View Single Post
Old 09-09-2005, 14:39
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by MFahrer
Nu is mijn vraag of ik best:

- de auto volledig in de grondlaag steek... mooi laat drogen... afplak waar nodig en 1 kleur spuit... en dan het andere?

of

- de auto afplak voor ik hem in de grondlaag steek... eerst de grondlaag op de niet afgeplakte delen... daarover de laklaag... alles mooi laten drogen... en dan de andere delen grond- en laklaag aanbrengen?
We zullen nog eens een antwoordje neerpennen zie

Geen enkele van de 2 oplossingen lijkt me de juiste. Ik doe het als volgt : eerst de ganse auto in de grondlaag spuiten met 1 of 2 lagen, naargelang de dekking. Witte grondverf voor wagens die in lichte kleuren gespoten moeten worden en grijze in wagens die donker gespoten worden.

In geval van een auto die in meerdere kleuren gespoten moet worden is de lichtste kleur de bepalende factor.

Na de grondlaag gespoten te hebben wordt de ganse auto in de lichtste kleur gespoten. Weer 1 à 2 lagen naargelang de dekking van de verf.

Dan minstens een week wachten want we gaan intensief afplakken en we willen de lak niet beschadigen met onze afplaktape.

Afplakken doe ik met Tamiya masking tape voor alle kleurovergangen en de grote vlakken die dan nog afgeplakt moeten worden doe ik met Tesa afplaktape voor schilderwerken aan ramen enzo.

Na het afplakken kan je weer 1 à 2 lagen spuiten van de donkere kleur. Om de tape te verwijderen moet je niet weer een week wachten, maar toch voldoende om ervoor te zorgen dat je laatste laklaag droog is. Minstens 24 uur dus.

Als je wil vernissen moet je eerst (eventuele) spuitfoutjes wegwerken met het penseel en dan kan je beginnen te decallen. Dat doe ik meest 48 uur na de laatste laklaag.

Dan weer minstens 48 uur laten drogen om te vermijden dat je vernis rare dingen gaat doen met je decals en eventuele resten van decal-lijm. Trouwens, als je met Micro Set en Sol werkt moet je toch eerst de body wat bijpolishen omdat die producten vieze lijmsporen achterlaten die je er niet af krijgt met water.

Eens alles mooi opgepoetst is kan het vernissen beginnen : 2 à 3 lagen om een mooi egaal oppervlak te krijgen en om je lak én je decals goed te sealen. Weer een week wachten en eventueel weer polishen en/of insmeren met Tamiya wax.

Daarna mag je de werkzaamheden verderzetten.

Mijn ervaring heeft me geleerd dat het inkorten van de opgegeven droogtijden bijna altijd voor problemen zorgt. Waar je dus nog wat kantjes zou kunnen afrijden durf ik je niet aanraden...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote