![]() |
[Round 2] 2007 Petronas Malaysian Grand Prix
De tijden van FP 1.2
Pos Driver Team Time Laps 1. Massa Ferrari (B) 1:35.780 34 2. Fisichella Renault (B) 1:35.910 + 0.130 36 3. Kovalainen Renault (B) 1:36.106 + 0.326 37 4. Raikkonen Ferrari (B) 1:36.160 + 0.380 33 5. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:36.523 + 0.743 31 6. Wurz Williams-Toyota (B) 1:36.621 + 0.841 21 7. Kubica BMW Sauber (B) 1:36.717 + 0.937 18 8. R.Schumacher Toyota (B) 1:36.760 + 0.980 28 9. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:36.797 + 1.017 30 10. Heidfeld BMW Sauber (B) 1:36.862 + 1.082 25 11. Webber Red Bull-Renault (B) 1:36.906 + 1.126 18 12. Alonso McLaren-Mercedes (B) 1:37.041 + 1.261 26 13. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:37.203 + 1.423 25 14. Sato Super Aguri-Honda (B) 1:37.282 + 1.502 30 15. Button Honda (B) 1:37.578 + 1.798 29 16. Trulli Toyota (B) 1:37.712 + 1.932 34 17. Liuzzi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:37.855 + 2.075 26 18. Davidson Super Aguri-Honda (B) 1:38.334 + 2.554 27 19. Sutil Spyker-Ferrari (B) 1:38.419 + 2.639 28 20. Speed Toro Rosso-Ferrari (B) 1:38.650 + 2.870 20 21. Barrichello Honda (B) 1:38.713 + 2.933 20 22. Albers Spyker-Ferrari (B) 1:39.807 + 4.027 23 Toch enigsinds verrasend te noemen dat McLaren zo ver achteraan staat. Renault lijkt dan weer beter onderweg. Terwijl Super Aguri nog altijd goed voor de dag komt. Albers is ronduit beschamend te noemen. Ik voel een conflict opborrelen... |
Misschien klaagt Spyker Albers wel aan ? Het team lijkt me aan een farçe begonnen te zijn. Mogelijk zitten ze bij Spyker in slechtere papieren dan MidlandF1 zaliger een jaar terug.
Merk ook de knappe tijd van Kovailanen. Volgens mij maakt die het dit weekend wel weer goed. |
Spyker is wel het enige team dat hier vorige week niet getest heeft...
|
Quote:
|
Dat kwalificatiesysteem heeft zo z'n voor- en nadelen.
Het eerste kwartier gaap je wat; ach Barrichello eruit, niet te verwonderen, die Honda draait voor geen meter. Sutil trager dan Albers, achja. Davidson die niet echt even snel gaat als Sato en Wurz met problemen. Dan reclame op RTL Television. Weer een kwartier ronddraaien, wie zal er uitvallen ? Er rijden nog Torro Rosso's en Red Bulls rond, en een super aguri. Verrassing: Renault komt niet verder dan 11 en 12, en dan nog Heikki voor GC. Reclame op RTL Television. tiental minuten pure geeuw. dan tegen de 0:30s voor het einde rijden er drie op de pole, eerst Raikkonen, dan Alonso en dan een magistrale Massa. Resultaat: uiteindelijk is die kwalificatie driekwart gapen en geeuwen. Wat niet wegneemt dat het een verbetering blijft op twee jaar terug, daar was niks spannends aan. En de 12 rondjes-regel was ook driekwart gapen en geeuwen. Maar geheel terzijde dit dus. Toch wel fameuze opdoffer voor Renault. Misschien een nederlandse vloek met die ING ? Zoals Spyker ? :D Wel een spannende startgrid morgen. |
1. fila
