![]() |
Blancpain Endurance Series
SRO en de RACB keren terug met een nieuwe serie terug naar de oude dagen, want wie herinnert zich niet de races over drie uur van de FIA GT? Deze semi-endurance wedstrijden maakten de FIA GT groot en in 2011 wil SRO naar zijn roots teruggrijpen met de Blancpain Endurance Series.:applaus:
De nieuwe serie is volgens Ratel een perfect antwoord op de groeiende vraag van heel wat typische enduranceteams en ook het grote aanbod aan oudere GT3’s stuurde het oprichten van een nieuw kampioenschap. De Blancpain Endurance Series is voorbehouden aan wagens uit de categorieën GT3 en GT4, met races van drie uur in Monza, Navarra, Magny Cours en Silverstone, naast uiteraard de hoofdwedstrijd van het seizoen, de 24 Uur van Spa. Opvallend is wel dat de Belcar-race in Zolder van 9 oktober en de laatste race van het nieuwe kampioenschap in Silverstone samen vallen, wat uiteraard voor de vele Belgische teams geen goed nieuws is. Heel wat Belgische teams hebben een duidelijke link met dit soort races en zouden perfect in de Blancpain Endurance Series passen, maar zullen nu moeten kiezen SRO is de promotor van de nieuwe serie, onder de hoede van de Belgische RACB en uiteraard met het fiat van de FIA... 2011 Blancpain Endurance Series: kalender 17 April Monza 22 Mei Navarra 30th Juli Total 24 Hours of Spa 27th Augustus Magny Cours 9th Oktober Silverstone Blancpain Endurance Series: - races van drie uur (uiteraard met uitzondering van Spa) - twee vrije trainingen van één uur - kwalificatie volgens het F1-systeem - twee verplichte pitstops, met banden en pilotenwissel - drie rijders per wagen met uitzondering van Pro-Am en Citation Cup, maar daar mag de snelle rijder niet meer dan 80 minuten rijden - technisch reglement op basis van GT3 European Championship en GT4 European Cup - punten: 25 – 18 – 15 – 12 – 10 - 8 – 6 – 4 – 2 – 1 (Spa: 1/4de na 6 uur, 1/4de na 12 uur en ½ na 24 uur) - geen vaste bandenleverancier Categorieën: 1) GT3 Pro Cup (drie rijders en nieuwe wagens) 2) GT3 Pro-Am Cup (nieuwe wagens, maar met beperking rijders) 3) GT3 Citation Cup (oudere GT3-wagens) 4)- GT4 Cup 5)- Supersport Cup (niet in Spa) Bron: turbomagazine.be en autosport.be |
Het Marc VDS Racing Team heeft reeds als één van de eerste te kennen gegeven om met twee Ford Mustangs GT3 deel te nemen aan dit kampioenshap. De drie ‘huispiloten’ Maxime Martin, Bas Leinders en Markus Palttala zijn reeds bevestigd.
Bron: autosport.be |
En WRT en Prospeed doen ook zo goed als zeker mee.
Blijft toch de vraag of dit kampioenschap niet ten koste gaat gaan van nationale reeksen. Zou WRT naast Belcar en Endurance ook nog Frankrijk doen en gaat VDS dan nog even oefenen in het FFSA? Lijkt of Franse reeks het zwaarst zal getroffen worden want ook Graff racing twijfelde om nog daar te rijden met zijn Mercedessen en over te gaan op FIA of Endurance. |
Gaat het FIA GT3 kampioenschap dan ook niet te lijden hebben onder dit nieuwe kampioenschap? Want wat is eigenlijk het verschil? FIA GT3 zijn eigenlijk sprintraces en dit nieuwe kampioenschap endurance (lange) races.
|
Ook het Nederlandse Rhesus team (Euro kampioen GT4) komt naar de Endurance serie met één of twee Aston Martins GT4. Het team blijft wel met minimum 2 (misschien 3) wagens aanwezig in het FIA GT4 alsook in het Dutch GT4 kampioenschap (bron: endurance-info)
|
Quote:
|
Quote:
|
Kan mij iemand uitleggen waarom een nationale bond (RACB) en europees kampioenschap van een commercieel bedrijf (SRO) moet steunen? Ik snap er helemaal niets meer van. RACB is toch een bestuurlijk orgaan?
Dit format lijkt geloof ik veel op het geannuleerde FIA GT2 kampioenschap van 2010, of ben ik mis? Quote:
Tevens snap ik met deze klasse het bestaansrecht niet meer van het europees GT3 kampioenschap. Volgens mij is de nationale ADAC serie veel sterker in 2011. |
Ik vermoed omdat de belangrijkste race van het seizoen zich op Belgische bodem afspeelt.
