![]() |
Straftijden, penalties, stop-en-go's
Mag er eigenlijk nog geraced worden???
Er zijn tijdens de Clio-, Yaris- en Miniraces bijna meer straftijden uitgedeeld dan er auto's waren! Ik heb gisteren met enkele mensen gepraat uit de koerswereld en die vonden dit ook . Ze zijn hier alles aan het kapot maken!!! Sorry, maar dit moest er even uit. |
Beste Steve,
je moet aan die 'mannen uit de koerswereld' eens vragen wat de kostprijs van stukken is. Op dit ogenblik zijn er al piloten die afgehaakt hebben wegens te hoog oplopende facturen tengevolge van het onsportieve rijden. Maken we de autosport misschien zo niet stuk?? Als het reglement stipuleert dat er volgens bepaalde normen dient gereden te worden, dan wordt het overtreden van die regels ook gestraft. Blijkbaar heb jij de voorbije seizoenen en wedstrijden niet gevolgd en dus ook niet het trieste gedrag van sommige piloten opgemerkt. Ik herinner even aan het onwaarschijnlijke voorval tijdens de Renault finales van 2001 waar iemand na het afvlaggen er met opzet werd afgereden. Autosport is een sport en bij een sport horen spelregels... Bovendien zijn er bij een snelheidssport risico's die zeker niet dienen vergroot te worden door onnodig en onsportief duw- en trekwerk. Als het nodig is om alle piloten van een cuprace te straffen dan weze het zo. Joost met een hart voor faire autosport |
Tijdens de 2e Clio race hebben een achttal piloten 10 seconden bijgeteld gekregen bij hun tijd omdat ze voorbij reden onder de Safety Car. Meeste van die straffen waren ongegrond en gegeven toen de groene vlag alweer gezwaaid werd na de SC-periode. :rolleyes:
Marshals hadden blijkbaar last van de warmte... Toen heeft de koersdirectie de uitslag na klachten van verschillende piloten aangepast maar erbij gezet dat Renault zelf ook nog sancties zal ondernemen tegen onsportief rijgedrag. |
Joost je hebt natuurlijk 100 % gelijk!
Ik ben zeer benieuwd naar de tv-beelden, dit geeft een beter beeld van wat er juist gebeurd want je ziet natuurlijk niet alles. Maar als bv. je remmen blokkeren net voor de chicane en je daardoor eventjes het gras gaat opzoeken en dit zonder èèn plaats te winnen vind ik het toch wel straf dat je hierdoor straftijd krijgt. Hetzelfde met het duwen, je bent aan het "aanzuigen" of slipstreamen, hetgeen bijna noodzakelijk is in deze cups d |
Vervolg
dacht ik, je geeft een kleine tik en je hebt prijs! En het gaat hier toch dikwijls om 30 sec. i.p.v. 10 sec. Dan ben je idd beter dat je halfweg koers stopt (zoals er gisteren iemand was). En natuurlijk ben ik tegen het opzettelijk duwen of bv. voorbijsteken onder gele vlag, dit moet bestraft worden. Bij een serieuze duw worden onmiddellijk de gele vlaggen gezwaaid en dan hebben we ook niets meer aan de race, dus ik ben echt tegen elke vorm van "geweld" maar deur tegen deur, bumper tegen bumper dit hoort er gewoon bij. Steve. |
Quote:
|
Quote:
Ik sta versteld bij de bijzondere aerodynamische kwaliteiten van cup wagens die blijkbaar fysiek contact vereisen om slipsteramen goed te laten werken ??? Het spijt me, ik volg uw redenering voor geen meter, ik zou trouwens graag weten wie de andere mensen zijn die vinden dat het streng optreden bij onregelmatigheden de sport kapot maakt. moest ik weten hoe het moest dan zou ik een pol starten. :frusty: |
Quote:
|
Voorbeeldje van slipstreamen met de Fun Cups, op het lange rechte stuk van Kemmel :
http://membres.lycos.fr/vincentdb/funcup/P1010072.JPG De wagens raken elkaar, en dit moet volgens mij niet gestraft worden !! Maar bv in La Source kan je gewoon niet slipstreamen, wat Horion (een tik geven en zo een wagen voorbij steken) tijdens de vorige race deed is volgens mij dus onaanvaardbaar. Nog iets : er zijn veel piloten die een straftijd kregen omdat ze in Blanchimont met 4 wielen over de curbs gingen. Kan ik begrijpen,.. maar soms is een foutje niet meer vermijdbaar. Je gaat de wagen toch niet laten slippen, met als gevolg misschien in de muur te vliegen ?? Als je dit vergelijkt met de 1ste linkse in Zolder : als ze daar te breed gaan, zijn ze gestraft omdat er grind is en dat de banden vuil zijn. Dit is toch eerlijker dan een 30sec. straftijd, niet ? Mvg, Vincent |
Quote:
Dit zijn toevallig mensen die al meer dan 25 jaar in de racerij zitten, en even nuanceren, IK heb gezegd dat ze alles kapot maken, die mensen vinden gewoon dat er te streng opgetreden wordt. |
Quote:
Hij had een soort van levenslang gekregen om het zo uit te drukken, hij mocht nooit meer voor renault komen rijden, en voila: ziehier wat een straf bij renault betekent!! En dan zijn er andere (jacobs... o.a.) die gestraft worden, om dan achteraf in te zien dat ze hun VERGIST hebben....!!! Kreeg m eerst zijn derde plaats niet en achteraf toch weer wel... |
Quote:
|
Quote:
:rolleyes: Vincent |
Men moet toch een onderscheid maken tussen bepaalde gebruiken in de Cup-races.
