De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bandenmaat: Wijziging van de reglementen (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=5959)

airco 29-08-2003 18:07

Bandenmaat: Wijziging van de reglementen
 
Quote:

Michelin bereidt op dit moment een press release voor in reactie op de veranderingen op de bandenreglementen die de FIA woensdag doorvoerde. Twee dagen geleden waarschuwde Charlie Whiting, de technisch afgevaardigde van de FIA, dat de banden niet meer voor gebruik nagemeten zullen worden, maar als ze afgesleten zijn.

Waarom meten ze dan de breedte? De Michelin rubbers worden bij gebruik breder en dat brengt een voordeel mee. Een illegaal voordeel. Dit brengt Michelin natuurlijk helemaal uit balans met nog slechts drie races te gaan dit seizoen. Michelin zal hun compounds voor Monza nu helemaal moeten herontwikkelen. Iets wat onhaalbaar is als we Pierre Dupasqier mogen geloven!

De bandenfabrikant uit Clermont-Ferrand gaat vandaag dus nog een press-release vrijgeven waarin ze hun ongenoegen over de situatie alsook hun ongeloof zullen uiten.

bron: f1world.be
Dit is gewoon pure hilariteit in de F1 .....

Nuja ... als je het een beetje van dichterbij bekijkt heeft de FIA wel een punt ....

Michelin loopt al een heel seizoen de kantjes eraf wat betreft de breedte van het loopvlak van de band ....
Het loopvlak van een F1-voorband moet tussen de 30,5 en de 35.5 cm breed zijn ....
De Michelin's zijn als ze van de fabriek komen exact 35,5 cm breed ....

Onder invloed van slijtage komt de band op een breder stuk en overschrijdt de breedte van het loopvlak dus de 35,5 cm ....
Meer contactruimte ==> meer ruimte om grip te hebben

Dit verhaal lijkt een beetje op de groevenhistorie (die nog een bepaalde breedte en diepte moeten hebben).

Als het tegen de reglementen is moet de FIA optreden ....
Of de FIA nu net op dit ogenblik van de titelstrijd is een andere kwestie :)

Met dank aan F1-world voor het artikel.

A.J. 29-08-2003 18:07

FIA gaat banden strenger controleren
 
De F1 teams hebben een brief gekregen waarin ze te horen kregen dat de banden vanaf nu na gebruik gecontroleerd worden. Tot nu toe waren er bepaalde afmetingen van de groeven en vooral de breedte die enkel voor gebruik nagekeken werden. Nu moeten deze afmetingen kloppen na de race. Of anders vertaald : Ferrari en Bridgestone hebben zolang zitten klagen om Michelin te beperken. Benieuwd of dit gevolgen gaat hebben ???

Toch straf dat men NU met zo'n dingen afkomt :confused:
Volgens staat de F in FIA voor Ferrari :+

gelezen op www.autosport.com

Finish 29-08-2003 18:12

Quote:

Als het tegen de reglementen is moet de FIA optreden ....
klopt. Ben benieuwd....

airco 29-08-2003 18:31

Re: FIA gaat banden strenger controleren
 
Quote:

Originally posted by A.J.
Ferrari en Bridgestone hebben zolang zitten klagen om Michelin te beperken. Benieuwd of dit gevolgen gaat hebben ???

Toch straf dat men NU met zo'n dingen afkomt :confused:
Volgens staat de F in FIA voor Ferrari :+

gelezen op www.autosport.com

Dat is natuurlijk een kleuring die je aan een bericht kan geven ......
Vraag is of de klacht van Bridgestone en Ferrari (aannemende dat de klacht vanuit die hoek komt) niet terecht is ...

Als een reglement zegt dat 35,5 cm de maximumbreedte is .... Dan moeten de michelins daar ook aan voldoen ....

