De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Honda Prelude - 4de generatie - Fujimi - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=16374)

Guido 08-10-2007 23:01

Honda Prelude - 4de generatie - Fujimi - 1/24

5 Attachment(s)
En voila, even de Prelude erbij gehaald om eens een projectje tussendoor te doen. Super detailing vreet energie, dus even een "simpel" dingetje in elkaar zetten. Kwestie dat er nog eens wat afgeraakt... :D

Het gaat dus over deze kit. Gekocht op ebay voor een heel faire prijs en ook nog redelijk makkelijk verkijgbaar. Het leuke aan deze kit is dat hij ook met de besturing aan de linkerkant kan gebouwd worden. Er zitten immers 2 verschillende dashboards in.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231189188

Ik ben met de kas begonnen. Standaard procedure. Naden wegschuren en een eerste keer de paneellijnen inkrassen, dan in Tamiya grondverf gezet. Daarna weer opschuren en de lijnen verder uitkrassen. Doordat de grondverf er nu opzit, krijg je ook een veel beter zicht op de diepte van je krassen en dat is dus een voordeel. Verder heb ik besloten om het open dak eruit te halen. De kit wordt geleverd met het dak dicht, maar binnenin zijn er wel snijlijnen voorzien.

Excuus voor de foto's, maar rood op een witte achtergrond lustte de sensor precies niet en ik heb niet de tijd genomen om de juiste settings te vinden.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231189188

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1191877233

http://forum.depaddock.eu/attachment...2&d=1191877241

To spuitbus or not to spuitbus... - Zero Paints.
Ik was van plan om deze auto in "Cassis Red" te gaan spuiten, dus de originele Honda kleur. Dus een bus autolak Motip in huis gehaald. Maar het lezen van Sennake's maleuren met de gele Ferrari, vergde wat nader onderzoek. Blijkt dat het soort plastiek van de Prelude sterk overeenkomt kwa samenstelling (op het zicht en gevoel) met de Ferrari. Dat van die ezel indachtig, dus maar op zoek naar een alternatief. Ook hier kwam Zero Paints op de radar te voorschijn. Immers, als je de juiste fabriekscode kent, mengen ze de kleur voor jou. Ideaal! Zo gezegd, zo gedaan, dus een potje Cassis Red, staat nu op de werkbank. Het ruikt hetzelfde als de Motip en de kleur komt verdacht dicht in de buurt. Dat beloofd. :)

http://forum.depaddock.eu/attachment...3&d=1191877248

Zoals gezegd, we zijn weer vertrokken. :D

Gulfie 09-10-2007 06:44

Allé, alweer eentje die met autolakken gaat spuiten. You won't regret it! :applaus:

Guido 09-10-2007 08:56

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 220896)
Allé, alweer eentje die met autolakken gaat spuiten. You won't regret it! :applaus:

Gaat spuiten? Mijn eerste model dat ik met autolak heb gespoten was in 1990... :D

HF_INTEGRALE 09-10-2007 12:36

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 220891)
... Zo gezegd, zo gedaan, dus een potje Cassis Red, staat nu op de werkbank. Het ruikt hetzelfde als ...

Cassis misschien ? :D

Regards,
555

BSmodels 09-10-2007 18:31

Quote:

Originally Posted by HF_INTEGRALE (Post 220917)
Cassis misschien ? :D

Regards,
555

de quote van het jaar :applaus: :applaus:

maar lach er niet te veel mee want ik weet dat er drukinkten zijn die wanneer je er over wrijft een bepaalde geur verspreiden.
Het zou wel een extra dimensie geven aan de hobby :+

Loeten 09-10-2007 21:14

Geurtjesinkt... Ik weet er alles van. Jaarlijks komen er een paar briefjes en tekeningen met een toffe geur bij me binnen van lieve (??) leerlingen. (lees: leerlinges die proberen hun meester te verleiden om zo op een goed blaadje te staan...) Vreemd, jongens gebruiken dat zo goed als nooit...

ok, back on topic nu, mijn excuses

Guido 09-10-2007 22:18

4 Attachment(s)
Bon :), als ze beginnen tetteren en afdwalen is het de hoogste tijd voor een nieuwe update.

Niet in de 307 thread, maar wel in deze ga ik de eerste ervaringen met Zero Paints neertikken. Misschien dat ik later er een aparte thread aan ga wijden "hoe werken met Zero Paints" bijvoorbeeld.

In ieder geval, de Prelude was klaar om zijn definitieve grondlaag te krijgen, alvorens dan morgen de eerste laklaag te krijgen. Immers op het flesje staat vermeld: Stofvrij na 5 à 10 minuten, sporen vrij na 30 minuten, schuurbaar na 1 uur. Dus dat was het plan. Weldegelijk was..., want het ging mis...