Ten eerste is er het "opduwen". Voor de kwalificaties zijn er altijd piloten die afspreken om elkaar op de rechte stukken op te duwen. Vooral op lange rechte stukken, Kemmel op Francorchamps bv., kan dit een paar tienden van een seconde tijdwinst opleveren. Deze praktijk is al bijna zo oud als het Cup-racen zelf en konden we al zien in de Ford Escort Mexico Trofee in de jaren '70. Er is altijd discussie over geweest. Sommigen zijn ervoor, anderen radicaal tegen. Dan is er het "slipstreamen", waarbij je profiteert van het luchtvacuum dat gecreëerd wordt door een wagen die voor je rijdt. Het is een van de leukste circuittruukjes, waar iedereen, piloten en toeschouwers, plezier aan beleeft. Een tegenstander, al dan niet met opzet, van de baan rammen; is natuurlijk nog heelwat anders. Aan Steve : Ik heb de indruk dat je de eerste helft van dit jaar op een andere planeet gewoond hebt en geen enkele race gezien hebt. Je hebt er in ieder geval absoluut niets van begrepen. Half autosportminnend België ergert zich blauw aan de toestanden die we dit jaar al in de Cup-races te zien kregen. Nu er eindelijk eens wat strenger wordt opgetreden, ga jij beweren dat men alles aan het kapotmaken is. Hallo? Wake up, please! Ik weet niet met wie jij gesproken hebt, maar spreek ook eens met de tientallen piloten, die dankzij het agressieve en onsportieve rijgedrag van hun cowboy-collega's, nu al ver over hun voorziene jaarbudget zitten of de Cups intussen al helemaal verlaten hebben. |
Quote:
|
Quote:
Het is hoogdringend dat er eens duidelijk namen genoemd worden. Horion staat idd. met stip op Nummer 1 in de cowboy-hitparade. Het is een echte schande dat deze kerel nog mag meerijden na alles wat hij al heeft uitgevreten. Bij Renault maken ze zichzelf natuurlijk ook grenzeloos belachelijk door iemand eerst een (oververdiende) levenslange schorsing op te leggen, om hem dan een jaar later opnieuw te laten meedoen. En het ergste is dat Horion zijn lesje nog steeds niet geleerd heeft. |
De enige die ik ooit een levenslange uitsluiting heb weten krijgen was Eric Groes in de MAzda Mx-5 throphy. Nu kunen we vanalles zeggen over die throphy toen (saai, geen auto,..) maar dat vond ik toch een duidelijk signaal.
