![]() |
De hamvraag is : wat wil het publiek zien? Minder talrijke, dikke bakken of een ganse vloot "kleinere" wagens?
Er zijn aan beide kanten grenzen te trekken natuurlijk, een serie in leven houden zoals destijds de Procar met 4 wagens slaat nergens op, en 100 R5-kes laten rijden om den hoop te vullen is ook zinloos, maar toch zou ik wel eens willen weten naar welke tendens "de doorsnee toeschouwer" neigt... Ik durf te beweren dat hij eerder minder en zware bakken aan het werk zou willen zien. Wat natuurlijk weer in schril contrast staat met de belangen en wensen van de talrijke amateur-teams, daar ben ik me van bewust... |
Waarom geen nieuwe thread starten met deze vraag?
|
Quote:
|
Voor mij persoonlijk, geef mij maar wat minder wagens aan de start maar dan wel de zware kleppers.
|
Sprintraces, gegarandeerd succes!!
|
we dwalen misschien een beetje af. De vraag is immers, wat wil het publiek en niet hoe leuk en succesvol kon je vroeger zijn. En wat de rijders en de teams willen is in deze thread ook niet aan de orde. Kunnen we voor een keertje eens de 'gewone' fans - ha, zoals ik er eentje ben, misschien wel wat ongewoon, maar soit - laten spreken, en de "maar-dat-interesseert-de-teams-en-of-organisatie-niet" soort uitspraken voor de andere threads laten. ;)
Wat mij dus betreft, waarvoor ik naar het circuit en de Belcar zou komen, is een serie met dikke kanonnen aan de start - ook al zijn het er maar 20. De paar keer dat ik Belcar ben gaan kijken, had ik vaak het gevoel van "wat doet die hiertussen, en waarom rijdt die nu mee"? Het lijkt een allegaartje van wagens en teams die om god weet welke reden meerijden. Ik heb vorig jaar mede onder impuls van DePaddock meerdere Belcar races bezocht - om te verifiëren waarover hier altijd zo'n heisa gemaakt wordt ;). Wel, eerlijk gezegd, ik snap er nog altijd niet veel van en ben dus in 2005 gewoon niet meer gaan kijken. Dat dus door het oog van een breed publiek toeschouwer die ik in deze materie absoluut wel ben. Wat ik ook niet snap is dat er in een land als België, een zakdoek groot, 2 gelijkaardige kampioenschappen worden opgezet (opnieuw door de ogen van een breed publiek kijker). Beide bieden immers dikke auto's, maar ook buizen-met-een-kas-erop auto's en ook kleinere wagens? Volgt ge de leek zijn verwarring nog?? Dus als ze in België - wat kunnen mij die Vlaamse en Waalse federaties nu schelen - er in slagen om een GT-kampioenschap te creeëren, met daarnaast een apart toerisme-kampioenschap, en die dna bovendien niet samen de baan opgestuurd worden, dus compleet gescheiden, dan is het a. voor de kijker veel duidelijker, en b. veel interessanter omdat je doorzichtige kampioenschappen hebt. Nu staan er daar 5 (of zijn er het 6 of 7?) podiums gevuld en iedereen met een beker naar huis... En dat voor de konninginneklasse in België... Daar snap ik als toeschouwer de ballen van. In mijn autosport en koersen gaan kijken logica is er 1 winnaar en 3 teams op het podium, die elke een beker krijgen. De rest gaat met lege handen naar huis. Of is het de bedoeling dat iedereen wat krijgt, deel dan de prijzen uit voor de start en vertrek niet. Da's veel goedkoper. ;) Om maar te zeggen. Als toeschouwer 'pur sang' wil ik een duidelijk kampioenschap met 1 klasse van wagens, of tenminste wagens die onder omstandigheden allemaal aan elkaar gewaagd zijn. (denk aan FIA-GT, LMES enz.) Als het een mengelmoes blijft, dan is het ook niet meer dan dan - in limburg zeggen ze "compot" en daarvoor ga ik helaas niet naar een circuit. ;) Wat heel interessant zou zijn: * Belcar -> GT-kampioenschap (en dus enkel dikke bakken) * BTCS -> Toerisme kampioenschap (maar dus geen dikke GT's erin) Voila ;) |
Quote:
Groot gelijk... |
Wel Huudo, ik snap je langs de ene kant wel.
