De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Team Orders McLaren (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=15658)

Mark 28-05-2007 15:08

Het venijn van de race komt nu pas:

Quote:

McLaren team orders under investigation


A statement issued on Monday said: "The FIA has launched an investigation into incidents involving the McLaren Mercedes team at the 2007 Monaco Grand Prix in light of a possible breach of the International Sporting Code.

"The relevant evidence is under review and a further announcement will be made in due course."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/59249

Nicki_Mks 28-05-2007 15:49

Belachelijk... Ik bedoel, normaal zou ik hier 100% achter staan. Het is alleen dat een bepaald ander team dit een vijftal jaar lang elke week gedaan heeft, zonder één officieel woord van commentaar te krijgen...

airco 28-05-2007 20:35

Quote:

Originally Posted by Nicki_Mks (Post 211210)
Belachelijk... Ik bedoel, normaal zou ik hier 100% achter staan. Het is alleen dat een bepaald ander team dit een vijftal jaar lang elke week gedaan heeft

tot hier 100% akkoord

Quote:

Originally Posted by Nicki_Mks (Post 211210)
zonder één officieel woord van commentaar te krijgen...

wel nu lach je er toch even mee hoop ik ... Dat team heeft in Oostenrijk alle zonden van Satan over zich gekregen. Een serieuze berisping van de FIA + serieuze boete Terwijl ze net hetzelfde deden als McLaren vandaag (enkel iets opener/opvallender)

Ik heb altijd beweerd dat het verbod op teamorders de grootste vergissing is die de FIA (onder druk van het publiek) ooit ingevoerd heeft.

Ofwel laat die FIA hier merken dat het hun menens is met het verbod op team-orders ... en volgt er dus een straf voor McLaren.
Ofwel doet de FIA niets ... en kunnen we het stomste regeltje uit het reglement schrappen

Guido 28-05-2007 21:32

Quote:

Originally Posted by airco (Post 211240)
tot hier 100% akkoord



wel nu lach je er toch even mee hoop ik ... Dat team heeft in Oostenrijk alle zonden van Satan over zich gekregen. Een serieuze berisping van de FIA + serieuze boete Terwijl ze net hetzelfde deden als McLaren vandaag (enkel iets opener/opvallender)

Ik heb altijd beweerd dat het verbod op teamorders de grootste vergissing is die de FIA (onder druk van het publiek) ooit ingevoerd heeft.

Ofwel laat die FIA hier merken dat het hun menens is met het verbod op team-orders ... en volgt er dus een straf voor McLaren.
Ofwel doet de FIA niets ... en kunnen we het stomste regeltje uit het reglement schrappen

Het verschil zit hem in de subtiliteiten. In Oostenrijk ging Barichello winnen - eindelijk na zolang proberen en blijven proberen - reed aan de leiding en moest op de rem om zijn kopman te laten winnen. Hier wordt aan de n°2 gezegd om zijn positie te houden en niet aan te vallen. In Monaco heb je sowieso geen kans om in te halen en werd er dus geen uitslag kunstmatig gewijzigd. In een situatie als in Oostenrijk was dat wel het geval.

Je kan er gif op innemen dat na Oostenrijk Ferrari identieke dingen gedaan heeft als Mclaren nu. Sterker nog, het was bij contract allemaal geregeld. Toch vreemd dat er daar nooit wat tegen begonnen is...

airco 28-05-2007 22:05

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 211248)
Je kan er gif op innemen dat na Oostenrijk Ferrari identieke dingen gedaan heeft als Mclaren nu. Sterker nog, het was bij contract allemaal geregeld. Toch vreemd dat er daar nooit wat tegen begonnen is...

Wel net daarom dat ik altijd vol gehouden heb (ook in de vorige post nog) dat deze regel de grootste blunder ooit is van de FIA.

Deze regel is totaal niet te controleren en daarom zinloos.
De FIA heeft desondanks besloten om deze regel toch door te drukken ... tot zover ...

Als er dan bij toeval toch gevallen van team orders bekend raken ... en de teambaas geeft het zelfs toe (al is het met wat verbloemde bewoordingen) ... dan moet hier ook tegen opgetreden worden. Anders kunnen we de regel even goed in de prullenmand gooien.

Quote:

Het verschil zit hem in de subtiliteiten. In Oostenrijk ging Barichello winnen - eindelijk na zolang proberen en blijven proberen - reed aan de leiding en moest op de rem om zijn kopman te laten winnen. Hier wordt aan de n°2 gezegd om zijn positie te houden en niet aan te vallen. In Monaco heb je sowieso geen kans om in te halen en werd er dus geen uitslag kunstmatig gewijzigd. In een situatie als in Oostenrijk was dat wel het geval.
wel dit is een beetje rond de pot lullen he:
  1. Als inhalen toch onmogelijk is ... waarom gaf McLaren dan Teamorders ? Om het onmogelijke uit te sluiten ?
  2. Als je iemand op voorhand de orders geeft om zelfs geen poging te wagen om in te halen ... wel dan is er inderdaad geen kans dat het in Monaco gebeurt
  3. Ook al is de kans op inhalen in Monaco onbestaande dan nog kan er spraken zijn van de uitslag kunstmatig beïnvloeden ... er zijn gevallen genoeg te vinden in de geschiedenisboeken van de F1 van team-genoten die elkaar uit de koers rijden. Deze kans door team-orders uitsluiten is ook beïnvloeden.

