![]() |
Straftijden, penalties, stop-en-go's
Mag er eigenlijk nog geraced worden???
Er zijn tijdens de Clio-, Yaris- en Miniraces bijna meer straftijden uitgedeeld dan er auto's waren! Ik heb gisteren met enkele mensen gepraat uit de koerswereld en die vonden dit ook . Ze zijn hier alles aan het kapot maken!!! Sorry, maar dit moest er even uit. |
Beste Steve,
je moet aan die 'mannen uit de koerswereld' eens vragen wat de kostprijs van stukken is. Op dit ogenblik zijn er al piloten die afgehaakt hebben wegens te hoog oplopende facturen tengevolge van het onsportieve rijden. Maken we de autosport misschien zo niet stuk?? Als het reglement stipuleert dat er volgens bepaalde normen dient gereden te worden, dan wordt het overtreden van die regels ook gestraft. Blijkbaar heb jij de voorbije seizoenen en wedstrijden niet gevolgd en dus ook niet het trieste gedrag van sommige piloten opgemerkt. Ik herinner even aan het onwaarschijnlijke voorval tijdens de Renault finales van 2001 waar iemand na het afvlaggen er met opzet werd afgereden. Autosport is een sport en bij een sport horen spelregels... Bovendien zijn er bij een snelheidssport risico's die zeker niet dienen vergroot te worden door onnodig en onsportief duw- en trekwerk. Als het nodig is om alle piloten van een cuprace te straffen dan weze het zo. Joost met een hart voor faire autosport |
Tijdens de 2e Clio race hebben een achttal piloten 10 seconden bijgeteld gekregen bij hun tijd omdat ze voorbij reden onder de Safety Car. Meeste van die straffen waren ongegrond en gegeven toen de groene vlag alweer gezwaaid werd na de SC-periode. :rolleyes:
Marshals hadden blijkbaar last van de warmte... Toen heeft de koersdirectie de uitslag na klachten van verschillende piloten aangepast maar erbij gezet dat Renault zelf ook nog sancties zal ondernemen tegen onsportief rijgedrag. |
Joost je hebt natuurlijk 100 % gelijk!
Ik ben zeer benieuwd naar de tv-beelden, dit geeft een beter beeld van wat er juist gebeurd want je ziet natuurlijk niet alles. Maar als bv. je remmen blokkeren net voor de chicane en je daardoor eventjes het gras gaat opzoeken en dit zonder èèn plaats te winnen vind ik het toch wel straf dat je hierdoor straftijd krijgt. Hetzelfde met het duwen, je bent aan het "aanzuigen" of slipstreamen, hetgeen bijna noodzakelijk is in deze cups d |
Vervolg
dacht ik, je geeft een kleine tik en je hebt prijs! En het gaat hier toch dikwijls om 30 sec. i.p.v. 10 sec. Dan ben je idd beter dat je halfweg koers stopt (zoals er gisteren iemand was). En natuurlijk ben ik tegen het opzettelijk duwen of bv. voorbijsteken onder gele vlag, dit moet bestraft worden. Bij een serieuze duw worden onmiddellijk de gele vlaggen gezwaaid en dan hebben we ook niets meer aan de race, dus ik ben echt tegen elke vorm van "geweld" maar deur tegen deur, bumper tegen bumper dit hoort er gewoon bij. Steve. |
Quote:
|
Quote:
Ik sta versteld bij de bijzondere aerodynamische kwaliteiten van cup wagens die blijkbaar fysiek contact vereisen om slipsteramen goed te laten werken ??? Het spijt me, ik volg uw redenering voor geen meter, ik zou trouwens graag weten wie de andere mensen zijn die vinden dat het streng optreden bij onregelmatigheden de sport kapot maakt. moest ik weten hoe het moest dan zou ik een pol starten. :frusty: |
Quote:
|
Voorbeeldje van slipstreamen met de Fun Cups, op het lange rechte stuk van Kemmel :
http://membres.lycos.fr/vincentdb/funcup/P1010072.JPG De wagens raken elkaar, en dit moet volgens mij niet gestraft worden !! Maar bv in La Source kan je gewoon niet slipstreamen, wat Horion (een tik geven en zo een wagen voorbij steken) tijdens de vorige race deed is volgens mij dus onaanvaardbaar. Nog iets : er zijn veel piloten die een straftijd kregen omdat ze in Blanchimont met 4 wielen over de curbs gingen. Kan ik begrijpen,.. maar soms is een foutje niet meer vermijdbaar. Je gaat de wagen toch niet laten slippen, met als gevolg misschien in de muur te vliegen ?? Als je dit vergelijkt met de 1ste linkse in Zolder : als ze daar te breed gaan, zijn ze gestraft omdat er grind is en dat de banden vuil zijn. Dit is toch eerlijker dan een 30sec. straftijd, niet ? Mvg, Vincent |
Quote:
Dit zijn toevallig mensen die al meer dan 25 jaar in de racerij zitten, en even nuanceren, IK heb gezegd dat ze alles kapot maken, die mensen vinden gewoon dat er te streng opgetreden wordt. |
Quote:
Hij had een soort van levenslang gekregen om het zo uit te drukken, hij mocht nooit meer voor renault komen rijden, en voila: ziehier wat een straf bij renault betekent!! En dan zijn er andere (jacobs... o.a.) die gestraft worden, om dan achteraf in te zien dat ze hun VERGIST hebben....!!! Kreeg m eerst zijn derde plaats niet en achteraf toch weer wel... |
Quote:
|
Quote:
:rolleyes: Vincent |
Men moet toch een onderscheid maken tussen bepaalde gebruiken in de Cup-races.
Ten eerste is er het "opduwen". Voor de kwalificaties zijn er altijd piloten die afspreken om elkaar op de rechte stukken op te duwen. Vooral op lange rechte stukken, Kemmel op Francorchamps bv., kan dit een paar tienden van een seconde tijdwinst opleveren. Deze praktijk is al bijna zo oud als het Cup-racen zelf en konden we al zien in de Ford Escort Mexico Trofee in de jaren '70. Er is altijd discussie over geweest. Sommigen zijn ervoor, anderen radicaal tegen. Dan is er het "slipstreamen", waarbij je profiteert van het luchtvacuum dat gecreëerd wordt door een wagen die voor je rijdt. Het is een van de leukste circuittruukjes, waar iedereen, piloten en toeschouwers, plezier aan beleeft. Een tegenstander, al dan niet met opzet, van de baan rammen; is natuurlijk nog heelwat anders. Aan Steve : Ik heb de indruk dat je de eerste helft van dit jaar op een andere planeet gewoond hebt en geen enkele race gezien hebt. Je hebt er in ieder geval absoluut niets van begrepen. Half autosportminnend België ergert zich blauw aan de toestanden die we dit jaar al in de Cup-races te zien kregen. Nu er eindelijk eens wat strenger wordt opgetreden, ga jij beweren dat men alles aan het kapotmaken is. Hallo? Wake up, please! Ik weet niet met wie jij gesproken hebt, maar spreek ook eens met de tientallen piloten, die dankzij het agressieve en onsportieve rijgedrag van hun cowboy-collega's, nu al ver over hun voorziene jaarbudget zitten of de Cups intussen al helemaal verlaten hebben. |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 19:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.