Het gaat niet op om een band met een loopvlak van 35,5 cm te maken (tijdens de meting) om er dan voor te zorgen dat die na enkele ronden (banden inrijden (scrubben) tijdens de trainingen) een loopvlak van 36 cm of meer hebben ......

redje 29-08-2003 18:41

Michelin gebruikt eigenlijk een gat in de reglementen. Er staat eigenlijk dat die breedte moet gelden op nieuwe banden, dus ja.
In zekere zin goe gevonden, maar toch, er is nog de geest van het reglement hé.

TYRI F1 29-08-2003 19:34

maar de geest is niet het regelement. Dat maakt het verschil. FIA heeft een maas in hun wet gevonden en proberen dit per direct te sluiten. maar dat kan niet 1 2 3, en dat weet de fia donders goed!

Gilles 29-08-2003 20:02

Airco, kleine update:

Na de recente artikels in de pers en de vragen die we kregen van de journalisten willen we graag enkele punten verduidelijken.

Na de Grote Prijs van Hongarije heeft de FIA een nieuwe interpreatie gemaakt op het sportief reglement aangaande de F1 banden. Deze bekijkt de definitie van de breedte van de voorbanden, als ze gemeten worden in nieuwe staat, volgens artikel 77 c van het Sportief Reglement. De FIA wil nu de breedte meten van het contactoppervlakte nadat er mee gereden werd op de baan.

We willen enkele punten verduidelijken:

- Onze voorbanden zijn volgens de regelementen van de F1 voorschriften van de FIA. De controles worden gedaan op nieuwe banden die de interpretatie van artikel 77 c bevestigd.

- De procedure om de breedte van het contactoppervlak is ons niet gekend en dat staat iedere verdere verandering in de weg. We kunnen moeilijkheden verwachten in de definitie omdat ze met systematisch contact met variabele objecten zoals kerbstones, die afhankelijk van hun profiel en positie, de banden tot het midden van de zijkant kunnen aanraken.

- Alle Michelin partners zijn bezorgd door deze regelverandering omdat ze allemaal hetzelfde voorbandenprofiel gebruiken.

- We staan ervoor open om deze regel te bespreken met de FIA en te helpen om een meetprocedure te ontdekken die we kunnen invoeren in 2004. We voelen aan dat het niet realistisch is om dit te doen voor de Italiaanse F1 Grote Prijs.

Gilles 29-08-2003 20:03

Als Michelin bestraft zal worden voor het gebruik van die banden willen ze mogelijk niet aantreden in de GP van Italie. Ze willen dus de GP boycotten omdat ze 'illegale' banden maken. Ze willen meer tijd om een band te ontwikkelen ...

Michelin voordeel? Altijd 8 blauwe bolletjes in de top 10 en twee roden van Ferrari? Is het hierop terug te brengen?

redje 29-08-2003 20:08

Quote:

Originally posted by TYRI F1
maar de geest is niet het regelement.
Idd, maar ge kunt een wet naar letter of geest interpreteren. En da's allebei even legaal.

airco 30-08-2003 02:03

Quote:

Originally posted by Gilles
Airco, kleine update:

- Onze voorbanden zijn volgens de regelementen van de F1 voorschriften van de FIA. De controles worden gedaan op nieuwe banden die de interpretatie van artikel 77 c bevestigd.

Dit is toch wel een straffe interpretatie van Michelin ......
Heb ff artikel 77c opgezocht .....

Quote:

Before the second qualifying practice begins each driver must nominate which specification of tyre he will use
for the remainder of the Event.
c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the
lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.

Er staat dat de rijder voor de 2e kwalificatie-sessie een bandentype moet kiezen dat hij voor de rest van het weekend moet gebruiken .....
En de banden moeten aan een reeks voorwaarden voldoen ....

Wanneer er controles plaatsvinden staat nergens vermeld ....

HHugo 30-08-2003 10:04

Quote:

Originally posted by airco

Wanneer er controles plaatsvinden staat nergens vermeld ....

