De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Belcar Original (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Waarnaar snakken de Belcar-insiders? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=11277)

Bart.Vandecavey 06-09-2005 11:51

Waarnaar snakken de Belcar-insiders?
 
Misschien de toerisme-wagens iets bevoordelen tov nu (zodat ze ook terug vooraan kunnen meestrijden)...

Ik vind het ook jammer dat er in TA en TB zo weinig deelnemers zijn.

Eddy V 06-09-2005 12:19

Bart, waarschijnlijk omdat je toch geen kans maakt op een plaats vooraan met een toerisme tegen de hele (vele) dikke bakken, hoe hard deze jongens ook hun best doen.
Een beperking van de wagens die mogen ingezet worden zou al een goede stap zijn volgens mij.
Zoals Ratel deed in het GT kampioenschap enkele jaren geleden.

Oh Sennake, dat was snel. :worship:

Autofan 06-09-2005 12:36

Quote:

Originally Posted by Bart.Vandecavey

Ik vind het ook jammer dat er in TA en TB zo weinig deelnemers zijn.

Inderdaad, 4 jaar geleden waren er nog 27 Toerismewagens, maar wel veel minder GTB's dan nu het geval is.

Raceboy 06-09-2005 12:54

Quote:

Originally Posted by Autofan
Inderdaad, 4 jaar geleden waren er nog 27 Toerismewagens, maar wel veel minder GTB's dan nu het geval is.

Je kon toen ook nog winnen met een TA. Paar jaar daarvoor werd je zelfs met een TB kampioen.

Jo Smets 06-09-2005 13:05

Er gaat niets boven een spectakel als de Clio of Yaris cup. Dit voor de toeschouwers.

Als er nu nog een extra instapserie zou zijn (iets als Yaris maar dan std wagens bvb). Echt LOW-budget, dan zou het helemaal perfect zijn, ook voor de beginnende deelnemers.

Race-groeten,
Jo Smets

Bart.Vandecavey 06-09-2005 13:16

Quote:

Originally Posted by raceboy
Je kon toen ook nog winnen met een TA. Paar jaar daarvoor werd je zelfs met een TB kampioen.


Zelfs met een TC ;)

El Torro 06-09-2005 13:23

Quote:

Originally Posted by Jo Smets
Er gaat niets boven een spectakel als de Clio of Yaris cup. Dit voor de toeschouwers.

Als er nu nog een extra instapserie zou zijn (iets als Yaris maar dan std wagens bvb). Echt LOW-budget, dan zou het helemaal perfect zijn, ook voor de beginnende deelnemers.

Race-groeten,
Jo Smets


Maar dan onder niet onder de vlag van Belcar.
In de Belcar moeten toch minimaal de wagens rijden die nu in de TB rijden, met een clio of yaris is hier niet veel te halen.
Wel gaat het gerucht dat het regelement in de Belcar zal wijzigen en meer à la DSC of Brittcar zal neigen.
De Belcar is wel een endurance kampioenschap en dat moet ook zo blijven voor rijders en publiek, de 2 korte manches in Francorchamps in april was ook 2 keer niks (vooral aan de reacties van de rijders achteraf te horen)

Raceboy 06-09-2005 14:45

Het is dan wel gen belcar meer, belcar => Belgisch kampioenschap uithouding voor GT en toerismewagens. Z emoeten gewoon van de Belcar het uithoudingskampioenschap maken (GT's en tourismes) en van de BTCS sprintkoersen voor tourismes. (Dus ook al die GT'S eruit.).

Autofan 06-09-2005 15:09

Zo denk ik er ook over, raceboy.

Raceboy 06-09-2005 15:48

Quote:

Originally Posted by El Torro
en met het oog op de nieuwe regel van max. 100 liter tank in 2006 zou dit nog eens goed uitkomen voor de meesten (misschien wel alle wagens) om na anderhalf uur de tankstop en rijderswissel in te zetten.

Ah hier had ik nog niet van gehoord. Lijkt me wel een goede maatregel om gastrijders aan te trekken. Je hebt dan niet meer die 20 liter nadeel als je met je FIA conforme auto komt.

