![]() |
GP F1 Duitsland
Zal ik maar een draadje starten over deze GP ;)
Een kwalificatie zoals vandaag mag wel meer gebeuren. Iedereen naar buiten vanaf de eerste seconde. De dreiging van regen zorgde ervoor dat ook de toppers direct tijden begonnen te zetten. Jammer van de crash van Liuzzi. Maar dat maakt wel dat we morgen 100% zeker mogen zijn van een aantal inhaalacties. Ferrari is precies weer terug van weg geweest. Ze starten morgen vooraan, samen met de Red Bulls. McLaren stelt dan weer teleur, net zoals Schumacher die voor eigen publiek niet verder geraakte dan Q2 terwijl zijn teamgenoot Q3 haalde. Hij spreekt nu nog steeds van wereldkampioen worden, maar hij zal dan toch sneller moeten worden dan zijn teamgenoot. En Rubens Barrichello heeft van Williams een t-shirt gekregen met als opschrift: "I beat the Stig" :gas: |
Bandenkeus is blijkbaar hard en extra soft. Kan wel eens interessant worden
|
Saaie race en weer een fraai staaltje van Ferrarri. Vette teamorder om Alonso te laten winnen, die mogen ze wat mij betreft schorsen voor de rest van het seizoen.
|
Volgens teletekst op Eén is Ferrari beboet met 100.000 dollar door de wedstrijdjury.
http://teletekst.een.be/tt_een.php?p...=1&s=0&r=0&x=1 Ook een "sterk staaltje" starten van Vettel, alweer.;) |
Quote:
|
Quote:
|
Deze 100.000€ wordt bij de 100 miljoen gevoegd, welke Mc Laren heeft moeten betalen voor "spionnage" voor enkele jaren.
En dat gaat alles in een pot, welke, als ik mij de cijfers goed herinner, voor 80% zou gaan naar "jonge piloten". Is iets bekend wie van de joungsters van dit hemelse manna heeft mogen proeven? |
Quote:
Klopt. Red Bull en MacLaren doen het ook. Al dat gezanik over de boordradio in verband met het brandstofverbruik zijn teamorders in codetaal. Anderzijds was de communicatie bij Ferrari vandaag best knullig te noemen. En Alonso bestraffen? Hoeveel keren had men indertijd dan Schumacher wel uit de uitslag mogen schrappen? Conclusie: dat verbod op teamorders is compleet achterhaald. De grote teams zullen ze toch altijd wel op één of andere manier toepassen, zij het dan niet zo openlijk en amateuristisch als Ferrari vandaag deed. Teamorders horen bij de Formule 1, of we dat nu leuk vinden of niet. De FIA kan dat verbod maar best opheffen. Dan zijn we meteen ook verlost van de krampachtige en voor iedereen ongemakkelijke persconferenties na de race. |
Al maar een geluk dat Schumacher niet meer bij ferrari rijdt, anders had het forum nu al weer 1000 post's meer.
Ik had gisteren liever Massa dan Alonso zien winnen, maar om eerlijk te zijn begrijp ik de keuze van ferrari voor de volle 100% Massa heeft immers een veel grotere achterstand dan Alonso, en door de "zege" van Alonso heeft hij terug de aansluiting met de top gevonden. De manier waar het op gebeurde vond ik alles behalve mooi. Ze moeten niet voor heel de wereld toneeltje spelen.. Massa wat 3 versnellingen in een keer opschakeld..:crazy: Allemaal zo doorzichtig. :rolleyes: Geef mij dan maar 2002, voor de meet op de rem gaan staan ! De race op zich was wel behoorlijk saai. Top : Ferrari, bevestigd eindelijk dat ze een goede wagen hebben. Vettel, ik mag zijn agressieve rijstijl wel, ook al kost hem dat soms punten. Williams, kon zich in de kwalificatie weer in de strijd met renault en mercdes gooien. Flop Mercedes, ze kunnen beter de focus gaan leggen op de wagen van volgend jaar. Het weer, een goede regenbui had de race zoveel beter kunnen maken :p |
Quote:
Hou zo'n Massa 3 seconden langer binnen in de pits, doe een extra pitstop, laat de wagen even spontaan stil vallen op de baan. Doe creatief en niemand van de fans/liefhebbers die vragen stelt. Zoals Ferrari het doet lijkt het wel op dat Amerikaans worstelen ;) |
Quote:
Twee weken geleden was er de GP van Engeland, niet bijster veel inhaalmaneuvers, maar spannend van de eerste tot de laatste minuut. Hier leek niemand hem gezien te hebben. ;) |
De GP van GB heb ik niet live gezien, maar was wel interessanter dan deze GP , die ik overigens wel live heb gezien.
