![]() |
JA aan de vrije snelheid op snelweg!
Ik denk dat dit de meest gelegen plaats is om onderstaande te posten, onderstaande is een scan van een papier dat geflyerd werd op P1 tijdens de 25u Funcup op Spa vorig weekend.
Ongetwijfeld kan Benoît Eleffe hier op support rekenen. Niet? http://www.renaudkuppens.be/albums/a...e_snelheid.jpg |
Vergeet het maar. In Duitsland zitten ze met 160 km/u ook achter je...
|
En boven de 130 zegt de verzekering ook baaibaaizwaaizwaai ;)
|
Met 160 km/u achter je? Toen wij vorig jaar door Duitsland reden, deden we zo'n 150 - 160 en werden we geregeld nog vlot voorbijgestoken. Ik geloof zelfs dat we meer op de middenste dan op de linkerrijstrook reden. Maar daar was wel redelijk weinig volk op de autostrade en het was mooi weer, misschien dat ze in minder veilige situaties wel controleren...
Wat betreft de onbegrensde snelheid: ik ben voor een hogere limiet (130 - 160, afhankelijk van de weg en evt. weersomstandigheden), maar onbegrensd is volgens mij toch wat teveel van het goede... ________ AlisiaZ |
zou niet slecht zijn, dan kan ik ook eens naar 5de schakelen met de skyline op de auto"snel"weg :D
|
Quote:
|
eigenlijk mag je in heel de wereld zo hard rijden als je wil. 200, 250, 300 mag allemaal, zolang je akkoord gaat met de boete en strafmaat. Toch mooi in een vrij land te leven...
|
Ik denk dat een ongemiliteerde snelheidslimiet, zelfs in bepaalde omstandigheden, in ons land geen goeie zaak is. Waarom? Omdat we er gewoon de infrastructuur niet voor hebben. De vergelijking met Duitsland is ook volledig scheef, aangezien ginder, bijvoorbeeld om maar iets te zeggen, de afritten veel verder uit elkaar liggen dan bij ons. Daardoor weet je dat je 50 tot soms 60 km kan doorgaan zonder dat er trager rijdend verkeer opkomt. Buiten de E40 tss. Leuven en Luik en de E25 tss Luik en Bastenaken, zijn er niet veel plaatsen in BE waar je realistisch kan doorjakkeren.
Als ik een keertje te snel rijd, accepteer ik de boete. Onlangs "geflitst" aan 93 waar je 70 mocht. 3-vaks weg en net aan een stuk begonnen waar snelheid 70 gold, komende van 90. Geen verkeer, niks druk. Dus prijs. 1km-tje verder aan de kant gezet: - "U reed te snel" * "Dat klopt" - "93 per uur" * "Inderdaad, uw apparatuur werkt zeer goed" - "Aanvaard u een minnelijke schikking" * "Vanzelfsprekend" - "Heeft u een reden of een uitvlucht voor het te snel rijden" * "Natuurlijk niet, ik reed gewoon te snel" - "Amai Jef, dat is de eerste vandaag waarmee het zo snel gaat." Niet zeuren, zeg ik altijd, als je het gedaan hebt, geef het dan gewoon toe. ;) Ivm Duitsland nog even dit. Tot voor enkele jaren was er geen of nauwelijks snelheidsbeperking tss. Stuttgart en München. Niet dat je er vaak ongebreideld snel kon rijden, want meestal was er "stoppende Verkehr". Tot ze beslisten om het grootste deel van het traject "120" te maken en dit af te dwingen met camera's over gans het traject. Wat bleek? De verkeersstroom werd veel beter geleid en tegenwoordig ben je sneller in München vanuit Stuttgart dan vroeger. Het gras lijkt op een ander altijd groener, maar is het nagenoeg nooit en je zal er na en tijdje ook onkruid moeten wieden. ;) |
Ongelimiteerd lijkt mij ook niet vanzelfsprekend, maar 160km/u moet toch gerust kunnen vind ik...
|
Ik vind dat de max snelheid ook best wel wat omhoog mag, maar dat er dan ook iets moet gebeuren met de rij-opleiding. Een verplichte slipcurses zou alvast erbij horen, waarbij je in een wagen die door de examinator onverwachts op een afgesloten parcours in een slip gebracht wordt, eruit moet halen. Ook een curses EHBO vind ik niet zo een slecht idee (zelf ook nooit gevolgd).
