![]() |
[Round 10]2007 European Grand Prix
In Nederland (lees: de autosportliefhebber(?) met een beperkt blikveld) zijn uiteraard alle ogen gericht op de vervanger van Albers. Is ie beter dan Chris?
De eerste die de mist ingaat, volstrekt volgens verwachting overigens, is een van mijn toppers bij Racexpress uiteraard: Quote:
Tijdstip van dat bericht is ook zo mooi, dat is dus na de eerste sessie. Dat is voor die Winkelhock niet meer dan een shake-down geweest. Voor deze GP heeft ie welgeteld iets van 2 uur getest in deze wagen. Terug naar de feiten van de vrijdag die er wel toe doen, Toyota en Renault vallen op. De mensen uit Keulen positief, de wereldkampioen van 2006 valt zwaar tegen. |
't Is toch wel dringend tijd dat Alonso nog eens wat laat zien.
Uiteindelijk zijn die vier elkaar toch fameus gewaagd he. Elk zijn kwaliteiten, elk z'n favoriet circuit. Geld zetten op Hamilton ? nee. Raikkonen, Massa en Alonso maken nog altijd evenveel kans. mooi toch ? :) |
kimi snelste tijdens de laatste vt..
eens beniewd wat da seffes gaat geven tijdens de quali.. |
Zware crash van Hamilton! Enkele bochten voordien blokkeerde hij zijn wiel nog. Zou dit iets te maken kunnen hebben met de klapband? Er worden zoveel wielen geblokkeerd tijdens quali's en races en net nu zou dit een klapband geven?
Het duurde precies wel een tijdje voor Hamilton begon te remmen. Pas halverwege de grind bak blokkeerde hij zijn wielen, natuurlijk helpt het dan ook niet meer als je nog wil sturen. Of voluit remmen en rechtdoor gaan, of sturen en lichtjes remmen. Hij wist ook even niet meer waar hij was denk ik. Hij stapte nogal verdwaasd uit de auto. |
Het was de "boulloneur" (of hoe heet dat in het AN) die niet werkte volgens Ron Dennis.
|
Quote:
Quote:
|
Verschillende bronnen hebben het over gebroken remschijf of slecht bevestigd wiel. Lewis zou ook niks gebroken hebben. Ik vind het wel weer opvallend hoe lang het duurde voor er ook maar één iemand ter plaatse was...
|
Op autosport.be staat het volgende:
Quote:
|
Quote:
Het duurde inderdaad lang, maar gezien de locatie van de baanpost met de rode vlag die ik heb gezien kan ik me de indeling van baanposten op die locatie inbeelden. De dichtsbijzijnde post zou aan de binnenkant van de bocht kunnen liggen (en oversteken als er F1 wagens rondrijden doet niemand). De dichtsbijzijnde post die aan de buitenkant van die bocht zou kunnen liggen is enkele honderden meters verwijderd van de crash. De eerste marshal ter plaatse kwam precies van de andere kant van de baan. De tweede marshal en de kraan kwamen van de buitenkant van de bocht. Enfin, dit is hoe ik het me voorstel, de locatie zelf ken ik niet. Het zou dus best kunnen dat mijn veronderstellingen mis zijn. In dat geval, verbeter mij maar! |
In Duitsland staan ze ook meestal niet met zo veel op post als hier in België; Tijdens de 1000km met 2.
|
Quote:
Quote:
|
Stevige klapper voor Hamilton. Het leek eigenlijk veel op de klapper van Schumacher in Silverstone in '99 toen hij beide benen brak. Michael zal er ook even aan terug gedacht hebben bij het zien van die beelden.
Zag je trouwens hoe Hamilton met z'n benen begon te shaken vlak na de crash? Zou het gewoon een zelf-check zijn geweest of van de shock? Jammer voor hem, maar de andere 3 zullen het toch met gemengde gevoelens aankijken. Dé kans om aansluiting bij de Brit te vinden in het WK. En daarvoor is vooral Raikkonen dankbaar denk ik, absoluut de man in vorm tijdens de zomerstint. Blijkt dat de aanpassingsperiode bij Ferrari voor hem voorbij is:D Alonso was met zijn zware fout in z'n ronde toch nog 2de op niet zoveel afstand. Die had dus makkelijk de pole kunnen rijden zonder die fout. Hopelijk morgen een spannende Grand Prix. Ik hoop dat Lewis aan de start komt morgen en laat zien wat hij waard is als de zaken niet allemaal perfect zijn. Wordt interessant! PS: kan iemand me zeggen wat die stomme spelletjes steeds zijn aan het begin van deel 3 van de kwalificatie? Hamilton is er vaak bij betrokken, Raikkonen in de vorige GP's ook. Wat is daar in godsnaam de bedoeling van? |
Quote:
|
"Iet ies not ze German Grand Prix toomorrow, but ze European:" ;)
|
in ieder geval is winclehock geen tweede schumi, en om de paar honderd meter maar een baanpost, zoals ik hier lees, kan ik me maar moeilijk voorstellen. de fifa normen gelden dan niet zeker??