|
Quote:
dan moet ge weten dat voor aanvang van spa euro al de renault piloten een brief moesten tekenen met daarin o.a. dat ze nog nooit om een of andere reden hun licentie kwijt geweest waren!!! HALLO!!?? Hoe heeft Horion dit kunnen tekenen?? Zat natuurlijk al lang in de doofpot!! Schandalig!!! |
vind ik ook wel
was het horion die in de uitloopronde een andere toen heeft geramd? en eric groes heb ik in de mazda cup ook wel eens iets vies zien doen, vooral in de raidillon tikken dat het niet schoon was. maar voor de rest moet eric toch nog redelijk rijden, in duitsland toch geen klachten gehoord denk ik! |
Quote:
Ze konden niet verkroppen dat mathias viaene kampioen was dus reden ze er maar serieus op in na de race!! Remember de masters race daarvoor, wat er toen in de start gebeurd is met Marquet... Die onboard beelden heeft Baert toen nog uitgezonden van het gesprek wie ze waar van de baan wilden rijden!! Gevolg: marquet geschorsd Horion wordt ingehuurd en het vervolg kent ge al... Daarmee dat de piloten hun waarschijnlijk van al die sancties niks aan trekken, want een straf is toch geen straf!! En dit was erger dan eens over een lijntje rijden in blanchimont zulle!! waar ge dan voor uit koers gehaald wordt! Moet ge weten dat mathias heel het seizoen zonder brokken had gereden. Na Portugal...veel schade, voor veel geld. |
thx kelly, ben volledig terug up to date ;)
en als ik mij niet vergis zat thiry daar ook bij op die beelden van pitstop! in zo een gevallen, waar er geen twijfel over bestaat, zou je moeten verplichten om die schade te betalen, al is het onrechtstreeks via een boete, waarvan het geld gewoon aan die persoon wordt doorgestort! ne mens vergeet toch snel hé! t zou nie mogen! ik heb ook al close liggen racen en het op mijn heupen gekregen van iemand voor mij, maar dan reageer je toch niet zo! Amai als ik al die uniroyal gastrijders er moest afrijden, waar zijt ge dan mee bezig! Nee, mensen die zo reageren moet het racen verboden worden, daar zit iets niet goed in hun kopke! |
Voor een prijsken wil ik ook wel eens meedoen met die cowboys. Enen tik, gewoon uitstappen, wagentje parkeren op het circuit en gewoon wachten tot ze weer voorbijkomen.
Rustig naar de start wandelen, de vlag afnemen en gewoon afvlaggen :) Allemaal rustig naar huis boeksken lezen, bezinnen en u afvragen waar ge allemaal mee bezig zijt. Zoek ook niet te veel andere disciplines in de autosport, want daar zal het ook fout lopen. Maak jullie ook allemaal geen zorgen, er zal niemand hoger komen dan momenteel het geval. Wees vooral blij dat Renault zoveel geduld heeft met jullie ( nu nog ). Verder onderschat ik ook de tuners niet, die veel te hoge bedragen vragen waardoor die gasten moeten presteren. Ik kan me moeilijk voorstellen dat tuners zeggen tegen hun piloten, " rij maar wat rond, plaats speelt geen rol ". Ook zij willen resultaten, want resultaten = veel bla bla en dat is dan weer gelijk aan veel nieuwe piloten het volgende seizoen. Ik weet niet wat ik er moet van denken, het zit totaal fout, zowel bij de piloot, bij de tuners en vooral bij de organisator die de touwtjes keihard moet aantrekken. Man, man, man, hebben we geen andere zorgen dan dit :) |
Het is een markt van vraag en aanbod he,
De bedragen worden voor zover ik weet voo aanvang afgesproken en betaald. Waar het belang van de tuner zit om ieder race-weekend met een wrak naar huis te gaan begrijp ik niet goed. Er worden wel verzekeringen afgesloten maar die dekken niet steeds alle uren ( voornamelijk de stukken ) De prijzen van de verzekeringen dalen niet bepaald door de heersende race-mentaliteit en de tuners moeten hun prijzen ook aanpassen om de te presteren uren te dekken. Persoonlijk denk ik niet dat de tuners gelukkig zijn met het heersende stock-car karakter van de cupraces, en ik denk eveneens niet dat ze er rijker van worden ( financieel of in aanzien ) |
aha Driesco nu zijn het de tuners die de piloten verplichten goeie resultaten te halen en daar dan ook maar bijnemen dat hun wagens elk raceweekend half afgebroken terugkeren... goei redenering alleen ik heb ze totaal niet...
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Renault België reageert eindelijk !!
Dit is een brief van Renault België, te lezen op www.autosport.be : Quote:
Dit is een zeer goede zaak voor de autosport in België, hoopelijk zullen de "coxboys" van de Clio Cup het nu door hebben, en kunnen we tijdens de 24 Uren van Spa mooie en fare races zien. Mvg, Vincent |
Ik zie Horion nergens staan !!!
