View Single Post
Old 24-04-2005, 19:20
GM RACING GM RACING is offline
De Paddock Regular

Raceverslag-race 2- GM RACING

Zééééér beknopt raceverslag.
Tijdens de trainingen viel me het futloos karakter op van de wagen, de decibel overtredingen samen met het knallen van de uitlaat behoren tot het verleden dus dit probleem is goed aangepakt.
Tijdens m'n eerste trainingsessie behaalde ik slechts 1'56 als beste tijd.
De motor klom niet in toerental zoals het hoorde.
Daarna was het de beurt aan Louisette en ze kon ook niet beter... integendeel.
Er resteerde ons nog een 20 minuten trainingstijd en vroeg toen de mechaniekers een extra dempende tussenluchtfilter te verwijderen omdat ik vermoedde dat we de luchtinlaat teveel dichtgeknepen hadden.
Ook werden 4 nieuwe bougie's geplaatst.
Ik kon tijdens de 2de training sessie de tijd lichtjes verbeteren naar 1'55" maar toen zat werkelijk op het einde van het kunnen van de wagen.(volgens mijn mogelijkheden)
Eenklaps kreeg ik via de "stack" bericht van een te hoge olietemperatuur 155°!
De olietemperatuur was dus goed genoeg om frietjes in te bakken !
Een telefoontje naar de tuner na de training kon geen oplossing brengen voor het abnormaal fenomeen.
De mechaniekers hebben dan een extra koeling naar de oliekoeler gebracht door één van de "valse lichten" weg te halen. (wij rijden met kleine lager geplaatste lichten en daar waar normaal de lichten zijn hebben we in de plaats 2 polyester stukken)
Ook de oververhitte olie werd uit voorzorg ververst en de wagen was klaar voor de race. (we gingen vetrekken op een 16 de plaats en 4 de in de klasse als ik me niet vergis.... aan die 16 twijfel ik)
Ik nam met Louisette welke de start ging nemen de stack indicaties nog even door en startte de motor om de verschillende aanduidingen te tonen.... éénklaps hoorden we een abnormaal getik in de motor en teamchef Patrick dacht aan een drijfstang lager welke de geest aan het geven was.
Opeens zagen we langs de kant van de distributieriem het deksel abnormaal bewegen met het nodige lawaai. - Eénmaal dit deksel verwijderd zagen we dat 1 van de poulies voor de helft losgekomen was en waarschijnlijk is terug een kraag op de nokkenas welke de laterale speling opvangt gebroken (maar dat weten we niet zeker.... is niet verder gecontroleert)
Op 15 minuten van de start waren we hulpeloos en besloten toen niet deel te nemen aan de race wegens risico van een totale motorbreuk.
Er is alle kans dat dit gebrek zich zelfs al voordeed op onze donderdagse training enkele dagen geleden waarbij ook beste rondetijden van 1'55" behaald werden.....ik dacht toen dat ikzelf in een hele slechte dag was of dit te wijten was aan teveel trafiek die dag......
Dus 9/10 dat de nokkenas timing toen reeds versprongen was met teveel of te weinig voorontsteking.....oorzaak van te hoge olietemperatuur achteraf bekeken !
Dus opkrassen maar met gans ons boeltje en terug vroeg thuis.
De motor gaat er terug uit voor een totale demontage voor nazicht van schelpen, zuigers enz.... "god bless me !!!!!!!"
Doei
Luc
GM RACING
Reply With Quote