View Single Post
  #52  
Old 12-09-2005, 11:13
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jul 2001
Location: Everywhere
Posts: 4,300
De enige manier om de toevlucht naar peperdure (fabrieks)wagens te stoppen is deze wagens benadelen (met extra gewicht) of de tragere wagens bevoordelen. Zo krijg je tevens een compacter veld wat alles overzichtelijker maakt. Echter, de grote kanonnen zijn het uithangbord van de serie. Het is zeer de vraag of de organisatoren die willen opgeven...

Eigenlijk is het benadelen van de snelle wagens de enige optie. "Trage" wagens bevoordelen met een lager gewicht is immers geen oplossing. Het gewicht van een TB naar bijvoorbeeld 900kg brengen is bijna onmogelijk, of anders een zéér kostelijke zaak en dat kan de bedoeling niet zijn.

Laten we even de minimumgewichten erbij nemen:

GTA: 3601-6000cc en max 8 cylinders: 1100 kg
anders: 1250 kg
GTB: 950 kg
GTC: 600 kg

TA: 1100 kg
TB: 1025 kg
TC: 900 kg

Onverklaarbaar is het verschil tussen GTB/GTC-TB/TC. Een GTB mag bovendien een cylinderinhoud van 3600cc hebben tegenover 3200cc voor een TB. Totaal onlogisch, het lijkt wel het gevolg van zwaar lobbywerk van Porschisten...

Een (meestal zelfgebouwde) toerisme voor enduranceraces onder de 1100 kg brengen is een heus huzarenstukje. Geen enkele Toerisme zit op het minimumgewicht, meestal ver erboven (+100-150 kg). Als je moet kiezen tussen een TA bouwen (en moeten afwachten wat het gaat geven + nog veel extra kosten om de wagen rendabel te krijgen) of een kant en klare GTB Porsche kopen waarvan je weet dat ze betrouwbaar zijn, snel genoeg en pakken goedkoper dan investeren in een TA is de keuze snel gemaakt natuurlijk. De minimumgewichten voor GT's mogen dus drastisch omhoog. Het zou ook verschillen binnen deze klasses wegwerken. Het inzetten van een dikke GTA moet minder aantrekkelijk worden wil je de wedloop daar die wagens tegenhouden.

Een ander, zeer kostelijk, punt is het onbeperkt aantal banden waarover men mag beschikken. De verschillende bandenconstructeurs hebben allemaal bepaalde teams die over betere banden kunnen beschikken dan andere. Ik zou de Corvette wel eens met de "standaard" Pirellis of Dunlops willen zien racen. Z'n tijden in een race gaan gegarandeerd met 2-3 seconden omlaag, in kwalif nog een pak meer. Een goede oplossing zou zijn dat elke fabrikant slechts 1 type (compound) slick, intermediate en regenband mag hebben. Alle teams bij een bepaalde fabrikant staan dan op gelijke voet. Als je het aantal slicks beperkt moet die bovendien van harde type zijn wil je de race uitrijden. Weg met de superzachte qualifiers. Het bandenbudget zal aardig omlaag gaan, het veld zal weer compacter en overzichtelijker worden...


Degene die hier ijveren voor het afschaffen van gewichtslimieten weten niet waar ze over bezig zijn. Enduranceraces rijden met doodskisten
Reply With Quote