En oordeel niet voor je een deelnemerslijst ziet... :no: ;) |
Quote:
Met teams als WRT en ProSpeed is inderdaad niks mis, dat staat garant voor kwaliteit. |
Wat vinden jullie eigenlijk van het feit dat er 3 piloten per wagen mogen rijden? In Spa mogen er ook op de GT3 'Pro'-auto's slechts 3 piloten zitten. Als je de 24u wilt winnen, ben je bijna verplicht om het hele kampioenschap te rijden, tenzij je Marcel Fässler of Dirk Werner heet...
|
Quote:
|
Hexis doet ook mee aan de endurance serie met twee Aston Martin's DBRS9, deze deelname gaat wel ten koste van hun aanwezigheid in de FIA GT3 (dus toch series die deelnemers verliezen). Het wordt ook het laatste jaar van de DBRS9, Hexis start volgend jaar met de ontwikkeling van de Vantage GT3. Hexis hoopt dat Aston ook een kit zal voorzien om de Vantage om te bouwen naar een GT1. (bron: Endurance.info)
|
Hexis doet vooral geen FIA GT3 meer omdat die races in hetzelfde weekend vallen als GT1, en beide moeilijk te combineren zijn. De DBRs9 zal van enkele updates (aerodynamica, ABS...) voorzien worden en tegen september zou de nieuwe Vantage GT3 klaar moeten zijn.
Er wordt één auto ingezet in GT3 Pro-Am (Goud-brons-brons) en één exemplaar in de Pro-klasse (Zilver-zilver-zilver). |
Turbomagazine laat weten dat Gravity er aan denkt om één of twee Mercedes SLS GT3 in te zetten in de nieuwe Endurance Series by Ratel. Vraag me af wat er dan met hun vertrouwde Mosler gaat gebeuren.
Verder vertelt voormalig BMW Motorsport-chef Mario Theissen op Motorsport-Total dat hun plan is om de BMW M3 in te zetten in Le Mans, Nürburgring en Spa. Laatstgenoemde vormt -zoals iedereen weet- een probleem, maar er doet een gerucht de ronde dat BMW aan het lobbyen is om de M3 GT2 binnen te krijgen in de 24h van Spa. Theissen zelf wil niet uitsluiten dat de Z4 GT3 aan de start komt, maar wil er zelf niets meer over kwijt. Grtz |
Nieuwtjes uit Dubai
- Gravity met één of twee Mercedes SLS GT3 aan de start met Radermecker en wss Anthony Kumpen en Thomas Enge. - Stéphane Lémeret meer dan waarschijnlijk op een Mercedes SLS (verband met Gravity?). - AF Corse 'onderzoekt' een mogelijke deelname met 3 auto's... (Endurance-info + Turbomagazine) Grtz |
VDS heeft de Mustang FR500 GT3 bevestigd voor de 24H van Spa. Voorts rijdt het team van Raphaël VDS vooral in Senegal.
speedactiontv |
Team Hegersport heeft de ADAC GT Masters en de Blancpain Endurance Series op het oog, en dit met de Porsche GT3 R.
TAM racing engineering, dat vooral racet in de V.A.E., komt er misschien ook aan de start met een Corvette Z06 (GT3 B vermoed ik). Bron: resp. Motorsport-total en Endurance-info |
We zijn nu een tijdje verder en het lijkt erop dat Ratel het bij het rechte eind heeft met deze serie. Zowat elke dag bevestigingen/geruchten van teams voor dit kampioenschap. Hoeveel ik SRO ook veracht, het kan voor 'onze' 24 Uren van Spa enkel maar goed nieuws zijn. Ben wel eens benieuwd naar de gang van zaken in GT3B. Deze wagens van de vorige generatie waren niet echt gebouwd voor dit soort werk en het zou dus wel eens kunnen dat het daar een belachelijke boel gaat worden.
