Honda Prelude - 4de generatie - Fujimi - 1/24
5 Attachment(s)
En voila, even de Prelude erbij gehaald om eens een projectje tussendoor te doen. Super detailing vreet energie, dus even een "simpel" dingetje in elkaar zetten. Kwestie dat er nog eens wat afgeraakt... :D
Het gaat dus over deze kit. Gekocht op ebay voor een heel faire prijs en ook nog redelijk makkelijk verkijgbaar. Het leuke aan deze kit is dat hij ook met de besturing aan de linkerkant kan gebouwd worden. Er zitten immers 2 verschillende dashboards in. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231189188 Ik ben met de kas begonnen. Standaard procedure. Naden wegschuren en een eerste keer de paneellijnen inkrassen, dan in Tamiya grondverf gezet. Daarna weer opschuren en de lijnen verder uitkrassen. Doordat de grondverf er nu opzit, krijg je ook een veel beter zicht op de diepte van je krassen en dat is dus een voordeel. Verder heb ik besloten om het open dak eruit te halen. De kit wordt geleverd met het dak dicht, maar binnenin zijn er wel snijlijnen voorzien. Excuus voor de foto's, maar rood op een witte achtergrond lustte de sensor precies niet en ik heb niet de tijd genomen om de juiste settings te vinden. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231189188 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1191877233 http://forum.depaddock.eu/attachment...2&d=1191877241 To spuitbus or not to spuitbus... - Zero Paints. Ik was van plan om deze auto in "Cassis Red" te gaan spuiten, dus de originele Honda kleur. Dus een bus autolak Motip in huis gehaald. Maar het lezen van Sennake's maleuren met de gele Ferrari, vergde wat nader onderzoek. Blijkt dat het soort plastiek van de Prelude sterk overeenkomt kwa samenstelling (op het zicht en gevoel) met de Ferrari. Dat van die ezel indachtig, dus maar op zoek naar een alternatief. Ook hier kwam Zero Paints op de radar te voorschijn. Immers, als je de juiste fabriekscode kent, mengen ze de kleur voor jou. Ideaal! Zo gezegd, zo gedaan, dus een potje Cassis Red, staat nu op de werkbank. Het ruikt hetzelfde als de Motip en de kleur komt verdacht dicht in de buurt. Dat beloofd. :) http://forum.depaddock.eu/attachment...3&d=1191877248 Zoals gezegd, we zijn weer vertrokken. :D |
Allé, alweer eentje die met autolakken gaat spuiten. You won't regret it! :applaus:
|
Quote:
|
Quote:
Regards, 555 |
Quote:
maar lach er niet te veel mee want ik weet dat er drukinkten zijn die wanneer je er over wrijft een bepaalde geur verspreiden. Het zou wel een extra dimensie geven aan de hobby :+ |
Geurtjesinkt... Ik weet er alles van. Jaarlijks komen er een paar briefjes en tekeningen met een toffe geur bij me binnen van lieve (??) leerlingen. (lees: leerlinges die proberen hun meester te verleiden om zo op een goed blaadje te staan...) Vreemd, jongens gebruiken dat zo goed als nooit...
ok, back on topic nu, mijn excuses |
4 Attachment(s)
Bon :), als ze beginnen tetteren en afdwalen is het de hoogste tijd voor een nieuwe update.
