Quote:
Originally Posted by Huudo
Droogtijden (indicatief)
- grondverf dunne laag: 24 uur
- lak dunne laag: 24 uur
- lak "wet coat": 48 uur
- vernis dunne laag: 24 uur
- vernis "wet coat": de hoeveelheid lagen is hier doorslaggevend voor het bepalen v/d tijd. Als je een wet coat zet na één enkele dunne laag, volstaan 48 u. Als vuistregel voor de droogtijd van je wet-coat vermenigvuldig je het aantal dunne lagen vernis met 48.
Stel, je hebt 1 dunne laag gespoten en brengt dan je finishing wet coat aan: na deze wet coat wacht je 48 uur oftewel 2 dagen.
Stel, je hebt 3 dunne lagen gespoten en je brengt pas dan je "finishing wet coat" aan: na deze wet coat wacht je 48 x 3 = 144u oftewel 6 volle dagen.
"based on experience, not sience". 
|
Ik wil hier het volgende aan toevoegen, iets wat ik uit eigen (slechte) ervaring geleerd heb :
De Gunze Sangyo vernis is zeer goed, maar verlangt erg lange droogtijden. Dat wisten we al. Maar : als je de droogtijd van 48 uur niet respecteert, en je zet een nieuwe vernislaag na bv 24 uur, en nog eentje na nog eens 24 uur, dan klopt volgende redenering NIET : 24 uur is eigenlijk 24 uur te vroeg, dus als ik op het einde 2 keer 24 uur extra wacht is alles in orde.
NEEN dus. De onderliggende lagen krijgen de kans niet om door te harden als je er te vroeg een nieuwe laag op spuit. Resultaat : zelfs na meer dan een maand wachten vertoont mijn Porsche 917 (waarop 6 lagen zitten die er telkens na 24 uur op gespoten zijn) nog altijd lelijke vingerafdrukken in de vernis als ik hem vastpak. Het kan goed nog màànden duren eer hij helemaal doorgehard is, en dat komt omdat de laatste laag wel droog is zodat de onderliggende lagen niet meer in contact komen met de buitenlucht en bijgevolg niet kunnen drogen zoals het zou moeten.
Denk hieraan! Tijd proberen te winnen = veel tijd verliezen!!