Eigenlijk was de Britse GP een race zoals die altijd zou moeten zijn. We zijn de laatste jaren gewoon geworden aan saaie races en als er dan eens iets speciaal gebeurd wordt dit ineens uitvergroot omdat dat simpelweg het enige is waarover gediscussieerd kan worden. Ik zou ook veel liever een discussie zien over een inhaalactie die op het randje was dan over teamorders ;) Als Alonso naar het einde van het seizoen geen aanspraak meer zou maken op de titel en Ferrari is op weg naar een 1-2, dan zou Alonso Massa voor moeten laten gaan ter compensatie. Zou dat gebeuren? Schumacher heeft dat ooit gedaan ter compensatie van Oostenrijk 2002. |
ach ... nog eens een echte discussie over teamorders. Het lijkt me zo een beetje dat de Formule1 hier een onverwerkt verleden met zich meesleurt ...
Toen enkele weken geleden Webber zijn voorvleugel moest afstaan aan Vettel horen we niets over teamorders. Dit lijkt me nochtans ook een duidelijk verhaal waarin er een piloot de 2e viool moet gaan spelen. Als dit dan bij Ferrari op een vrij doorzichtige wijze gebeurt dan komt het onverwerkt verleden van de FIA weer bovendrijven. Zowat in alle teamsporten ter wereld is teamwork een onderdeel van het spel ... "Sacrifice play" in Rugby en Baseball Knechten en waterdragers in het wielrennen en ook in basketball en voetbal wordt menig speler uitgefloten als hij zijn persoonlijk succes boven het teambelang plaatst. Formule 1 daarentegen :fight: |
Quote:
Wat teamorders betreft nu, vind ik dat ze inderdaad gewoon toegelaten zouden moeten worden. Het verbieden ervan heeft helemaal geen zin, want je kan zoiets nooit 100% controleren of vermijden. Het ene team is al wat handiger in het maskeren van een teamorder dan een ander, maar ze doen het allemaal. En waarom niet? Tenslotte is er naast het kampioenschap van rijders ook het kampioenschap van merken, wat per definitie per team geteld wordt. Dan is de F1 toch ook gewoon een teamsport! Als ze teamorders werkelijk zouden willen bannen, kan dit alleen als elk team maar 1 wagen zou mogen inzetten. Anders zal dit nooit of nooit uitgesloten kunnen worden. |
Quote:
Dat ze dat verbod op teamorders toch afschaffen. Zoals Sennake al aanhaalde kan men het toch nooit volledig gaan controleren. |
Uit Auto Hebdo betreffende de Ferrari stalorders in Duitsland (vrij vertaald):
Luca di Montezemolo zou gedreigd hebben, indien er een andere bestraffing dan de 100.000$, zou komen, om de FIA voor de rechtbank te slepen wegens aantasting van het recht op arbeid. En nu komt de interessante vraag in Auto Hebdo: "Heeft een Federatie (in casu de FIA) het recht om zich te mengen in het beheer van een firma?" |
Tsja, en toch kreeg McLaren zonder problemen een boete van 100 miljoen dollar voor Spygate.
