![]() |
GT1 World Championship 2011
Er is sprake van dat Ratel met z'n hele carnaval naar Zolder of Monza zal komen in april 2011. Zolder is misschien niet kansloos sinds Monza nog steeds met de geluidsdagen limitering zit.
|
Dat verhaal heb ik afgelopen zaterdag ook vernomen, het zou gaan om het weekend van 9 en 10 april. Er stond echter nog een groot vraagteken achter deze datum. We beginnen dus met klappen en juichen als het ook echt zo is.
Een ander pluspunt is dat er altijd veel volk was tijdens een FIA GT weekend op Circuit Zolder. |
Spa zou van de kalender verdwijnen in 2011 voor de GT1 ??
"Ondertussen ontbreekt van de vier WK's (F1-WRC-WTCC) enkel nog de kalender van de FIA GT1, waarvan geen spoor in de communicatie van de FIA. Geweten is wel dat Spa mogelijk van de kalender verdwijnt." Bron: turbomagazine.be |
Idd, omdat Stephan Ratel zijn kampioenschap liever ziet als hoofdprogramma. Hij zou na de afloop van de 24 Uren van Spa de Championship Race willen laten doorgaan, en de 24u zelf zo naar het randprogramma sturen.
Dit betekent voor me persoonlijk het einde van de 24 uren, maar het lijkt me onmogelijk. De veiligheid van de piloten kan namelijk niet worden verzekerd: marshalls zijn vermoeid, bepaalde piloten uit GT1 rijden ook in de 24u ... Kortom, voor mij lijkt het onmogelijk om aan de wensen van Ratel te voldoen. |
Ik denk niet dat Ratel meer toeschouwers gaat hebben als hij de race naar een andere datum of tijdstip verplaatst. Dit jaar was er bij de start van de championship race al heel veel volk rond het circuit (3u voor de start van de 24u). Als hij zijn GT1 kampioenschap wat meer uitstraling wil geven voegt hij de 24 uren er best aan toe...
|
WK GT1 mogelijk in Zolder, zie turbomagazine.be
|
Als de GT1 al naar Zolder komt, gaat dan ook nog de GT3 Zolder opzoeken of vallen zij weg van de kalender?
|
Ik stel mij een beetje de vraag of er voor de GT3 2011 wel voldoende deelnemers zullen zijn. Dit jaar was er al een forse terugloop en nu met de komst van de Endurance GT kom je toch in hetzelfde vaarwater te zitten? Met het verschil dat het geen sprintraces zijn natuurlijk.
Is er eigenlijk al ergens een kalender voor de FIA GT3 (en GT4). Sorry voor de OT... |
Belle,
Provisionele kalender GT3 EVENT DATE CIRCUIT COUNTRY GT3 April 17, 2011 Monza Italy GT3 May 1, 2011 Algarve Portugal GT3 June 5, 2011 Silverstone United Kingdom GT3 July 2, 2011 Navarra Spain GT3 August 28 or September 4, 2011 TBC Germany GT3 October 2, 2011 Zandvoort Netherlands |
Geen GT3 dus op Zolder
|
Thanks Niels!
De data van april (Monza) en aug/sept (Nurb/Magny-Cours) vallen in ieder geval al samen met die van de GT Endurance Series... |
Problemen voor Alpina, er zijn niet genoeg exemplaren gebouwd voor een GT1 homologatie van de B6. Kan dus normaal gezien niet meedoen volgend jaar. Weet iemand hoeveel wagens nodig zijn voor GT1 homologatie?
|
Quote:
|
Kalender FIA GT3 2011
Geen Zolder op de kalender van de FIA GT3 in 2011, maar wel Zandvoort, hoogst waarschijnlijk met de finale van het EK GT4. Zolder is uiteraard wel in de running voor de FIA GT1.