Toch wel: Each front dry weather tyre, when new,...
Dat is dus geen interpretatie, het staat er gewoon zo

3 races voor het einde van het seizoen, en de FIA gaat weer eens de regeltjes omgooien. Ik heb het eerder al eens gezegd: dat ze eerst eens duidelijke regels leren opstellen, dan worden al zulke belachelijke discussies vermeden. Geen enkel redelijk mens kan toch verwachten dat een bandenfabrikant nu eventjes in minder dan 2 weken een nieuwe band zal ontwikkelen en x aantal sets zal kunnen meebrengen naar de volgende GP - dan nog de snelste omloop van het hele seizoen. Hoeveel crashes gaan we dan niet zien. Misschien de nieuwe strategie om nog meer spektakel te brengen :rolleyes:

Dat ze de reglementering voor volgend seizoen aanpassen, ok, maar Michelin bestraffen in de laatste 3 races is ronduit belachelijk. :mad:

airco 30-08-2003 11:50

ach sorry .... erover gelezen .... was al laat overigens ;)

Savi 30-08-2003 12:12

Ze straffen zo laat op het seizoen is ergens wel dom ja, maar ergens ook niet, moesten ze het hele jaar er een voordeel uit gehaald hebben. dan verdienen ze een sanctie natuurlijk.

Oneliner 30-08-2003 12:15

Mja, dat is nu al wel een fenomeen dat al heel het seizoen duurt hé. Ik vind het maar raar dat ze daar NU net mee afkomen. Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat.

Pas op, ze hebben gelijk é, reglementen zijn reglementen, maar om ze daar NU op te pakken is wel een beetje vreemd vind ik. Michelin kan NOOIT een nieuwe band ontwikkelen tegen de volgende race(s). Mijns inziens zijn dit dingen die bij de eerste race van het seizoen grondig gecontroleert moet worden. 3 races voor het einde, wanneer bridgestone de strijd lijkt te gaan verliezen gaan ze even ingrijpen...

Lijkt me weer wat verdacht. Maarja, just is just...

redje 30-08-2003 12:20

Quote:

Originally posted by airco
ach sorry .... erover gelezen .... was al laat overigens ;)
Het komt erop neer of het 'Furthermore' gedeelte bij de nieuwe banden hoort of niet en dat is het gat in de regel.

airco 30-08-2003 12:26

Quote:

Originally posted by Oneliner
Mja, dat is nu al wel een fenomeen dat al heel het seizoen duurt hé. Ik vind het maar raar dat ze daar NU net mee afkomen. Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat.
Dit is hetgeen ik tegen A.J. ook al zei .... een kleuring die je aan je bericht kan geven. Je insinueert dat de FIA Schumacher gaat helpen ....

Als Bridgestone of Ferrari zijnde lijkt het me heel logisch dat je tegen zulke praktijken van Michelin (naar de letter van de wet, maar niet naar de geest) klacht in dient bij de FIA.

Als FIA zijnde moet je antwoorden op die klachten:
- Ofwel "steun" je Ferrari en Bridgestone in hun klacht (naar de letter van de wet, maar niet naar de geest)
- Ofwel doe je alsof je neus bloedt ..... Maar bij deze laatste houding moet je je wel beseffen dat het de deur openzet naar het gebruikt van andere gaten in het reglement.

De FIA heeft in deze zaak gewoon geen keuze. Dat ze er nu mee komen lijkt me eerder een tactische zet van Bridgestone ... maar dat is helaas hun goed recht.

airco 30-08-2003 12:33

Quote:

Originally posted by Oneliner
Michelin kan NOOIT een nieuwe band ontwikkelen tegen de volgende race(s).
Tja Michelin zal zeker zeggen van niet .... Al was het maar om een overgangsmaatregel af te dwingen bij de FIA. En het dreigen met een boycot hoort daar ook bij ....
Pierre Dupasquier is niet van gisteren ;)

Anderzijds .... tijdens een normale testweek staat er in iedere press-release van een team dat test ....
"tyre-testing for the next GP"

Finish 30-08-2003 12:33

Quote:

Originally posted by Savi
Ze straffen zo laat op het seizoen is ergens wel dom ja, maar ergens ook niet, moesten ze het hele jaar er een voordeel uit gehaald hebben. dan verdienen ze een sanctie natuurlijk.
akkoord.

