![]() |
Technisch & Sportief reglement 2004
Heeft er al iemand het technisch en sportief reglement van de belcar ?
|
als het zoals vorig jaar is moet ge nog een maand of 2 wachten...
|
Vanaf vanavond te vinden op onze site, zal de URl nog wel posten. We leggen de hand aan de laatste loodjes, de link pagina zal wel nog nie compleet zijn.
|
Het reglement voor 2004 ligt nog maar eens ter goedkeuring in Brussel. Ik dacht dat ze in 2003 een nieuw reglement voor 3 jaar hadden gemaakt. Blijkbaar zijn ze nogal aan het goochelen met 101 afwijkingen...elk jaar opnieuw worden reglementen aangepast voor nieuwkomers, die dan meestal na één of twee jaar afhaken of in functie van wagens die eigenlijk niet binnen de Belcar-reglementen passen. Die "last minute" afwijkingen zorgen er wel voor dat bestaande teams reeds aan projecten bezig zijn die dan nadien kwasi kansloos zijn. Waar is de geest van het reglement: bouw zelf een wagen binnen een zo ruim mogelijk reglement. Ze zouden daar beter eens terug naar kijken en die teams die met eigen materiaal verschijnen een speciale waardering geven.
|
Welkom TTke.
En ik ken nog mensen die jouw visie delen. |
Ik denk dat het eerder problemen zijn die ze uit het reglement halen. Zoals bijvoorbeeld tijdens de 24 uur dat een piloot zijn helm mag afzetten uit de auto. Of dat de motorkap van de wagen open mag (mocht tot vorig jaar niet)
|
Neenee, wat er nu aan het gebeuren is is aanpassen om bepaalde auto's toch toe te laten ;) Dat is volgens mij niet de bedoeling als je een reglement voor drie jaar vastlegt ;)
TTke, ik geef u 100% gelijk. |
Inderdaad, wist je dat bijvoorbeeld in 2002 een auto kampioen is geworden die strikt genomen niet toegelaten was dat jaar. Er heeft niemand klacht ingediend, dus...In 2003 hebben ze dan het reglement maar aangepast. Volgens mij stilaan de omgekeerde wereld: het reglement aanpassen in plaats van de wagen. Het brengt natuurlijk wel exotische wagens aan de start, maar kwa budgetten kan het ook wel tellen de laatste jaren. Vroeger hadden we ook een mooi (en groter) startveld, waarin nog plaats was voor eigen creativiteit/zelfbouw. Volgens mij moet daar dringend over nagedacht worden of onze unieke Belcar zal kapot gaan aan z'n eigen "succes". Je zal maar Gino Kenis zijn (G&A), sinds midden vorig jaar een prachtig Belcar monster aan het bouwen, om nu te moeten vaststellen dat door de nakende reglementswijzigingen een groot deel van de investering niet had gemoeten. De Corvette, weliswaar een prachtige wagen, maar de Mondeo (en z'n voorgangers) van Patrick was toch een echte Belcar wagen. Zo'n eigengebouwde racewagen geeft toch veel meer voldoening aan het team dan een racewagen, recht uit de fabriek zeg maar. Bij de laatste gaat het enkel om centen. De Mini is nog een schitterend Belcar voorbeeld en een bewijs dat het kan.
|
Als je een reglement voor drie jaar vastlegt dan wordt verondersteld dat er gedurende die tijd geen grote, noemenswaardige veranderingen gebeuren. Er werd ook een lijst gemaakt met toegelaten wagens. Het opeens toelaten van een auto of auto's lijkt me in ieder geval een fundamentele wijziging in het reglement van een endurance kampioenschap. Iedereen moet zich aan het reglement houden en als je er niet mee kan leven heb je gewoon brute pech. Ofwel naar een ander kampioenschap trekken waar je wel mag (reglementair) mag meerijden, ofwel een auto maken binnen het reglement ofwel beginnen lobbyen om bij AFLOOP van het huidige reglement er voor te zorgen dat je in het nieuwe reglement wel kan meedoen. Tussentijdse veranderingen proberen door te voeren is gewoon fundamenteel oneerlijk tov de andere deelnemers want dikwijls hebben zij hun plannen al vastgelegd en is het te laat om nog te kunnen anticiperen op de wijzigingen...
|
Hartelijk welkom TTk.