Eerst het busje goed opschudden. Er zit een bolletje in, dus dat helpt. De plastic flesjes zijn mat doorzichtig, waardoor je nog juist kan zien of alles goed genoeg opgeschud is. Dan overgieten in de airbrush pot, airbrush pot op het pistool, badger 150 in aanslag en compressor aan. Eerst toch nog even proberen op een proefstukje en dat gaat zeer goed. Verf komt er gelijkmatig uit, zonder horten of stoten.

OK, de Prelude dan maar. Langzaam aan de grondlaag opbouwen over gans de auto, maar wat is dat... Het oppervlak begint eruit te zien als een zandoppervlakte... oh damn, hoe kan dat nu? Een reactie met de primer die er al op stond? Het zal toch niet waar zijn zeker... Wat nu? Twijfel en radeloosheid alom. Aaaargh, idioot, compressor staat op 1,7 bar! Gij se kieken! Verdekke toch, zou het dat zijn? Druk verlaagd naar de goeie ouwe waarde 0,8bar en dan maar de achterspoiler en het schuifdak proberen. Als het hier ook nog mis gaat, ga ik postzegels verzamelen... Terwijl ik de auto aan de kant zet en de 2 andere onderdelen erbij neem, zie ik al al mijn kits op ebay staan en mezelf door een albummetje met postzegels bladeren. Verdoemme toch... "even een "simpel" dingetje in elkaar zetten. Kwestie dat er nog eens wat afgeraakt... ", wtf...

Maar, dan keert het tij! 0,8 bar is de ideale druk en nu gaat alles perfect. Miljaarde he, wat nu met de body? Ah foert, ik kuis mijn pistool even uit en ga dan eens even schuren, kijken wat dat geeft. Zo gezegd, zo gedaan. Een pistoolreinigingsbeurt en een sigi later, sta ik aan de spoelbak te schuren. 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!!

Wat meer is, doordat ik de lichtgrijze primer heb gebruikt, zijn er enkele zeer pijnlijke fouten aan het licht gekomen. Fouten ontstaan tijdens het uitkrassen. Dat is een heel pak minder, want nu moet ik terug aan de bak om die dingen voor de 2de keer te corrigeren. Met de witte primer vielen die niet zo op en was ik in de veronderstelling dat het goed was. Jammer, maar wel goed natuurlijk dat de fouten nu aan het licht komen. Per slot van rekening dient primer daar natuurlijk ook voor. Niet enkel om een body voor te bereiden maar ook om dit soort dingen te tackelen.

Verdict:
Ik ben zeer tevreden over deze primer van Zero Paints. Zoveel is nu wel duidelijk. Dat het initieel misging was mijn eigen stomme fout en lag zeker niet aan de primer zelf. Integendeel, door de goeie eigenschappen, ben ik in staat geweest om de fout zelfs nog dezelfde avond te herstellen. Mooi is dat en veelbelovend voor de eigenlijke kleur. :)

Oh ja, en voor de gieren onder jullie. Mijn kits gaan voorlopig nog niet op ebay terechtkomen. En de locale postzegelclub mag zich ook gelukkig prijzen... :D :D

Zo ziet de Prelude er nu uit. Hier en daar moet er nog even bijgewerkt worden, waarna op de doorgeschuurde plekken nog wat primer zal bijgezet worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment...8&d=1191961091

http://forum.depaddock.eu/attachment...9&d=1191961102

Enkele pijnlijke fouten met blauwe pijltjes aangeduid. Deze moeten opnieuw gerepareerd worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment...0&d=1191961110

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1191961117

Sennake 10-10-2007 05:37

Een geluk bij een ongeluk, en vooral: we weten nu dat Zero paints van zeer goede kwaliteit zijn (althans, de primer toch al). Ik heb idd zelden zo'n mooi glad oppervlak gezien dat in primer stond.

BSmodels 10-10-2007 06:02

Quote:

Maar, dan keert het tij! 0,8 bar is de ideale druk en nu gaat alles perfect. Miljaarde he, wat nu met de body? Ah foert, ik kuis mijn pistool even uit en ga dan eens even schuren, kijken wat dat geeft. Zo gezegd, zo gedaan. Een pistoolreinigingsbeurt en een sigi later, sta ik aan de spoelbak te schuren. 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!!

een vat, een vat, een vat :champagne:

Ik kan alleen maar beamen wat je hier neerpent, nl. met lage druk rustig opbouwen. Nadeel dat je zelf al ondervonden hebt is dat je door het feit dat je dun spuit sommige details (die je liever niet ziet :rolleyes: ) gaat zien die je normaal met een bus wegspuit. Dat je veel kan rechttrekken met een simpele schuurbeurt, tja je zal zo nog wel van die dingen ontdekken waarvan je denkt "dit krijg ik nooit meer goed", bedenk dan dat dit soort lak en primer heel vergevensgezind is en je niet veel "exotische" toestanden nodig hebt om een gaaf bodyke te verkrijgen ;)

een kleine opmerking die ik toch wil maken is ivm de druk. 0.8 bar is voor U de ideale druk. Voor iemand anders kan het iets meer of iets minder zijn. Alles is reeds verdund maw testen is de boodschap. Ik wou het even zeggen zodat er later niemand moet komen zagen van de druk is niet goed ;) .

