![]() |
Technisch & Sportief reglement 2004
Heeft er al iemand het technisch en sportief reglement van de belcar ?
|
als het zoals vorig jaar is moet ge nog een maand of 2 wachten...
|
Vanaf vanavond te vinden op onze site, zal de URl nog wel posten. We leggen de hand aan de laatste loodjes, de link pagina zal wel nog nie compleet zijn.
|
Het reglement voor 2004 ligt nog maar eens ter goedkeuring in Brussel. Ik dacht dat ze in 2003 een nieuw reglement voor 3 jaar hadden gemaakt. Blijkbaar zijn ze nogal aan het goochelen met 101 afwijkingen...elk jaar opnieuw worden reglementen aangepast voor nieuwkomers, die dan meestal na één of twee jaar afhaken of in functie van wagens die eigenlijk niet binnen de Belcar-reglementen passen. Die "last minute" afwijkingen zorgen er wel voor dat bestaande teams reeds aan projecten bezig zijn die dan nadien kwasi kansloos zijn. Waar is de geest van het reglement: bouw zelf een wagen binnen een zo ruim mogelijk reglement. Ze zouden daar beter eens terug naar kijken en die teams die met eigen materiaal verschijnen een speciale waardering geven.
|
Welkom TTke.
En ik ken nog mensen die jouw visie delen. |
Ik denk dat het eerder problemen zijn die ze uit het reglement halen. Zoals bijvoorbeeld tijdens de 24 uur dat een piloot zijn helm mag afzetten uit de auto. Of dat de motorkap van de wagen open mag (mocht tot vorig jaar niet)
|
Neenee, wat er nu aan het gebeuren is is aanpassen om bepaalde auto's toch toe te laten ;) Dat is volgens mij niet de bedoeling als je een reglement voor drie jaar vastlegt ;)
TTke, ik geef u 100% gelijk. |
Inderdaad, wist je dat bijvoorbeeld in 2002 een auto kampioen is geworden die strikt genomen niet toegelaten was dat jaar. Er heeft niemand klacht ingediend, dus...In 2003 hebben ze dan het reglement maar aangepast. Volgens mij stilaan de omgekeerde wereld: het reglement aanpassen in plaats van de wagen. Het brengt natuurlijk wel exotische wagens aan de start, maar kwa budgetten kan het ook wel tellen de laatste jaren. Vroeger hadden we ook een mooi (en groter) startveld, waarin nog plaats was voor eigen creativiteit/zelfbouw. Volgens mij moet daar dringend over nagedacht worden of onze unieke Belcar zal kapot gaan aan z'n eigen "succes". Je zal maar Gino Kenis zijn (G&A), sinds midden vorig jaar een prachtig Belcar monster aan het bouwen, om nu te moeten vaststellen dat door de nakende reglementswijzigingen een groot deel van de investering niet had gemoeten. De Corvette, weliswaar een prachtige wagen, maar de Mondeo (en z'n voorgangers) van Patrick was toch een echte Belcar wagen. Zo'n eigengebouwde racewagen geeft toch veel meer voldoening aan het team dan een racewagen, recht uit de fabriek zeg maar. Bij de laatste gaat het enkel om centen. De Mini is nog een schitterend Belcar voorbeeld en een bewijs dat het kan.
|
Als je een reglement voor drie jaar vastlegt dan wordt verondersteld dat er gedurende die tijd geen grote, noemenswaardige veranderingen gebeuren. Er werd ook een lijst gemaakt met toegelaten wagens. Het opeens toelaten van een auto of auto's lijkt me in ieder geval een fundamentele wijziging in het reglement van een endurance kampioenschap. Iedereen moet zich aan het reglement houden en als je er niet mee kan leven heb je gewoon brute pech. Ofwel naar een ander kampioenschap trekken waar je wel mag (reglementair) mag meerijden, ofwel een auto maken binnen het reglement ofwel beginnen lobbyen om bij AFLOOP van het huidige reglement er voor te zorgen dat je in het nieuwe reglement wel kan meedoen. Tussentijdse veranderingen proberen door te voeren is gewoon fundamenteel oneerlijk tov de andere deelnemers want dikwijls hebben zij hun plannen al vastgelegd en is het te laat om nog te kunnen anticiperen op de wijzigingen...
|
Hartelijk welkom TTk.
Ik vind dat je volkomen gelijk hebt. Het is inderdaad nodig dat de Belcar-verantwoordelijken zich eens serieus gaan herbronnen en teruggaan naar de oorspronkelijke Belcar (VAS - BBL-Cup - Carglass-Cup)-filosofie : namelijk een zeer ruim technisch reglement waarbinnen de echte creatievelingen en amateurs zich kunnen bewijzen. Het is juist dat vrije technische reglement wat de Belcar (en zijn voorgangers) steeds zo uniek heeft gemaakt. Zoals je zegt wordt het reglement de laatste jaren onder druk van kapitaalkrachtige nieuwkomers aldoor aangepast. Helaas zijn er onder die nieuwkomers een steeds groeiend aantal die niet over de juiste autosport-mentaliteit beschikken. Belcar dreigt een soort mode-hype te worden, die een bepaald soort "nouveaux riches"-parvenus aantrekt. In dat soort kringen is het momenteel "supercool" om te kunnen zeggen dat je aan de Belcar meedoet. Autosport op zich kan dat soort heerschappen geen flikker schelen. Nu rijden ze Belcar, binnen twee jaar doen ze aan skydiven; en binnen vijf jaar zijn ze aan het golfen, zeilen ze om de wereld, doen ze mee aan speedboat-races of rijden Parijs-Dakar. Het hangt er alleen maar van af wat er op dat moment "in" is. De Belcar heeft de laatste jaren de intrede gekend van Vipers, Corvettes en Porsche-monsters. Allemaal leuk om te zien; maar ik vrees dat op een bepaald moment het geheel als een zeepbel uit elkaar gaat spatten, en dan blijft er .....NIETS over. Het is met heimwee terugdenken aan de periode van de Dumortier-Volvo's , de Selleslagh-Sierra, de Ceulemans-Peugeots, de (niet denigrerend bedoeld) BMW-brouwsels van Carlier, Kenis en Beliën of de home-made Honda's NSX. Stuk voor stuk wagens van amateurs die de Belcar groot gemaakt hebben, maar die (op een uitzondering na) het huidige financiële opbod niet meer kunnen volgen. Ik vrees dat de Audi TT en de Qvick-Mini zowat de laatste der Mohikanen zijn. Belcar begint te lijken op het verhaal van het monster dat zijn eigen kinderen opeet. :( :( :( |
Quote:
Deel overigens wel bovenstaande meningen in deze thread. |
.
|
Ben het voledig mee eens met deze menig. Het zou inderdaad veel beter zijn voor de Belcar als ze niet voor elke auto een nieuwe reglementstoepassing moeten doorvoeren. Als je auto in een hoge klasse valt door bijvoorbeeld een te grote cilinderinhoud, moet je u maar aanpassen aan het reglement ipv. andersom. Dat de budgetten omhoog gaan is eigenlijk een probleem van elk kampioenschap. Zie waar de Carglass cup begonnen is en wat er gebeurde als de eerste Porsches begonnen deel te nemen. Al de budgetten gingen omhoog om te kunnen blijven volgen. Hetzelfde was te zien in de Procar, fabrieksteams stopten, het geld bleef weg en de Procar hield op te bestaan. Dit verklaart ook het succes van de BTCS nu. Zij zitten nu op het niveaux van de carglass cup. Met een auto die in de Belcar voor de 15de plaats kan strijden is het mogelijk om te winnen in de BTCS. Het beste bewijs is Pino Racing. Als morgen GLPK, RTM, AD Sport of PSI naar de BTCS gaan hebben ze daar ook een groot probleem. Het is natuurlijk voor een buitenstaander makkelijk om kritiek te geven maar als je binnen de teams van de Belcar hoort , hoor je overal dezelfde argumenten. Geloof me vrij dat de mensen van de organisatie echt wel hun best doen om dit kampioenschap levend te houden, maar met 50 deelnemers is het ook niet makkelijk om IEDEREEN tevreden te stellen. Maar ze zouden wel moeten vermijden om, zoals in het verleden, reglementen aan te passen tijdens het seizoen om 1 team te helpen. Insiders zullen wel weten welk team ik bedoel. En als er veel Porsches, Bmw's en Vipers deelnemen, is het aan de teams om hun vindingrijkheid te laten zien en iets te maken dat vooraan meestrijd, en daar heb je echt geen hopen geld voor nodig. En als er auto's zijn die echt te hard gaan, is het niet moeilijk om die auto's te beperken qua gewicht, vermogen ed. Het staat duidelijk in het reglement dat ze dit ten allen tijden kunnen toepassen. Als deze teams dat niet zien zitten om hun auto trager te laten gaan om het kampioenschap spannend en betaalbaar te houden, is er niemand die zegt dat ze dan met deze wagens moeten blijven rijden.