Maar als alleen het algemene podium bekers krijgt, denk je dan echt dat je veel wagens en teams aan de start gaat krijgen? Dan doet 80 % van de deelnemende teams voor spek en bonen mee. In Belcar is het juist noodzakelijk dat elke klasse een podium krijgt + bekers (het ene is goed voor de publiciteit, het andere als herinnering). Zonder podia en bekers voor de kleinere teams gaat men niet veel bereiken hoor. De kleine teams zijn noodzakelijk voor de organisatie ;) |
Quote:
|
Quote:
In het huidig bestel van de Belcar moet je idd iedereen bekers geven. Maar in wat ik zie (wat ik als toeschouwer graag zou zien) als de BGT (Belgian GT) is er geen plaats voor de kleinere teams. Top notch sporting voor de grote met dikke bakken en max 18 tot 20 autos, maar allemaal van hetzelfde kaliber - 911, Viper, Corvette, 550, 575, DB9, Saleen maar zonder BMW's, Jaguars, Seats, Mini's enz. De kleinere teams kunnen dan terecht in het 2de en andere kampioenschap, nl de toerisme wagens - 4 deuren al dan niet op een buizenstel en geen 911'en ook al zouden die dan 'zogezegd' in de toerismeklasse passen. Ook het gros van de Touringcup rijders zouden hier in kunnen rijden. Of dat die BGT dan endurance moet zijn, weet ik zo nog niet, ik wil gewoon enkele uren ongecompliceerd naar enkele mooie koersen kijken. Als ik 4 uur moet zitten gapen naar 20 auto's die passeren, ben ik als breed-publiek-toeschouwer al lang de draad kwijt. Sprinten met die dingen in 1 tot max 1,5 uur koers. En op het eind 1 podium. Zo creeër je helden voor het publiek. Nu zijn is iedereen de held (bij manier van spreken) op het eind van het seizoen - leuk voor al die mensen - maar ik als toeschouwer schiet er niks mee op. Pas dan zal je het volk 'en grand masse' naar de pistes terug krijgen. Wanneer er flink geknokt wordt door meerdere auto's op de piste voor de eerste plaats, en niet na een uurtje, stoeltje wisselen, pilootje wisselen, want dan ga je al vlug denken waar blijft die nu, en wie rijdt er nu? Strategisch natuurlijk allemaal super mega bangelijk, maar het grote publiek blijft wel weg. Terwijl de DTM bijvoorbeeld - met helden, én sprintkoersen, én dikke bakken - volle pistes trekt. En iedereen die niet kan, zit voor de buis. :D Dat is wat ik graag zou zien in België. Dus nogmaals, het is wat mij in de toekomst zeker weer naar het circuit zou kunnen krijgen en niet wat het vandaag de dag is. |
Ik kan het verhaal van Huudo alleen maar beamen.
Een collega van mij is dit jaar voor t eerst naar de 24uren van Zolder komen zien en zij kent dus welgeteld geen jota van de Belcar en al de klassen. Wat vond ze daar nu van? SAAI. Het is voor een breed publiek niet plezant meer, want ze snappen er niets van, met in elke race wagens in 4 klassen en 2 divisies onderverdeeld. :confused: Ik kan nu een klein beetje van de Belcar en ik kan er na een tijd in een race, vooral de langere races (meer dan de 2 uren) al niet meer aan uit. Tijdens de sprintraces n.a.v. de LMES was het veel overzichtelijk. Dat concept is misschien niet de oplossing, maar het levert wel iets op wat het huidige concept mist: duidelijkheid. Wat is het gevolg? Ik denk niet dat die collega nog veel zal terugkomen, want als je daar uren naast het circuit zit, om wagens te passeren en niks weet van wat de stand van zaken is, dan kan je beter thuisblijven. Daarnaast kan het publiek de tussenstand niet goed volgen: algemeen, per divisie, per klasse, whatever... Maar dat is een zaak voor de organisatie en de circuitverantwoordelijken. |
Ik heb de thread nog maar eens opgesplitst. Nu kunnen insiders (die-hard fans, teams, piloten, weet ik wie nog...) HIER hun mening kwijt, terwijl deze thread echt voorbehouden is voor de "modale" fan die weinig of niets van Belcar afweet maar wel het gros van het publiek vormt.