Gulfie 10-10-2007 07:01

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 220970)
... 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!!

Wat meer is, doordat ik de lichtgrijze primer heb gebruikt, zijn er enkele zeer pijnlijke fouten aan het licht gekomen. Fouten ontstaan tijdens het uitkrassen....

Bon ... snapt ge nu waarom ik al jaren met auto producten spuit? Uw verhaal over moeilijk toegangkelijk klopt gedeeltelijk, maar ... voor deze kwaliteit rij ik graag naar de carrosier (Zero paints was mij onbekend).
Toch enkele opmerkingen ...

- schuren met 3200 water. Akkoord, een strakke en vooral gladde primer is wat je wil, maar ... 3200? Het gevaar bestaat dat je weinig hechting gaat krijgen bij het aanbrengen van de volgende laag. Niet zo'n probleem als je bij één kleur blijft, maar als je meerdere kleuren gaat spuiten en over de vorige kleuren gaat afplakken durft dit wel een risico zijn. Je hebt immers weinig groeven in de primer dus ook mindere hechting. Misschien dat deze lak zich anders gedraagd ... ik ben dus benieuwd. Ik schuur altijd met 800 of 1000 water omdat ik met 2400 ooit eens fratsen gehad heb bij het afplakken.

- een Badger 150 is nu niet bepaald het pistool dat je wil blijven gebruiken (lees wel BLIJVEN - in de toekomst dus) voor dit soort dingen. Je hebt inderdaad een probleem met een zanderig oppervlak en je omschrijft zelf de juiste analyse. Door dat dit lakken zijn die snel drogen (en vooral de primer) drogen ze ook al een deel in de lucht bij het 'transport' van pistool naar oppervlak. Dus ... je krijgt een opbouw van drogere lagen, dus kunnen de lagen niet 'nat' in elkaar vloeien. Als ik deze lagen aanbreng doe ik dat met een pistool met een zeer grote nozzle (ik gebruik een oude Tamiya airbrush die ooit met compressor geleverd werd. Compressor weggeslingerd en enkel het pistool overgehouden). Je kan dan natter spuiten waardoor het oppervlak vanzelf al gladder is. Minder schuren, dat wel, maar zeker ook een meer gelijkmatigere opbouw.

- als je in de toekomst nog eens kleine foutjes vindt zoals putjes in plamuur, foutjes in boordjes, ..., probeer dan eens een beetje primer in een potje/dekseltje/bekertje te doen. Laat dit enkele minuten in uw verwarmde spuitcabine staan (:rolleyes: ) totdat de primer ietsje minder vloeibaar wordt en breng dat dan op die plaats aan met een penseel. Zo kan je bijna plamuur schilderen. Dat verhindert dat je opnieuw de airbrush moet bovenhalen, reinigen, ... en werkt minstens even goed.

Je zal zien ... deze producten zijn fantastisch (ook al ken ik Zero Paints niet maar het zijn auto lakken zoals Dupont, Sikkens, ...) en je gaat ontdekken dat een iets andere manier van werken tot fantastische resultaten gaat leiden.

Eén vraag echter ... je zet eerst een grondlaag en dan nog eens primer? Hoe kome? Waarom?

Guido 10-10-2007 09:01

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 220978)
Bon ... snapt ge nu waarom ik al jaren met auto producten spuit? Uw verhaal over moeilijk toegangkelijk klopt gedeeltelijk, maar ... voor deze kwaliteit rij ik graag naar de carrosier (Zero paints was mij onbekend).

Thanks voor de opmerkingen, maar onthoudt wel dat ik al meer dan 10 jaar van dichtbij of veraf met autolakken ben bezig geweest. Dat van diene carrossier is natuurlijk in theorie allemaal zeer mooi, maar de praktijk was anders bij mij. Dat vertel ik nog wel eens in detail hoe dat ging. Belangrijk is, is dat er nu een goed alternatief lijkt te bestaan - waardoor alle hindernissen voor regelmatig "autolak" gebruik van de baan zijn.

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 220978)
Eén vraag echter ... je zet eerst een grondlaag en dan nog eens primer? Hoe kome? Waarom?

Het verhaal begon met een Motip spuitbus. Dan Sennakes plastic problemen op een gelijksoortige plastic. Toen Sennake dat voorkreeg stond de Prelude al in Tamiya Primer met de bedoeling om later Motip kleur te krijgen. Daarna is het plan gewijzigd en kwam Zero Paints op de proppen. Wat hier in enkele dagen de revue is gepasseerd, heeft zich afgespeeld over enkele weken tot een maand.

En zoals al eerder gezegd. Ik schuur eerst de naden weg, zet dan een eerste primer(grond)laag en ga dan opnieuw aan de slag met schuren en uitkrassen. Zeker bij het uitkrassen is de aanwezigheid van een grondlaag erg hulpvol omdat je beter de dieptes kan zien.

En zoals elders al aangehaald. De Zero Paints heb ik gekocht, niet omdat ze hot zijn - ge weet wel, ik heb ze maar ik gebruik ze niet - wel omdat ik op zoek was naar een alternatief voor iets wat "brol" is. Brol tussen aanhalingstekens omdat het niet noodzakelijk brol is, maar mij al veel te veel kopzorgen heeft bezorgd voor iets wat eigenlijk plezant zou moeten zijn. Wellicht ook omdat ik dat verleden van airbrush met mij meedraag. Laat ik zeggen "airbrush"-gepreconditioneerd... :)

:saythat:

Gulfie 10-10-2007 09:21

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 220979)
... ik schuur eerst de naden weg, zet dan een eerste primer(grond)laag en ga dan opnieuw aan de slag met schuren en uitkrassen. Zeker bij het uitkrassen is de aanwezigheid van een grondlaag erg hulpvol omdat je beter de dieptes kan zien ...

Kijk zie, zo doe ik dat dus niet! Maar ... ge hebt verdorie een punt. Met de primer is het uitkrassen van de naden beter in te schatten! Thanks mate! :champagne:

Ook al is Zero Paints niet goedkoop (ik zou zelfs durven zeggen duur), ge zijt in ieder geval van de rommel van verdunnen, ... af en alle kleuren zijn te krijgen. Blijkbaar biedt de modelbouwmarkt dan toch iets op gebied van lakken waar ik voor te vinden ben.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de vernis hoe die is qua glans, hardheid, structuur, ... Als ge mijn vernis pistool wilt lenen laat ge maar iets weten.

CarRerA 10-10-2007 11:23

Als mede-Honda fan, zal ik deze bouw met vele interesse volgen!
Succes nog met de verdere werkzaamheden!

Guido 10-10-2007 11:54

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 220980)
Kijk zie, zo doe ik dat dus niet! Maar ... ge hebt verdorie een punt. Met de primer is het uitkrassen van de naden beter in te schatten! Thanks mate! :champagne:

:champagne:

Quote:

Ook al is Zero Paints niet goedkoop (ik zou zelfs durven zeggen duur), ge zijt in ieder geval van de rommel van verdunnen, ... af en alle kleuren zijn te krijgen. Blijkbaar biedt de modelbouwmarkt dan toch iets op gebied van lakken waar ik voor te vinden ben.

Definieer mij duur. Een potje kost, pak een beet, 6 à 7 euro. Ik modelbouwspuitbus kost hetzelfde of ietsje meer. Wat volgt is nog te verifiëren, maar in principe zou je met een potje zero paints, 2 standaard automodellen (geen trucks enz.) moeten kunnen spuiten. Of je met een modelbouwspuitbus 2 modellen kunt doen is twijfelachtig. OK, in vergelijking met andere autolakken is het wellicht duurder, maar daar moet je of een grotere hoeveelheid van gaan kopen, of je moet beginne rijden. In jou typische geval kan dat opgaan, zeker akkoord, maar voor de anderen is het toch een interessante prijsvergelijking denk ik.

Quote:

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de vernis hoe die is qua glans, hardheid, structuur, ... Als ge mijn vernis pistool wilt lenen laat ge maar iets weten.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen zero paints vernis gekocht heb nog niet, omdat ik nog een grote bus motip staan heb. Plan was zowiezo om die te decanteren en dan te gebruiken en aangezien er bij zero duidelijk vermeld staat dat Motip en consoorten veilig zijn, vond ik het zonde om de buis te laten verkommeren.

Guido 10-10-2007 11:56

Quote:

Originally Posted by CarRerA (Post 220984)
Als mede-Honda fan, zal ik deze bouw met vele interesse volgen!
Succes nog met de verdere werkzaamheden!

Allez, da's goed. Verwacht nog maar enkele leuke projecten in de toekomst, want ik heb er nog enkele andere op stapel staan.

Hier kan je al een kijkje nemen. ;)

http://www.guidohaesevoets.net/myhon...da_models.html

Nismo 10-10-2007 20:28

Het doet me plezier om je weer bezig te zien.;)

CarRerA 11-10-2007 11:13

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 220987)

Hier kan je al een kijkje nemen. ;)

http://www.guidohaesevoets.net/myhon...da_models.html

Het enigste zinnige dat er nu uitkomt is ... :drewl:

Guido 14-10-2007 16:35

3 Attachment(s)
Volgende update.

De pijnlijke foutjes zijn ondertussen weggewerkt met 2 componenten epoxy putty van Tamiya. Ondanks dat het ietwat moeilijk is om ermee te werken, verkies ik, voor dit soort van werktjes, deze putty boven de normale Tamiya, Gunze of Milliput. Eens droog is ie zo hard als een steen en tijdens het drogingsproces kan je nog altijd wijzigingen aanbrengen. Enfin, ik ben aan de het spuiten van de kleur begonnen. En zoals verwacht ging dat prima.

