetankt voorzien van loodbolletje om de wagen op zijn voorgeschreven gewicht te brengen. Het grootste deel van de race werd dus gereden met een wagen die een stuk te licht was.
Juist. Toen ik mijn tekst nalas dacht ik al "hoe kregen die mannen hun wagen dan op hun juiste gewicht na de race?" Op de manier zoals jij het zegt was dit geen probleem. Tot ze gepakt werden natuurlijk. Maar enfin, basically kwam het erop neer dat ze dus "te licht" rondreden in de race...

Gilles 02-09-2003 20:19

<i>2003 Formula One Techincal Regulations
ARTICLE 2: GENERAL PRINCIPLES

2.4 Compliance with the regulations.
Automobiles must comply with these regulations in their entirety at all times during the Event. Should a competitor feel that any aspect of these regulations is unclear, clarification may be sought from the FIA Formula One Technical Department.
</i>

dit komt uit het regelement ... kort samengevat ... de banden moeten dus STEEDS aan de eisen voldoen en niet enkel bij de start.

airco 02-09-2003 20:55

Gilles ...

Stond dit al in het reglement .... Of is dit recent aangepast in het licht van de gebeurtenissen omtrent de banden.

sledge 02-09-2003 21:13

Quote:

Ik vind van wel. Michelin bezigd die band al 1.5 jaar, zonder problemen. Nu blijkt dat ze "een gat" in het reglement gebezigd hebben. Het enige dat de FIA in mijn ogen kan doen is een verbod instellen vanaf 2004.
PS: Ik ben Ferrari-fan ;)

Gilles 02-09-2003 21:15

er is dus NIETS aan het regelement veranderd ... de FIA heeft gewoon gezegd ... vanaf nu controleren we ook de banden na de race omdat we gehoord hebben dat de banden van Michelin breder zijn dan toegelaten na de race ...

daar komt het zo op neer.

redje 02-09-2003 21:30

Quote:

Gilles ...

Stond dit al in het reglement .... Of is dit recent aangepast in het licht van de gebeurtenissen omtrent de banden.

Da stond er al, maar verandert niks aan de problemen, want bij de bandenregel staat expliciet dat het in nieuwe toestand is.

HHugo 02-09-2003 23:17

Quote:

Originally posted by redje
Da stond er al, maar verandert niks aan de problemen, want bij de bandenregel staat expliciet dat het in nieuwe toestand is.
Dat vind ik ook. Als die bandenafmetingen voor een heel raceweekend zouden gelden, dan moeten bijv. de groeven in de band na de race nog even diep zijn als voor de race. Kunnen ze bij de aankomst in Monza meteen het hele veld diskwalificeren :rolleyes:

airco 02-09-2003 23:30

Quote:

Originally posted by HHugo
Dat vind ik ook. Als die bandenafmetingen voor een heel raceweekend zouden gelden, dan moeten bijv. de groeven in de band na de race nog even diep zijn als voor de race. Kunnen ze bij de aankomst in Monza meteen het hele veld diskwalificeren :rolleyes:
Komt meteen de aap uit de mouw waarom het zolang geduurt heeft vooraleer Bridgestone een klacht heeft ingedient ....
Eerst moesten ze een band ontwikkelen die zijn groeven lang genoeg kan houden.

Nu dit gelukt is konden ze met een gerust hart klacht indienen tegen Michelin :+ :+

Gilles 03-09-2003 14:06

Quote:

Originally posted by redje
Die expliciet nieuwe toestand geldt niet ... want het hoort niet bij de opsomming ...

Er is een opsomming van 4 dingen over NIEUWE banden ...

en dan staat er: "Furthermore" ... VERDER ... moet de band 270 mm breed zijn...

en de wagen moet STEEDS aan de regelementen voldoen ... dus is Michelin in fout ...

