De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   GT1 World Championship 2011 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=20069)

GT2-R 02-11-2010 04:16

GT1 World Championship 2011
 
Er is sprake van dat Ratel met z'n hele carnaval naar Zolder of Monza zal komen in april 2011. Zolder is misschien niet kansloos sinds Monza nog steeds met de geluidsdagen limitering zit.

Mark 02-11-2010 08:06

Dat verhaal heb ik afgelopen zaterdag ook vernomen, het zou gaan om het weekend van 9 en 10 april. Er stond echter nog een groot vraagteken achter deze datum. We beginnen dus met klappen en juichen als het ook echt zo is.

Een ander pluspunt is dat er altijd veel volk was tijdens een FIA GT weekend op Circuit Zolder.

NetForce84 03-11-2010 21:09

Spa zou van de kalender verdwijnen in 2011 voor de GT1 ??

"Ondertussen ontbreekt van de vier WK's (F1-WRC-WTCC) enkel nog de kalender van de FIA GT1, waarvan geen spoor in de communicatie van de FIA. Geweten is wel dat Spa mogelijk van de kalender verdwijnt."


Bron: turbomagazine.be

Mitchio 04-11-2010 20:38

Idd, omdat Stephan Ratel zijn kampioenschap liever ziet als hoofdprogramma. Hij zou na de afloop van de 24 Uren van Spa de Championship Race willen laten doorgaan, en de 24u zelf zo naar het randprogramma sturen.

Dit betekent voor me persoonlijk het einde van de 24 uren, maar het lijkt me onmogelijk. De veiligheid van de piloten kan namelijk niet worden verzekerd: marshalls zijn vermoeid, bepaalde piloten uit GT1 rijden ook in de 24u ... Kortom, voor mij lijkt het onmogelijk om aan de wensen van Ratel te voldoen.

Pegasus 08-11-2010 14:24

Ik denk niet dat Ratel meer toeschouwers gaat hebben als hij de race naar een andere datum of tijdstip verplaatst. Dit jaar was er bij de start van de championship race al heel veel volk rond het circuit (3u voor de start van de 24u). Als hij zijn GT1 kampioenschap wat meer uitstraling wil geven voegt hij de 24 uren er best aan toe...

joost 09-11-2010 17:10

WK GT1 mogelijk in Zolder, zie turbomagazine.be

NetForce84 09-11-2010 20:28

Als de GT1 al naar Zolder komt, gaat dan ook nog de GT3 Zolder opzoeken of vallen zij weg van de kalender?

Belle 09-11-2010 20:45

Ik stel mij een beetje de vraag of er voor de GT3 2011 wel voldoende deelnemers zullen zijn. Dit jaar was er al een forse terugloop en nu met de komst van de Endurance GT kom je toch in hetzelfde vaarwater te zitten? Met het verschil dat het geen sprintraces zijn natuurlijk.

Is er eigenlijk al ergens een kalender voor de FIA GT3 (en GT4). Sorry voor de OT...

Niels 09-11-2010 22:00

Belle,
Provisionele kalender GT3

EVENT DATE CIRCUIT COUNTRY
GT3 April 17, 2011 Monza Italy
GT3 May 1, 2011 Algarve Portugal
GT3 June 5, 2011 Silverstone United Kingdom
GT3 July 2, 2011 Navarra Spain
GT3 August 28 or September 4, 2011 TBC Germany
GT3 October 2, 2011 Zandvoort Netherlands

NetForce84 09-11-2010 22:05

Geen GT3 dus op Zolder

Belle 09-11-2010 22:07

Thanks Niels!

De data van april (Monza) en aug/sept (Nurb/Magny-Cours) vallen in ieder geval al samen met die van de GT Endurance Series...

Niels 16-11-2010 20:42

Problemen voor Alpina, er zijn niet genoeg exemplaren gebouwd voor een GT1 homologatie van de B6. Kan dus normaal gezien niet meedoen volgend jaar. Weet iemand hoeveel wagens nodig zijn voor GT1 homologatie?

Pegasus 16-11-2010 20:48

Quote:

Originally Posted by Niels (Post 263281)
Problemen voor Alpina, er zijn niet genoeg exemplaren gebouwd voor een GT1 homologatie van de B6. Kan dus normaal gezien niet meedoen volgend jaar. Weet iemand hoeveel wagens nodig zijn voor GT1 homologatie?