Mark 06-09-2005 21:41

Waar snak ik als zelfbenoemd ;) insider naar?

Nou een bepaalde kwaliteitsverbetering op het gebied van de organisatie (verschillende aspecten en onderdelen, niet een persoon in het bijzonder) ;) Kijk, het veld wordt alsmaar beter en sneller........dan moet de rest ook meegroeien. Soms heb ik het idee dat bepaalde mensen een nivo te hoog spelen.......... Je gaat geen wolkenkrabber bouwen op de fundamenten van een lemen hut :D

- Geluidsbeperking invoeren. Met het huidige kabaal kan ik de veiligheidsradio niet goed meer beluisteren. Of betere apparatuur of het het geluidsnivo omlaag. Met een lager geluidsnivo hebben we het in de toekomst ook makkelijker op andere vlakken ;)

Pascal 07-09-2005 01:52

Niet dat ik er zelf iets aan heb, want ik ben "maar" een toeschouwer, maar wat had je gedacht van prijzengeld. Belcar heeft toch reeds jaren een hoofd- en zelfs nevensponsors en de teams, die heel wat budget spenderen, waaronder een behoorlijk inschrijvingsgeld, rijden elke wedstrijd en zelfs het kampioenschap voor een "blikken pot", een sandwich in de tent en een feestje op het eind van het seizoen...

C U

Eddy V 07-09-2005 08:27

Oppassen Pascal, geld is een zeer delicate zaak in en rond het Belcar gebeuren. :D

FastFons 07-09-2005 13:42

Toch slaat Pascal de nagel op de kop vind ik, het geld wordt door de organisaties gewoon binnengerijft, en er wordt haast niets mee gedaan. Zelfs in de locale auto(wrakken)cross bij mij in de buurt wordt op iedere koers een klein prijzengeld uitgereikt. In de belcar (en ook niet in de TC of SC, maar das een andere thread) spenderen alle teams miljoenen voor ne stomme beker waarvan er misschien al 20 dezelfde op hun kast staan. Het moet daarom geen prijzengeld zijn, maar banden of benzinebons ofzo dat spreekt toch altijd meer aan. In endurance komt dit ook regelmatig in het voordeel van de kleinere teams, aangezien zij wel eens van een stommiteit of pech van een groter team kunnen profiteren.

FF

Eddy V 07-09-2005 17:14

Ik blijf erbij, beperk het aantal overdreven dikke bakken (zowel in GT als T), zodat de kosten voor de teams kleiner worden. Daaruit volgt dat ze iets harder kunnen (lees: willen of mogen) trappen, wat het spektakel dan weer ten goede komt.
Exoten zijn natuurlijk wondermooi, maar enig idee wat het kost een exootje te runnen?
Maak de races niet te lang, twee uur is volgens mij net iets te veel om de spanning en interesse er in te houden. En ik sta dan normaal langs de baan.
Waarom niet een wedstrijd van 1 uur (zonder tanken of bandenwissel) met rijder 1, een pauze van ... om alles weer in orde te brengen en dan opnieuw een wedstrijd van 1 uur met de tweede rijder.
Gaat rijder 1 er vanaf of krijgt stukken, pech voor rijder 2. Maar dat heb je nu ook. De teams met twee evenwaardige rijders zullen dan lachen.
Realiseerbaar?

Mark 07-09-2005 22:40

Als insider:

Geen weekends op de niet Zolderse banen als er in Zolder ook iets te doen is :fight: Als Zolder zijn kalender aan het begin van het jaar kundig maakt aan de wijde wereld, dan zie je daar ook de evenementen op staan die Belcar/CZ heeft op Spa en de buitenlandse locatie.

Dit jaar is het tweemaal prijs. Tijdens Brands Hatch hadden we het genoegen van de ADAC Rennen. Tijdens het Racing Festival komt de Funcup naar Zolder. Als onbezoldigde vrijwilliger van CZ zou ik graag het hele circus BC willen volgen. Wellicht dat je je vrijwilligers extra in de watten kunt leggen tijdens de weekends van de BC buiten Zolder ;) Ze worden steeds zeldzamer, die vrijwilligers.