En als de situatie nu eens omgekeerd was, de Bridgestones die al een heel seizoen de regels aan het overtreden waren. Zou onze goede vriend Ron Dennis dan een oogje toegeknepen hebben ? Nee hoor, briefje naar de FIA en koekenbak.

Quote:

Volgens mij staat de F in FIA voor Ferrari
De 'F' in FIA staat voor 'F*cking idiots' (met dank aan Montoya ;))
Ze hadden er al heel wat sneller bij moeten zijn. Of Ferrari hier achter zit, laat ik in het midden. Enkel vind ik het wel een beetje cru om bij elke FIA-beslissing uitspraken te moeten horen als 'Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat' of onlangs nog, bij Ralfkes boete: 'tis weer een Schumacher, dus de FIA knijpt een oogje toe'
Als je in zo'n beweringen gelooft, geloof je beter niet meer in de sport zelf. Dan ga je er namelijk van uit dat de FIA het wedstrijdverloop én het kampioenschap grotendeels bepaalt, en dat de uitslag pro forma al vastligt voor de race gereden is.
En ik denk dat de FIA enkel geinteresseerd is in een reglementair F1-kampioenschap. Iedereen wees met een beschuldigende vinger naar Ferrari toen hun barge-boards in Maleisië 99 onreglementair waren. En toen zaten we ook tegen de voorlaatste race aan. Op de koop toe hadden ze die barge-boards niet het hele seizoen gehad, Michelin heeft al het hele kampioenschap voordeel van die band.
Aanpassen die band, zou ik zo zeggen.

TYRI F1 30-08-2003 12:40

tzal wel weer een rechtzaak worden... :(

HHugo 30-08-2003 13:46

Quote:

Originally posted by Finish Iedereen wees met een beschuldigende vinger naar Ferrari toen hun barge-boards in Maleisië 99 onreglementair waren. En toen zaten we ook tegen de voorlaatste race aan. Op de koop toe hadden ze die barge-boards niet het hele seizoen gehad, Michelin heeft al het hele kampioenschap voordeel van die band.
Sorry maar ik kan het niet laten: Ik meen me te herinneren dat Ferrari voor die afwijking enkel een geldboete gekregen heeft, terwijl Mclaren in Brazilië '99 voor een onreglementaire voorvleugel z'n punten afgenomen werd. Dit terwijl de afwijking bij Mclaren kleiner was dan bij Ferrari. Ik bedoel maar dat de FIA nooit op een consequente manier sancties oplegt. En dat brengt dan de roddels van F(errari)IA met zich mee.

Als ze nu in de komende GP de banden na de race gaan opmeten zonder een duidelijk omschreven procedure, dan is dat grote onzin. Heb je die banden al eens goed bekeken na de race: de helft van het circuit plakt erin. Bridgestone loopt evenveel kans op een 'onreglementair' loopvlak als Michelin

HHugo 30-08-2003 13:56

Quote:

Originally posted by airco
Tja Michelin zal zeker zeggen van niet .... Al was het maar om een overgangsmaatregel af te dwingen bij de FIA. En het dreigen met een boycot hoort daar ook bij ....
Pierre Dupasquier is niet van gisteren ;)

Anderzijds .... tijdens een normale testweek staat er in iedere press-release van een team dat test ....
"tyre-testing for the next GP"

Tyre testing is het uitkiezen van één of twee van de specifieke compounds die de bandenfabrikant aanbiedt voor de volgende GP. Het gaat niet om totaal nieuwe geometriën en die compounds werden zeker niet op 2 weken tijd ontwikkeld en geproduceerd.

airco 30-08-2003 13:58

Quote:

Originally posted by HHugo
Als ze nu in de komende GP de banden na de race gaan opmeten zonder een duidelijk omschreven procedure, dan is dat grote onzin. Heb je die banden al eens goed bekeken na de race: de helft van het circuit plakt erin. Bridgestone loopt evenveel kans op een 'onreglementair' loopvlak als Michelin
Wel je zegt het toch zelf ....

