![]() |
ERAN RACING dinsdag 3 augustus
Beste allen,
al iemand van plan te komen naar de volgende eran dag, ik in ieder geval wel. Ik hoop met versnellingspook deze keer en ook zonder schurende wielen achteraan. race-groeten, Jo Smets |
Ik ga ook nog eens een poging doen om eens langer dan een half uurtje te rijden.
|
Ik zal er ook weer zijn met de Corsa. Er zullen voor de eerste keer race remblokken opstaan, waardoor de rempunten wat verlegd kunnen worden.
Hoe pakken jullie eigenlijk het vrij rijden aan? Ik doe meestal sessies van 20min, waarna ik (+ wagen) 20min rusten, om dan weer 20min te rijden, etc. De reden voor de 20min zijn niet de remmen, maar wel de banden. Deze beginnen dan een beetje week aan te voelen en zorgen voor minder grip. |
@KoenC,
het is heel belangrijk dat je de auto wat laat afkoelen tussendoor, maar 20 minuten lijkt me toch wat lang, aangezien je waarschijnlijk niet alles van je wagen vraagt. Ik doe meestal eerst een rondje of 2, even een pit om alles te checken, minuutje of zo, en dan tot net voor het half uur. dan 5 minuutjes rust en vervolgens weer de baan op tot het einde van het uur. Als je 5 minuten rust, dan ben je toch al bijna 8 a 10 minuten niet aan het racen dus, dat moet voldoende zijn. Paar tips, doe rustig aan van net voor de hospitaalbocht en kom zonder remmen binnen. Als de auto stil staat, geen handrem, maar zet hem in versnelling. Eventueel de motorkap en deuren open. Race groeten, en succes. Tot 3 augustus. Jo Smets |
ik rij meestal maar ongeveer 4 rondjes per sessie, dan begint de fading al serieus.
ik doe meestal een opwarmrondje, dan twee iets rapper en dan de laatste halve ronde opt gemak. dan nog stinken de remmen :( ... zeker als het een warme dag is. kga ook eens kijken voor andere remblokken (en schijven)... kga ook een olietemp meterke zetten, want daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, de watertemp stijgt nauwelijks... |
Ik rij meestal 15 a 20 minuten per keer - met tussenin 5 minuten rust voor de remmen ( voorste remschijven zijn aftermarket Brembo upgrades - de achterste standaard zijn nu aan vervanging toe ).
De watertemperatuur schoot de laatste keer flink de hoogte in (> 100 gr. C), evenals de olietemperatuur (> 140 gr. C), maar na manuele controle van de motor ( de Fons legde zijn pollekes op de motor :D ) bleek deze helemaal niet zo warm te staan - het is te zeggen - wel warm maar niet gloeiend heet?? |
???
ik wist niet dat iedereen zoveel pauzes nam. ik rij meestal een uur aan een stuk door. af en toe kom ik eens binnen om van copiloot te wisselen. op francorschamps heb ik ooit 2 uur aan een stuk door gereden. er veranderd niets aan de auto. geen temperatuur probleem, geen remproblemen. ik heb ooit eens gereden met 10 w 40 olie. dat viel wel tegen. de olie werd zo heet dat de pk's omgetoverd werden naar ezels. (compressie viel weg na een half uur omdat de oliefilm te dun werd) ik zal ook nog aanwezig zijn. groeten Yves |
@Rappe106,
maar jij rijdt ook met een echte race-auto he... :D:D:D @the rest ik heb ook wel eens doorgereden, kan eigenlijk niet veel kwaad omdat wij de auto niet kunnen belasten op het niveau waar hij er niet meer tegen kan. Onze wagens zijn vrij licht en de remmen meestal groot genoeg, als je dan nog de juiste olie hebt zoals rappe106 zegt, en geen BANAAN-MERK(bvb Mabor) banden, dan gaat het wel goed. Ik reed vroeger met men saxo 1.4 VTS (75pk) met pirelli p5000 Drago ook altijd het uur uit. Maarja, een top van 135/140 of zo, geventileerde schijven en altijd goede olie erin. Als je hierin bvb de 1.6 vts hebt, die heeft 122Pk, daarmee zou je wel eens in de problemen kunnen komen na een half uurtje doorrijden. race-groeten, Jo |
@Rappe106
10W40 is toch de standaard olie voor die peugeots? Wat betreft de pauzes... Die zijn voor mijn auto wel nodig. Ik heb wel al eens mijn voorste standaard remschijven krom gereden. Die konden duidelijk niet tegen de opgelopen temperatuur. Voor de motor denk ik niet dat het kwaad kan, maar ik hoop daar nog wat kilometerkes mee te doen en dus ben ik wat spaarzaam, hee. Hoe zit het trouwens met jullie verbruik? Ik heb uitgerekend dat ik bij die Zolderrondjes er 20 liter per 100 km doorjaag... |
mijn verbruik van de 106 ligt ook rond de 20 liter. wat ik veel vind voor een 1294 cc auto.
10W40 is niet alleen voor peugeots maar voor alle autos op de openbare weg. de 10 slaat terug op negatieve temperaturen. (bv 0W40 wordt gebruikt in warme landen waar vriezen niet voorkomt) de 40 staat dan weer voor de positieve temperaturen. hoe hoger dit getal hoe beter de olie bestand is tegen extreem hoge motor temperaturen. dit heeft allemaal te maken met de vereiste viscositeit die olie moet hebben bij koudstart en warme motor, maar dit is een ingewikkelde preek die ik jullie wil besparen. ik gebruik 10W60 van Castrol. hier heb ik totaal geen problemen mee. zelfs niet in de winter. en de temp van de olie blijft ook beduidend lager. groeten Yves |
Ik zal er weer niet bij zijn vrees ik.De cilinderkop zal pas begin augustus terug zijn en dan is hij nog niet gemonteerd.
Wat betreft verbruik zat mijn Impreza vroeger op een verbruik van 30/35 liter / 100km en de schijven en zeker de blokken waren na een uur of 2 ook goed voor de vuilbak groeten Gunther |
als jullie allemaal komen zal ik er ook maar voor naar buiten komen zeker :D
We hebben reeds meerdere mensen ingeschreven voor de cursus 's morgens. tijdens de namiddag zullen er tussen 13 en 14u weer KACB examens zijn waarna er vanaf 14u kan vrij gereden worden. We hebben zon besteld en hopen dat die ook in grote hoeveelheid gelevert wordt ... See you in zolder op DINSDAG 3 augustus. |
Quote:
|
Het verbruik van de Corsa ligt ook rond de 20 liter/100km. Er ligt wel een 1800 motor in.
Met het ritme van 20min rijden, 20min rusten, 20min rijden, etc. slaag ik er wel in om zonder problemen 4 uren te rijden. Bovendien wil ik er 's avonds nog mee naar huis kunnen rijden... ;-) |
Ik kan 3x 20 minuten rijden met een tank van 50 liter. Rondetijden juist boven de 2 min, dus pakweg 50 ronden ? Verbruik dus 1 liter per ronde = 25 l / 100 km ?
|
All times are GMT +2. The time now is 10:12. |