Het enige probleem dat zich voordeed was het feit dat weggeschuurde logo's en gietnaden weer zichtbaar werden! eens de kleur begon te drogen. De Honda logo's en op 1 specifieke plaats een gietnaad (rond de antenne achteraan). Bizar en wellicht te wijten aan de plastic soort. Herinner u in mijn eerder bericht de reden om geen motip te gebruiken. Deze plaatsen werden geschuurd en opnieuw gespoten. Resultaat, de logo's zijn niet meer zichtbaar, maar die vervelende gietnaad nog steeds. Deze is nu voor de 2de geschuurd en zal morgen een fijne mistlaag krijgen. Ik vrees echter, dat wanneer de vernis er overheen gaat gezet worden, die rotdingen opnieuw zichtbaar gaan worden... en dan is het kermis natuurlijk... bang afwachten dus.

En ander iets waarmee ik geconfronteerd werd tijdens het spijten is "spatten". Niet te wijten aan de verf op zich, maar aan het minder geschikt zijn van mijn Badger 150 in "medium needle" configuratie. Wellicht dat spuiten met de large needle soelas zal brengen in de toekomst. Nu goed, eens je deze beperkingen weet, is het enkel een kwestie van er rekening mee te houden en meer dan regelmatig de nozzle te kuisen. Vervelend, maar goed, het is nu even niet anders.

Op de foto's kan je ook zien dat de kleur behoorlijk mat is en er anders uitziet dan wat het uiteindelijke resultaat zal worden. De strepen die te zien zijn, zijn het gevolg van het bijschuren.

http://forum.depaddock.eu/attachment...5&d=1192372480

http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1192372495

Ondertussen ook al aan het interieur begonnen. De 2 achterste zetels, deze Prelude is immers een 2+2, hebben al Ranger Ink over zich heen gekregen, nets zoals de zijpaneeltjes. De werkwijze is hier anders dan bij de 307. Ik heb immers eerst verdunde houtlijm aangebracht en daar het poeder over uitgestrooid. Nu kan alles in 1 tijd gespoten worden. In dit geval leek me dat handiger want op deze manier vermijd ik vervelend en moeilijk afplakwerk. Tevens zijn er openingen gemaakt - niet zichtbaar op deze foto's - voor de gordels. Ter hoogte van de hoedenplank komt er dan een geleidingsplaatje in PE te zitten waardoor de grodel naar buiten komt. De luidsprekers achteraan zullen ook nog een PE covertje krijgen.

http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1192372503

Loeten 14-10-2007 18:37

Bestaat er dan een PE-setje specifiek voor deze wagen?? Of heb je een ander PE-setje dat je hiervoor gebruikt?

Guido 14-10-2007 18:44

Quote:

Originally Posted by Loeten (Post 221223)
Bestaat er dan een PE-setje specifiek voor deze wagen?? Of heb je een ander PE-setje dat je hiervoor gebruikt?

Ik heb een universeel setje liggen hier waaruit de grodelgespen, de luidspreker covers, de CD-speler, de autosleutel en de zonnebril :cool: zullen komen. De rest van de PE komt uit overschotjes van andere sets, die ik desgevallend aanpas aan datgene wat ik nodig heb (gordelgeleiders enz.).

Gulfie 14-10-2007 19:28

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 221215)
... tijdens het spijten is "spatten"...

Als hij moest mislukken moet ge hem in ieder geval niet in de vuilbak 'smuiten'.

Iets wat me een beetje zorgen baart zijn de schuurlijnen op de C-stijl achteraan rechts. Kan je die niet een beetje wegschuren of versterken de foto's die dingen weer?

Guido 14-10-2007 21:29

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 221233)
Als hij moest mislukken moet ge hem in ieder geval niet in de vuilbak 'smuiten'.

Iets wat me een beetje zorgen baart zijn de schuurlijnen op de C-stijl achteraan rechts. Kan je die niet een beetje wegschuren of versterken de foto's die dingen weer?

Die "schuurluinen" :D zijn er wel, en zichtbaar zoals op de foto. Bedoeling is dat ik hier nog eens lichtjes met "1000 wet" overheen ga, om dan nog een laatste laagje te leggen. Dan zouden ze weg moeten zijn. Allez, 't is te zeggen, zo is het op andere "verkraste" plekjes toch gegaan.

Guido 14-10-2007 21:36

1 Attachment(s)
Nog even de PE deeltjes laten zien die in het achterste gedeelte v/h interieur zitten. De gordelgeleiders zijn recuperatie van een rally gordelset. Deze PE delen zullen mee matzwart worden gespoten. De luidspreker covers worden dan "opgeblonken", terwijl de geleiders een iets andere tint zullen krijgen om ze wat beter te laten uitkomen.

http://forum.depaddock.eu/attachment...2&d=1192390611

Sennake 14-10-2007 22:18

Leuke verderzetting die naar meer smaakt ;)

Guido 15-10-2007 21:14

1 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Guido (Post 221215)
Ik vrees echter, dat wanneer de vernis er overheen gaat gezet worden, die rotdingen opnieuw zichtbaar gaan worden... en dan is het kermis natuurlijk... bang afwachten dus.