In Hongarije zijn de michelins al opgemeten na de race ..... Verschillende exemplaren werden te breed bevonden ..... Toch hebben ze geen sanctie gekregen .... Enkel een brief met de vraag om het aan te passen tegen de GP van Italië. Zelfs geen boete ....

Quote:

Na de GP van Hongarije dienden onbekenden klacht in, waardoor de FIA de voorste Michelin banden niet in nieuwe toestand, maar na de race opmat. Verschillende exemplaren werden te groot bevonden.

bron: f1pits.net
Maleisië '99
Ferrari wordt na de race gewezen op de barge-boards die gebruik maken van een gat in de reglementering.
==> Geldboete + aanpassen tegen de volgende GP

Ik zie echt niet in waaruit je kunt concluderen dat de FIA pro Ferrari is.
-------------------------------------
Bovendien is de kans dat Bridgestone de regel niet haalt kleiner omdat die zowieso smallere voorbanden hebben.

Finish 30-08-2003 14:05

De FIA beweerde dat die barge-boards van Ferrari vlak na de race door slechte meetapparatuur gemeten werden, er zou een afwijking geweest zijn in de afstelling. Bleek dat die barge-boards dus toch reglementair waren.
Als dit verhaal correct is, was Ferrari een onschuldig slachtoffer.
Als dit verhaal niet correct is, is de FIA een corrupte, partijdige organisatie, die zich enkel bemoeit met de financiële belangen (waaronder het aantrekkelijk maken van een kampioenschap door het nemen van al dan niet dubieuze belissisingen).
-Sorry voor dit deel offtopic-

on topic dan:
Quote:

Als ze nu in de komende GP de banden na de race gaan opmeten zonder een duidelijk omschreven procedure, dan is dat grote onzin. Heb je die banden al eens goed bekeken na de race: de helft van het circuit plakt erin. Bridgestone loopt evenveel kans op een 'onreglementair' loopvlak als Michelin
Dan moeten ze consequent blijven en ook een keertje bij Bridgestone gaan horen...

HHugo 30-08-2003 14:36

De FIA kon geen boete opleggen, want de banden waren reglementair. Ze mogen die banden 100 keer opmeten na de race, als er enkel eisen gesteld worden aan de nieuwe band (en Michelin voldoet daaraan), dan kunnen ze enkel optreden als er een afwijking is voor de race.

Over het Maleisië incident: de bargeboards waren ok, maar stonden te laag bij de grond. Het was dus een kwestie van die bij de volgende race correct te monteren. Die banden ga je echter niet zomaar eventjes veranderen tegen de volgende GP hoor.

Gilles 30-08-2003 16:15

dit kan bridgestone misschien al een race terug hebben opgemerkt, maar hebben ze het nu pas gezegd ... waarom? het kampioenschap gaat nu beslist worden en bridgestone heeft er alle baat bij als michelin met banden moet rijden die nog niet getest zijn geworden.

als je vals speelt krijg je een straf ... michelin nam het risico....

daarom misschien die suprematie van michelin? wie weet ... wie weet

HHugo 30-08-2003 16:19

Quote:

The tyre situation is going to make a lot of noise these days, especially if the FIA doesn't change its position, which is not very clear, just like the sporting regulation on that subject for that matter may say some people.

Article 77 describes in details the characteristics that a tyre must have but it is clearly stated that these elements are for a new tyre, inflated at 1,4 bar. But now the FIA is saying that these characteristics must be followed all the time, including during the race or at a control point after the race. This changes everything !

