Beste Manta,
alle vragen worden hier ter hunner tijd beantwoord, en als het niet snel genoeg gaat naar je mening, wees dan maar gerust dat de mensen die er een antwoord kunnen/willen op geven en dat nog niet gedaan hebben, hier een goede reden voor hebben, wat niet betekent dat je vraag onbeantwoord blijft. Het terug naar boven gooien van een post door middel van het herhalen van de vraag is echter iets wat tegen onze etiquette-regels zondigt, dus in het vervolg even wat meer geduld oefenen en alles komt in orde.
Dit gezegd zijnde, no hard feelings hoor, ik zie dat je nieuw bent hier dus heb je in elk geval krediet genoeg om je geen zorgen te hoeven maken
En dan nu to the point :
Eerst en vooral wil ik je toch wel zeggen dat de hieronder beschreven methode
mijn werkmethodes zijn, en dat dat niet het Evangelie is. Iedereen werkt een beetje anders, maar grosso modo komt het hier wel op neer. Hier gaan we dus :
Quote:
Originally Posted by manta
-wat is drybushen?
|
Drybrushen is, zoals de naam het zelf zegt, het schilderen met een zo goed als droog penseel. De bedoeling is dat donkere onderdelen beter benadrukt worden bij je model, of om ze een meer verweerd uiterlijk te geven. Het geeft het onderdeel wat meer diepte en ook de details komen beter tot hun recht.
Hoe ga je tewerk? Wel, je neemt het onderdeel (dat al in de juiste basiskleur geschilderd werd) ter hand en je doet een heel weinig verf aan je penseel van een kleur die nauw aanleunt bij de besiskleur, maar enkele tinten lichter is. Bv bij zwarte onderdelen gebruik je grijs, bij blauwe onderdelen lichtblauw, bij gun metal onderdelen gebruik je zilver, enz...
Nu, zelfs met dat heel klein beetje verf aan je penseel heb je nog veel te veel verf dus ga je dat penseel in een vod beginnen droogwrijven, tot er zo goed als geen verf meer aanhangt. Dat is het moment waarop je kan beginnen drybrushen : je gaat meermaals en heel lichtjes over het onderdeel en langzaam zal je zien dat de details beter zichtbaar worden. Héél subtiel tewerk gaan, want voor je het weet ben je te ver gegaan en moet je weer herbeginnen.
Succes!
Quote:
Originally Posted by manta
-hoe maak je die "curly cables" die bijvoorbeeld van het stuur naar het dashboard lopen?of zijn die te verkrijgen in de winkel?
|
Ik maak die zelf van ijzerdraad die ik op een staafje oprol tot de gewenste lengte bereikt is. De diameter van het staafje moet de gewenste binnendiameter bezitten van je curly cable natuurlijk. Bij 1/43 modellen kan dat dus een kopspeld zijn, bij 1/24 modellen bv een dun nageltje of iets dergelijks. Je fantasie gebruiken is zoals altijd in modelbouw, erg belangrijk.
Daarna kan je de kabel over je staafje wegschuiven en na schilderen ziet het het echt uit als een curly cable.
Quote:
Originally Posted by manta
-wat is de beste manier om de kuipzetels er zo realistisch mogelijk te laten uitzien?
|
Eerst dient de achterzijde bekleed te worden met decal, die het materiaal van je kuipzetel nabootst. Er bestaan decals met van die lichtgele koolstofvezel-structuur (jaren '70en '80), of modernere decals die een donkere koolstofvezel-structuur vertonen. Afgekort noemen we dat CF-decals (carbon-fibre) dus als je dat ergens leest weet je nu wat ze bedoelen.
Eens de achterzijde mooi bekleed is komt er een vernislaag overheen omdat die CF altijd glanst.
Goed laten drogen, en daarna de voorzijde schilderen (of afplakken en spuiten) met de gewenste matte kleur, zoals zwart, blauw of rood. Meestal is het wel één van die kleuren. Als dat goed droog is komen er (eventueel) nog decals overheen (Sparco of weet ik welk merk), en daarna ga je over tot het hierboven uitgelegde drybrushen. Vergeet ook niet de openingen van de gordels uit te boren (dat doe je vooraf natuurlijk) zodat de veiligheidsgordels er door kunnen gevoerd worden.
Dat is het zo'n beetje. Succes ermee!