|
Quote:
Er mogen namen genoemd worden : AD Sport. Het reglement werd in 2003 in volle seizoen aangepast om Albert Vanierschot en de mediagenieke broers Wauters een handje te helpen. |
inderdaad
|
Door o.a. de restrictors en gewichten op de Vipers als ik me niet vergis?
|
Quote:
|
Inderdaad, restrictors en gewicht op de Vipers, maar niet ALLEEN op de Vipers, ook op de Marcos en de Corvette. Voor zover ik nu weet word het weer aangepast, maar alleen de Vipers blijven hetzelfde, de Corvette en de Marcos krijgen minder gewicht. Word nu opgesplitst van 6000 tot 7000cc en van 7000 tot 8000cc. Was bedoeld alleen voor de Marcos, maar ze zijn vergeten dat de Corvette onder de 7 liter valt. De veranderingen aan het reglement vorig jaar hadden weinig invloed door de switch naar fabrieks Pirelli's en wat veranderingen hier en daar. Alleen in de 24h van Zolder hebben ze veel nadeel gehad van dat gewicht, maar zonder erge gevolgen.
Mogen ze nog doen die handicap. Het kan er alleen maar spannender op worden en als ze willen werken ze dat ook weer weg, er zit nog HEEL veel potentieel in de Vipers als je het Belcar reglement maar volgt. |
Quote:
|
Voor mijn part moeten er geen namen genoemd worden, het is aan de organisatie om niet in de verleiding te komen om in te gaan op een aantal van die vragen. Denk je nu echt dat die bepaalde teams waarover het meestal gaat zouden wegblijven als op hun vragen niet zou in gegaan worden. Ik denk het niet, waar zouden ze naartoe gaan. Zelfs als ze stoppen, er zijn in het verleden al meerdere andere kleinere teams (en smaakmakers) moeten wegblijven door sommige van die onnodige aanpassingen aan het reglement. Misschien was het beter geweest om die verschillende andere teams niet "weg te jagen" omwille van het behoudt van enkele teams die denken dat ze mee de lakens kunnen uitdelen. (en dat lukt nog ook). Misschien komen dan ook de legendarische toeschouwersaantallen terug.
En Baron heeft groot gelijk, al die zogezegde piloten die één tot drie jaar met hun centen komen gooien omdat Belcar "in" is, halen het sportniveau helemaal naar beneden. In plaats van zo'n belachelijk medisch onderzoekske elk jaar zouden ze beter is serieuze sportproeven afnemen om de conditie van de piloten te testen, zodat ze na drie ronden niet zitten te kotsen in hun wagen en doordaar concentratieverlies krijgen, en dus anderen mee in gevaar brengen. Want concentratie is waar het om gaat. Dat ze daar de reglementen is op aanpassen, das voor iedereen gelijk, tevens een stuk veiliger en het zou de sportieve uitstraling zeker ten goede komen... |
Mss enkel piloten in de Belcar toelaten die al wat ervaring hebben in Touring Cup of BTCS... De rookietest afschaffen...
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Het gaat om het feit dat men midden in het seizoen onder druk van één bepaald team het reglement aanpast. Men legde trouwens niet alleen restricties op aan de Vipers en de Marcossen, maar ook de Porsches van AD Sport zelf mochten met minder beperkingen de baan op. Ik kan best begrijpen dat de organisatie het team van Albert Vanierschot gunstig gezind is. AD Sport zorgt met de aanwezigheid van de broers Wauters veruit voor de meeste media-aandacht en grootste publiciteit voor de Belcar. Zo een team wil je als organisatie niet verliezen. Maar mag je dan zo ver gaan dat je voor dat team een soort "à la carte"-reglement opstelt dat men op simpele aanvraag zelfs in het midden van het seizoen nog kan aanpassen? Het reglement moet voor iedereen gelijk zijn en blijven. Of je nu Koen Wauters of Jantje Janssens heet, dat mag geen verschil uitmaken. |
jongens, jongens toch. Wat een kritieken. Elk jaar is dit hetzelfde. Tegen het einde van het seizoen wordt door jan en alleman gezegd dat het volgend jaar wel veel slechter zal zijn. Tijdens de winter wordt alles bekritiseerd maar lopen de mooie inschrijvingen steeds weer binnen. En als het seizoen start is iedereen weer blij dat het bezig is...