Knappe houding van Renault, genen zever maar keihard ingrijpen, maar wat doe je dan als piloot als je een gans seizoen betaald hebt. Mogen de wagens dan doorverhuurd worden ? Is de straf voor de piloot of voor de wagen ? Ikke wil met Vroman zijnen auto wel uitpakken :):) |
Quote:
laat gaan die banaan!! |
Quote:
maar de manier waarop... toen het in zolder begon, in het onboard gesprekje, was het zelfs de bedoeling van ook jacobs van de baan te rijden en niet alleen viaene... en er was niet eens een reden voor... |
Quote:
Alleen voor een nieuwe ruit haal ik hem er uit :) We zullen wel zien, zou eigenlijk wel heel graag willen. |
De eerste sancties in Clio-cup een feit.
Quote:
Dat van Heydens versta ik wel nie goe,ge moogt dus al nie meer van uw neus maken ook blijkbaar,het ging toch over wat er gebeurde "op de baan"? /* aangezien de discussie hier al werd geopend op aangeven van vincent, heb ik je post hierbij gevoegd en enkel de desbetreffende paragraaf weerhouden, mvg, Bart, moderator @ depaddock.eu */ |
Re: De eerste sancties in Clio-cup een feit.
Quote:
ge ziet, eerst moet het gebeuren dat de piloten aan het vechten gaan, en dan gaan ze uiteindelijk ingrijpen... |
Re: De eerste sancties in Clio-cup een feit.
Quote:
Quote:
Vincent |
En zo leren we altijd bij :D ,ik moet toch es wa meer gaan lezen :p
|
Re: De eerste sancties in Clio-cup een feit.
[B]Dat van Heydens versta ik wel nie goe,ge moogt dus al nie meer van uw neus maken ook blijkbaar,het ging toch over wat er gebeurde "op de baan"?
Ik heb het voorval zelf niet gezien, maar als ik het goed begrepen heb ging het om meer dan "van uw neus maken". Er zouden blijkbaar ook enkele rake klappen gegeven zijn. |
In deze thread was al te lezen:
Waarna Heydens Vroman volledig terecht in het parc fermé hardhandig duidelijk maakt dat dat soort acties echt niet door de beugel kunnen. Verder had ik in die thread ook al voorspeld dat beide heren een straf konden krijgen: Wat betreft Vroman - Heydens, opzettelijk een tik geven is uiteraard niet goed te keuren, maar dat Heydens in het parc fermé "hardhandig" duidelijk maakt dat dit niet kan, is ook niet echt sportief. De beslissing of iets al dan niet door de beugel kan hangt af van de koersdirectie en Renault België, Heydens moet niet het recht in eigen handen gaan nemen. Eindelijk wordt er dus iets ondernomen. We zullen de volgende race wel zien of de betreffende mensen hun les hebben geleerd. |
Ik bedoel wel degelijk dat ik begrijp dat heydens vroman heeft aangepakt,
op 4 raceweekends is het 3 keer gebeurd dat vroman in de laatste ronde iemand een serieuze tik verkoopt of iemand van de baan rijdt. Bij de nissan world series was dat jacobs in de rea, spa belpro was dat ludovic simon in la source, en spa euro was dat heydens in la source. Telkens in de laatste ronde om nog een plaats te kunnen winnen waar het eigenlijk niet meer mogelijk was om nog een plaats te kunnen winnen en telkens dat de aangereden persoon een heel aantal plaatsen verloor door het incident!! toch logisch dat als renault dat allemaal zo laat gebeuren dat ne mens daar gefrustreerd van geraakt, heydens heeft blijkbaar voor deze oplossing gekozen, wat ik begrijp, want heydens is een zeer correcte piloot, sportief in de race en heeft nog nooit iemand iets in de weg gelegd tijdens de race. NU heeft renault tenminste ingezien dat ze moesten ingrijpen, nogmaals: jammer dat er eerst klappen moesten vallen. Misschien doe ik hier niet goed aan om namen te laten vallen, maar ik weet dat ik en nog vele anderen nog altijd recht in de schoenen staan en dat de piloten die hun straf verdienen dat ook mogen weten dat er veel mensen zijn die er zo over denken, vandaar dat ik niet rond de pot draai en gewoon zeg over wie ik spreek... |
een gouden raat van mijn pa ( zegt hij telkens opnieuw en opnieuw...) altijd helm op houden als je uitstapt... met de 10 uren 2 jaar geleden kwam ook een piloot van zen neus maken in het parc fermee, 5 min later had pa nog altijd zijn helm op... miss een trauma van toen
|
All times are GMT +2. The time now is 06:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.