16 en 17 april: Monza (Italie) 30 april/1 mei: Portimao 4 en 5 juni: Silverstone 4 en 5 juni: Navarra 27 en 28 augustus: Sachsenring of Nürburgring 1 en 2 oktober: Zandvoort Bron: turbomagazine.be |
Quote:
|
Het volgende las ik op turbomagazine.be
"Het Alpina project voor GT1 lijkt op sterven na dood, de vraag is nu wie de twee vrijgekomen plaatsen van Corvette zal invullen. " Dit zal het kampioenschap niet ten goede komen:( |
Quote:
|
En hoe zit het nu rond de Lexus LFA? Is Vitaphone nu met het project bezig want enkele maanden geleden waren er daar roddels omtrent.
|
Quote:
Don’t expect any new manufacturers in GT1 next year. Alpina’s project to take its BMW Alpina B6 to GT1 hasn’t materialized, as the tuner has not built the minimum number of road cars for FIA homologation (300 production vehicles in a 12-month period). As a result, the car will not be legal for GT1 competition. Instead, GT3 cars are poised to fill new and vacated manufacturer slots in 2012, when the Aston Martin DBR9, Corvette C6.R and Maserati MC12 reach the end of their lifespan as grandfathered cars. Examples such as Audi’s R8 LMS or the Mercedes SLS AMG could be upgraded to GT1 spec to compete on the world stage. Expect to see a 10-round championship again in 2011, but with four rounds outside of Europe. One of the races in 2011 will be in Mongolia at the new Ordos International Circuit. There won’t be an American round next year,perhaps in 2012. |
Quote:
|
Quote:
Tevens plant Ratel een Noord Amerikaans GT3 kampioenschap voor 2012. |
Quote:
Djeez, ik blijf hem herhalen: Wat blijft er over van het geschreeuw van Ratel van een jaar of 2/3 terug? Lees nu dat men GT3's gaat upgraden naar GT1's!. Al met al hebben we dus nu 1 echte nieuwe GT1 en dat is de Nissan. De Ford is eigenlijk al een gepimpte GT3. |
Ondanks spannende races en een goed verlopen kampioenschap ondervindt het GT1 world kampioenschap toch problemen om op hetzelfde elan verder te gaan, laat staan te groeien. Probleem is natuurlijk weer dat een WK duur is.
Nieuwe merken blijven uit, het Alpina project is dood en de Lexus lijkt van de aardbol verdwenen. Vandaag meldt Autosport.com dat het Matech Ford team te koop staat wegens geen centen meer. Ook Triple H doet zo goed als zeker niet meer mee volgend jaar en gaat over naar het ADAC GT3. Phoenix wil verder doen maar heeft geen wagens meer, want verkocht. Wie of wat gaat die gaten vullen en wie gaat in 2012 het halve veld vervangen als de Maserati, Corvette en Aston niet meer gehomologeerd zijn? Hopelijk komt het nog allemaal goed. |
Net als het WTCC weekend heeft Zolder weer een afdankertje gekregen van de FIA.Twee raceseries die met moeite 20 wagens op de baan krijgen het is te hopen voor circuit zolder dat er nog wat daarin gaat veranderen.
|
|
Wat gaat Stefan Ratel nu doen met zijn FIA GT1 wereldkampioenschap in 2011?
|
De doemdenkers zullen wel stellen dat het GT1 kampioenschap een stille dood zal sterven, momenteel kan ik nergens argumenten vinden om deze tegen te spreken!
Als je ziet dat de ADAC GT Masters een enorme boost kennen, vraag ik me af of dit niet ten nadele is van het FIA GT3 kampioenschap.... |
Er is gewoon overal een overaanbod. En niet alleen bij de GT's zien we dit, maar ook in de formuleracerij. Met het gevolg dat veel kampioenschappen kampen met kleine grids. Zo zagen we dit jaar de Euroseries F3 verminderen door de komst van GP3 bijvoorbeeld. De organisatoren van kampioenschappen zouden zich beter concentreren op volle grids eerst en dan pas nieuwe kampioenschappen oprichten. Dat is mijn gedacht...