Wat dan weer een helemaal andere zaak lijkt te worden is het FIA GT3-kampioenschap dat toch duidelijk wat last heeft van cannibalisatie. Naar mijn gevoel is Ratel gewoon zijn eigen serie een stille dood aan het toebrengen om een nieuwe, commercieel interessantere op te zetten. Het feit dat hij met Blancpain een hoofdsponsor heeft gevonden zal daar wel niet vreemd aan zijn ;). Als het dan toch SRO moet zijn, doe mij dan maar deze Blancpain Endurance Series in plaats van het FIA-GT3. |
Van de FIA GT3 hoor ik inderdaad maar bitter weinig. Maar dit was dan ook te verwachten.
|
Lijstje met mogelijke deelnemers:
GT3 2x Marc VDS Racing: Ford Mustang GT3 (Leinders/Palttala/Martin) 2x Hexis Racing AMR: Aston Martin DBRs9 (Moser/Vannelet/Makowiecki - Clairay/Mena/Rodriguez) 1x Barwell AMR: Aston Martin DBRs9 1x GPR AMR: Aston Martin DBRs9 2x WRT: Audi R8 LMS GT3 (Franchi...) 2x Vitaphone Racing: Ferrari 458 Italia GT3 (Bartels/Bertolini, Verdonck...) 1x Scuderia Vittoria: Ferrari 458 Italia GT3 2x Gravity Racing Charouz: Mercedes SLS GT3 (Longin/Radermecker/Hezemans - Kumpen/Lémeret/Enge) 2x Rhino's Leipert: Lamborghini GT3 LP600+ 2x Sofrev-ASP: Ferrari 458 Italia GT3 (Policand/Jousse/Goueslard - Badey/Beaubelique/Morel/Moreau) 1x GDL Racing: Porsche 997 GT3 R (De Lorenzi/Borghi/Paletto) 1-2x Autorlando: Porsche 997 GT3 R (Ruberti/Roda/Giammaria) 2x Reiter Engineering: Lamborghini GT3 LP600+ (Kox, Kechele...) 1x CRS Racing: McLaren MP4-12c GT3 (Kirkaldy, Mullen...) 1x Graff Racing: Mercedes SLS GT3 2x Mühlner Motorsport: Porsche 997 GT3 R (Fumal, Thiry...) 2x Prospeed Competition: Porsche 997 GT3 R (Holzer, Goossens...) 1-2x Team Hegersport: Porsche 997 GT3 R 1-3x AF Corse: Ferrari 458 Italia GT3 (enkel Spa) 2x Phoenix Racing: Audi R8 LMS GT3 (Fässler, Hennerici...) 1-2x Black Falcon: Mercedes SLS GT3 (Heyer...) 1x Team Pyro: Mercedes SLS GT3 (Jones/Jones/Jordan) 3x United Autosports: Audi R8 LMS GT3 (Johansson/Blundell/Cheever, Brown/Patterson/Li/Dean, Osborne...) 1x DB Motorsport: BMW Z4 GT3 (Den Boer, Vos, Kolen) *2x BMW Motorsport: BMW Z4 GT3 *2x Schubert Motorsport: BMW Z4 GT3 1x DRT: Corvette Z06 GT3 Evo (Bouvy/Coens/Mollekens) 1x Barwell-Petronas: Aston Martin DBRs9 (Verbergt/Van Hooydonk...) 1x Ecurie Ecosse: Aston Martin DBRs9 (McCaig/Smith/Twyman/Bryant) 1x NISMO: Nissan GT-R GT3 GT3B 1x DVB Motorsport: Lamborghini Gallardo GT3 1x Signa Motorsport: Dodge Viper GT3 (Chaillet/De Latre du Bosqueau...) 1x Level Racing: Porsche 997 Cup 1x GDL Racing: Porsche 997 Cup S (Bianconi/Parato/Piodi) 1x TAM Racing Engineering: Corvette Z06 GT3 (enkel Spa) 1x VDS: Ford Mustang FR500 GT3 (Van der Straeten...) GT4 1-2x Rhesus Racing: Aston Martin GT4 1x Barwell Motorsport: Aston Martin GT4/ Ginetta G50 GT4 1x Scuderia Vittoria: Ginetta G50 GT4/ Maserati MC4 (enkel Spa) 1x Vantage Racing: Aston Martin GT4 1x Lotus Sport: Lotus Endoro GT Concept GT4 (Senna) 1x Luxury Racing: Maserati MC4 |
Blijkbaar heeft ook Vitaphone de Blancpain Endurance Series als optie voor 2011, ben benieuwd of dit al dan niet samen met AF Corse zal zijn...
(E-I) |
Marc VDS toont Mustang
Dat Marc VDS Racing in 2011 een zwaar seizoen tegemoet gaat, had u waarschijnlijk al wel opgevangen. Ook in het nieuwe Blancpain Endurance kampioenschap zal het Henegouwse team te zien zijn! Zoals we reeds eerder melden worden het terug de Mustang’s die vorig jaar reeds hier en daar te bespeuren waren.