The goal of Bridgestone and Michelin is to make the most competitive tyres as they can and to achieve this, the engineers must follow clear rules. If the regulation stipulates that a new tyre must follow certain characteristics, it is because the FIA is fully aware that under racing conditions, a tyre heats up, wears down and deforms. If the FIA wish to define the characteristics of a used tyre, it should be mentioned in the regulation, which is not the case at the moment.

This situation upsets Pierre Dupasquier because the FIA want the new interpretation of article 77 to be valid as soon as the Italian GP, which is absolutely impossible according to Duspasquier. As a matter of fact, the tyres for the Italian GP are already made or almost ready. So what can Michelin offer to their customers in Italy ? A tyre that doesn't exist or a new tyre that has never been tested before ? In these conditions, it may be better to just stay home...

That is exactly what Pierre Dupasquier is thinking about : "If the FIA stay on its position, it is possible that the five teams using Michelin tyres will not make the start of the Italian GP," declared the Michelin Competition boss.

This situation comes in at the worse possible time, just when the championship battle is at its best. The Bridgestone engineers were very capable of replying to Michelin with new, improved products before the end of the season, especially that private testing will be starting once again in a couple of days.


FIA Sporting regulation, article 77

77 Quantity and type of tyres :

b) All dry-weather tyres must incorporate circumferential grooves square to the wheel axis and around the entire circumference of the contact surface of each tyre.

c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
d) Each rear dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.
www.f1-live.com

Gilles 30-08-2003 18:25

bij de nieuwe banden staat een opsomming met -
zoals iemand op ons F1forum al aanhaalde, bij Furthermore staat geen opsommingsteken, dus lijkt het alsof de banden altijd binnen deze maatstaf moeten vallen.

Guido 01-09-2003 10:10

Quote:

Originally posted by airco
...

Ik zie echt niet in waaruit je kunt concluderen dat de FIA pro Ferrari is.
...

zegt iedere welgemutste Schumacher/Ferrari fan.

't zijn ezels en het blijven ezels bij de FIA. Niets krijgen ze deftig georganiseerd en iedere serie waar ze zich mee bemoeien hebben ze,of zijn ze kapot aan het maken.

De GPWC kan er voor mijn part niet snel genoeg komen. En dat Michelin samen met Williams en McLaren de rest van het seizoen maar boycotten voor mijn part. Dan is het direct gedaan met diene zever altijd.

En de FIA geen keuze? Natuurlijk hebben ze een keuze. Ze hebben geen guts dat is het.

airco 01-09-2003 10:34

Quote:

Originally posted by Huudo
zegt iedere welgemutste Schumacher/Ferrari fan.

't zijn ezels en het blijven ezels bij de FIA. Niets krijgen ze deftig georganiseerd en iedere serie waar ze zich mee bemoeien hebben ze,of zijn ze kapot aan het maken.

De GPWC kan er voor mijn part niet snel genoeg komen. En dat Michelin samen met Williams en McLaren de rest van het seizoen maar boycotten voor mijn part. Dan is het direct gedaan met diene zever altijd.

En de FIA geen keuze? Natuurlijk hebben ze een keuze. Ze hebben geen guts dat is het.

:applaus: voor de prachtig gefundeerde mening van Huudo :rolleyes: :rolleyes:

Als je in je post niet verder komt dan wat flamen naar de FIA, Schumacher of Ferrari ..... post dan gewoon niet. Ik begrijp überhaupt al niet wat die 2 laatsten plots misdaan hebben in deze discussie.

Ik ben reuzebenieuwd van u te vernemen welke keuze de FIA dan wel heeft (buiten het standpunt dat ze nu innemen).
Die uitleg is hopelijk iets boeiender dan bovenstaande http://www.tweakers.net/g/s/sleepey.gif

redje 01-09-2003 12:51

Quote:

Originally posted by airco
:applaus: voor de prachtig gefundeerde mening van Huudo :rolleyes: :rolleyes:

Als je in je post niet verder komt dan wat flamen naar de FIA, Schumacher of Ferrari ..... post dan gewoon niet. Ik begrijp überhaupt al niet wat die 2 laatsten plots misdaan hebben in deze discussie.