|
Quote:
De vraag of de FIA een goede overheid is? Ik snap steeds minder van hun gedrag en kan vaak maar moeilijk ontdekken hoe ze de autosport helpen/promoten/verdedigen t.o.v. buitenstaanders. Het is niet alleen FIA, kijk ook eens naar het gedrag van een FIFA. Dat is werkelijk misdadig wat die gasten doen. Zie onder andere hun eisen die beantwoord zijn in het bidbook voor de WK 2018/2022! Grote overkoepelende en machtige sportbonden? Ze worden steeds gevaarlijk, gevoed door de miljoenen dollars en euro's vanuit de tv-rechten en andere commercie. |
Quote:
|
Ter verduidelijking het antwoord van Domenicali op het incident (terug vrij vertaald uit Auto Hebdo):
"Op geen enkel moment zijn er stalorders gegeven. We hebben alleen Massa de informatie gegeven, dat Alonso sneller was. Wij wilden alleen dat onze beide piloten alles wisten om te vermijden dat ze zichzelf stomweg aanvallen en hun wedstrijd eindigen zoals onlangs met een ander team gebeurd is (Red Bull). Felipe heeft de beslissing zelf genomen; zeker in functie van zijn potentiëel op dat moment en het belang van de Renstal" En Auto Hebdo schrijft erbij: Dus geen fout. Dus moeten in dit geval de 100.000$ terugbetaald worden. Er zijn nergens harde bewijzen van stalorders; alleen grote vermoedens. In geval van twijfel gaat het voordeel naar de beklaagde. Ik denk dat beide partijen tot een "gentlemens agreement" gekomen zijn. Geen gezichtsverlies voor de Commissarissen, welke een beetje snel een boete opgelegd hebben; Ferrari betaalt een obulus aan de FIA (men kan het ook een peulschil noemen, rekening houdend met het totale jaar budget) en iedereen tevreden. Voornamelijk Bernie dan, want zijn kampioenschap blijft spannend. |
Quote: Als je een sporttak als een op zichzelf staande maatschappij ziet dan is de FIA de overheid en Ferrari een onderdaan. Dus ja, dan mag de overheid bepalen hoe bedrijven dienen te werken. Kijk maar om je heen, de overheid heeft overal regels voor in het dagelijkse bedrijfsleven
Ik vermoed, maar ik ben geen jurist, dat de verhouding "overheid -onderdaan" in voetbal juridisch gans anders is dan bij de autosport. In voetbal zijn (als ik mij niet vergis) alle clubs verplicht vzw's ; in autosport, commerciële firma's. |
Ik denk niet dat in het voetbal alle clubs VZW's zijn, misschien wel in het amateurvoetbal maar zeker niet in het profvoetbal.
Ik dacht dat Anderlecht zelfs een NV is, al ben ik niet zeker. Quote:
Ferrari had beide piloten de opdracht gegeven om de motor terug te draaien en beide piloten wisten van mekaar de ander ook de motor had teruggedraaid. Dan heeft Ferrari aan Alonso de toestemming gegeven om zijn motor terug hoger te zetten en hebben ze het vertikt om Massa daarvan op de hoogte te stellen. Logisch dus dat Alonso sneller was.... Waarmee ook duidelijk is wie de nummer 1 is bij Ferrari. Hoezo geen teamorders??? Alles staat te lezen in het arrest van het WMSC. |
Quote:
Weer zo'n kromme redenering van Ferrari. Het is toch Ferrari die zich heeft ingeschreven voor het Formule 1 kampioenschap om te mogen deelnemen en daarvoor ook inschrijvingsgeld heeft betaald? Zo'n deelname houd rechten én plichten in. Eén van die plichten is geen teamorders. Ferrari heeft die voorwaarde dus geschonden en dus is het logisch dat de FIA daar een straf mag tegenoverstellen. Allez zo zie ik het toch. |
Quote:
En ja Ferrari en FIA, als de een lief is voor de ander, dan is de ander dat ook! Gevalletje 100 milj. € van McLaren was gewoon een afscheidscadaeu van Foute Max M. aan Ron Dennis. |
All times are GMT +2. The time now is 18:24. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.