Meningen van "insiders" zal ik consequent naar de andere thread verhuizen. Hier gaat het enkel om de vraag die bovenaan gesteld werd. |
@ Huudo, bij de DTM in Francorchamps waren zowat 20 000 toeschouwers, 100 000 minder dan in Hockenheim. Dat is dus duidelijk niet de oplossing ;)
@ redje De Belcar is voor mij het mooiste kampioenschap dat er is. Ik heb het nog nooit saai gevonden (op de 24 Uren vorig jaar na dan). Je collega kan vooraleer de race begint misschien eens in het programmaboekje kijken welke deelnemers er allemaal zijn. Het moet voor haar toch duidelijk zijn geweest dat de GTA de snelste klasse is en dat in TA en TB Toerismewagens rijden. Ik vind dat het in Belcar helemaal niet ingewikkeld is. Ik kan na een volledige Belcar race nog steeds zeggen wie er leidt in de klasse en wie algemeen op het podium komt, maar dat zal wel aan mijn grote interesse voor de Belcar zijn ;) Edit: sorry Sennake dat ik hier nog geantwoord heb. |
Quote:
Het feit dat je aan de Belcar uitkan, heeft idd alles te maken met een groot insider gehalte. ;) Ik heb getracht om als neutrale toeschouwer te kijken/volgen, maar weet nog steeds al die verschillen niet tss. GTB, GTA, TB, TA ed. |
Quote:
Daarentegen een T (van Tourisme) is dus een Tourisme wagen zoals een BMW, Ford Mondeo, de Mini enz. Het verschil tussen de A of B klasse oftewel GTA of GTB ofwel TA of TB is puur de cilinderinhoud. Een wagen die in GTA of TA rijdt heeft >3200 cc en een wagen die in GTB of TB rijdt heeft <3200 cc Daarnaast zijn er nog de aparte klassen 'Silhouette' en de TC maar die is voor Tourisme wagens tot 2000 cc. Volgend jaar zou, naar verluid, deze klasse indeling wijzigen in de Belcar !?!?!? |
als fan ben ik voor langere races, met een uitgebreid veld.
maar misschien moeten ze de klasses idd eens herzien... |
El Torro, ik denk dat Huudo meer wil zeggen dat het niet gemakkelijk is de klassen te herkennen als leek omdat bvb de ene Porsche in GTA rijdt en de andere, bijna identieke, Porsche in GTB.
Idem voor TA en TB. Voor insiders is dit meestal geen probleem, alhoewel ik soms zelf eens diep moet nadenken (en dat is zeer moeilijk voor mij) welke wagen in welke klasse rijdt. |
Quote:
Als fan wil ik veel wagens zien, gezien de ontwikkelingen is een vol veld met GTA's en GTB's een mogelijkheid. Toerisme en Silhouettes weg uit de Belcar, die vertrekken richting Belgian Touring Car Series ;) De Porsches uit die serie gaan richting Belcar. Daarnaast wil ik als fan de volgende zaken graag veranderd zien worden: - Tijdens races in de dag uren wil ik duidelijk kunnen waarnemen in welke klasse een auto thuis hoort. Dus GTA krijgt volledig witte stickers, GTB krijgt volledig blauwe stickers. (Geen nieuw idee hoor........dat hebben we al eens ooit gehad) -Tijdens races in het donker wil ik duidelijk kunnen waarnemen welke auto c.q. sticker voorbij komt. Dat kan dus vrij simpel opgelost worden. Geen lullig lampje ofzo ;) - Een "lampensysteem" om aan te geven wie 1, 2 en 3 ligt in de wedstrijd. Zoals in de ALMS........indien het niet te duur of te moeilijk is. -Als fan wil ik een betere interactie met de organisatie. Geen ivoren toren houding van bepaalde personen in een bepaalde kleur kleding ;) :D (Er zijn zat organisaties die hun fans wel weten te plezieren) - Belcar merchandise beschikbaar voor de fans. - Elke wedstrijd worden er 100 vrijkaarten (indien het gratis toegang is zoals op Spa, dan tickets voor de tent) beschikbaar gesteld via dit forum :D :D :D |
Allemaal mooie gedachten, maar je moet ook naar de praktijk kunnen gaan.