Ross Brawn geeft trouwens toe dat Ferrari het gemeld heeft en Michelin heeft al nieuwe banden getest wat wil zeggen dat ze niet recht in hun schoenen zouden staan ... :fight:

Guido 03-09-2003 14:53

De discussie over wie wat en hoe in het reglement, heeft nu wel lang genoeg geduurd. 't zal de FIA uiteindelijk zijn die beslist. Amen to that.

Maar wat interessanter is, is de manier waarop de puzzel van eerdere geruchten etc in elkaar begint te passen. Er zitten nog tegenstrijdigheden in op dit moment, maar tijd brengt raad.

De commentaar van Michelins zijde:
Quote:

Taken from F1.racing-live.com
"Our tyres have always been considered legal," declared Pascal Vasselon to Gazzetta dello Sport. "We have no reasons to modify them and we are contesting the new interpretation of the regulation by the FIA. Moreover, our tyres for the Italian Grand Prix were fabricated just after the Budapest race so we don't have enough time to modify our development and fabrication programme."

Should we expect to see a dramatic Italian GP with serial disqualifications ? It is not impossible, but Pascal Vasseon estimates that it is up to the FIA take their responsibilities. "It's a strange situation because the FIA didn't explain to us how they will inspect the tyres," added the Frenchman. "but if the FIA want to disqualify 10 cars at the end of the Italian GP, then they can do it."
Da's weer typisch. De FIA zegt een hoop, maar is absoluut niet specifiek. :rolleyes:

en iets verder zegt Pierre Dupasquier op dezelfde website f1.racing-live.com

Quote:

The new interpretation of the rules by the FIA has forced us to react. You don’t think for one moment that Michelin would not respond to the challenge? Our people have been working 24 hours a day since last Wednesday and new tyres are being tested in Monza as we speak. For anyone that knows anything about the tyre world, to do what we’ve just managed is a huge achievement and this is only possible thanks to the hard work and fast reaction time of our teams here in Clermont- Ferrand.
Euh, Michelin, gaan jullie nu met nieuwe banden rijden op Monza of niet??

Tevens staat er te lezen nog steeds op dezelfde site dat Ross Brawn toegegeven heeft dat zij de kat de bel hebben aangebonden...

Quote:

"It was us who told the FIA at the end of the race that their treads were too big - we are not going to accept losing this way anymore," Brawn was quoted as saying in Wednesday's Gazzetta dello Sport. Asked what advantage a wider tread gave to a car, Brawn said: "It gives a better balance to the front of the car when braking because of the distribution of weight, making it more efficient on the bends."
Verder nog wat geneuzel in hetzelfde artikel over het hoe en waarom van de klacht, maar wat echt interessant is, is dit:

Quote:

The FIA has threatened to disqualify teams using these tyres at the Italian Grand Prix on September 14. In Hungary 10 days ago, Fernando Alonso's Michelin-shod Renault actually lapped Schumacher's Ferrari -- an almost unheard-of incident in Formula One. FIA president Max Mosley and Whiting, his technical delegate, visited the Ferrari factory in Maranello last week, where they met the president, Luca Di Monteze molo, the sporting director, Jean Todt, Brawn, Schumacher, and various engineers.
Nu moet er mij eens iemand heel fijntjes komen uitleggen wat Mosley en Whiting daar zijn gaan doen, en waarom ze niet bij Williams of McLaren zijn langs geweest? Toch niet om te luisteren naar de klachten van Ferrari? Alles is gebaseerd op fotomateriaal, zelfs metingen zijn er niet, dus alles had toch prima via electronische weg kunnen geregeld worden?

Vast en zeker to be continued.

redje 03-09-2003 16:50

Quote:

Originally posted by Gilles
Die expliciet nieuwe toestand geldt niet ... want het hoort niet bij de opsomming ...

Er is een opsomming van 4 dingen over NIEUWE banden ...

en dan staat er: "Furthermore" ... VERDER ... moet de band 270 mm breed zijn...

en de wagen moet STEEDS aan de regelementen voldoen ... dus is Michelin in fout ...