Jawaddeman 07-09-2005 22:50

Quote:

Originally Posted by Mark
Als insider:

Geen weekends op de niet Zolderse banen als er in Zolder ook iets te doen is :fight: Als Zolder zijn kalender aan het begin van het jaar kundig maakt aan de wijde wereld, dan zie je daar ook de evenementen op staan die Belcar/CZ heeft op Spa en de buitenlandse locatie.

Dit jaar is het tweemaal prijs. Tijdens Brands Hatch hadden we het genoegen van de ADAC Rennen. Tijdens het Racing Festival komt de Funcup naar Zolder. Als onbezoldigde vrijwilliger van CZ zou ik graag het hele circus BC willen volgen. Wellicht dat je je vrijwilligers extra in de watten kunt leggen tijdens de weekends van de BC buiten Zolder ;) Ze worden steeds zeldzamer, die vrijwilligers.

sorry mark vind u nen helen toffe kerel; maar ik denk als ze daar overal rekening mee moeten gaan houden??? als je in de regering al ziet hoe goed de walen en de vlamingen overeenkomen??? en dan nog eens met enkel buitenlandse instanties??? succes voor degene die de kalender opstellen

Jawaddeman 07-09-2005 22:53

Quote:

Originally Posted by Eddy V
Ik blijf erbij, beperk het aantal overdreven dikke bakken (zowel in GT als T), zodat de kosten voor de teams kleiner worden. Daaruit volgt dat ze iets harder kunnen (lees: willen of mogen) trappen, wat het spektakel dan weer ten goede komt.
Exoten zijn natuurlijk wondermooi, maar enig idee wat het kost een exootje te runnen?
Maak de races niet te lang, twee uur is volgens mij net iets te veel om de spanning en interesse er in te houden. En ik sta dan normaal langs de baan.
Waarom niet een wedstrijd van 1 uur (zonder tanken of bandenwissel) met rijder 1, een pauze van ... om alles weer in orde te brengen en dan opnieuw een wedstrijd van 1 uur met de tweede rijder.
Gaat rijder 1 er vanaf of krijgt stukken, pech voor rijder 2. Maar dat heb je nu ook. De teams met twee evenwaardige rijders zullen dan lachen.
Realiseerbaar?

heb je gezien hoe leuk iedreen die twee races van één uur in franco vond................. dus beter schrappen dit idee

El Torro 08-09-2005 08:16

Quote:

Originally Posted by Eddy V
Waarom niet een wedstrijd van 1 uur (zonder tanken of bandenwissel) met rijder 1, een pauze van ... om alles weer in orde te brengen en dan opnieuw een wedstrijd van 1 uur met de tweede rijder.

Realiseerbaar?

Omdat Belcar een endurance kampioenschap is, lange afstand racen.
Dan moeten de races op de kalender toch minimaal 2 uren duren, ga hier nou niet aan tornen.
Dan haal je het hele imago van de Belcar door elkaar, wat toch jaren duurt om op te bouwen, ik bedoel hiermee dat de rijders maar ook het publiek eenmaal weet van DAT is Belcar en zich er dan ook thuis voelen zodat teams en rijders niet 'elk jaar' een ander kampioenschap moeten gaan opzoeken om hun doel na te kunnen streven.
Teams, piloten, maar ook publiek, die zich beter thuis voelen in sprint wedstrijden, oftewel kortere races die moeten zich dan, met alle respect, een ander kampioenschap opzoeken.
Er is notabene voor elk wat wils en op elk nivo.

