Quote:
Originally Posted by TT Racing
Verder is de vergelijking moeilijk te doen.
|
Vergelijken is bijna niet te doen, welke kist nu intrensiek sneller is en zoja.........hoeveel per rondje. De enige redelijke vergelijking die er te maken is om naar de tijden van de kwalificaties te kijken op Le Mans. In 2002 was de snelste tijd een 3:56.600, in 2004 was dat een 3:52.158.
Puur op cijfermatige basis is het verschil tussen een full blood 2002 ACO spec C5-R en een full blood 2004 ACO spec C5-R ongeveer +/- 1.9% Zeer gevaarlijk deze uitspraak, want de volgende externe factoren kunnen van invloed zijn op dit verschil:
-Veranderingen aan het circuit tussen 2002 en 2004, al is het maar een curbstone die iets hoger of lager ligt
-Het weer, beide waren droge en warme jaren maar identiek is het nooit qua temperatuur, wind en relatieve vochtigheid
-De banden, op twee jaar tijd zal daar toch wel enige vorm van evolutie inzitten
-De afmetingen van restrictors, vleugels e.d.. De ACO wil die weleens veranderen om iedereen op hetzelfde "peil" te houden.
-Coureurs, maar bij Chevrolet gebruiken ze vaak dezelfde coureurs.
Haal je deze factoren uit dat verschil dan kon het weleens minder zijn dan die 1.9% performance verschil. Alleen het technisch reglement van de ACO blijft een groot vraagteken voor mij. Hoeveel beperkingen hebben ze de C5-R opgelegd in die twee jaar?
Om terug te keren naar de huidige vergelijking tussen de SRT 2002
plus versie en de GLPK 2004 versie denk ik dat het verschil tussen die twee wagens in tienden van procenten is uit te drukken met het voordeel voor GLPK. Let wel, beide wagens zouden dan wel via hetzelfde technische reglement moeten rijden, Belcar of FIA GT.
Ben ik aan het halucineren ? :D Of kom ik in de buurt van het werkelijke verschil?