Felipe Massa (Ferrari F2007) - 1'35"043 Fernando Alonso (McLaren MP4-22-Mercedes) - 1'35"310 2. fila Kimi Raikkonen (Ferrari F2007) - 1'35"479 Lewis Hamilton (McLaren MP4-22-Mercedes) - 1'36"045 3. fila Nick Heidfeld (Bmw Sauber F1.07) - 1'36"543 Nico Rosberg (Williams FW29-Toyota) - 1'36"829 4. fila Robert Kubica (Bmw Sauber F1.07) - 1'36"896 Jarno Trulli (Toyota TF107) - 1'36"902 5. fila Ralf Schumacher (Toyota TF107) - 1'37"078 Mark Webber (Red Bull RB3-Renault) - 1'37"345 6. fila Heikki Kovalainen (Renault R27) - 1'35"630 Giancarlo Fisichella (Renault R27) - 1'35"706 7. fila David Coulthard (Red Bull RB3-Renault) - 1'35"766 Takuma Sato (Super Aguri SA07-Honda) - 1'35"945 8. fila Jenson Button (Honda RA107) - 1'36"088 Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso STR2-Ferrari) - 1'36"145 9. fila Scott Speed (Toro Rosso STR2-Ferrari) - 1'36"578 Anthony Davidson (Super Aguri SA07-Honda) - 1'36"816 10. fila Rubens Barrichello (Honda RA107) - 1'36"827 Alexander Wurz (Williams FW29-Toyota) - 1'37"326 11. fila Christijan Albers (Spyker F8-Ferrari) - 1'38"279 Adrian Sutil (Spyker F8-Ferrari) - 1'38"415 Kijkend naar de tijden van Albers vis-à-vis Barrichello is dit toch wel echt slecht te noemen. 1.5 seconden trager dan de anderen.... Leuke strijd op het einde - had gehoopt op regen maar hopelijk komt die er morgen toch nog. Renault zet de negatieve trend verder terwijl Toyota vrij goed meekomt. Prachtprestaties alweer van Rosberg en Webber. |
Mooie gp gezien al was de spanning buiten de actie tussen Massa en Hamilton toch ver te zoeken.
Top: - McLaren - na een lange tijd nog eens aangeknoopt met de overwinning. - Alonso / Hamilton - mooie en strakke race van de twee. Hamilton wijst Massa prachtig terug. - Heidfeld - eens in Europa kan die wel meedoen voor het podium zoniet de overwinning. - Renault lijkt er wat bovenop te komen. Ze zouden verderop in het seizoen een mooie strijd met BMW moeten kunnen aangaan. Flop: - Massa - zo zal je nooit wereldkampioen worden - na z'n eerste poging op Hamilton moest ie toch geleerd zijn maar blijkbaar niet. Eigen schuld dikke bult - Spyker, Honda... Satus quo: - Kubica ondanks problemen - Super Aguri en Toyota. |
Fantastische race gezien.
Magistraal Mclaren, zowel Alonso en Hamilton die het subliem hebben gedaan. Hamilton heeft een spannend begin gegeven en Massa de fout in gelokt. Zie ik hier een Senna:eek: . Het was echt een prachtig maneuver waar hij pas op het laatste terug naar de rijlijn kwam en Massa zich er weer in verslikte . Mclaren die nu al een 1-2 bezorgt is echt wel een verrasing. De Williams boys deden het ook wel erg goed. Rosberg kon al vlug de subtop bereiken en Wurz moest zich terug vechten van P19 en ook enkele knappe maneuvers kon laten zien . Renault zal nu niet moeten zagen over Kovalainen. Hij is niet van de baan gegaan deze keer en zat in de buurt van Fisichella. Ik heb er van genoten. Met dank aan Hamilton en Massa :drewl: . |
F1 is terug spannend in jaren.
Ben dolgelukkig Ben een grote fan van mclaren al jaren door dik en dun. Massa zal zich wel voor de kop slaan.(door een rookie verslagen) |
Quote:
heeej. mijn topflop systeem :( nouja. weinig aan toe te voegen. hoewel, Renault top ? Die scoorden vorig jaar een één-twee he. Bij TOP ook wel Rosberg en Williams. Van traag en onbetrouwbaar in 2006 naar snel maar onbetrouwbaar in 2007. Wurz deed ook niet slecht mee. |
Tja, de "Fluppen" maakt nog een "massa" fouten eh. Blijkbaar maakt het niet veel uit waar hij start: vorige race vanop de laatste plaats naar een 6e stek, deze keer vanop pole naar een 5e plaats. En als je de vorige ronde bijna uit de bocht gaat probeer je toch niet exact hetzelfde (maar dan nog een paar km/uur rapper) op dezelfde plaats één ronde later? Todt zal nog een hartig woordje met hem moeten babbelen denk ik.