Ik vind dat je volkomen gelijk hebt. Het is inderdaad nodig dat de Belcar-verantwoordelijken zich eens serieus gaan herbronnen en teruggaan naar de oorspronkelijke Belcar (VAS - BBL-Cup - Carglass-Cup)-filosofie : namelijk een zeer ruim technisch reglement waarbinnen de echte creatievelingen en amateurs zich kunnen bewijzen. Het is juist dat vrije technische reglement wat de Belcar (en zijn voorgangers) steeds zo uniek heeft gemaakt. Zoals je zegt wordt het reglement de laatste jaren onder druk van kapitaalkrachtige nieuwkomers aldoor aangepast. Helaas zijn er onder die nieuwkomers een steeds groeiend aantal die niet over de juiste autosport-mentaliteit beschikken. Belcar dreigt een soort mode-hype te worden, die een bepaald soort "nouveaux riches"-parvenus aantrekt. In dat soort kringen is het momenteel "supercool" om te kunnen zeggen dat je aan de Belcar meedoet. Autosport op zich kan dat soort heerschappen geen flikker schelen. Nu rijden ze Belcar, binnen twee jaar doen ze aan skydiven; en binnen vijf jaar zijn ze aan het golfen, zeilen ze om de wereld, doen ze mee aan speedboat-races of rijden Parijs-Dakar. Het hangt er alleen maar van af wat er op dat moment "in" is. De Belcar heeft de laatste jaren de intrede gekend van Vipers, Corvettes en Porsche-monsters. Allemaal leuk om te zien; maar ik vrees dat op een bepaald moment het geheel als een zeepbel uit elkaar gaat spatten, en dan blijft er .....NIETS over. Het is met heimwee terugdenken aan de periode van de Dumortier-Volvo's , de Selleslagh-Sierra, de Ceulemans-Peugeots, de (niet denigrerend bedoeld) BMW-brouwsels van Carlier, Kenis en Beliën of de home-made Honda's NSX. Stuk voor stuk wagens van amateurs die de Belcar groot gemaakt hebben, maar die (op een uitzondering na) het huidige financiële opbod niet meer kunnen volgen. Ik vrees dat de Audi TT en de Qvick-Mini zowat de laatste der Mohikanen zijn. Belcar begint te lijken op het verhaal van het monster dat zijn eigen kinderen opeet. :( :( :( |
Quote:
Deel overigens wel bovenstaande meningen in deze thread. |
.
|
Ben het voledig mee eens met deze menig. Het zou inderdaad veel beter zijn voor de Belcar als ze niet voor elke auto een nieuwe reglementstoepassing moeten doorvoeren. Als je auto in een hoge klasse valt door bijvoorbeeld een te grote cilinderinhoud, moet je u maar aanpassen aan het reglement ipv. andersom. Dat de budgetten omhoog gaan is eigenlijk een probleem van elk kampioenschap. Zie waar de Carglass cup begonnen is en wat er gebeurde als de eerste Porsches begonnen deel te nemen. Al de budgetten gingen omhoog om te kunnen blijven volgen. Hetzelfde was te zien in de Procar, fabrieksteams stopten, het geld bleef weg en de Procar hield op te bestaan. Dit verklaart ook het succes van de BTCS nu. Zij zitten nu op het niveaux van de carglass cup. Met een auto die in de Belcar voor de 15de plaats kan strijden is het mogelijk om te winnen in de BTCS. Het beste bewijs is Pino Racing. Als morgen GLPK, RTM, AD Sport of PSI naar de BTCS gaan hebben ze daar ook een groot probleem. Het is natuurlijk voor een buitenstaander makkelijk om kritiek te geven maar als je binnen de teams van de Belcar hoort , hoor je overal dezelfde argumenten. Geloof me vrij dat de mensen van de organisatie echt wel hun best doen om dit kampioenschap levend te houden, maar met 50 deelnemers is het ook niet makkelijk om IEDEREEN tevreden te stellen. Maar ze zouden wel moeten vermijden om, zoals in het verleden, reglementen aan te passen tijdens het seizoen om 1 team te helpen. Insiders zullen wel weten welk team ik bedoel. En als er veel Porsches, Bmw's en Vipers deelnemen, is het aan de teams om hun vindingrijkheid te laten zien en iets te maken dat vooraan meestrijd, en daar heb je echt geen hopen geld voor nodig. En als er auto's zijn die echt te hard gaan, is het niet moeilijk om die auto's te beperken qua gewicht, vermogen ed. Het staat duidelijk in het reglement dat ze dit ten allen tijden kunnen toepassen. Als deze teams dat niet zien zitten om hun auto trager te laten gaan om het kampioenschap spannend en betaalbaar te houden, is er niemand die zegt dat ze dan met deze wagens moeten blijven rijden.
|
Quote:
Er mogen namen genoemd worden : AD Sport. Het reglement werd in 2003 in volle seizoen aangepast om Albert Vanierschot en de mediagenieke broers Wauters een handje te helpen. |
inderdaad
|
All times are GMT +2. The time now is 22:43. |