Eddy V 08-09-2005 08:20

Jawaddeman, ieder zijn mening natuurlijk :) . Moesten ze het eens echt proberen (volhouden) zou het waarschijnlijk niet zo slecht zijn. De strijd zou in ieder geval beter zijn over 1 uur en de medewerkers (ook publiek) kunnen dan misschien de zaak beter volgen. Nu weten de baanposten na een half uur niet meer echt wie waar rijdt.
De DSC gaat ook over korte wedstrijden en is toch helemaal niet slecht.
Er zijn waarschijnlijk net zo veel meningen als er Paddockers zijn en maar goed ook.Moest iedereen hetzelfde denken zou het nogal saai worden hier. Deze meningen zullen toch nooit aangenomen worden door de hoge heren van de Belcar, daar zijn ze (zelfcensuur). :rolleyes:

Eddy V 08-09-2005 08:22

Okee, okee, ik zwijg al. :)
Dom idee dus.

Sennake 08-09-2005 08:53

Ik denk niet dat het inkorten van een Belcar-race het bijhouden van de posities zou vergemakkelijken. Als je een F1-wedstrijd gaat bekijken op het circuit weet je na 20 ronden (een goed half uur dus) ook niet meer hoe de stand eruit ziet (uitgezonderd de top-3 misschien, mar dat kan ik in Belcar ook nog wel bijhouden) en daar rijden ze ocharme met 20 auto's gedurende anderhalf uur.

Er is in Zolder al jaren sprake van een groot scherm om het publiek op de hoogte te houden van de stand, maar er zijn nu eenmaal andere prioriteiten en het jaarlijks budget is ook niet onbeperkt. De laatste jaren zijn het vooral de FIA-eisen die met het leeuwenaandeel van het budget gaan lopen zijn...

Nu denk ik wel dat zo'n systeem (onder welke vorm dan ook) zeker een positieve werking zou hebben op de publieksaantallen, maar een (eventueel kleiner) deelnemersveld van zwaardere bakken lijkt me nog altijd een grotere troef dan een meer transparante koers.

Jan 08-09-2005 09:12

Quote:

Originally Posted by Sennake

Er is in Zolder al jaren sprake van een groot scherm om het publiek op de hoogte te houden van de stand, maar er zijn nu eenmaal andere prioriteiten en het jaarlijks budget is ook niet onbeperkt. De laatste jaren zijn het vooral de FIA-eisen die met het leeuwenaandeel van het budget gaan lopen zijn...

Vandaar mijn suggestie in de Jan Modaal versie van deze thread om een systeem met doorlopende rode tekst te installeren op de plaatsen waar nu luidsprekers staan opgesteld (als aanvulling). Op die manier beschik je op gelijk welke plek rondom het circuit over info, los je het probleem van niet functionerende of door motorlawaai overstemde speakers op en moet je niet naar een centraal punt om dat dure grote scherm te kunnen zien. Vermoedelijk is het niet eens zo'n grote investering, alleszins niet in vergelijking met een reuzescherm. Een ander voordeel van dergelijk systeem tov een scherm is de geringe kwetsbaarheid en weersbestendigheid, het is immers geen high tech.
En neen, ik heb geen aandelen bij een fabrikant van looptekstmachientjes, ik weet geeneens wie zoiets fabriceert :D :D :D

Jawaddeman 08-09-2005 09:21

Quote:

Originally Posted by Sennake
Er is in Zolder al jaren sprake van een groot scherm om het publiek op de hoogte te houden van de stand, maar er zijn nu eenmaal andere prioriteiten en het jaarlijks budget is ook niet onbeperkt. De laatste jaren zijn het vooral de FIA-eisen die met het leeuwenaandeel van het budget gaan lopen zijn...

Nu denk ik wel dat zo'n systeem (onder welke vorm dan ook) zeker een positieve werking zou hebben op de publieksaantallen, maar een (eventueel kleiner) deelnemersveld van zwaardere bakken lijkt me nog altijd een grotere troef dan een meer transparante koers.


zou dat nu zoveel kosten om bijvoorbeeld boven de controle toren een groot bord met de standen op te geven; inderdaad als je niet zoals enkele in de pitsboxen binne kan dan weet je echt niet wie er vooraan en achteraan rijd; tenzij je een echte fan bent en heel de race kijkt.

Maar ja laat ons even eerlijk zijn; mochte ze daar nog de hypste modernste panelen hebben... GAAT DAAR EEN KAT MEER VOOR KOMEN???