Verder ben ik er nu uit naar wie mijn voorkeur gaat bij de koplopers: sinds Schumi op pensioen is wist ik niet goed naar wie mijn "gut-feeling" zou gaan als het er echt op aan komt tussen McLaren en Ferrari. Welnu, bij de spannende strijd tussen Hamilton en Massa supporterde ik instinctmatig voor Hamilton, alhoewel ik absoluut niets tegen Massa heb en eigenlijk ook niet echt een reden heb om voor Hamilton te supporteren. Enfin, nu weet ik tenminste naar welk team mijn (lichte) voorkeur gaat. En voor de rest niks dan lof voor Alonso ook, die er toch in geslaagd is (net zoals Schumacher bij Ferrari destijds, ere wie ere toekomt) om het in de slop geraakte McLaren team terug op te tillen tot de hoogste regionen. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik dacht dat Alonso op zijn achterhoofd gevallen was toen hij aankondigde dat hij van Renault naar McLaren zou overstappen, en zie nu waar Renault staat, en tot wat McLaren weer in staat is! Ik beweer niet dat dit enkel en alleen de verdienste van Alonso is, maar er zal toch wel een grote Alonso-factor tussenzitten. Een grote meneer hoor. |
Ja, chapeau voor Alonso, niks daarvan. Je wordt pas een échte kampioen als je in verschillende teams races kan winnen en voor het kampioenschap kan meedingen. Grote meneer die het verdient om in één adem genoemd te worden met andere grootheden.
On other news: wat binnenkort met de nummer één status binnen Ferrari ? je moet natuurlijk een paar races afwachten, maar het pleit wordt momenteel volledig beslecht in Raikkonens voordeel; hij haalt de punten naar binnen en de podiumplaatsen. Massa kon niks doen in Melbourne, maar de 'reject of the race' is Felipe toch wel. Todt kijkt misschien nog wat door een gekleurde Nicholas Todt-bril wat Massa betreft, maar de kerel blijft na ettelijke leerseizoenen nog altijd op belangrijke momenten dwaze fouten maken. Het is nu of nooit, Felipe. Ik heb genoten van het duel Hamilton-Massa, en eerlijk gezegd ontgoochelde het me niet zo toen Massa de grindbak opzocht. Hamilton heeft gewoon alles in zich; jong, sympathiek, ultrasnel, verdomd sluw en slim. Ik heb in de dertien jaar dat ik F1 ondertussen volg nog nooit zo'n rookie indrukwekkend zien opkomen, ook Villeneuve niet. Heb je dat gehoord na de race op de team radio ? 'Next time I'm gonna get me a win, in a couple of races I'll win'. You bet !! En ik supporter. |
Wat Hamilton vandaag liet zien met zijn beperkte ervaring in F1 is gewoon subliem! Zo genoten van het 1e wedstrijddeel.
En McLaren en Ferrari zijn blijkbaar echt wel aan mekaar gewaagt, ik kijk al uit naar de volgende races. |
Wat ik wel vind is dat er wel een beetje overdreven word met de hype rond een nieuwkomer.