Ik denk dat reeds velen in de richting dachten van een Belcar met enkel GT's en een BTCS voor touringwagens. Belcar (of BGT zoals Huudo zegt): zou praktisch betekenen dat je een bende Porsches kan zien samen met enkele exoten zoals Corvette, Viper (hoelang nog ?), Ultima of Saker. Met nog één podium betekent dit dat de vroegere GTB teams geen kans meer hebben of op zoek moeten naar beter en dus duurder materiaal. Hoeveel ga je er zover krijgen ? Anderzijds krijg je een lokaal doorslagje van de FIA-GT. BTCS: enkel Touring ziet er wel OK uit. Maar wat vinden de organisatoren zelf van het verdwijnen van de GT's ... En waarom enkel vierdeurs, Huudo ? Je sluit zo toch een deel leuke wagens uit. Touring Cup hierbij plaatsen, geeft toch weer een tweede podium, en tenslotte 5 klassen. Of laten we die ook vallen ? En wat met de Porsches en de Marcos ... Houden we hier enkel klasse 2 over ? Wat ik zelf wil voor de Belcar ... Simpel, een grotere verscheidenheid aan wagens, dikke of dunne. Porsche en BMW zijn niet weg te denken, maar waar blijven de andere merken. Kijk eens even naar de lijst van toegelaten wagens en zoek eens naar de Spectre R45, Parradine 525, SSZ Stradale, TVR, VBM 4000 GTC. Naast de wagens reeds vermeld door Huudo, toch een aantal wagens die we nooit te zien krijgen ... en waarnaar ik snak in de Belcar !!! :bye: |
Quote:
Stickers in volledige kleur is moeilijker herkenbaar om het nummer af te lezen, bijv. een geheel blauwe sticker moet dan al een wit cijfer hebben om de contrasten goed zichtbaar te maken maar hoe doe je dat dan met andere kleuren die minder contrastvol zijn. |
Quote:
* Touring * Wat BTCS en Touring betreft, als we in het huidige stramien denken eindig je met dezelfde compot van 138 klasses (bij manier van spreken nietwaar). Waarom toch altijd ingewikkeld doen? Laat wagens tegen elkaar koersen die elkaar waard zijn. Heb je materiaal om 4-klasses te vullen (en dan bedoel ik niet 3 auto's in die en 2 in gene klasse) maar minstens 6 of 7, dan kan je 2 races houden. Die voor de huidige klasse 1 en 2, en die voor de huidige klasses 3 en 4. Ik benoem ze nu zo maar even, maar kan er flagrant naast zitten, want ik snap het niet zo goed. ;) En als ik dan naar het aantal deelnemers kijk in BTCS en Touring, dan weet ik gewoon dat hier 2 races kunnen voor georganiseerd worden in het kader van de "Belgian Touring Masters", ofte BTM, voila en de 2 kampioenschappen hebben al een naam. Je laat die tijdens de BTM weekends telkens 2x 2 races rijden en op het einde van het seizoen doe je een Superweekend, waarin de 10 laatste van BTM1 kampioenschapseindstand het opnemen tegen de 10 eerste van BTM2. De eerste 10 van deze race, rijden het seizoen erna in BTM1. De 10 laatste "degraderen" dan BTM2. Een beetje zoals bij het voetbal. Krijg je nog wat kompetitie ook en is er kruisbestuiving tussen de 2 reeksen. En waarom 4-deurs? Omdat de meeste fanatieke touring series, daar bedoel ik mee spectaculair enz. die mij boeide (BTCC, ETCC, ondertussen ook DTM) enkel met 4-deurs auto rijden/reden. De herkenning voor 'jan-in-de-straat-die-eens-komt-kijken-en-bovendien-comsument-is' (ik dus :) :)) is maximaal, iets waar marketing jongens (opnieuw ik dus, maar dan niet in de automobielwereld, maar soit) toch wel veel belang aan hechten. Hierdoor zou het ook voor constructeurs/importeurs weer interessant kunnen zijn om hun naam aan projecten te verbinden. *GT* En de "mindere" teams, die wat we nu GTB noemen, waarom zouden die niet hogerop kunnen? Omdat de gentlemen drivers met centen die niet gefotografeerd willen worden en zelfs geen handtekeningen willen uitdelen niet hogerop kunnen of omdat er geen budgetten zijn... ? (f*ck, wat heb ik nu