Mijn vrees was dus meer dan terecht en het heeft zelfs niet geduurd tot het stadium van het vernissen vooraleer het weer eens pijnlijk werd. Immers, omdat ik er dus vanuit ging dat de lijn opnieuw zichtbaar zou worden, ben ik wat met meer aandrang gaan schuren. Zelfs toen ik zo goed als door de primerlaag heen zat, bleef de lijn gewoon zichtbaar - net om wille van de primer. Dus dan maar tot op de plastic om zeker te zijn dat ze nu helemaal weg was. De rest zou ik dan wel via een plaatselijke uitschuur- en bijspuitbeurt weer goed krijgen.

Dus, de primer weer boven gehaald en plaatselijk gespoten. Ging prima, tot dat cutding ging drogen en die verdomde lijn gewoon weer te voorschijn kwam... :fight:

De naad is gewoon met het blote oog zichtbaar...

http://forum.depaddock.eu/attachment...8&d=1192475667

Verder aandringen zal wel geen zin meer hebben, want ze komt er iedere keer gewoon opnieuw door. Remolie lijkt ook geen optie te zijn, want daarmee is de lijn niet weg. Bovendien begint de antennevoet te lijden onze het plaatselijke schuurwerk. Wat ik nu verder ga doen is een open vraag. Misschien moet het model dan toch maar de remolie in, de antennevoet eraf en vervangen door een nieuwe om dan heel het gebied onder de 2-componenten epoxy te zetten en weer in vorm te schuren...

Pfff, wat een gezeik weeral. Als zelfs de meest eenvoudige kit doorspekt zit met tegenslagen is de pret er natuurlijk zeer snel af.

Dominique 15-10-2007 22:12

Er zal toch niets anders opzitten dan het wegschuren van die lijn.
Je wordt er nu mee geconfronteerd omdat de lagen die op het plastic worden gelegd veel dunner zijn dan met de Tamiya lakken. Die konden door hun dikte kleine foutjes verbergen, maar dat is met veel dunnere lagen natuurlijk niet meer het geval. De kas zal dus zo smooth mogelijk moeten geschuurd worden, anders blijf je hiertegen vechten.
Ik zou dus gaan voor het volledig proper maken van het stuk rond die antennevoet, om daarna met putty een nieuwe te maken. Of misschien kan Tom er zelfs ééntje draaien?

Dominique 15-10-2007 22:15

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 221298)
Pfff, wat een gezeik weeral. Als zelfs de meest eenvoudige kit doorspekt zit met tegenslagen is de pret er natuurlijk zeer snel af.

Mijn vorig antwoord was net weg toen ik nog aan deze opmerking dacht. Jij hebt het probleem dat je wil "innoveren", en dat betekent een fase van experimenteren. Dat houdt dus bijna automatisch in dat een aantal dingen zullen mislukken ...
Volhouden, dan heb je achteraf nog zoveel voldoening van hetgeen wél is gelukt. ;)

Guido 15-10-2007 22:41

Wat ik aan het doen ben, heeft niks met nieuwe verf en nieuwe technieken te maken. het verdikte logo vooraan op de motorkap, dat ik had weggeschuurd omdat er een PE logo zou komen, werd ook zichtbaar na de eerste kleurlaag. Het is volgens mij de kwaliteit v/d plastic die niet deugd. De andere gietnaden, want dat is het dus een domme gietnaad die heel ambetant geplaatst is, zijn niet meer zichtbaar. Bovendien ligt een gietnaad op de plastic. De lijn trekt gewoon in de plastic. Je kan niet meer doen dan ze wegschuren, toch? Maar telkens trekt de plastic weer dieper in. Alsof hij daar weker wordt...

Guido 15-10-2007 22:52

1 Attachment(s)
1,5 uur, 2 schuurbeurten en evenveel laagjes later, ziet de achtervleugel er nu zo uit. Lijkt toch weer de goeie kant op te gaan, maar de antennevoet is eraan voor de moeite... :(

http://forum.depaddock.eu/attachment...9&d=1192481540

Dominique 15-10-2007 22:53

Zou kunnen, dat die plastic weker wordt en weer terug wegtrekt.
Maar dan zou dat ook willen zeggen dat het oplosbaar is. Je kan proberen om de oneffenheid te vullen met secondenlijm. Als je de secondenlijm breed en royaal genoeg aanbrengt, dan kan je dat vlak schuren en opnieuw spuiten.
De verf raakt dan de plastic niet meer, en die kan ook niet meer wegtrekken.

Guido 15-10-2007 23:01

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 221306)
Zou kunnen, dat die plastic weker wordt en weer terug wegtrekt.
Maar dan zou dat ook willen zeggen dat het oplosbaar is. Je kan proberen om de oneffenheid te vullen met secondenlijm. Als je de secondenlijm breed en royaal genoeg aanbrengt, dan kan je dat vlak schuren en opnieuw spuiten.
De verf raakt dan de plastic niet meer, en die kan ook niet meer wegtrekken.