Eddy V 08-09-2005 10:03

Jan, die looptekst panelen zijn verschrikkelijk duur en bijna onleesbaar in open lucht, een nadeel dus, maar wel goed bedacht.
De oplossing van Jawaddeman is veel beter, een infobord aan de toren waar de eerste 10 wagens ronde per ronde in juiste positie op staan. Nog een tweede bord elders zou nog beter zijn.
Of dat meer volk brengt? Neen.
Het grote probleem is tegenwoordig en ik maak dat zowel in Belgie (sorry ik heb geen twee puntjes op mijn klavier in Duitsland) als in Duitsland en in Engeland mee, het publiek blijft gewoon weg. Er is waarschijnlijk overal zo veel interessants te doen dat de keuze op een omloop rond te hangen minder aantrekkelijk wordt. Voeg daar het "helse" lawaai van de Belcar bij, niet zo fijn als je kleine kinderen bij hebt.
Meer met vrijkaarten werken en veel meer reklame maken, niet alleen 10km rond de omloop, brengt misschien het publiek terug.

Bart.Vandecavey 08-09-2005 10:58

http://www.math.iupui.edu/~indyasa/j...s/speedway.jpg
met een blauw, rood, groen of geel bolleke erachter voor de klasse?

Eddy V 08-09-2005 11:31

Ha waarom niet? Maar dat gaat dan weer slecht te zien zijn zeker in de zon? :D :D
Okee okee, dom idee 2.
Ik zal mijne jas al maar aantrekken zeker? :rolleyes:

marcel 08-09-2005 11:48

ik heb toch nog niemand horen klagen dat ze de stand in Indy niet wisten, dus zo'n probleem kan dat niet zijn.

en die rode-loop-tekst-dinges... als je dat goed opstelt blijft dat óók leesbaar in de volle zon
maar ik zou dat niet aan àlle luidsprekers zetten, dat gaat het prijskaartje nodeloos opdrijven. zet gewoon één dat je van op de tribunes kan zien (al kan je vanop het overdekte gedeelte niet zien wat je op het andere deel wél kan zien, en omgekeerd, door die brug)

Jan 08-09-2005 12:58

Quote:

Originally Posted by marcel

en die rode-loop-tekst-dinges... als je dat goed opstelt blijft dat óók leesbaar in de volle zon
maar ik zou dat niet aan àlle luidsprekers zetten, dat gaat het prijskaartje nodeloos opdrijven.

OK, bij iedere speaker is misschien wat overdreven, bij iedere bocht of chicane is zeker voldoende. Als autosportliefhebber zit ik immers meestal niet op de tribune (wat valt er nu in de rechte lijn te zien :rolleyes: ) maar zwerf ik meerdere malen het circuit rond op zoek naar plaatsen "where the action is". Ook dan weet ik graag hoe de zaken er voor staan. Het zou lastig zijn als je daarvoor telkens naar een centraal punt zou moeten lopen.

fordje 08-09-2005 14:29

Een beeldscherm of ministens een standing per ronde is idd voor zowel kenners als niet-kenners een welgekome aanvulling

Tijdens de 24u heeft Coast Racing in deze context ingespeeld en verzorgden ze op eigen initiatief en eigen kosten een groot scherm in paddock 5.
Mooi beeld en vrij duidelijk (ook overdag).

http://www.coastracing.be/images/24uza/39-03.jpg

Copyright foto : Coast Racing/ PHe

De intentie van het Coastteam was duidelijk, om alle bezoekers de kans te geven alvast de gebeurtenissen op de baan te kunnen volgen vanuit een centraal standpunt konden de bezoekers ter plaatse gebruik maken van het scherm (zonder kosten of enige andere verplichting).

De beelden waren dezelfde als deze in het perscentrum (beelden veiligheid). Nu daarin nog een goede regisseur inwerken (die oog heeft voor het hele veld en alle klasses) en je hebt een ideaal platform.

