Misschien buiten de kwestie maar toch eens een voorbeeldje waar ik zelf een hoofdrol in speel.
Vele jaren geleden was ik op bezoek bij een collega in Londen. Zoals je weet zijn de Engelsen nogal gek op Cricket. Mijn collega had een ticket om naar een cricket wedstrijd te gaan kijken en vroeg me of ik wou meegaan. Omdat ik nogal gek ben van allerlei sporten en niet vies ben van vernieuwing of verruiming, wilde ik wel meegaan. Maar omdat de plaatsjes waren uitverkocht, moest mijn collega in zijn vriendenkring op zoek naar iemand die zich wou opofferen en zijn ticket aan mij wou afstaan. Geen makkelijke klus maar uiteindelijk vond hij voor mij een ticket.
Nadat de regels me in het kort werden uitgelegd, legde ik me wat toe op het volgen van de wedstrijd. Ik begreep dat het balleke gooien en balleke slaan en vervolgens wat lopen was. Voor de rest begreep ik er geen snars van. Je zal begrijpen dat ik me steendood heb verveeld.
Als we nadien de man tegenkwamen die zijn ticket had afgestaan en ik, op zijn vraag, zei dat het me geen bal had geïnteresseerd, werd deze furieus.
Misschien is dit te vergelijken met bvb autosport of Belcar, want daar gaat het hier toch over. De gewone man wil misschien wel één keer de moeite doen maar begrijpt er niets van en haakt dan af.
Ik ben er echter niet van overtuigt dat daar iets moet aan gedaan worden. Hebben we die gewone man nodig of moeten we investeren om hem opnieuw te lokken ??? Moeten we het format aanpassen om de gewone man naar de piste te krijgen ??? We lopen misschien het risico om de Belcar minder interessant te maken voor de sport op zich en zien op lange termijn een mooi kampioenschap verdwijnen.
Ik herhaal wat ik eerder zei : houden zoals het is, mits wat kleine organisatorische aanpassingen...
C U
|