Dat zou misschien kunnen, maar dat heb ik al eens met een Revell gedaan en dat veranderde niet veel. Bovendien, als je er secondenlijm opdoet, wil dat zeggen dat je redelijk wat moet schuren, en ik vrees dat ik daardoor de vorm van de vleugel zou kunnen veranderen. Is misschien het overwegen waard wanneer het echt niet goed komt en ik de Prelude alsnog trakteer op een olie baddeke. :D

Gulfie 16-10-2007 06:26

Ik zou gaan voor een andere oplossing. Ik zou de naad opvullen met echte superfijne plamuur. Die zakt weinig tot niets weg en zal de zone van de naad ook isoleren. Je kan nog altijd wachten tot alles gedroogd is in primer vooraleer dit te doen, of nadat alles verwijderd is met remolie. Maar ... ik zou het eerst op de primer proberen.

Het feit dat de antennevoet bijna weg is geeft aan hoeveel lagen grondlak er nu al opstaan, dus het pad van grondlak om de naad weg te werken zou ik (voorlopig) vergeten want het lijkt niet te helpen.

De reden waarom dit gebeurd blijft mij ook een raadsel ...

V O L H O U D E N !!!!!!!

Guido 16-10-2007 09:50

Wel, op de laatste foto die ik gepost heb, leek alles toch ok te zijn. Echter, er stond inderdaad al redelijk wat grondlak op. Dàt en het feit dat er hier en daar toch wat imperfecties in het andere spuitwerk waren geslopen, heeft me doen besluiten om hem in de remolie te stoppen. Die andere imperfecties waren van die aard dat ik, indien dit niet was voorgevallen, er wel mee had kunnen leven, maar nu kan ik er net zo goed gebruik van maken om alles nog een keertje over te doen.

More to come! :D

Gulfie 16-10-2007 10:04

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 221317)
... heeft me doen besluiten om hem in de remolie te stoppen...

Niet de plezanste maar als je het mij vraagt wel de beste oplossing!

BSmodels 16-10-2007 14:28

Guido,

zou een laagje filler geen soelaas brengen ?
Het is misschien dan terug Motip maar volgens mij het proberen waard.

Niet opgeven hé, 'k wil da GSM'ke op het dashbord zien liggen ;)

Guido 16-10-2007 14:53

Ik ben mijn licht eens gaan opsteken "bij iemand die het weten kan", of beter nog, ook een spuiter, maar geen modelbouwer. Hun benadering en invalshoek zijn meestal anders en dat durft nogal eens tot interessante discussies leiden. :)

We zijn samen tot de volgende conclusies gekomen:
- de naad op het model is geen gietnaad, maar eerder een stuk waar de plastic in 2 verschillende richtingen bij elkaar komt. Het zou immers kunnen dat dit stuk er bij de mal is uitgehaald om er dan een ander stuk in te zetten, waarop ook de antenne komt. Vergezocht? Dat kan, maar feit is wel dat de naad ook aan de binnenkant te zien is. Waar ik dus niet geschuurd heb. Op zich is dat geen probleem, maar wat er gebeurd is, is dat ik de bovenkant eraf geschuurd heb, waardoor de dikte daar anders is geworden. Op zich nog altijd geen probleem, maar dat kan het wel worden (zie volgende punt)
- De spuitcabine is uitgerust met 6! halogeenspots. Die geven natuurlijk warmte af, maar hoeveel precies, was niet geweten. Tot ik er een thermometer in gelegd heb. Resultaat. Na 30 min: 50°C!! Dus ik denk, da's toch prima, kan alles lekker drogen, maar dat blijkt de verkeerde manier te zijn. Immers, in een oven, professionele spuitcabine enz wordt de warmte "verdeeld door de ruimte" dmv ventilatie. Iets wat dus ontbreekt in de cabine. De ventilatoren staan wel op, maar er wordt koude (20°C) lucht naar binnen getrokken, verwarmd en onmiddellijk weer weg. Alles behalve optimaal dus.
- De combinatie van deze 2 aangehaalde fenomen heeft er wellicht toe geleid dat het verschil in plastic richting (als zoiets bestaat) en hoge statische temperatuur tot een reactie geleidt heeft op het zwakste punt: de weggeschuurde naad.

Mogelijke oplossing.
Het remoliebad was en is de enige juiste eerste stap van de remedie. De kas moet immers aan de binnenkant versterkt worden, zodanig dat een reactie vermeden wordt. Wellicht dat ik er een stuk plastic card in lijm met secondenlijm als test. Dus, eerst moet alle verf er weer af. Jammer, maar helaas. Met de versterking aan de binnenkant zou het moeten lukken, tenminste als deze theorie klopt. Dan kan ik primer zetten en de kleur en dan gaan we weten of we voor een 2de baddeke gaan en of het euvel van de baan is.