LET OP, ik zeg niet dat de beelden nu slecht zijn en slecht zijn geregisseerd! Deze zijn nu louter als basis bedoeld met aanvullende commentaar vanuit de speakercabine en met de wetenschap dat in de perszaal een tweede scherm staat met de standen en rondetijden.

Wil je dit echt gaan commercialiseren moet je de opbouw iets anders aanpakken, maar dat is de taak van een (professionele ) beeldregisseur.

Als men uu dit initatief wat bijstuurt en betaalbaar maakt (zulke screens kosten een bom geld, maar goedkopere alternatieven moeten toch te vinden zijn?) en Zolder heeft een mooi extraatje voor zowel Jan Modaal als de "Freak". Regel daarnaast een mooi terrasje, cafeetje en.....kassa!

De infrastructuur van Wheels en Ottobar zijn alvast aanwezig, waarom hier geen joint-venture tussen Zolder en die mensen?
Daarnaast (of in de plaats) kan je ook inderdaad zulke stockpiles (of hoe noem je die palen) zetten en links en rechts op strategische plaatsen.

Waarom niets om over na te denken?

Voordeel voor Zolder en de aanwezige Horeca:

Meer zicht op de race, dus potentieel meer geïnteresseerden
Meer consumpties als het volk zich daar concentreert

Voordeel voor de bezoekers en freaks

Duidelijk beeld op de race
zicht op je eigen favoriet en waar die zich bevindt in de race

Voordeel voor de teams/klasses

Meer interesse door individuele klassementen
Meer spanningsveld door beter zicht in de klasses


Vraag is alleen, wat kost dit feestje, wie gaat dat betalen en is er überhaubt interesse en samenwerking mogelijk tussen Zolder, aanwezige Horeca en mogelijke sponsors/leveranciers van zulke materialen.

Eddy V 08-09-2005 16:33

Inderdaad, de hamvraag is wie draait voor de kosten op? De omloop zou het normaal "moeten" doen, maar "hoeft" het niet te doen.
Privé initiatief van hogervernoemde etablissementen? Te duur om er uit te komen.
Het beste zou zijn een paar van die gans normale elektronische borden op een 4 tal plaatsen en misschien een speaker frekwentie die ook op een radio te ontvangen is, gelijk bij de 24U.
Maar ik denk dat we allemaal wat afwijken van de oorspronkelijke vraag. :gas:

Sennake 08-09-2005 17:15

Quote:

Originally Posted by fordje
Vraag is alleen, wat kost dit feestje, wie gaat dat betalen en is er überhaubt interesse en samenwerking mogelijk tussen Zolder, aanwezige Horeca en mogelijke sponsors/leveranciers van zulke materialen.

Als de toeschouwer er mee kan leven dat er op regelmatige tijdstippen reclameboodschappen op het beeld verschijnen denk ik dat er heel wat sponsormogelijkheden zijn. En geef toe : zelfs een gewone Belcar-race van iets meer dan 2 uur is niet permanent zodanig spannend dat je geen seconde van de race wil missen! Dus een boodschap af en toe moet echt wel kunnen zonder storend over te komen.

Dirtdevil 08-09-2005 17:46

Het kan zijn dat ik mij vergis, maar bij NASCAR wordt dit principe al veel langer gehanteerd! Dat is daar een grote reclameboodschap heb ik mij laten vertellen!
En daar klagen ze ook nie naart schijnt! :)

greetz

fordje 08-09-2005 19:22

Quote:

Originally Posted by Eddy V
Maar ik denk dat we allemaal wat afwijken van de oorspronkelijke vraag. :gas:

Niet echt naar mijn mening (?) , er wordt enkel voorgebouwd op ideeën...
Wat wil je als echte Belcarfan op de baan en naast de baan.

Mss handig als deze hersenspinsels tot bij de betrokkenen raken en zo enige zaken in gang steken.