Ross Brawn geeft trouwens toe dat Ferrari het gemeld heeft en Michelin heeft al nieuwe banden getest wat wil zeggen dat ze niet recht in hun schoenen zouden staan ... :fight:

De wagen moet altij in orde zijn volgens de regels.
Een van die regels zegt: de nieuwe banden moeten max 270mm breed zijn (in de veronderstelling dat er geen gat in het reglement is, dus dat de Furthermore bij die 4 punten hoort). Dus altijd moeten nieuwe banden max 270 mm breed zijn. Simple as that. Dus t is nie da de banden altijd max 270 mm breed moeten (wederom in de veronderstelling dat er geen gat is).

Scapa 03-09-2003 16:56

Ik stel mij toch volgende vraag: hoe kunnen ze dat nu exact meten als de mannen na het afvlaggen van de race een hele ronde op het vuile deel van de baan rijden en zo gewoon alle rommel op baan kleeft?

Stel u voor dat ze de piloten een mesje meegeven en ze dan tijdens de uitloopronde stoppen, even uitstappen en alle banden platsteken :D Zo er iets in het reglement staan dat dit verbied?

airco 03-09-2003 17:43

Quote:

Our people have been working 24 hours a day since last Wednesday and new tyres are being tested in Monza as we speak.
Ah ... Het was toch deze persoon die vrijdag nog aan het janken was dat ze op 2,5 week geen nieuwe banden konden ontwikkelen .....

wel .... Nu gaat het plots op 6 dagen ....

toch rare mensen daar bij Michelin zele :rolleyes:

redje 03-09-2003 17:51

Quote:

Ah ... Het was toch deze persoon die vrijdag nog aan het janken was dat ze op 2,5 week geen nieuwe banden konden ontwikkelen .....

wel .... Nu gaat het plots op 6 dagen ....

toch rare mensen daar bij Michelin zele :rolleyes:

Idd, ze beweren van alle kanten da ze niet op tijd klaar geraken, maar toch zegt Pierreke dat ze al aan t testen zijn. :rolleyes: :confused:

Finish 03-09-2003 17:59

ah well....

als het hun lukt en ze halen het kampioenschap met één van hun teams binnen, dan is het extra krediet voor Dupasquier en de zijnen...

Sennake 03-09-2003 18:22

Het is normaal dat een bedrijf op 2 paarden wedt : enerzijds trachten te bewerkstelligen dat ze hun "oude" banden mogen behouden door (o.a.) te stellen dat ze niet rond geraken, anderzijds alle zeilen bijzetten om het onmogelijke toch trachten te verwezenlijken. Trouwens, het hebben van een nieuwe band betekent nog lang niet dat hij competitief is, zwijgen van superieur aan Bridgestones...

Dus daar zou ik niet al te veel achter zoeken, dat lijkt me een normale reactie, daarvoor hoef je echt niet schizofreen te zijn.

Wat niet betekent dat ik daar goed tegen kan : in mijn jonge tijd had je ook altijd van die gasten die tijdens de examens panikeerden en beweerden van NOOIT op tijd alles geblokt te krijgen, en na de examens kwamen ze buiten met 90 % of zo :rolleyes: Krijg ik dus wel de kriebels van eh! Maar dit even terzijde en off-topic.

Wat Stijn zegt houdt trouwens ook wel steek : ik heb vandaag nog staan kijken in de ateliers van GLPK naar de gebruikte banden van de laatste 24 uren, en ik vraag me in godsnaam af hoe je het loopvlak van een versleten band waar een centimeter "pick-up" aankleeft, definiëert :confused: :confused: :confused:

airco 03-09-2003 18:31

de pick-up eraf schrapen ?
weet uberhaupt al niet of zoiets lukt ?

Scapa 03-09-2003 19:08

Quote:

Je kan dat er afschrapen maar tot waar is dan weer de vraag? Eigenlijk stelt deze vraag zich niet, ze rapen zoveel rubber als ze willen op en zo zullen de officials ze moeten controleren...

