we dwalen misschien een beetje af. De vraag is immers, wat wil het publiek en niet hoe leuk en succesvol kon je vroeger zijn. En wat de rijders en de teams willen is in deze thread ook niet aan de orde. Kunnen we voor een keertje eens de 'gewone' fans - ha, zoals ik er eentje ben, misschien wel wat ongewoon, maar soit - laten spreken, en de "maar-dat-interesseert-de-teams-en-of-organisatie-niet" soort uitspraken voor de andere threads laten.
Wat mij dus betreft, waarvoor ik naar het circuit en de Belcar zou komen, is een serie met dikke kanonnen aan de start - ook al zijn het er maar 20. De paar keer dat ik Belcar ben gaan kijken, had ik vaak het gevoel van "wat doet die hiertussen, en waarom rijdt die nu mee"? Het lijkt een allegaartje van wagens en teams die om god weet welke reden meerijden. Ik heb vorig jaar mede onder impuls van DePaddock meerdere Belcar races bezocht - om te verifiëren waarover hier altijd zo'n heisa gemaakt wordt

. Wel, eerlijk gezegd, ik snap er nog altijd niet veel van en ben dus in 2005 gewoon niet meer gaan kijken.
Dat dus door het oog van een breed publiek toeschouwer die ik in deze materie absoluut wel ben.
Wat ik ook niet snap is dat er in een land als België, een zakdoek groot, 2 gelijkaardige kampioenschappen worden opgezet (opnieuw door de ogen van een breed publiek kijker). Beide bieden immers dikke auto's, maar ook buizen-met-een-kas-erop auto's en ook kleinere wagens? Volgt ge de leek zijn verwarring nog??
Dus als ze in
België - wat kunnen mij die Vlaamse en Waalse federaties nu schelen - er in slagen om een GT-kampioenschap te creeëren, met daarnaast een apart toerisme-kampioenschap, en die dna bovendien niet samen de baan opgestuurd worden, dus compleet gescheiden, dan is het a. voor de kijker veel duidelijker, en b. veel interessanter omdat je doorzichtige kampioenschappen hebt. Nu staan er daar 5 (of zijn er het 6 of 7?) podiums gevuld en iedereen met een beker naar huis... En dat voor de konninginneklasse in België... Daar snap ik als toeschouwer de ballen van.
In mijn autosport en koersen gaan kijken logica is er 1 winnaar en 3 teams op het podium, die elke een beker krijgen. De rest gaat met lege handen naar huis. Of is het de bedoeling dat iedereen wat krijgt, deel dan de prijzen uit voor de start en vertrek niet. Da's veel goedkoper.
Om maar te zeggen. Als toeschouwer 'pur sang' wil ik een duidelijk kampioenschap met 1 klasse van wagens, of tenminste wagens die onder omstandigheden allemaal aan elkaar gewaagd zijn. (denk aan FIA-GT, LMES enz.) Als het een mengelmoes blijft, dan is het ook niet meer dan dan - in limburg zeggen ze "compot" en daarvoor ga ik helaas niet naar een circuit.
Wat heel interessant zou zijn:
* Belcar -> GT-kampioenschap (en dus enkel dikke bakken)
* BTCS -> Toerisme kampioenschap (maar dus geen dikke GT's erin)
Voila