Hamilton heeft al erg veel ervaring. Het zou me dan ook verbazen dat Hamilton het slecht zou doen. Het enige wat wel had kunnen zijn was dat hij onder de druk het zou begeven. Maar vanaf de karting al vecht je veel rechtstreeks duel uit met andere piloten. Hij heeft er wel de inzicht voor en zie hem een grote F1 coureur worden. Maar de te kloppen man blijft Alonso:applaus: . Ik zie 2 Sennas in 1 team en wel waar Senna zelf het meeste succes mee heeft behaald:) . Raikkonen is duidelijk de betere van de 2. Vorig jaar maakte Massa ook regelmatig fouten maar in de andere wedstrijden was hij erg snel.Soms te snel voor Schumacher:) . Zeker na de overwinning van Brazilie dacht iedereen dat hij het wel zou verder zetten bij Ferrari. Maar het is duidelijk dat hij niet constant genoeg is. |
Pff zou Kimi nu geen klein beetje moeite kunnen doen om enthousiast te zijn? Precies een plant op het podium.
|
Quote:
|
kimi was gewoon doodop (wat logisch is, hij heeft op het einde nog hard zitten pushen om Hamilton in te halen)
|
Alonso zag er fit uit en Kimi idd vermoeid.
Maar wat Massa uitsteekt is toch echt.. zo goed rijden en dan op zo'n duel moment vliegt hij van de baan als de eerste de beste rookie. |
hhhm de rollen omgekeerd dit weekend..
al vind ik wel dat hamilton de race voor alonso heeft gewonnen ! weer een super start van lewis en, en dit kaar ook vn alonso.. ik kijk uit naar volgende week ! ik denk dat mclaren en ferrari nu wel echt fel aan elkaar gewaagd zijn, te hopen kan massa zich ook nog aan de top van het klassement gaan moeien ook wel weer mooi om te zien hoe sterk bmw staat ! ik zie dit jaar nog een bmw winnen.. heidfeld momenteel al 10 punten en op een 4de plaats in het klassement maar renault.. wat scheelt daar mee ze bengelen maar wat in het middenveld rond na 2 races nog maar 8 punten bij de constructeurs... |
De commentaren achteraf geven weer stof tot nadenken. Volgens Todt en Raikkonen hebben ze de wagen van Kimi wat moeten 'compromiseren', of in het Nederlands uitgedrukt: de motor een beetje moeten beperken omwille van het probleem dat de voorbije week werd geconstateerd. Dat betekende dat Raikkonen niet op vol vermogen reed en nooit te hard mocht pushen, wat bv. vooral duidelijk was toen hij na Massas fout nooit echt een poging deed om Hamilton in te halen. Volgens Todt en Baldisseri zou de beperking hier ongeveer een 0,100s per ronde snelheid verminderd hebben, op het einde van de dag natuurlijk genoeg om Hamilton nog voor te kunnen blijven. Als ik me niet vergis stond Raikkonen ook wat zwaarder dan de beide McLarens.
Maar dat is natuurlijk allemaal koffiedik kijken achteraf, maar wel weer wat extra nieuwtjes voor de discussie wie nu de snelste wagen heeft. Ik blijf erbij dat de Ferrari nog lichtjes het voordeel heeft. Had Massa die blunder van formaat niet begaan, hadden we mogelijk een andere race gezien, waar vooral bij de tweede stint de Ferrari wat meer de bovenhand zou halen. Edoch, wie kan hier met 100% zekerheid voorspellen wie er in Bahrain op het hoogste schavotje zal staan ? Je kan enkel gokken, en ik gok op een Ferrari, die tijdens de wintertests daar duidelijk voorop lagen. Maar wie weet maakt Hamilton wel weer z'n belofte waar, maakt Alonso een schitterstart en verknoeit Massa het 'weeral'. |
Na twee GP's kan ik maar één zaak zeggen: de starts van Lewis Hamilton hebben me opnieuw 'goesting' gegeven om naar F1 te kijken. Die kerel toont op jonge leeftijd heel wat maturiteit en is uiterst welkom in het F1-wereldje, na de voorgaande saaie jaren... De manier waarop hij (na een superstart) Massa afhield tijdens de eerste ronden van deze wedstrijd spreekt voor zichzelf... Een kerel die niet enkel 'ballen aan zijn lijf' heeft, maar genoeg doorzicht in het kopje heeft.