Het straffe is, dat ik deze lijn aan de binnenkant zeker gezien had, maar er geen aandacht aan besteed heb. Zelfs op 1 van de eerste foto's was de naad langs de buitenkant al goed te zien. En alhoewel het mij opviel, deed ook dat geen belletje rinkelen. Nu goed, had het dat wel gedaan, had ik niet onmiddellijk geweten wat te doen. Terwijl ik nu, na ergernis en frustratie, toch weer wat bijgeleerd heb - en zoals steeds "the hard way". ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1191877233

Zoals gezegd, more to come! :D

Gulfie 16-10-2007 15:38

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 221328)
- de naad op het model is geen gietnaad, maar eerder een stuk waar de plastic in 2 verschillende richtingen bij elkaar komt.

Daaraan twijfel ik ten zeerste.

Stel ... je zou de kunststof van 2 richtingen tegen elkaar laten stromen, dan:

- zou je hetzelfde phenomeen aan de andere kant hebben, want het vloeiverloop links en rechts is gelijk, ook al staat die antennevoet aan 1 kan. Er wordt onder druk spuitgegoten, dus weinig invloed van vorm afwijkingen
- zou je ook een zeer lokaal aanspuitstuk moeten hebben en dan kon de carrosserie niet glad zijn in die zone. Er wordt steeds vanop de randen geïnjecteerd, nooit op een plat stuk om wille van de materiaalkrimp achteraf
- zou je geen scherp afgelijnde naad hebben want warme (vloeibare) kunststof vloeit in elkaar over. Vooral op blauwe carrosserien zie je dat goed waar de kunststof in elkaar vloeit. Daar krijg je lichte golvingen. De ganse carrosserie wordt langs onder aangespoten, dus het dak is het laatste punt waar zones bij elkaar komen, die zone van de antenne ligt heel kort bij de aanspuitzone. Meestal zie je vloeizones op het dak, kofferdeksel of de motorkap.

De naad die je ziet komt van een 'insert', een extra of ander stuk dat in de mal gezet is voor de antenne, en daardoor ook de mooi afgelijnde naad.

Het zou mij dus sterk verwonderen moest dit deel een andere reactie geven met een naastliggend deel want de kunststof heeft op deze plaats een doorstroom.

Wat het dan wel is? Geen idee (ziet ge, de beste stuurlui staan weer aan wal!).

In verband met de opmerking van de spuitcabine ... klopt inderdaad. De opwarming is zeer plaatselijk en is geen omgevingstemperatuur. Niet ideaal dus. Misschien gewoon laten drogen met de spots uit.

Ik ben echter wel benieuwd of het aanbrengen van een versterking zal werken, want dan klopt mijn theorie weer niet :( ;)

Guido 16-10-2007 15:50

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 221328)
Het zou immers kunnen dat dit stuk er bij de mal is uitgehaald om er dan een ander stuk in te zetten, waarop ook de antenne komt.

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 221331)
De naad die je ziet komt van een 'insert', een extra of ander stuk dat in de mal gezet is voor de antenne, en daardoor ook de mooi afgelijnde naad.

Dat is eigenlijk hetgeen ik wilde zeggen.

Het kan inderdaad niet dat plastic van 2 kanten komt he. Als ik het nog een nalees, had ik het ander moeten formuleren. :) Wat het spuiten van mallen betreft, heb ik jaren geleden, toen Revell nog productie had in Bünde, de productiehal eens bezocht. Alle sprues zaten toen toch verticaal in de spuitmachine en hingen de bodies bijgevolg met de kop of hte achterste naar beneden. Maar bon, doet niet echt terzake hier.

Als de kas gestript is, zal ik eens proberen een foto te maken, ook van de binnenkant. Maar goed, zoals gezegd, zonder de 50°c "direct heat", was er waarschijnlijk niks gebeurd...

Maar hierdoor ben ik wel gaan nadenken over een lucht/verwarmingscirculatie systeem voor de spuitcabine... :D

Gulfie 16-10-2007 18:39

Ik heb daar ook over nagedacht en heb een oplossing denk ik ....

Guido 16-10-2007 20:32

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 221341)
Ik heb daar ook over nagedacht en heb een oplossing denk ik ....

't zal mij benieuwen... :D

Ik zal het toch niet meer op deze Prelude kunnen uittesten, want de kas ligt ondertussen in de vuilbak. Bezine werd naar voren geschoven om het strippen sneller te laten verlopen. Benzine? Inderdaad en het verwijderen van de verf gaat zeer goed, net zoals de plastic trouwens. RIP model dus. Wellicht dat de plastic soorten bij de echte auto's van een andere samenstelling is. Oh well, 't was het proberen waard.

Maar haast en spoed is zelden goed, hoe dikwijls heb ik het hier zelf al niet gezegd. Geduld, geduld, geduld... :frusty:

Dus Sennake zal weeral eens met de 2 vingers in de neus een prijsje kunnen gaan halen in Telford, wegens forfait door technisch K.O. van de competitie... :p :D :D

't leven is veel te kort om tegen plastic te vechten. ;)

All times are GMT +2. The time now is 16:08.