|
Quote:
|
Hamilton mag van start gaan na een laatste controle door Gary Hartstein en zijn duitse collega. Benieuwd welk wonder Hamilton kan verrichten vanaf plaats 10......
|
op het einde van de Porsche Cup, kwamen er zwaar dreigende wolken aan...
|
Quote:
En voor de duidelijkheid: met baanpost bedoel ik een plaats waar de vlaggen getoond worden. Niet de personen die langs de baan staan. Die personen (marshals) verspreiden zich meestal over hun sector (tussen 2 baanposten in). Maar als je dan nog aan de overkant van de baan staat duurt het even voor je ter plaatse bent (en met een brandblusser sleuren vertraagt ook). Verder beperkt de FIA/Bernie Ecclestone ook het aantal marshals per post waardoor er tijdens een F1 wedstrijd minder marshals langs de baan staan dan bij een Belcar race! |
Quote:
|
Amai, van een start van de GP gesproken!! :eek:
Ik vond de rode vlag toch niet overbodig, in tegenstelling tot wat ze op Sporza zeiden. :rolleyes: |
de rode vlag was goed.. in sommige bochten lag een vijver.. !!
nu is het weer zonnig.. maar zal het heel de koers zo blijven.. ?? :D |
Quote:
Mooi voor Winkelhock.... Albers zit thuis te balen. |
Wat een race !
Gooi alle regelementen in de vuilbak ze worden toch niet toegepast ! :mad: |
WAT EEN GP !!!
echt alles gezien deze race.. hier zal toch wel heel wat van bij blijven.. wat een beelden.. redbull op podium, winkelhock aan de leiding, massa en alonso zowel op als naast het circuit !! , schumacher op het podium,.. oké ik had liever massa zien winnen voor alonso en kimi zoals het lange tijd was. maar op zo n gp kan je toch nix hebben.. meer van dat :D |
Quote:
|
Quote:
|
Dat de race 2u06 minuten geduurd heeft is, als je het zo bekijkt, niet volgens de regels. Maar het reglement zegt duidelijk dat als een race onderbroken is (in dit geval circa 25 minuten) de tijd van de onderbreking bij die 2 uren geteld wordt. Kortom: de periode van een rode vlag telt niet mee, maar wordt achteraf gewoon aan de "totale racetijd" toegevoegd, zoals dus nu het geval was. Als de race dus drie uur onderbroken wordt, dan is de totale racetijd iets van een 4u35m (= 3u onderbreking + circa 1u35 echte racetijd)
Ik heb ook even het reglement nagekeken en daarin wordt gezegd dat als een rijder zijn wagen zelf kan starten (lees: de motor nog loopt) nadat hij door marshals uit een grindbak werd getrokken, dan mag hij terug meedoen aan de race. |
ik heb het reglement ook nagelezen ;)
artikel 41.4 zegt onder meer dat de timing niet wordt stopgezet, en de race ook niet gestopt wordt (suspended race) |
Je moet artikel 5.3 eens lezen en dan vooral de laatste zin.
De tijd wordt inderdaad niet gestopt, omdat die naderhand bij de echte racetijd wordt toegevoegd en dan is het belangrijk om te weten hoelang de wedstrijd onderbroken blijft. Echter heeft de periode van de onderbreking geen enkele invloed op de echte racetijd (wanneer er dus geracet wordt). |
Hoe komt dat Alonso Massa heeft kunnen inhalen hoewel die zoveel voorsprong had ? Ik heb de laatste ong. 10 min gemist.
|
Massa zei in het communiqué van Ferrari dat er vibraties waren in de achterbanden (regenbanden) en dat zijn wagen daardoor geen goede balans meer had.
Leggen we de tijden even naast elkaar Rnd - Alonso - Massa - Voorsprong en achterstand Massa 50 / 1:33.454 / 1:33.669 +4.468 51 / 1:33.959 / 1:33.581 +4.846 52 / 1:34.755 / 1:34.659 +4.942 53 / 1:46.910 / 1:48.363 = pitstop 54 / 2:01.235 / 2:03.640 +1.084 55 / 1:47.603 / 1:48.571 +0.116 56 / 1:48.154 / 1:49.102 -0.832 = Alonso passeert Massa 57 / 1:45.475 / 1:47.128 -2.485 58 / 1:44.128 / 1:46.837 -5.194 59 / 1:43.576 / 1:46.313 -7.931 60 / 1:43.836 / 1:44.060 -8.155 |
Ergens, diep in de belgische bossen verscholen, genoten van deze GP. Lang leve de digi-sprietantenne :) Dit was amusement, dit was spektakel. Wat hebben we daarvoor nodig? Alleen water en mannen met echte kloten!