In de autosport gelden de wetten van de sterkste net zoals in de andere sporten, alleen in onze sport telt niet enkel de sporter maar ook zijn middellen (budget en auto). Als iedereen een heel groot budget had dan hadden we 20 Vipers, 10 Corvettes en 10 Ferrari's, maar dit is niet zo. Dus mogen we blij zijn met het aanbod dat we krijgen in de BELCAR. Denk eraan, niet iedereen kan winnen... |
Quote:
In het ETCC zijn er ook veranderingen toegelaten (SEAT) tijdens het seizoen. Zelfs in de F1 werd er een addendum aan het reglement gevoegd ivm bandenmaten... dus waarom dan niet in de Belcar? Het is gemakkelijk om kritiek te hebben op de organisatie, maar wees gerust, die willen ook niets liever dan een kwalitatief hoogstaand niveau én een vol veld, net als iedereen. |
Het is toch wel belangrijk om het onderscheid te maken tussen het toelaten van nieuwe wagens ( de eerste posts in de thread) en laatste posts over restrictors en gewichten. Wat dat laatste betreft is er gewoon geen discussie mogelijk, het opleggen van extra gewicht en/of kleinere restrictors tijdens het jaar door de organisatie is toegelaten door het reglement en daar moet dus ook NIET over gezeurd worden. Als ze dat doen wordt er altijd iemand benadeeld en iemand anders bevoordeeld. Het toelaten van nieuwe wagens in een reglement dat voor drie jaar vastligt daarover ging de discussie en gelieve het daar dan ook over te hebben en niet over andere dingen die u dwars zitten!
|
Maar staat de Belcar eigenlijk niet gekend als een kampioenschap met een zeer liberaal reglement? Als je ziet wat voor diverse wagens er allemaal meerijden... Men moet mss overwegen om de reglementen jaarlijks te kunnen aanpassen, in grote lijnen voor 3 jaar vastleggen, maar wel een mogelijkheid voorzien om kleine aanpassingen te doen in tussentijd, gaat heel wat discussie vermijden...
|
Quote:
Er staat nergens in het reglement dat een Viper toegelaten is in de Belcar. De lijst der toegelaten wagens ligt niet vast voor 3 jaar. Het zou stom zijn als er 3 zou moeten gewacht worden om met een nieuw model te mogen meedoen... |
Jongens, jongens... waar gaat dit naartoe ? Ik hou me zeer moedwillig afzijdig bij deze "discussie", maar het moet me van het hart : als ik dit allemaal lees dan word ik zowat misselijk... Natuurlijk zitten er (zeer kleine) waarheden in jullie "argumenten", maar het doet me gewoon aan een spreekwoord denken :
De Beste Stuurlui Staan Aan Wal ! En zoals Flugel reeds zei : het kampioenschap staat o.a. gekenmerkt omwille van het vrij liberale reglement. Dit heeft ertoe geleid dat BELCAR is uitgegroeid tot één van de meest bekende en mooiste kampioenschappen die er zijn. En dat is heus niet vanzelf gekomen, daar staat een organisatie achter ... |
Betreffende deze discussie wens ik ook nog kort een puntje uit onze FAQ aan te halen:
Quote:
Na dit "officieel" puntje aangehaald te hebben uit de FAQ zou ik graag bij een aantal personen willen aandringen om hun tendensieus taalgebruik achterwegen te laten. Als we het hele reglement gaan nalezen zullen er altijd wel wijzigingen te vinden zijn waar een van de 30(+/-) teams voordeel bij haalt. Toch is daaruit besluiten dat "de organisatie slechts in functie van 1 team werkt" minstens een brug te ver. Het reglement is een geheel regels dat ervoor zorgt dat de Belcar een aangenaam kampioenschap is. Wacht tot het seizoen enkele wedstrijden ver is, en dan kan je de nieuwe reglementen op een gefundeerde manier evalueren. my 2 cents |