Raceboy 03-09-2003 20:11

Quote:

De klacht tegen de Michelin-banden kwam
van Ferrari. Dat heeft Ross Brawn, de
technisch directeur van Ferrari, in de
Gazetto dello Sport gezegd.

Volgens Ferrari zijn de banden van
Michelin niet reglementair omdat ze te
breed zijn. "Wij aanvaarden niet langer
om op die manier te verliezen", zegt
Brawn. De teams van Williams en McLaren
rijden met Michelin-banden. Ferrari
gebruikt Bridgestone.

De FIA heeft al gewaarschuwd dat teams
die onregelmatige banden gebruiken in
de Grote Prijs van Italië in Monza,
gediskwalificeerd zullen worden.

bron: vrt tt

Oneliner 03-09-2003 21:54

Ja tis toch logisch dat Michelin een nieuwe band aant ontwikkelen is???? En die zal did nog niet 100% klaar zijn tegen monza. Dermee dat ze er mee moeten testen hé...

Sennake 03-09-2003 22:36

Nog een bedenking : als ze de banden controleren vlak na de race, zijn ze nog heet en dus breder dan na pakweg een uur of zo, als ze afgekoeld zijn... Wordt daar ook rekening mee gehouden? Zie dat de Bridgestones vlak na de race ook te breed zijn door uitzetting van de hitte :D Iedereen gediskwalificeerd!

En als er nu ne slimme een bandenwissel doet 1 ronde voor het einde en dus met nieuwe banden finisht? (Als zijn voorsprong het al toelaat natuurlijk)... Tja, dan zullen ze de gebruikte bandensets wel moeten wegmoffelen natuurlijk...

Sennake 03-09-2003 22:37

Quote:

Vrees ik voor : die pick-up versmelt werkelijk met de rest van de band. En dan heb je geen rechte lijn meer aan de rand van je loopvlak, geloof me vrij. Benieuwd welke maat dan telt, de minimum of de maximum breedte...

A.J. 03-09-2003 22:50

De reden dat de piloten in de uitloopronde naast de lijn gaan rijden om rubber "op te rapen" is niet ontstaan om de groeven te bedekken maar vooral om de minimum rijhoogte te verhogen. Dat ze maar snel terug met "slicks" gaan rijden....

airco 04-09-2003 11:37

Quote:

Originally posted by stijnconinx
De banden zijn heel het seizoen al ok bevonden dus moeten ze nu ook maar niet komen zeuren!
De stelling dat Michelin al een heel seizoen met dezelfde voorband rijdt blijkt niet te kloppen ....

Quote van een woordvoerder van de FIA:
Quote:

"Er lijkt voldoende reden te zijn om aan te nemen dat de betrokken banden niet dezelfde zijn als die die bij het begin van het seizoen gebruikt werden. Het is ook mogelijk dat de afstelling van de auto gewijzigd is, wijzigingen van de manier waarop de banden werden gebruikt."
deze uitspraak slaagt toch wel een behoorlijk gat in de verdediging van Michelin ....

HHugo 04-09-2003 17:54

Quote:

deze uitspraak slaagt toch wel een behoorlijk gat in de verdediging van Michelin ....
In die quote wordt gesproken over een wagenafstelling die gewijzigd is. Gaat het hier over één welbepaald team of over alle michelingebruikers?

Bart.Vandecavey 04-09-2003 21:01

Quote:

Ik heb ze dat in de Belcar nog weten doen bij Kurris en Vetters. Met een spatel gemonteerd op een brander...
Ik denk wel niet dat je van zo'n banden nog topprestaties moet verwachten...

Scapa 04-09-2003 21:06

Er zijn er nog die dat doen hoor en redelijk wat zelfs! Een band op sommige plaatsen heel warm maken en op andere wat minder is volgens mij niet echt bevorderlijk voor de prestaties ;)

Gilles 04-09-2003 21:29

dit is geen sluikreclame, maar een mooie vergelijking ...

http://www.f1world.be/f1-filesco.php?id=2751_0_3_0_C

let vooral op die foto ... héél erg duidelijk waar het probleem is.