|
Dit is enorm moeilijk om in een wettelijk kader te gieten. Er moet met zoveel dingen rekening gehouden worden: de staat van de weg, het weer, het overige verkeer, dag of nacht, ... Zelfs de wagen waarmee wordt gereden is van groot belang bij hoge snelheden. Je kan 160km/u rijden met een kleine stadswagen of harder dan 200km/u met een sportwagen, het gedrag van de wagens is compleet anders. En in de meeste gevallen is de bestuurder de begrenzende factor, niet de wagen.
Wanneer je de maximumsnelheid op bepaalde stukken snelweg zou verhogen dan zouden er met de huidige mentaliteit in België nog altijd snelheidsovertredingen gemaakt worden. En wat met het snelheidsverschil? Stel je voor dat je tegen 160 km/u een vrachtwagen gaat inhalen die 90 km/u rijdt en dat die om één of andere reden op je rijvak komt? Ik ben het eens met Huudo, in België is zoiets niet mogelijk. Men heeft de infrastructuur niet overal en men moet eerst het volk degelijk leren rijden. Bijvoorbeeld door een voortgezette rijopleiding aan te bieden zoals Pinzie aanhaalt. Ik zie dagelijks genoeg mensen die hun rijbewijs niet waardig zijn. En dan zijn het meestal geen twintigers zoals ik, maar dertigers en veertigers. |
Even voor alle duidelijkheid : in "Duitsland" is de snelheid onbegrensd klopt niet. Het is namelijk zo dat Duitsland een staat is die uit "Bundesländer" bestaat die allemaal onafhankelijk van elkaar beslissen welke snelheid op hun autosnelweg toegelaten is.
De streek waar ik gewoond heb (Keulen) ligt bv in "Nordrhein-Westfalen" en daar is de snelheid nagenoeg overal beperkt tot 130. De meeste Länder rond het Ruhrgebied doen hetzelfde, vanwege het drukke verkeer en het dichte autosnelweg-netwerk. Net zoals België dus. Waar de snelheid dan weer wel ongelimiteerd is (en dat zal zo wel blijven ook) is in "Freistaat Beieren" waar uiteraard BMW, Mercedes, Porsche, enz gemaakt worden. Daar kan je nog doorvlammen. |
Quote:
ps. 2 jaar geleden via Stuttgart (Mercedes & Porsche museum bezocht) naar München gereden en teruggekeerd (op aanraden van de Bayerse vrienden) via Nürnberg. ;) |
Heel België schreeuwde moord-en-brand toen enkele jaren geleden een 30-tal
auto's betrokken waren in een kettingbotsing. Toen ik midden jaren tachtig MP was in Aken, hingen onze Duitse vrienden met zo'n 400 (vierhonderd) wagens in elkaar ... En dan noemen ze de Duitsers nog gedisciplineerde bestuurders. Als je onze Belgische slalomrijders vrijlaat, zal dit record snel gebroken zijn ... |
Volgens mij is de makkelijkste manier om dit ietwat in de hand te houden gewoon geen controles meer doen, maar wel de snelheidsbeperking op 120 laten staan.
Dat is dan in orde voor de verzekeringen etc en er blijft toch nog die drempel waar je over moet (niet hoog ik weet het). Dat houdt volgens mij de topsnelheid wat binnen de perken (ik bedoel dan 160 ipv 200). Op de gewone wegen zullen ze dan wsl wel meer gaan controleren denk ik. mvg, Jo Smets |
Quote:
|
Quote:
Gevaarlijk rijgedrag is iets anders. Dat kan evengoed aan 110 als aan 260. |
Quote:
|
Quote:
|
Is dat enkel met een Duitse polis, of met iedere polis ?
|
Quote:
|
ben ook voorstander om het in België te verhogen (zit elke maand wel minstens 1 keer in Duitsland) het grote probleem is dat men in België geen rekening houd met iemand die sneller rijdt dan 120km/h, hoeft ook niet want het is niet toegelaten maar die mentaliteit verander je zomaar niet en daar schuilt het grote gevaar. Anderzijds zijn er ook veel cowboys op de Belgische wegen, zij denken dat ze ervaren F1 piloten zijn en rijden dan 180km/h zonder na te denken!! (rechts voorbij steken, niet vertragen aan opritten, enz.)