Maar de gentleman drivers moeten ook een kans krijgen
Das volledig juist Pipo, het is niet zo dat mensen met centen geen autosport mogen doen. Dat zou wel fraai worden: "Ah mijnheer wil autosport doen, kunnen we uw bankrekening even zien...aha mijnheer heeft teveel geld. Sorry geen licentie voor u." De FIA GT is oorspronkelijk vanuit die filosophie gestart om Gentleman drivers te linken aan Pro's, en zie wat er van geworden is...toch niet niks dat kampioenschap. Maar het wordt voor de amateurs/Gentleman drivers ook daar haast onmogelijk om nog mee te dingen naar de top. Maar ja, dat zal de normale cyclus wel zijn van elke succesvolle organisatie...uiteindelijk gaan ze kapot aan hun eigen succes. Zodra de fabrieks, of semi-fabrieks teams zich gaan moeien is dat meestal het begin van het einde. De budgetten swingen de pan uit, de oorspronkelijke smaakmakers kunnen dit niet meer volgen, haken af en verdwijnen naar andere kampioenschappen. Na enkele seizoenen haken die fabrieks of semi-fabrieks af omdat er voor hen andere prioriteiten zijn en boem...de hele organisatie zit met een k(r)ater. (zo ook de ooit zo mooie Procar). Dus wat de Belcar organisatie betreft: blijkbaar doen ze het niet slecht, want na al die jaren, tel ook maar de Carglass Cup, BBL Cup...jaren mee, staan ze er nog altijd. Maar dat wil niet zeggen dat alles perfect is, en dan mag er toch wel over gepraat worden denk ik...Ieder zijn mening, en door vraag en antwoord kwamen de Oude Grieken zelfs al tot grote wijsheden. Het feit dat er de laatste dagen zoveel polemiek is rond dit onderwerp, geeft blijk van interesse en bekommernis om het behoudt van iets moois, nl Belcar. Soms moet je opmerkingen/kritiek als iets positiefs zien. Je kan beter opmerkingen krijgen, van mensen die blijven komen kijken, dan geen opmerkingen van mensen die wegblijven omdat het hun niet zint. Als je als organisatie openstaat voor al die opmerkingen, ook al is het voor 99% bull, en je haalt er één bruikbaar ding uit, dan heeft iedereen gewonnen. Door alleen maar in het gelid te lopen zijn de grootste oorlogen ontstaan, maar door te praten, al veel grotere vermeden. (Dus geef er nog maar is een ferm lap op, spui al je kritiek, want dat is een teken dat je erom geeft ) :fight: |
Quote:
En wat de Viper betreft 2 jaar geleden, 'k denk dat iedereen toen wel wist dat die eigenlijk niet reglementair was, dan vraag ik mij wel af waarom men er dan geen klacht tegen indiende... mss omdat het één vd smaakmakers was (is) van het kampioenschap. Ik heb altijd de indruk dat de grootste kritiek altijd komt van de teams die er net niet komen, die argumenteren dan dat het reglement in het voordeel vd ander geschreven is... Maar dat is natuurlijk maar mijn bescheiden mening :) |
Ik ken de juiste redenen niet van de organisatie maar ik moet toegeven dat binne hetzelfde merk, binnen dezelfde cylinderinhoud, de oudere versie van motoren kleinere restrictoren opleggen dan de nieuwere versie met vierklepstechnologie moeilijk te begrijpen is voor de buitenstaander.