DJ Scorpio 05-09-2003 08:13

Ferrari in beroep tegen uitslagen 2003 ???

Ferrari dreigt ermee alle resultaten van het huidig seizoen aan te klagen. Het Italiaanse team vindt dat de Michelin-teams de verzamelde WK-punten niet verdiend hebben omdat ze 'illegale banden' hebben gebruikt.

“Ferrari is heel verveeld en gefrustreerd met deze zaak”, aldus Ferrari’s technisch directeur Ross Brawn. “Een groot deel van de Michelin-teams hebben illegale banden gebruikt – en we weten niet hoe lang ze dit al doen.”

Ferrari-rijder Michael Schumacher leidt momenteel het kampioenschap met één punt voorsprong op Williams-rijder Juan Pablo Montoya. McLaren-rijder Kimi Raikkonen staat op de derde plaats, op twee punten van de wereldkampioen. Een protest zou kunnen betekenen dat het kampioenschap in de rechtzaal beslist wordt.

“Het zou fout zijn, moest een auto het kampioenschap winnen en de hele tijd op illegale banden gereden hebben”, gaat Brawn verder. “De competitie zou zijn waarde verliezen en we mogen mensen niet het kampioenschap laten winnen wanneer zij zich niet aan de regels houden.”

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Bron: F1Racing.nl

Ferrari's technisch directeur Ross Brawn zou graag willen dat de teams die op eender moment met de illegale Michelin's reden, gediskwalificeerd zouden worden. Dat verklaarde hij in het magazine Autosport.

"We zijn er over deze zaak nog niet uit, we zijn het aan het bekijken. De metingen werden uitgevoerd meteen na de Grote Prijs van Hongarije en de resultaten waren dat de banden breder waren als toegelaten.We zijn nu aan het bekijken wat we gaan doen maar we zijn allerminst tevreden met de huidige situatie. Een wagen met illegale banden kan toch niet het kampioenschap winnen?"

Als Ferrari degelijk in beroep zal gaan tegen de race-uitslagen waarbij de Michelin-teams op illegale banden reden - het zal weliswaar moeilijk zijn om dat tijdstip te achterhalen, maar Autosport meent te zeggen dat Michelin sinds de GP van San Marino haar illegale banden inzette - zal het gebruik maken van artikel 179B van de Internationale Sportieve Code. Deze regel zegt dat het mogelijk kan zijn dat oude resultaten veranderd worden indien er een 'nieuw element' ontdekt is.

Verder liet Mark Webber vandaag ook weten dat de nieuwe bandensituatie verre van gunstig is en dat de 'nieuwe' Michelin banden niet goed functioneren onder zijn Jaguar. Dit kan wel eens de kanteling in het wereldkampioenschap zijn.

Bron: F1World.be

DJ Scorpio 05-09-2003 08:18

Quote:

Originally posted by Gilles
dit is geen sluikreclame, maar een mooie vergelijking ...

http://www.f1world.be/f1-filesco.php?id=2751_0_3_0_C

let vooral op die foto ... héél erg duidelijk waar het probleem is.

Die foto's maken wel heel duidelijk wat het probleem is. Maar de vraag blijft of dit illegaal was of niet. Volgens mij zijn de reglementen van de FIA niet sluitend genoeg zoals al zo vaak het geval was bij voorgaande discussies.

Hetgeen ik raar vind is dat onze Ron Dennis zich nog niet heeft laten horen, de andere michelin-teams hebben toch al gereageerd. Maarja Ron is altijd de eerste om te janken als hij nog maar denkt dat er kans is dat een ander team de regels overtreden heeft, maar als hij zelf in overtreding is dan is hij nergens te bespeuren. Door die kerel heb ik een hekel aan McLaren. Spijtige zaak want ik heb zeker veel respect voor Kimi en David.

All times are GMT +2. The time now is 00:37.