Mvg, Dries DS |
Nog even over de blunder van Massa; ookal ging hij de fout in, het was prettig om te zien dat hij het tenminste probeerde en dat we niet weer een optocht zagen met inhaalacties via de pitstraat.
|
Wat mij van deze race vooral is bijgebleven is het feit dat een GP F1 ook boeiend kan zijn zonder incidenten (en/of accidenten). Hamilton, Massa, Heidfeld, Rosberg, Wurz en Raikkonen hebben voor de mooiste momenten gezorgd.
Welk team mijn voorkeur geniet is nog geen uitgemaakte zaak. Toen Massa op onstuimige wijze probeerde Hamilton op de zenuwen te werken, wou ik liefst dat Massa daarin vooral niet slaagde. Wanneer dan Raikkonen in de slotfase steeds grotere stukken uit de voorsprong van diezelfde Hamilton wist te knagen, zat ik dan weer gespannen te hopen dat Kimi toch nog die dekselse Lewis te grazen zou krijgen. Ik snap het zelf niet meer :confused: In ieder geval een terechte uitslag, en Felipe moet nog veel boterhammekes eten (maar mij stoort het niet als hij zijn bord niet leeg eet :) ) Voor Nico Rosberg was "mode 4" helaas een brug te ver. Toch fijn om vast te stellen dat het bij Williams opnieuw de goeie richting uitgaat. |
Ook een positieve noot: de nieuwe bandenmarkering is wel duidelijk.
|
Quote:
|
Quote:
|
Ik heb een erg leuke GP gezien!
Viel op:
Al bij al blijkt het geen walk-over voor Ferrari te gaan worden. Benieuwd wat het volgend weekend in Bahrein wordt!:+ |
Quote:
Dan kijk je naar de voorbanden en de groeven mogen niet afslijten. |
Wat het kan doen dat de veer van de bodemplaat verwijderd wordt:) .
|
euh.
alleja. puur logisch gezien. Massa wàs duidelijk sneller dan Hamilton en de McLaren. Dat bewees hij niet alleen in de kwalificatie, maar ook in de race. Dus dat veertje kunnen we al vergeten. Raikkonen was 'trager' door de beperkingen die hij had met de motor. Hij vertelt ook zelf dat het enige wat ze konden doen dit weekend, de schade beperken was. 't Is dat of tien plaatsen achteruit en geen derde plaats... Dus uiteindelijk kun je misschien nog net van een status quo spreken ? Dat 'veertje' maakt de zaak echt wel niet. |
Quote:
Wie heeft de snelste ronde neer gezet? Hamilton... Waarom was Massa sneller op dat moment? Hamilton verdedigde zijn lijn en Massa stond licht voor de start. Massa kon zelfs geen vuist maken tegen Heidfeld:rolleyes: . |
McLaren dominant in Maleisie? Volgens mij heb jij een andere race gezien dan ik, ze waren ietsje sneller dan Ferrari maar dominant kan ik het niet noemen. Toen Hakkinen en Coulthard het hele veld op een ronde reden kon je spreken over dominantie, maar nu toch zeker niet.
Ze zijn momenteel erg aan elkaar gewaagd en het zal dan ook een mooi seizoen worden, zeker als BMW zich nog ietsje weet te verbeteren. |
zonet het "spyker-magazine" in mijn mailbox ontvangen...
over de prestatie van Sutil "hij kon er niets aan doen, zijn wielophanging heeft het begeven" tja, zo'n dingen gebeuren nu eenmaal als je je tegenstanders ramt |
Quote:
Ik geloof niet dat dit de grote reden is dat Ferrari nu minder was. Het is gewoon een combinatie van factoren: mindere motor voor Kimi, veertje dat niet meer toegelaten is, Massa die wat klungelt... |
...dat en bovendien Alonso die zelfs gewoon toegeeft dat het duidelijk is dat Ferrari nog sneller is. Het veertje heeft ook niet al te veel schade verricht bij BMW, dacht ik zo.
|
Hoe te verklaren dat Heidfeld zijn snelste rondetijden verwezenlijkt op de harde rubbers?
|
misschien dat de zachte banden op de BMW te snel slijten, waardoor hij met een lichte wagen te weinig grip had op dat type?
|
All times are GMT +2. The time now is 01:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.