En dat het geld op is bij Matech verbaast me niet. Hoeveel incidenten zijn er dit jaar ook niet geweest? Je kan het als team ook niet blijven ophoesten. Ik hoop in ieder geval dat er nog een aantal teams bijkomen want ik kon dit kampioenschap helemaal smaken! Ik blijf er alleszins nog in geloven en hoop dat er nieuwe kandidaten zich melden tijdens de wintermaanden. |
Quote:
|
Ratel had de zaken moeten laten zoals ze waren. Wat hebben we nu? Wat sprintwedstrijden met wagens die eigenlijk in de bron voor Endurance gebouwd waren. Een 24u van Spa die zo populair was en hoogstaand met de mix GT1, GT2, en eventueel GT3 / vrije klasse. Daar zat groei in.
Nieuwe merken? Je kan ze op 1 hand tellen. Een Ford GT wordt notabene niet meer gebouwd door Ford, die productie is ten einde! :crazy: Ratel had hoogheidswaanzin en wil concurreren met F1 & Ecclestone. Daar had hij wel wat meer inzicht mogen in hebben. De goede bedoelingen van Rally, WTCC en GT ten spijt, het enige waar Jan met de pet over meepraat is F1. Het WK GT werd notabene gelanceerd in absolute crisistijd. De realiteit negeren is gewoon dom. |
Naar mijn mening is, op het toestaan van jaarlijkse dure technische updates na, weinig mis met GT3.
Met het sprint format van GT1 is ook niks mis. GT racen hoeft niet perse endurance te zijn en dit jaar behoort wat betreft racen GT1 tot de positieve uitschieters. Echter naar mijn mening had SRO voor GT2 moeten kiezen, dus een FIA World GT Championship. Eventueel met een performance balancing systeem zodat b.v. Lamborghini en Aston Martin ook competatief zijn t.o.v. Porsche en Ferrari. |
Quote:
|
Een Spa 24H zie ik eigenlijk niet zitten met enkel GT3's en GT4's (en/of GTN).
Zoals iedereen hier zegt, waarom een goed draaiend iets dat veel volk op de been brengt veranderen? De laatste keer dat ik naar de Spa 24H geweest ben was 2008 (moest werken in 2009 tijdens dat weekend) en het was zo tof om alle diverse klassen tesamen zien strijden voor de (klasse)overwinning. |
Goed nieuws :)
|
Inderdaad, zeer goed nieuws!!! :champagne:
|
Prachtig!!!
|
Meer over GT1 hier: http://sport.turbomagazine.be/news_N...naar_2011.html
Wat betreft de GT3 en Spa, wel de reacties hier lijken me wat kort door de bocht... - wie ziet er het verschil tussen een GT2 en GT3? - door enkel de GT3's te aanvaarden, vermijd je toestanden zoals dit seizoen met geruzie over verhoudingen tussen GT2, GT3 en LMS/VLN-wagens. De strijd is eerlijk en open, zonder politiek. - Er zijn 8 à 10 merken (20 à 25 wagens!) die kunnen winnen, met een open strijd. Is dat niet de basis van autosport? - Het wordt nog iets meer financieel haalbaar en mogelijk zal de strijd in GT4 ook leuk zijn, met financieel echt haalbare zitjes voor landgenoten. grtz |
8 à 10 merken? ;)
Ferrari, Porsche, Mercedes, Audi, BMW. En verder? Lotus? Nissan? Corvette? Aston Martin? Ford? Laten we hopen! :) |
Quote:
|
eh? de Ford GT (twee seizoenen vooraan in Spa GT3, met winst in 2009, vergeten ;)?), de Aston Martin, Lamborghini...
Overigens geef mij eens een jaar waarin er nog 6 à 7 merken voor de zege reden? 1923? Idd gezaag en geklaag over alleen al de banden, zonder al de rest |
All times are GMT +2. The time now is 01:14. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.