25? Ik weet het niet juist. Nu ja, Maserati is er indertijd zelfs mee weggekomen om een prototype in te zetten, en dan even snel een aantal weg exemplaren bouwen voor de homologatie. Als Ratel geen wagens genoeg aan de start krijgt zullen de Alpina's er wel bij zijn...

NetForce84 16-11-2010 21:22

Kalender FIA GT3 2011
 
Geen Zolder op de kalender van de FIA GT3 in 2011, maar wel Zandvoort, hoogst waarschijnlijk met de finale van het EK GT4. Zolder is uiteraard wel in de running voor de FIA GT1.

16 en 17 april: Monza (Italie)
30 april/1 mei: Portimao
4 en 5 juni: Silverstone
4 en 5 juni: Navarra
27 en 28 augustus: Sachsenring of Nürburgring
1 en 2 oktober: Zandvoort

Bron: turbomagazine.be

NetForce84 16-11-2010 21:28

Quote:

Originally Posted by Niels (Post 263023)
Belle,
Provisionele kalender GT3

EVENT DATE CIRCUIT COUNTRY
GT3 April 17, 2011 Monza Italy
GT3 May 1, 2011 Algarve Portugal
GT3 June 5, 2011 Silverstone United Kingdom
GT3 July 2, 2011 Navarra Spain
GT3 August 28 or September 4, 2011 TBC Germany
GT3 October 2, 2011 Zandvoort Netherlands

Blijkbaar was het al gepost:rolleyes: sorry voor men "dubbele" post

NetForce84 07-12-2010 13:53

Het volgende las ik op turbomagazine.be

"Het Alpina project voor GT1 lijkt op sterven na dood, de vraag is nu wie de twee vrijgekomen plaatsen van Corvette zal invullen. "

Dit zal het kampioenschap niet ten goede komen:(

tarzancorner 07-12-2010 15:21

Quote:

Originally Posted by NetForce84 (Post 264011)
Het volgende las ik op turbomagazine.be

"Het Alpina project voor GT1 lijkt op sterven na dood, de vraag is nu wie de twee vrijgekomen plaatsen van Corvette zal invullen. "

Dit zal het kampioenschap niet ten goede komen:(

Misschien komen er andere wagens bij als het mag Na het WTCC is dit de volgende serie met minder deelnemers.Ik mag hopen dat Zolder hiermee wel rekenig mee heeft gehouden tijdens de onderhandelingen als er begin April ook nog eens een bak regen naar beneden valt waardoor er minder volk komt dan kan je zomaar met verlies draaien.

Belle 07-12-2010 16:02

En hoe zit het nu rond de Lexus LFA? Is Vitaphone nu met het project bezig want enkele maanden geleden waren er daar roddels omtrent.

Niels 07-12-2010 23:26

Quote:

Originally Posted by Belle (Post 264016)
En hoe zit het nu rond de Lexus LFA? Is Vitaphone nu met het project bezig want enkele maanden geleden waren er daar roddels omtrent.

Dit zei Ratel zelf in San Luis:
Don’t expect any new manufacturers in GT1 next year. Alpina’s project to take its BMW Alpina B6 to GT1 hasn’t materialized, as the tuner has not built the minimum number of road cars for FIA homologation (300 production vehicles in a 12-month period). As a result, the car will not be legal for GT1 competition.
Instead, GT3 cars are poised to fill new and vacated manufacturer slots in 2012, when the Aston Martin DBR9, Corvette C6.R and Maserati MC12 reach the end of their lifespan as grandfathered cars. Examples such as Audi’s R8 LMS or the Mercedes SLS AMG could be upgraded to GT1 spec to compete on the world stage.
Expect to see a 10-round championship again in 2011, but with four rounds outside of Europe. One of the races in 2011 will be in Mongolia at the new Ordos International Circuit. There won’t be an American round next year,perhaps in 2012.

Raceboy 07-12-2010 23:55

Quote:

Originally Posted by Niels (Post 264036)
One of the races in 2011 will be in Mongolia at the new Ordos International Circuit.

Zijn er veel autosportliefhebbers dan in Mongolië? :rolleyes:

Niels 08-12-2010 00:06

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 264041)
Zijn er veel autosportliefhebbers dan in Mongolië? :rolleyes:

Goeie vraag, men rekent natuurlijk op de Chinezen, Beijing is slechts 450 mijl ver. Ratel probeert ook nog een demonstratie race op te zetten in Beijing voor volgend jaar, een kampioenschapsrace kan niet omdat het circuit geen FIA homologatie heeft.
Tevens plant Ratel een Noord Amerikaans GT3 kampioenschap voor 2012.