Heb zelf ook een zware voet maar lig niet te slalommen, aandringen bij voorligger om opzij te gaan, enz. maar als het kan: droge baan, geen tot weinig verkeer, goede baan (meestal probleem!) enz. dan moet dat kunnen vind ik (zolang je er met je koppeke maar goed bij blijft) rijdt zelf ook tussen de 140 en 180km/h als het kan (in Duitsland ligt da meestal tussen de 180 en 260km/h met uitzonderingen van 300km/h) conclusie: ja ik ben voorstander maar het is moeilijk om uit te voeren, laat ze al eens beginnen met 130-140km/h (kijk naar de remafstand van 120km/h tot stilstand van de wagens van nu en de wagens van 1964 toen de snelheidslimieten zijn opgesteld!!) greetz mando PS: heb enkel zware voet op autostrade!! laat dat duidelijk zijn. |
Quote:
Voor het Duitse deel van mijn reis ben en BLIJF ik altijd erg geconcentreerd, echter op de Belgische autostrades moet ik mijn best doen om niet in slaap te vallen, dit ongeacht mijn reisrichting of tijdstip. Het lijkt mij duidelijk op welk van mijn reisdeel ik het veiligst onderweg ben. Ongecontroleerd ongelimiteerde snelheid toelaten op Belgische autostrades? Er zijn hier teveel apen op de baan en die ongecontroleerd losser laten lijkt me echt geen goed idee. Maar beweren dat iemand die meerdere advanced driving cursussen gevolgd heeft achter het stuur van een moderne wagen gevaarlijk is aan 10km/h over de grens terwijl een slecht en onoplettend chauffeur in een wrak op diezelfde plaats 5km/h onder de limiet veilig is is meer als een klein beetje bij de haren getrokken. Daarom ben ik voorstander van het geavanceerd rijbewijs. Doorgedreven opleiding met gelijkaardige opleiding als politieagenten krijgen. Dit laat dan toe om naar eigen inschatting in bepaalde zones op bepaalde tijdstippen sneller te rijden als de aangegeven limiet. Eenvoudig voorbeeld is sneller als 120 op autostrades toelaten buiten de spitsuren. Zelfde adder onder het gras als in Duitsland : Als bij een ongeval kan bewezen worden dat je meer dan 120 km/uur reed EN dat het ongeval hieraan te wijten was, kan de verzekering zich tegen je keren. Er op steunend dat mensen die dit rijbewijs gehaald hebben verstandig genoeg zijn om hun snelheid veilig te kiezen. Wie moet het organiseren van dit geavanceerd rijbewijs allemaal betalen??? Diegene die de opleiding volgt en het rijbewijs wil behalen. Belastingen erop zodat de overheid het verlies van hun flitsgeldgewin wat gecompenseerd zien. Mensen tevreden dat ze niet meer onerecht gekloot worden terwijl echte straatcriminaliteit vrijgescholden wordt. En het verkeer veiliger. Een ander pluspunt is immers dat de jeugd dit extra rijbewijs graag zal willen halen als statussymbool. En er is voor mij weinig twijfel dat een jonge gast wie dit sneller rijden interesseert een pak veiliger is op de weg na het volgen van doorgedreven opleiding als zonder, brevet of niet. Is dit niks elitairs? Wat een vies woord. Is een vliegbrevet, vissersvergunning, zomerzwemticket dat ook niet? Extra rechten waarvoor ge betaalt, realiteit. my 2c |
Quote:
|
Quote:
|
Tja, in Nederland denkt de huidige overheid er anders over, rond de grote steden (Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag) zijn de snelwegen al verlaagd naar 100 of 80 km/h...
Ondertussen zullen ze wel terug moeten naar het oude systeem want na onderzoek schijnt dat de files sindsdien met dik 20% zijn toegenomen en dat heeft ook niet veel goeds betekent voor de luchtkwaliteit, maarja onze minister van verkeer is meestal een muts die er weinig tot niets van afweet. *grote zucht* |
All times are GMT +2. The time now is 15:51. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.