Sennake 08-09-2005 19:34

In deze thread voor "insiders" kunnen en mogen alle brainstorms tot ontwikkeling komen ;)

fordje 08-09-2005 19:45

Quote:

Originally Posted by Sennake
Ik denk niet dat het inkorten van een Belcar-race het bijhouden van de posities zou vergemakkelijken. Als je een F1-wedstrijd gaat bekijken op het circuit weet je na 20 ronden (een goed half uur dus) ook niet meer hoe de stand eruit ziet (uitgezonderd de top-3 misschien, mar dat kan ik in Belcar ook nog wel bijhouden) en daar rijden ze ocharme met 20 auto's gedurende anderhalf uur.

Ik heb je ooit quasi de top 10 weten opsommen na een dik uur of langer.
in het begin denk je "wauw" die weet dat nog!
Maar als je iets langer meevolgt is het "simpel". ALs je met je neus op de race zit, weet je na enige tijd "op gevoel" wie waar ongeveer hangt. Het is dan een kwestie van even op te letten gedurende een paar ronden of langs de boxen te lopen en je kent zo de top 10.
OK deze logica gaat niet op voor een "toerist" die een keertje naar Zolder gaat voor een race. Daarvoor heb je wat info nodig over wie wie is.
Daar ligt nu juist het verschil tussen de occasionele autosportliefhebber en een meer gerichte Belcarbezoeker.

Vraag me hetzelfde in de F1600 of Minicup en ik moet direct passen. Reden; je volgt het niet van nabij...

Waarom kan men naar prestatie toe niet werken met het systeem DTM / BTCC (dacht ik toch ook). Hoe hoger je klassement/resultaat, hoe meer strafgewicht of penalty-time in de pit.
Voer een buffering in naar beneden toe en het maakt het verschil GTA/TB al een pak kleiner. Hiermee komen de lagere klasses meer inbeeld, gevolg meer interesse, gevolg meer investering, gevolg meer deelnemers enz...(als de sponsors meewillen natuurlijk...)
Misschien een leuk zijdelings aspect, het verschil in tempo tussen top en lagere klasses daalt, in principe dus minder risico, minder kans op ongevallen, lagere kosten, ..closer racen (of veroorzaakt dat weer ongevallen :+ )

Het unieke aan Belcar is nu eenmaal die mix van allegaar. Ik ken geen raceformule die zo open staat inzake toelating en voorwaarden, en het is juist dit concept dat de Belcar heeft laten openbloeiien.
Wat nu voorkomt is een gevolg van de faseverschuiving tussen professionalisering enerzijds en de "oude ratten" anderzijds. Je moet het meegeven, een Carlier in de Belar is een fenomeen. Hoewel hij de laatste tijd in de races waar hij deelneemt enkel "de hoop vergroot" is Andre zijn team wel mee de bezieler van het geheel.
Haal zulke mensen weg en het wordt een saai, bijna mondain, wereldje.

Je mag langs de andere kant de grote teams ook niet verwijten dat ze hogerop willen. Wie laat zich graag ringeloren door de rivaal? Je moet gewoon mee in die spiraal. Ten koste van de centen. Het is een opbod aan de top die jammer genoeg zware gevolgen heeft voor de middenmoot en de kleinere deelnemer.

Bottom Line:

Belcar is een uniek verhaal, wat steeds voor controverse zal zorgen. De echte fan wilhet concept bewaren en neemt de onoverzichtelijke indeling er wellicht graag bij. De meer neutrale toeschouwer raakt uit het kluwen niet wijs en stuurt zijn kat.
Oplossing; Belcar zwaar reorganiseren? Ik vrees dat daar nog meer problemen van komen.
Dus; het huidige kluwen ontwarren en overzichtelijker maken. Op de baan en ernaast.

fordje 08-09-2005 19:51

Even :Offtopic:

Heeft deze treat dan toch nut gehad en iedereen wakker geschud :applaus: :)

Mark 08-09-2005 21:47

Allemaal prachtige plannen en ideën maar als ik de baas was van het circuit zou ik geen enkel plan goedkeuren. De oplossing voor het echte probleem zit er niet tussen.........