Niet in de 307 thread, maar wel in deze ga ik de eerste ervaringen met Zero Paints neertikken. Misschien dat ik later er een aparte thread aan ga wijden "hoe werken met Zero Paints" bijvoorbeeld. In ieder geval, de Prelude was klaar om zijn definitieve grondlaag te krijgen, alvorens dan morgen de eerste laklaag te krijgen. Immers op het flesje staat vermeld: Stofvrij na 5 à 10 minuten, sporen vrij na 30 minuten, schuurbaar na 1 uur. Dus dat was het plan. Weldegelijk was..., want het ging mis... Eerst het busje goed opschudden. Er zit een bolletje in, dus dat helpt. De plastic flesjes zijn mat doorzichtig, waardoor je nog juist kan zien of alles goed genoeg opgeschud is. Dan overgieten in de airbrush pot, airbrush pot op het pistool, badger 150 in aanslag en compressor aan. Eerst toch nog even proberen op een proefstukje en dat gaat zeer goed. Verf komt er gelijkmatig uit, zonder horten of stoten. OK, de Prelude dan maar. Langzaam aan de grondlaag opbouwen over gans de auto, maar wat is dat... Het oppervlak begint eruit te zien als een zandoppervlakte... oh damn, hoe kan dat nu? Een reactie met de primer die er al op stond? Het zal toch niet waar zijn zeker... Wat nu? Twijfel en radeloosheid alom. Aaaargh, idioot, compressor staat op 1,7 bar! Gij se kieken! Verdekke toch, zou het dat zijn? Druk verlaagd naar de goeie ouwe waarde 0,8bar en dan maar de achterspoiler en het schuifdak proberen. Als het hier ook nog mis gaat, ga ik postzegels verzamelen... Terwijl ik de auto aan de kant zet en de 2 andere onderdelen erbij neem, zie ik al al mijn kits op ebay staan en mezelf door een albummetje met postzegels bladeren. Verdoemme toch... "even een "simpel" dingetje in elkaar zetten. Kwestie dat er nog eens wat afgeraakt... ", wtf... Maar, dan keert het tij! 0,8 bar is de ideale druk en nu gaat alles perfect. Miljaarde he, wat nu met de body? Ah foert, ik kuis mijn pistool even uit en ga dan eens even schuren, kijken wat dat geeft. Zo gezegd, zo gedaan. Een pistoolreinigingsbeurt en een sigi later, sta ik aan de spoelbak te schuren. 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!! Wat meer is, doordat ik de lichtgrijze primer heb gebruikt, zijn er enkele zeer pijnlijke fouten aan het licht gekomen. Fouten ontstaan tijdens het uitkrassen. Dat is een heel pak minder, want nu moet ik terug aan de bak om die dingen voor de 2de keer te corrigeren. Met de witte primer vielen die niet zo op en was ik in de veronderstelling dat het goed was. Jammer, maar wel goed natuurlijk dat de fouten nu aan het licht komen. Per slot van rekening dient primer daar natuurlijk ook voor. Niet enkel om een body voor te bereiden maar ook om dit soort dingen te tackelen. Verdict: Ik ben zeer tevreden over deze primer van Zero Paints. Zoveel is nu wel duidelijk. Dat het initieel misging was mijn eigen stomme fout en lag zeker niet aan de primer zelf. Integendeel, door de goeie eigenschappen, ben ik in staat geweest om de fout zelfs nog dezelfde avond te herstellen. Mooi is dat en veelbelovend voor de eigenlijke kleur. :) Oh ja, en voor de gieren onder jullie. Mijn kits gaan voorlopig nog niet op ebay terechtkomen. En de locale postzegelclub mag zich ook gelukkig prijzen... :D :D Zo ziet de Prelude er nu uit. Hier en daar moet er nog even bijgewerkt worden, waarna op de doorgeschuurde plekken nog wat primer zal bijgezet worden. http://forum.depaddock.eu/attachment...8&d=1191961091 http://forum.depaddock.eu/attachment...9&d=1191961102 Enkele pijnlijke fouten met blauwe pijltjes aangeduid. Deze moeten opnieuw gerepareerd worden. http://forum.depaddock.eu/attachment...0&d=1191961110 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1191961117 |
Een geluk bij een ongeluk, en vooral: we weten nu dat Zero paints van zeer goede kwaliteit zijn (althans, de primer toch al). Ik heb idd zelden zo'n mooi glad oppervlak gezien dat in primer stond.