Zodra er water in het spel is dan zijn al die miljoenen niks meer waard, heel wat grootheden die zich lieten verrassen in die eerste bocht na start/finish. Slimste van het stel is dan weer ene Hamilton, die gast blijft doodleuk zitten met een draaiende motor. Wij maar altijd denken dat zo'n motor bij enkele seconden stilstand reeds warm begint te draaien, altijd dat geklooi met droog ijs. Zo'n MB-motor moet dan toch solide zijn, eerst een impact verwerken van 260 km/u op zaterdag. Op zondag bakken regen, grind en stationair draaien in het grind of onder de Manitou. Touwtjes los en Hamilton gaat weer op pad. Die ronde dat hij voor de SC mocht uitrijden was een prachtige ronde, op de limiet. Elke bocht corrigeren, zoveel mogelijk seconden pakken voor de pitstop. Een veelgehoorde klacht is dat inhalen in de F1 niet mogelijk is. Bullshit dus, die Hamilton laat zien dat het wel kan. Ook memorabel was de misser van Raikkonen in de eerste ronde, die wil de pitstraat in maar mist hem dan weer doordat ie van de pitentry weer de baan opschuift. Blunder! Een geluk dat er geen muur stond, op Spa was dat een kus met de muur ;) Een Spyker op kop in de GP, en dat door een rookie! Elke coureur die in de warm-up lap was binnen gekomen voor wets had daarna op kop gelegen. Echter wat een ironie dat het net Winkelhock moest zijn, die gast pakt meer (positive) publiciteit in een paar minuten dan Albers op een half seizoen. |
Quote:
Vessel: Mayday, Mayday, we are sinking! German Coast Guard: What are you zthinking about? ( http://video.google.com/videoplay?do...53836237246497 :D ) |
Quote:
- Ik kan begrijpen dat Hamilton terug mag starten maar waarom wordt hij pas na 2 ronden achter de pacecar verwittigd dat hij zich moet ontdubbelen ? - En de laatste pitstop van Alonso vond ik er ook net iets over , ik weet niet meer juist voor welke rijder hij de box uitrijdt maar het scheelde niet veel ! |
Is het niet zo dat bij een rode vlag situatie de laatste ronde niet meegeteld wordt?
|
Wat een race... doh, iedereen heeft dat hier al gezegd, maar goed, dat was het dan ook wel. :D
Red Bull heeft als team net zo veel punten geraapt dit weekend als McLaren! Dus zij hebben het uitstekend gedaan. Was echt blij voor Webber. Maar wat ik me zit af te vragen: wat gaat er komen van het Heidfeld/Schumacher incident. Schumacher stuk en eraf. Moest Heidfeld in hun thuisland nu echt bewijzen wie de beste Duitser was of wat? Vond het behoorlijk optimistisch wat ie deed, om het zacht uit te drukken. Toen kwam er de melding "Incident under investigation after the race"... Stel dat zijn resultaat geschrapt zou worden, dan pakt Hamilton wel nog een punt. |
Dat incident tussen Heidfeld en Schumacher werd al onderzocht en niemand werd bestraft.
|
Quote:
Soms staan de wagens wel drie minuten klaar aan de uitgang van de pitlane voor de de aanvang van de laatste ( derde ) kwalificatie . |
okeeee. wat was dat ? een gp die even hilarisch was als die van Brazilië enkele jaargangen terug ! eentje die de sport leven inblaast, gewoon door het spektakel.
wat heb ik gezien : 1. een regenbui die zorgt voor - een schuiver van Raikkonen bij het ingaan van de pitlane, waardoor hij terug de baan op belandde en zo in feite zijn race verknoeide. -Markus Winkelhock op P1 plaatste voor een zestal ronden, door een fameuze gok van Collin Kolles. Begin zo je carrière. -na 1 ronde quasi iedereen naar binnen voor andere banden. -de camera zoomt in op een Torro Rosso die in de grindbak staat, dan volgt Rosberg op exact dezelfde plaats. Dan zoeft Sutil op die plaats de bandenstapels in. En als we daar op inzoomen schuift Hamilton erbij, waarna Sato ook even komt loeren en uiteindelijk Liuzzi spectaculair tegen de takelwagen aanschuift. -Hamilton wordt in zijn wagen weggetakeld. ik ging neer. 2. De start voor de regenbui: Hamilton van P10 naar P4, kamikaze van BMW-Sauber, Rosberg die een tikje geeft aan Barrichello, Coulthard die een uitstapje in de kattenbak maakt. 3. De herstart: Hupla, Winkelhock wordt als het ware gedubbeld. Pech voor z'n motor, achteraf. 4. Duel Massa-Alonso. SCH-I-T-T-EREND. Racen om P1, hoe lang is dat al geleden ? 5. Duel Wurz-Webber: even spannend, jammer geen direct duel meer. 6. Raikkonen brengt de pech van McLaren naar Ferrari mee. Als er iets stuk gaat, is het zijn materiaal. Misschien ook omwille van zijn zware materiaaleisen ? 7. Die ruzie achteraf tussen Massa en Alonso. Twee zuiderse temperamenten. Alonso die écht blij is met die zege. Dat lachen met die bandenstreep op zijn McLaren. 8. Schumacher die vernederend de bokaal aan Ron Dennis overhandigt. Wat. Ik herhaal. Wat. Was dat. :D :D Meer van dat aub. |
All times are GMT +2. The time now is 23:29. |