Ik ben reuzebenieuwd van u te vernemen welke keuze de FIA dan wel heeft (buiten het standpunt dat ze nu innemen).
Die uitleg is hopelijk iets boeiender dan bovenstaande http://www.tweakers.net/g/s/sleepey.gif

Bijna elke discussie in F1 wordt teruggebracht tot een discussie tussen de Ferrari-fans en de Mclaren-williams-fans. Nu weeral, mclaren en williams-fans verdedigen Michelin en Ferraristi Bridgestone. Verkeerde houding volgens mij, en ik verdedig Bridge dan ook nie 100% aangezien er een gat is in het reglement.

Sennake 01-09-2003 13:01

Quote:

Originally posted by redje
Nu weeral, mclaren en williams-fans verdedigen Bridge en Ferraristi Bridgestone.
Michelin bedoel je waarschijnlijk i.p.v. Bridge?

En wat het "gat" in het reglement betreft : ik kan erin komen dat de FIA dat wil dichten tegen de aanvang van volgend seizoen, maar wat dit seizoen betreft vind ik het onredelijk om te stellen dat het reglement vanaf heden anders geïnterpreteerd dient te worden, met de nodige gevolgen.

Ik geloof niet dat het de bedoeling is van de FIA om Ferrari aan een volgende titel te helpen (dat neemt eerder spankracht weg in de F1 dan omgekeerd en dat kan nooit de bedoeling zijn), maar ofwel is het reglement het ganse seizoen fout geïnterpreteerd door Michelin en moeten ze de teams die met die banden rijden maar alle punten afpakken, ofwel moeten ze consequent zijn met de reeds gereden GP's en alles laten bij het oude. Een soort van "jurisprudentie" dus.

Persoonlijk denk ik dat dit ook gaat gebeuren : het verleden heeft al dikwijls genoeg aangetoond dat dreigementen en zelfs uitgesproken straffen na verloop van tijd teruggeschroefd of zelfs kwijtgescholden worden. Volgens mijn bescheiden mening is dit de spreekwoordelijke storm in een glas water. Maar wie ben ik eh?

Finish 01-09-2003 14:16

Quote:

Persoonlijk denk ik dat dit ook gaat gebeuren : het verleden heeft al dikwijls genoeg aangetoond dat dreigementen en zelfs uitgesproken straffen na verloop van tijd teruggeschroefd of zelfs kwijtgescholden worden. Volgens mijn bescheiden mening is dit de spreekwoordelijke storm in een glas water. Maar wie ben ik eh?
klopt. Dat gebeurt eigenlijk veel te veel bij de FIA de laatste tijd. Een strafke uitdelen en dan in beroep toch maar een kleine boete opleggen of alles weglachen. De FIA is raar bezig :no:

...en jij bent Sennake !

redje 01-09-2003 14:40

Quote:

Originally posted by Sennake
Michelin bedoel je waarschijnlijk i.p.v. Bridge?

Idd, effe aanpassen. ;)

airco 01-09-2003 16:01

Quote:

Originally posted by Sennake
Ik geloof niet dat het de bedoeling is van de FIA om Ferrari aan een volgende titel te helpen (dat neemt eerder spankracht weg in de F1 dan omgekeerd en dat kan nooit de bedoeling zijn), maar ofwel is het reglement het ganse seizoen fout geïnterpreteerd door Michelin en moeten ze de teams die met die banden rijden maar alle punten afpakken, ofwel moeten ze consequent zijn met de reeds gereden GP's en alles laten bij het oude. Een soort van "jurisprudentie" dus.
Dat laatste "alle gereden GP's onaangeroerd laten"
==> lijkt me een redelijke oplossing.