Nogmaals ... Wat mij betreft moest al deze onzin niet.
De FIA heeft onder druk van de fans ervoor gekozen om dit wel te doen. Wel dan moet er nu opgetreden worden ... anders is de sporting code NIETS meer waard.

Nicki_Mks 29-05-2007 18:19

Quote:

Originally Posted by airco (Post 211257)
Dat team heeft in Oostenrijk alle zonden van Satan over zich gekregen. Een serieuze berisping van de FIA + serieuze boete Terwijl ze net hetzelfde deden als McLaren vandaag (enkel iets opener/opvallender)

:no: Ferrari is enkel beboet voor het verstoren van de podiumceremonie, niet voor teamorders tijdens de race.

Astra-fan 29-05-2007 19:15

Op dat moment waren team-orders nog niet strafbaar.

airco 29-05-2007 21:51

Quote:

Originally Posted by Nicki_Mks (Post 211320)
:no: Ferrari is enkel beboet voor het verstoren van de podiumceremonie, niet voor teamorders tijdens de race.

Ik zou zeggen ... Duik eens in de geschiedenisboeken van de Formule 1.

Quote:

Originally Posted by Astra-fan (Post 211329)
Op dat moment waren team-orders nog niet strafbaar.

Het is zoals Astra-fan het zegt ... team-orders waren toen niet verboden.
De FIA heeft zich toen voor de kar van het publiek laten spannen en heeft stok gezocht en gevonden om op Ferrari te slagen. Berisping en Boete waren het gevolg. Meer konden ze Ferrari niet aanwrijven.

In die periode is er ook op een stuntelige manier een verbod op teamorders ineengeknutselt ... de resultaten hiervan merken we vandaag ;)

The Interceptor 30-05-2007 16:06

McLaren wordt dan toch niet gestraft!
Kort ervoor had Ecclestone nog gedreigt met een eventuele uitsluiting voor McLaren, dat had er wel zwaar over geweest.

Een terechte beslissing volgens mij.
Natuurlijk is er gevraagd voorzichtig te rijden, ze waren dan ook in Monaco aan't rijden.

En Hamilton heeft echt wel zijn best gedaan het gaatje te dichten, en dat is hem ook bijna gelukt, maar de laatste 10 ronden moest hij toch weer een gaatje laten vallen, en dat lag volgens mij eerder aan de toestand van zijn banden, zoals Jeffrey ook al had opgemerkt.

marcel 30-05-2007 20:27

de redenering achter de beslissing vind je hier

Finish 10-06-2007 10:19

Team Orders McLaren
 
Misschien bestaat er hier al een hele discussie over, maar ik ontdekte toch net een krasse uitspraak van Ron Dennis over het monaco-débacle waar Hamilton braafjes op P2 moest blijven.

Quote:

Ron Dennis benadrukte tenslotte nogmaals dat de actie van McLaren in Monaco - vanuit zijn standpunt - geen teamorders waren: "We hebben nooit gedacht aan teamorders. We hadden een racestrategie die bepaalde wie als eerste en tweede over de finish zou komen in Monte Carlo."
bron: f1racing.net

Wat is het verschil met teamorders ? De racestrategie bepaalde reeds op voorhand dat Alonso op P1 zou uitkomen. Dat lijkt me toch duidelijk dat McLaren de kaart van Alonso trok en Hamilton meedeelde dat hij braafjes op P2 moest blijven omdat hij later/vroeger moest pitten.
Je hebt teamorders van het kaliber van het Austriagate-schandaal, maar dit kwalificeert zich toch ook ergens daaronder, niet dan ?

Natuurlijk is het ook redelijk logisch dat zulke zaken in elk team gebeuren, bij Spyker godbetert zal men ook sneller de kaart van Sutil gaan trekken dan die van Albers, maar met een goede strategie had Hamilton best wel eens voor Alonso kunnen uitkomen na de pitstops. Benieuwd welke kaart Dennis vandaag in Canada trekt, Hamilton of Alonso ? Want wat zou de strategie nu weer eens kunnen bepalen ?

HHugo 10-06-2007 11:42

Zo'n quotes waarbij één zinnetje uit een interview gehaald wordt, zijn altijd gevaarlijk. (Maar tegenwoordig doet de media niets anders meer.)
Als je enkel dit zinnetje leest, lijken het inderdaad team orders in het voordeel van Alonso.

Dennis heeft echter ook uitgelegd dat zijn piloten op een verschillende pitstrategie stonden: 2 stops voor Alonso, 2 stops voor Hamilton maar met voldoende brandstof om over te schakelen op 1 stop bij safetycar.
De strategie voor Alonso is de snelste indien er geen safetycars op de baan komen. Als er wel safetycars zijn, dan is Hamilton in het voordeel.

Er zijn geen safetcars geweest, en bijgevolg heeft Alonso gewonnen. Het had net zo goed omgekeerd kunnen zijn als er iemand gecrashd was. De strategie heeft dus inderdaad de uitkomst bepaald, maar dat is toch altijd zo?


All times are GMT +2. The time now is 04:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.