|
Quote:
een vat, een vat, een vat :champagne: Ik kan alleen maar beamen wat je hier neerpent, nl. met lage druk rustig opbouwen. Nadeel dat je zelf al ondervonden hebt is dat je door het feit dat je dun spuit sommige details (die je liever niet ziet :rolleyes: ) gaat zien die je normaal met een bus wegspuit. Dat je veel kan rechttrekken met een simpele schuurbeurt, tja je zal zo nog wel van die dingen ontdekken waarvan je denkt "dit krijg ik nooit meer goed", bedenk dan dat dit soort lak en primer heel vergevensgezind is en je niet veel "exotische" toestanden nodig hebt om een gaaf bodyke te verkrijgen ;) een kleine opmerking die ik toch wil maken is ivm de druk. 0.8 bar is voor U de ideale druk. Voor iemand anders kan het iets meer of iets minder zijn. Alles is reeds verdund maw testen is de boodschap. Ik wou het even zeggen zodat er later niemand moet komen zagen van de druk is niet goed ;) . |
Quote:
Toch enkele opmerkingen ... - schuren met 3200 water. Akkoord, een strakke en vooral gladde primer is wat je wil, maar ... 3200? Het gevaar bestaat dat je weinig hechting gaat krijgen bij het aanbrengen van de volgende laag. Niet zo'n probleem als je bij één kleur blijft, maar als je meerdere kleuren gaat spuiten en over de vorige kleuren gaat afplakken durft dit wel een risico zijn. Je hebt immers weinig groeven in de primer dus ook mindere hechting. Misschien dat deze lak zich anders gedraagd ... ik ben dus benieuwd. Ik schuur altijd met 800 of 1000 water omdat ik met 2400 ooit eens fratsen gehad heb bij het afplakken. - een Badger 150 is nu niet bepaald het pistool dat je wil blijven gebruiken (lees wel BLIJVEN - in de toekomst dus) voor dit soort dingen. Je hebt inderdaad een probleem met een zanderig oppervlak en je omschrijft zelf de juiste analyse. Door dat dit lakken zijn die snel drogen (en vooral de primer) drogen ze ook al een deel in de lucht bij het 'transport' van pistool naar oppervlak. Dus ... je krijgt een opbouw van drogere lagen, dus kunnen de lagen niet 'nat' in elkaar vloeien. Als ik deze lagen aanbreng doe ik dat met een pistool met een zeer grote nozzle (ik gebruik een oude Tamiya airbrush die ooit met compressor geleverd werd. Compressor weggeslingerd en enkel het pistool overgehouden). Je kan dan natter spuiten waardoor het oppervlak vanzelf al gladder is. Minder schuren, dat wel, maar zeker ook een meer gelijkmatigere opbouw. - als je in de toekomst nog eens kleine foutjes vindt zoals putjes in plamuur, foutjes in boordjes, ..., probeer dan eens een beetje primer in een potje/dekseltje/bekertje te doen. Laat dit enkele minuten in uw verwarmde spuitcabine staan (:rolleyes: ) totdat de primer ietsje minder vloeibaar wordt en breng dat dan op die plaats aan met een penseel. Zo kan je bijna plamuur schilderen. Dat verhindert dat je opnieuw de airbrush moet bovenhalen, reinigen, ... en werkt minstens even goed. Je zal zien ... deze producten zijn fantastisch (ook al ken ik Zero Paints niet maar het zijn auto lakken zoals Dupont, Sikkens, ...) en je gaat ontdekken dat een iets andere manier van werken tot fantastische resultaten gaat leiden. Eén vraag echter ... je zet eerst een grondlaag en dan nog eens primer? Hoe kome? Waarom? |
Quote:
Quote:
En zoals al eerder gezegd. Ik schuur eerst de naden weg, zet dan een eerste primer(grond)laag en ga dan opnieuw aan de slag met schuren en uitkrassen. Zeker bij het uitkrassen is de aanwezigheid van een grondlaag erg hulpvol omdat je beter de dieptes kan zien. En zoals elders al aangehaald. De Zero Paints heb ik gekocht, niet omdat ze hot zijn - ge weet wel, ik heb ze maar ik gebruik ze niet - wel omdat ik op zoek was naar een alternatief voor iets wat "brol" is. Brol tussen aanhalingstekens omdat het niet noodzakelijk brol is, maar mij al veel te veel kopzorgen heeft bezorgd voor iets wat eigenlijk plezant zou moeten zijn. Wellicht ook omdat ik dat verleden van airbrush met mij meedraag. Laat ik zeggen "airbrush"-gepreconditioneerd... :) :saythat: |
Quote:
Ook al is Zero Paints niet goedkoop (ik zou zelfs durven zeggen duur), ge zijt in ieder geval van de rommel van verdunnen, ... af en alle kleuren zijn te krijgen. Blijkbaar biedt de modelbouwmarkt dan toch iets op gebied van lakken waar ik voor te vinden ben. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de vernis hoe die is qua glans, hardheid, structuur, ... Als ge mijn vernis pistool wilt lenen laat ge maar iets weten. |
Als mede-Honda fan, zal ik deze bouw met vele interesse volgen!
Succes nog met de verdere werkzaamheden! |
Quote:
Quote:
Quote:
|
Quote:
Hier kan je al een kijkje nemen. ;) http://www.guidohaesevoets.net/myhon...da_models.html |
All times are GMT +2. The time now is 17:38. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.