Ik verklaar mij nader ;)

Het probleem van de autosport op dit moment, dus niet Belcar specifiek, is dat er zo goed als geen toeschouwers zijn. Ok, er zijn uitzonderingen.........DTM in de Heimat, Le Mans, Renault Weekends enzo. Echter 90% procent van de wedstrijden trekt geen publiek. Is autosport dan niet populair? Nee, volgens mij zit dat wel goed. TV-programma's (in Nederland dan ;) ) over autosport nemen in aantal toe. De kijkcijfers voor dat soort doelgroepprogramma's zijn ook niet slecht. Boekjes en internetsites tieren welig.

Er moet dus iets anders zijn waarom Jan Modaal de circuits links laat liggen. Ik ben zo eigenwijs om te zeggen dat ik wel weet waar het schoentje knelt. Wat is een circuit nu voor een toeschouwer? Eigenlijk niet meer dan een wei met totaal geen voorzieningen voor sanitair, hygiëne, eten en drinken. Een circuit is eigenlijk het grootste openbare toilet van de desbetreffende regio ;)

Conclusie: Circuits verliezen het qua infrastructuur t.o.v. voetbalstadions, evenementenhallen en ander modern vermaak

Daarnaast is de promotie is een heikel punt. Ikzelf woon op nog geen 60 km's van beide circuits in Belgie. Nog nooit heb ik een billboard gezien van een evenement op die circuits. Evenement op zoals de Masters op Zandvoort en de TT in Assen heb ik wel voorbij zien komen...........en die twee locaties liggen op meer dan 300 km van nieuwe voordeur.

We moeten dus eerst de massa bekeren tot circuitbezoek. Als dat een feit is kunnen we de toeschouwers in de watten leggen met videowalls, circuitradio en andere informatieborden en maatregelen om het ze naar de zin te maken.

fordje 08-09-2005 21:56

Hmm, stel je he niet te zwart/wit voor Mark? Ok, faciliteiten heb je niet op een circuit, maar kijk dan verder...Waarom komt er wel voldoende volk naar een Moto GP of veldcross? (En bij een veldloop zie je weer geen kat)

Die mensen zien er blijkbaar niet tegen op om in de modder te staan "stoempen". Het soort publiek is dus ook een factor.
Zijn de 4-wiel fanaten "salonfanaten"? O wee, dat is pas een trend naar mondain gedoe...
Om het circuit en de entourage dan te omschrijven als "het grootste toilet.." is wel erg cru. Ik (denk) je achterliggende gedachte te begrijpen, maar de omschrijving is een
beetje overdreven gesteld.

Ik heb het ook niet op regen, daar wordt je alleen nat en koud van, maar daarom blijf je niet weg. Een regendag heeft ergens toch zijn charme. Je moet het publiek idd motiveren, maar een billboard meer zal dat niet doen. Motivatie kan je alleen gedaan krijgen door de mensen te "lijmen". Hoe? Da's de zaak van circuit en promotor.

Tegen alle principes in, mss toch meer "kermis" in de paddock? Ook geen goed idee mi., dan haal je niet het gewenste publiek binnen.
Ik meen dat de beste promotie een spannend en overzichtvolle race is. Is er spanning komt het volk, is er niks te zien blijven ze weg. Zelfs in F1...

Mark 08-09-2005 22:11

Quote:

Originally Posted by fordje
Om het circuit en de entourage dan te omschrijven als "het grootste toilet.." is wel erg cru.

Nee hoor, Pompierke, Ottooke en ik plassen tegen elke boom die we tegenkomen. Wij hebben nog nooit de beschikking gehad over een toilet als we onze hobby uitoefenen. Het is toch al 2005 ;)

En of de duivel ermee speelt.......ik kom zojuist het volgende artikel tegen op Pitstoptv.be over de aanstaande flop op Spa, de F1

Quote:

En de accommodaties voor de gewone toeschouwer zijn abominabel. Zo wordt fans die komend weekend naar Francorchamps afzakken, aangeraden om toch ook WC-papier mee te nemen.

Defourny: "Het is belangrijk dat dat doordringt tot de intercommunale, die het circuit beheert. We moeten het publiek meer service bieden voor minder geld."

http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...hp?newsid=9610


All times are GMT +2. The time now is 10:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.