Deze auto’s werden echter afgekeurd aangezien ze niet 100% conform waren met de regelgeving ter hoogte van de rolkooien. Het euvel werd in de ‘winterstop’ tenietgedaan en bij deze zullen we de bloedmooie Amerikaanse GT3 in het nieuwe kampioenschap zien. Niet vergeten dat het hoogtepunt van de Blancpain Endurance Series de 24H van Spa is! Bron: autosport.be |
Quote:
|
Barwell AMR met een 'heavily-updated' Aston Martin DBRs9 waarmee ze kampioen willen worden...
Verder zet het Britse team ook een Aston Martin GT4 of een Ginetta GT4 in. http://http://www.amr-teams.co.uk/20...ntest-new.html |
Quote:
|
Quote:
|
Mühlner Motorsport, Vitaphone en Sofrev-ASP werden zopas bevestigd door respectievelijk E-I, Speedactiontv en Autohebdo, en dat met telkens 2 wagens!
|
United Autosport zet zelfs 3 Audi's in! Spa only (bron: DSC)
|
MarcVDS zet (jammer genoeg) één van beide Mustangs in de Pro-Am-klasse in. Op de eerste auto zitten Leinders, Martin en Palttala.
Quote:
|
WRT officieel Audi-team
|
|
Goed nieuws voor de autosportfanaten onder ons met toegang tot Motors TV.
SRO tekende een akkoord met de Franse zender om het komende seizoen de live-coverage te verzorgen voor de Blancpain Endurance Series. Nadat eerder ook de GT4 European Cup en het FIA GT3 kampioenschap een akkoord met Motors TV bereikten, is dit reeds het derde SRO kampioenschap in de portefeuille van de Fransen.De wedstrijden van de Blancpain Endurance Series zullen al dan niet live verschijnen op TV. Een meer gedetailleerd overzicht zal kortelings bekend gemaakt worden. We zijn benieuwd of ook de 24H van Spa onder dit akkoord vallen. Bron: autosport.be Ben ik blij dat ik digitale TV heb (telenet) mét MotorsTV:champagne: |
Goed nieuws...en blij dat ik onlangs weer MotorsTV in huis haalde. ;)
|
Wordt tijd dat MotorsTV HD wordt, tenzij Exqi ook uitzendt natuurlijk :)
|
Quote:
|
Vitaphone Racing met Twee Ferrari 458 richting Blancpain Endurance
Michael Bartels en zijn team Vitaphone Racing gaan het in 2011 over een andere boeg gooien. Bartels kocht reeds enkele maanden geleden zijn twee bolides aan maar was er nog niet volledig uit of het enerzijds het FIA GT3 kampioenschap of anderzijds de Blancpain Endurance Series zou worden. De kogel is nu door de kerk. Naar alle waarschijnlijkheid zal Michael Bartels opnieuw aan de zijde van de Italiaan Andrea Bertolini te zien zijn. Het GT1 verhaal van Vitaphone komt hierdoor in het gedrang. De te grote budgetten voor het inzetten van 4 Maserati’s zijn waarschijnlijk de druppel. In ieder geval is dit uitstekend nieuws voor de 24H van Spa dat naar alle waarschijnlijkheid de 2 Vitaphone bolides zullen mogen ontvangen. Wat er met de Maserati’s gaat gebeuren is het momenteel nog koffiedik kijken, al zou er uit Nederlandse hoek interesse zijn om deze in te zetten in de Dutch Supercar Challenge. Ondermeer onze snelle landgenoot Nico Verdonck zou in gesprek zijn met Bartels om deel uit te maken van het team. Bartels was danig onder de indruk van de prestaties van Nico in het GT1 kampioenschap dat hij de Brusselaar maar al te graag zou toevoegen aan zijn team! Bron: autosport.be Nu is natuurlijk wel de vraag, als blijkt dat de Maserati's wegvallen in de FIA GT1, weeral wagens minder, of het kampioenschap van SRO dan niet in de problemen gaat geraken;) |
Zend MotorsTV ook niet de ALMS uit?
Denk dat dit vorig zijn het geval was (of toch zeker ruime samenvattingen)? Wat met Exqi? Zenden zij opnieuw de ILMC/LMS uit? |
Ja, ALMS werd vorig jaar uitgezonden maar niet altijd live en dat vond ik wel jammer. Tegen dat de race op TV komt, heb ik al 10 keer de uitslag op facebook en autosportsites gelezen...
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 03:13. |