Mark 08-12-2010 00:13

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 264041)
Zijn er veel autosportliefhebbers dan in Mongolië? :rolleyes:

Verrekte mongol! Er komen busladingen fans uit Maaskantje :D

Djeez, ik blijf hem herhalen: Wat blijft er over van het geschreeuw van Ratel van een jaar of 2/3 terug? Lees nu dat men GT3's gaat upgraden naar GT1's!. Al met al hebben we dus nu 1 echte nieuwe GT1 en dat is de Nissan. De Ford is eigenlijk al een gepimpte GT3.

Niels 09-12-2010 18:40

Ondanks spannende races en een goed verlopen kampioenschap ondervindt het GT1 world kampioenschap toch problemen om op hetzelfde elan verder te gaan, laat staan te groeien. Probleem is natuurlijk weer dat een WK duur is.
Nieuwe merken blijven uit, het Alpina project is dood en de Lexus lijkt van de aardbol verdwenen. Vandaag meldt Autosport.com dat het Matech Ford team te koop staat wegens geen centen meer. Ook Triple H doet zo goed als zeker niet meer mee volgend jaar en gaat over naar het ADAC GT3. Phoenix wil verder doen maar heeft geen wagens meer, want verkocht. Wie of wat gaat die gaten vullen en wie gaat in 2012 het halve veld vervangen als de Maserati, Corvette en Aston niet meer gehomologeerd zijn? Hopelijk komt het nog allemaal goed.

tarzancorner 09-12-2010 18:46

Net als het WTCC weekend heeft Zolder weer een afdankertje gekregen van de FIA.Twee raceseries die met moeite 20 wagens op de baan krijgen het is te hopen voor circuit zolder dat er nog wat daarin gaat veranderen.

HaCo 09-12-2010 20:30

Geen Matech in 2011 :(
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88633

Waar gaat dat eindigen?

NetForce84 09-12-2010 20:57

Wat gaat Stefan Ratel nu doen met zijn FIA GT1 wereldkampioenschap in 2011?

Olivier Gouters 09-12-2010 21:33

De doemdenkers zullen wel stellen dat het GT1 kampioenschap een stille dood zal sterven, momenteel kan ik nergens argumenten vinden om deze tegen te spreken!

Als je ziet dat de ADAC GT Masters een enorme boost kennen, vraag ik me af of dit niet ten nadele is van het FIA GT3 kampioenschap....

Belle 09-12-2010 22:03

Er is gewoon overal een overaanbod. En niet alleen bij de GT's zien we dit, maar ook in de formuleracerij. Met het gevolg dat veel kampioenschappen kampen met kleine grids. Zo zagen we dit jaar de Euroseries F3 verminderen door de komst van GP3 bijvoorbeeld. De organisatoren van kampioenschappen zouden zich beter concentreren op volle grids eerst en dan pas nieuwe kampioenschappen oprichten. Dat is mijn gedacht...

En dat het geld op is bij Matech verbaast me niet. Hoeveel incidenten zijn er dit jaar ook niet geweest? Je kan het als team ook niet blijven ophoesten.

Ik hoop in ieder geval dat er nog een aantal teams bijkomen want ik kon dit kampioenschap helemaal smaken! Ik blijf er alleszins nog in geloven en hoop dat er nieuwe kandidaten zich melden tijdens de wintermaanden.

NetForce84 09-12-2010 22:33

Quote:

Originally Posted by Belle (Post 264129)
Ik hoop in ieder geval dat er nog een aantal teams bijkomen want ik kon dit kampioenschap helemaal smaken! Ik blijf er alleszins nog in geloven en hoop dat er nieuwe kandidaten zich melden tijdens de wintermaanden.

Volledig eens:)

Neo-242 09-12-2010 22:37

Ratel had de zaken moeten laten zoals ze waren. Wat hebben we nu? Wat sprintwedstrijden met wagens die eigenlijk in de bron voor Endurance gebouwd waren. Een 24u van Spa die zo populair was en hoogstaand met de mix GT1, GT2, en eventueel GT3 / vrije klasse. Daar zat groei in.

Nieuwe merken? Je kan ze op 1 hand tellen. Een Ford GT wordt notabene niet meer gebouwd door Ford, die productie is ten einde! :crazy:

Ratel had hoogheidswaanzin en wil concurreren met F1 & Ecclestone. Daar had hij wel wat meer inzicht mogen in hebben. De goede bedoelingen van Rally, WTCC en GT ten spijt, het enige waar Jan met de pet over meepraat is F1. Het WK GT werd notabene gelanceerd in absolute crisistijd. De realiteit negeren is gewoon dom.

FIRE 09-12-2010 22:54

Naar mijn mening is, op het toestaan van jaarlijkse dure technische updates na, weinig mis met GT3.

Met het sprint format van GT1 is ook niks mis. GT racen hoeft niet perse endurance te zijn en dit jaar behoort wat betreft racen GT1 tot de positieve uitschieters. Echter naar mijn mening had SRO voor GT2 moeten kiezen, dus een FIA World GT Championship. Eventueel met een performance balancing systeem zodat b.v. Lamborghini en Aston Martin ook competatief zijn t.o.v. Porsche en Ferrari.

Belle 09-12-2010 22:56

Quote:

Originally Posted by Neo-242 (Post 264134)
Ratel had de zaken moeten laten zoals ze waren. Wat hebben we nu? Wat sprintwedstrijden met wagens die eigenlijk in de bron voor Endurance gebouwd waren. Een 24u van Spa die zo populair was en hoogstaand met de mix GT1, GT2, en eventueel GT3 / vrije klasse. Daar zat groei in.

Dat vind ik nog het ergste. De 24 uren van Spa trok genoeg deelnemers en publiek en nu weren ze zowel GT1 als GT2 de laatste jaren. Why change a winning (team) product?

NetForce84 09-12-2010 23:10

Een Spa 24H zie ik eigenlijk niet zitten met enkel GT3's en GT4's (en/of GTN).
Zoals iedereen hier zegt, waarom een goed draaiend iets dat veel volk op de been brengt veranderen? De laatste keer dat ik naar de Spa 24H geweest ben was 2008 (moest werken in 2009 tijdens dat weekend) en het was zo tof om alle diverse klassen tesamen zien strijden voor de (klasse)overwinning.

joost 10-12-2010 17:07

Goed nieuws :)
 
http://sport.turbomagazine.be/news_N...ar_Zolder.html

Belle 10-12-2010 17:09

Inderdaad, zeer goed nieuws!!! :champagne:

HaCo 10-12-2010 17:52

Prachtig!!!

joost 10-12-2010 18:12

Meer over GT1 hier: http://sport.turbomagazine.be/news_N...naar_2011.html

Wat betreft de GT3 en Spa, wel de reacties hier lijken me wat kort door de bocht...

- wie ziet er het verschil tussen een GT2 en GT3?
- door enkel de GT3's te aanvaarden, vermijd je toestanden zoals dit seizoen met geruzie over verhoudingen tussen GT2, GT3 en LMS/VLN-wagens. De strijd is eerlijk en open, zonder politiek.
- Er zijn 8 à 10 merken (20 à 25 wagens!) die kunnen winnen, met een open strijd. Is dat niet de basis van autosport?
- Het wordt nog iets meer financieel haalbaar en mogelijk zal de strijd in GT4 ook leuk zijn, met financieel echt haalbare zitjes voor landgenoten.

grtz

Grig-O 10-12-2010 18:45

8 à 10 merken? ;)

Ferrari, Porsche, Mercedes, Audi, BMW. En verder? Lotus? Nissan? Corvette? Aston Martin? Ford? Laten we hopen! :)

JCE.72 10-12-2010 18:49

Quote:

Originally Posted by joost (Post 264157)
- door enkel de GT3's te aanvaarden, vermijd je toestanden zoals dit seizoen met geruzie over verhoudingen tussen GT2, GT3 en LMS/VLN-wagens. De strijd is eerlijk en open, zonder politiek.

Daar lijk je me wel een dik punt te hebben, want was het vorig jaar ook al geen 'koekenbak' met de Beemers?

joost 10-12-2010 18:51

eh? de Ford GT (twee seizoenen vooraan in Spa GT3, met winst in 2009, vergeten ;)?), de Aston Martin, Lamborghini...

Overigens geef mij eens een jaar waarin er nog 6 à 7 merken voor de zege reden? 1923?

Idd gezaag en geklaag over alleen al de banden, zonder al de rest


All times are GMT +2. The time now is 01:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.