Een beter communicatie rond de redenen waarom wijzigingen worden aangebracht zou misschien kunnen helpen. Persoonlijk denk ik dat het resultaat van de de mensen achter belcar een pluim verdient, als we naar de buurlanden kijken denk ik echt dat we fier mogen zijn op zulk een kampioenschap ! |
Quote:
Maar men kan niet ontkennen dat er de laatste jaren enkele dingen gebeurd zijn, die links en rechts wat wrevel hebben opgewekt. Ik hoop net zoals TTke dat de Belcar-organisatie openstaat voor kritiek; en er iets positief en opbouwend voor de toekomst uithaalt. Het heeft geen zin een discussie ten top te drijven, maar toch nog het volgende. Een groot aantal leden op dit forum zijn Belcar-insiders en kenners. Waarom mogen er dan geen namen en specifieke feiten genoemd worden? Bijna iedereen weet over wie en wat het gaat. Is het dan niet beter en kritisch opbouwend om onmiddellijk man en paard te noemen, in plaats van steeds in bedekte termen rond de pot te blijven draaien? Daarenboven worden er hier geen leugens verteld, maar gaat het om dingen die werkelijk gebeurd zijn. Ik heb al meermaals gemerkt dat men in discussies betreffende de Belcar heel vlug op zere teentjes trapt. Dat is toch jammer. Zolang men zich aan de beleefdheidsregels houdt, moet men op een forum toch vrijuit van gedachten kunnen wisselen. |
Quote:
Je moet altijd zeer voorzichtig zijn in het namen noemen, je kan ruimte laten voor interpretatie, en zoals je zegt de "insiders" zullen wel weten waarover dat het gaat. Maar mensen die enkel de Belcar kennen van de races op zolder en francorchamps hebben weinig aan dit soort van discussie. En zouden verkeerde conclusies kunnen trekken. |
Quote:
En ooit al is aan gedacht dat sommige teams die er net niet komen misschien wel hun auto gebouwd hebben volgens de regels. |
[QUOTE]Originally posted by flugel
[B] En wat de Viper betreft 2 jaar geleden, 'k denk dat iedereen toen wel wist dat die eigenlijk niet reglementair was, dan vraag ik mij wel af waarom men er dan geen klacht tegen indiende... mss omdat het één vd smaakmakers was (is) van het kampioenschap. Ik heb altijd de indruk dat de grootste kritiek altijd komt van de teams die er net niet komen, die argumenteren dan dat het reglement in het voordeel vd ander geschreven is... Awel, vanuit de organisatie hadden ze die wagen nooit mogen toelaten als die effectief niet conform het reglement kon toegelaten worden. Smaakmaker of niet, dat heeft er niets, maar dan ook niets mee te maken. Dan zou er wel iemand anders smaakmaker zijn geweest. Als "smaakmaker" nu ook al een criterium moet zijn...De organisatie/technische commissie moet toch scheidsrechter en boeman spelen indien nodig, en niet die verantwoordelijkheid naar de teams toeschuiven. Dat levert alleen maar onnodige onderlinge wrevel op. Ik vind dit toch wel straf, laat alles en iedereen dan maar toe en pas als iemand klacht indient, dan gaan we misschien iets ondernemen. Das toch om te lachen. Waar dienen dan ook die technische controles voor, technische specs van de wagens, etc. Is dat dan allemaal voor de show? En het gaat hier niet over het feit dat een reglement in het voordeel van iemand geschreven is. Reglement is reglement, en tenslotte is dat de enige leidraad die teams zouden mogen hebben, een vorm van rechtszekerheid. Voor mijn part 10 Vipers in de Belcar, zelfs DTM wagens, maar niet op een ogenblik dat andere teams hun keuze al gemaakt hebben in functie van een driejarig reglement. Kan je je al inbeelden dat ze nu, in het nog uit te brengen reglement 2004, DTM wagens gaan toelaten? Awel, dat is waar het om gaat. Bij mij kan dat niet, ook al zijn die wagens stuk voor stuk smaakmakers en zou ik die heel graag bezig zien. De meeste teams hebben hun investeringen al lang gedaan op basis van bestaande regels. Dat ze die reglementen pas in februari of maart uitvaardigen...als dat dan voor het jaar nadien is, dan zou dat HEEEL goed zijn, maar niet meer voor een seizoen dat in april start. |
Ik ga eens iets vragen aan de kenners hier blijkbaar.
Onze Volvo is een 2000cc en we komen dus uit in de TC. Blijkbaar zijn er niet genoeg deelnemers in TC en gaan we onder TB vallen. Is het dan nog zo dat we maar 900 kg moeten wegen of moeten we onze wagen aanpassen aan de regels van TB ? Pakken we als enige deelnemer punten in TC die meegelden in TB of hoe zit dat ? Niet dat we gaan winnen hé, maar 100kg bijleggen is niet niks. |
Uitgaande van het sportief reglement 2003:
Quote:
De punten die je eventueel haalt in TB neem je mee naar TC...............je bent dus niet elke wedstrijd de winnaar in TC ;) Althans zo begrijp ik, als rasechte amateur:D , het reglement. |
All times are GMT +2. The time now is 02:10. |