Maar blijft de vraag wat gedaan met de komende GP's
==> Michelin een soort "toelating" geven om het seizoen vol te maken met hun huidige banden die "tegen de geest van de wet zijn".
  • dan benadeel je Bridgestone die het reglement wel geïnterpreteerd hebben zoals het hoort
  • Bestaat de mogelijkheid dat Williams of McLaren de titel pakt door gebruik te maken van een gat in het reglement :rolleyes:
    Dit zet de deur wagenwijd open voor toekomstig uitbuiten van onvolkomenheden in het reglement.
==> Eisen van Michelin dat ze op Monza met nieuwe banden staan, anders disqualificatie
  • Titelstrijd is hoogstwaarschijnlijk over
  • Risico op een uitslag met 8 wagens op Monza

Dit zal een keuze voor het minst slechte worden ..... Wat dat is ?

airco

Finish 01-09-2003 16:19

Met andere woorden, wat er ook gebeurt, dit seizoen eindigt in een dikke anti-climax ?

:(

airco 01-09-2003 16:51

In mijn ogen wel ja .... Ik zie niet in welke alternatieve keuze de FIA heeft.

Oneliner 01-09-2003 17:11

Zonet nog ergens een "mogelijkheid" gelezen.
Bridgestone heeft de voorbije races ook met een "iets" bredere band geëxperimenteerd, en haalde niet de gewenste resultaten, vandaar de klacht van bridgestone...

Scapa 01-09-2003 17:16

De banden zijn heel het seizoen al ok bevonden dus moeten ze nu ook maar niet komen zeuren! Stoppen met zagen Bridgestone en bewijs dat je het beter kan, op de baan weliswaar! Michelin heeft een band gemaakt die volgens het reglement in orde is, op het randje maar reglementair. Dit is geen "gat" in het reglement ofzo, het is gewoon het reglement. Het gaat toch niet op om een paar weken voor een GP ineens te eisen dat ze opnieuw moeten beginnen zeker!

Finish 01-09-2003 17:19

Quote:

Originally posted by Oneliner
Zonet nog ergens een "mogelijkheid" gelezen.
Bridgestone heeft de voorbije races ook met een "iets" bredere band geëxperimenteerd, en haalde niet de gewenste resultaten, vandaar de klacht van bridgestone...

versus

Quote:

Bridgestone manager Hisao Suganuma ontkent dat zijn bedrijf aan de oorzaak zou liggen van de bandenrel die de F1 sinds dit weekend tijstert. De Japanner ontkent dat zijn bedrijf de FIA zou getipt hebben over de mogelijke illegaliteit van de Michelin-banden.

Suganuma ontkent dus dat de brief van de FIA aan Michelin een gevolg zou zijn van een actie door zijn bedrijf. Bridgestone zou geen klacht ingediend hebben tegen concurrent Michelin. Nochtans is het wel heel duidelijk dat de Japanners op de hoogte waren van het voordeel dat Michelin door hun iets bredere banden zou hebben.

“Bredere banden leveren meer grip op, laten efficiënter remmen toe, de wagen is makkelijker te besturen en je krijgt er veel minder onderstuur door.”

Bridgestone zou de voorbije races zelf al geëxperimenteerd hebben met een iets bredere band, maar aan de resultaten te zien zouden die nog niet veel vooruitgang gebracht hebben. Vandaar dat insiders vermoeden dat de Japanner hun concurent via de FIA proberen te nekken.
bron: f1racing.nl

Bridgestone ontkent Michelin 'verklikt' te hebben. 't Is altijd maar een schuldige zoeken, wie heeft het rommeltje in gang gezet ?
....

airco 01-09-2003 17:20

Quote:

Originally posted by Oneliner
Zonet nog ergens een "mogelijkheid" gelezen.
Bridgestone heeft de voorbije races ook met een "iets" bredere band geëxperimenteerd, en haalde niet de gewenste resultaten, vandaar de klacht van bridgestone...

dat was niet in een race-situatie ....

Bridgestone heeft enkel bredere banden getest op Fiorano


All times are GMT +2. The time now is 20:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.