Quote:
Originally Posted by Desmodromic2001
Ik ken een Amerikaan die hetzelfde gedaan heeft of wat wij nu doen, maar dan enkel voor motoren. Die heeft de scores doorgestuurd naar Tamiya, en die heeft een hartelijke brief terug gekregen uit Japan. Tevens had onze Amerikaanse vriend de Tamiya mensen gevraagd hun prijzen normaal te houden, omdat winkels moeilijk konden concurreren tegen internet. En laat ons eerlijk zijn, die gast heeft gelijk, de kits zijn te duur voor jonge gasten. Wie wil er 35 Euro uitleggen om dan tot de vaststelling te komen dat de eerst gebouwde wagen op niets trekt? Met die 35 Euro kopen ze liever een occassie PS2 game, en ik begrijp ze volkomen.
|
Verwende modelbouwers dus, die er enkel aan willen beginnen als het een Tamiya is. De jonge gasten waar jij het over hebt, zijn niet creatief meer, denk ik dan. Idd een PS2 game, da's makkelijk zat, moet je niet bij nadenken en enkel op wa knoppekes duwen - tenzij je Buzz in huis haalt. Maar als het iets of wat moeilijker wordt - lees een Revell of Heller kit aan 18 euro!!! - dan is het "ho maar, begint daar maar niet aan". Wanneer ga je dan wel leren scratch-builden, dingen aanpassen of modifiëren als het altijd past? Trouwens, Tamiya is geen wereldbedrijf met ongelimiteerde budgetten hoor. En voor die of gene koersauto dient er tegenwoordig vet betaald te worden aan licenties en dat soort grappen. De Xsara zit op het einde van zijn toch wel lange carrière en ze zijn er niet eens aan begonnen...
Toch even iets rechtzetten. Heller is pas aan zijn revival begonnen nà dat Tamiya de eerste Focus' en 206'en op de markt had. De tijden zijn veranderd hoor de laatste 5 jaar. Revell en Italeri zijn ook pas later met hun heruitgaves van oudere rallymodellen begonnen omdat ze respectievelijk de mallen van Esci en Protar hebben overgenomen. Ik heb ook niet gezegd dat ze mekaar niet beconcurreren - en daar ging het eigenlijk niet over - maar puur vanuit modelbouw standpunt gezien is dat dom. Zo zitten we met Subaru's, 206'en, Foci en Mitsu's dat het geen naam heeft, terwijl er met veel andere interessante versies gewoon niets gedaan wordt, wat dus het terrein is van Renaissance en consoorten en bijgevolg peperduur...
Vroeger, 20 jaar geleden, was de keuze heel beperkt. Er is nog nooit zoveel beschikbaar geweest als tegenwoordig en toch klaagt iedereen nog steen en been, van ik wil dit en ik wil dat. Verwende modelbouwers dus.
Wat je Amerikaanse vriend betreft nog even dit. Uiteraard krijgt ie een hartelijke brief terug, maar hoeveel kits hebben daarvan de markt gezien en echt goedkoper kan je de Tamiya kits tegenwoordig ook niet noemen...
Bovendien zijn de voorkeurstemmen hier zo divers, dat er maar echt weinig zullen uitspringen. Maak eens een tussenstandje, en je zal zien wat ik bedoel.