geschreven, maar soit, dat gevoel had ik als toeschouwer soms wel) OK er zullen er misschien enkele afvallen, maar daarvoor kan je wel anderen en wellicht wel ook enkele buitenlandse teams aan de start krijgen. Als er iedere koers 20.000 man komt kijken, staan ze van de TV te trappelen om te komen zien. Zeker als er weer eens een file door ontstaat op één of andere autosnelweg. Dan moeten de journalisten wel uit hun kot komen. En in hun zog de sponsors, en de centen. En hoe zit het met de eerder aangehaalde exoten, zijn die dan zo duur dat niemand er mee rijdt, of is het allemaal makkelijk zat, iedereen in een 911 owv onderdelen, vermeende betrouwbaarheid enz? Zolang als je ingewikkelde formules blijft hanteren, met een geel stickertje hier, een roze stickertje ginder en als de printer nog kleur overheeft, ook nog een oranje, en zoek het voor de rest maar verder uit lieve toeschouwertjes, krijg je geen massa bij elkaar voor iedere race en blijft de media coverage beperkt tot wat internet verslaggeving, een uitzending op TV op ogenblikken waar je als gewone bezoeker, óf slaapt, óf boodschappen aan het doen bent, óf in de tuin werkt. Maar niks waardoor je iemand die maar vaag interesse heeft kan boeien. Gevolg, brede waaier aan sponsors zijn niet geïnteresseerd en het geheel blijft hangen in een sfeertje van wij lekker onder ons en de rest bekijkt het maar. Da's ook een beetje de ivoren toren waar Mark naar refereert denk ik dan. Heroes do not exist, they are created. ;) |
Quote:
|
Quote:
onder het motto: "vroeger was alels beter": belcar '99 gt1 http://racingsportscars.com/photo/19...-04-18-001.jpg gt2 http://racingsportscars.com/photo/19...-04-18-031.jpg t1 http://racingsportscars.com/photo/19...-04-18-071.jpg t2 http://racingsportscars.com/photo/19...-04-18-014.jpg alle fotos: racingsportscars.com |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Trouwens, in onze visie hebben we maar twee kleuren nodig ;) |
Quote:
|
Mij intresseert het hier niet meer als jullie de "die-hard" fans nog eens gaan opsplitsen...
Onnozelaars! Doei! |
ik denk dat het opsplitsen van de kampioenschappen een must is. Ik zie het zo:
2 kampioenschappen: GT en Toerisme elke kampioenschap een klasse verdeling GT: zoals in Belcar GTA en GTB TR: TA +3000 cc ; TB 2000cc tot 2999cc ; TC -2000 cc (voorbeeld) De 2 kampioenschappen rijden op het zelfde weekend ( is de touringcup verlost van de 95 db regel :gas: ). Ik zou 2 wedstrijdtypes creëren nl sprintwedstrijden 2 x 1u (met bv verplichte pilotenwissel tussen de 20' en 40', zonder tanken) en een endurancewedstrijd van bv. 3u (beschikken over de boxen). Het 1ste weekend rijden bv de GT's de sprintraces en de TR's de endurancerace, het volgende weekend omgekeerd enz. Hierbuiten nog een 24 uren race voor de GT aangevult met bv de top 10, op dat ogenblik, van de tourismes en afzonderlijk een 10 urenrace voor de toerismes (mag ook een 24uren zijn). Een weekend zou er als volgt gaan uitzien: Zaterdag: trainingen en kwalificaties (mss elke klasse appart). zondag: sprintrace, endurancerace, sprintrace. Een goed gevuld autosport weekend, met van alles een beetje en een beetje van alles :p ... Misschien nog een derde kampioenschap voor de historics en sprinterscup... |
Quote:
Aan de andere kant begrijp ik de ondertoon die er achter zit... Alvorens te kunnen antwoorden op de vraag (titel van de topic), moet eerst maar eens gedefinieerd worden wat of wie het Belcar-publiek is. Wat mij betreft zijn een groot deel van deze groep de die-hards. Wat heeft een serie als de Belcar aan "toevallige toeschouwers". Dit zijn toch geen blijvers en komen als nieuwsgierigen kijken naar het spektakel (lees crashes...)... Laat ons, mits enkele kleine bijsturingen, het houden zoals het nu is... Ik ben er alleszins tevreden over... Ik heb me de afgelopen jaren tijdens Belcarwedstrijden niet verveeld en heb meerdere spannende, goede en soms verrassende wedstrijden gezien. Omdat BTCS me niet echt aanspreekt, ga ik het niet bekijken al vind ik het concept wel te pruimen. Uit pure autosportintersse probeer ik per jaar toch minstens één BTCS-wedstrijd te bekijken. En zo is dat ook met andere autosportdiscplines zoals Rally(sprint), slalom, autocross, rallycross... C U |
Quote:
Anderzijds zijn er de die-hard fans waaronder de meeste paddockers wel zullen vallen, en die uiteraard nog meer recht van spreken hebben dan de eerste categorie, maar doe da dan in de andere thread, zodat we nu eindelijk eens een beeld krijgen van wat de argeloze en nietsvermoedende toeschouwer nu eigenlijk verwacht van een Belcar-koers. Ok, ik besef dat ik per definitie misschien wel de verkeerde doelgroep bereik door deze vraag in De Paddock te stellen, maar ik weet dat er toch ook voldoende gewone toeschouwers op De Paddock zitten die niet de ganse achtergrond kennen (getuige onze vriend Huudo). Er is dus geen enkele reden om te beginnen schelden (wat je meteen als een eerste en laatste waarschuwing aan je adres kan beschouwen Steve); iedereen mag zijn zegje doen. Het enige wat we vragen is dat we het een beetje overzichtelijk houden. Dat heet "modereren"... |
Vraag van een volslagen leek ter zake :D :
wat betekenen de diverse afkortingen TA, TB, RQUE, GTA, FXTCLUI enz. en waar staan ze voor ? :p |
Voor de herkenning van de verschillende klassen: waarom niet gewoon een "grote vette" A, B, C enz. net naast het nummer. Lukt altijd over de plas, is simpel en iedereen kan dat verstaan. Mits de speaker wat wil meewerken en er in dit klere land eens een fatsoenlijk programmaboekje (met alle gegevens) kwam. Dan kan mr. Modaal probleemloos volgen.
Maar dat kost weer geld hé. |
Quote:
De oorzaak ligt voor een deel bij de organisatie: zowel qua concept van de races als organisatie van de races. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Maar zoals bij alles, zal ook in de circuitracerij in België op korte termijn niet veel veranderen en zullen mijn bezoekjes aan de Belcar zich beperken tot het gaan kijken naar een nachttraining in Zolder of Francorchamps. Niet om te weten wie nu met wat rijdt en welke positie ze op de startgrid zullen versieren, maar gewoon om de speciale sfeer op te snuiven die racen bij nacht altijd wel met zich meebrengt. En of het nu een Corvette is met weet ik wie achter het stuur of een buizenstel met BMW kas erop maakt mij dan ook volkomen niet uit. En ja, ik weet ook wel dat de voor de meeste Paddockers hier autosport betekent Belcar ('t is historisch zo gegroeit) en dat er flink wat van hun dicht bij heel dat circus staan. Ik wilde met mijn betoog enkel maar duidelijk maken dat er ook andere autosport geïnteresseerden rondlopen die er veel verder van afstaan en daarom misschien wel een betere kijk op hebben. 't is immers gemakkelijk om de splinter in een ander zijn oog te zien zitten, maar de balk in de eigen is natuurlijk veel moeilijker te ontdekken. Bovendien is het ook de aard van het beestje dat evt. veranderingen initieel steeds op veel verzet stuiten. Ik dank dan ook Sennake voor het opsplitsen van de thread in "die-hards" en "onnozelaars/onwetenden". Hierdoor heb ik mijn gedachten op een redelijke vrije manier eens kunnen uitten, zonder dat er om de haverklap een die-hard komt roepen dat zoiets onmogelijk, oninteressant voor teams en rijders enz. is. Dat was het voor wat mij betreft. :bye: |
All times are GMT +2. The time now is 21:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.