Ik copieer de inhoud integraal uit de thread waar ik de ombouw van een die-cast Porsche 914 beschreven heb. Is het wellicht in de toekomst ook wat makkelijker terug te vinden.
Dus, de velgjes zouden ook gespoten worden, maar zoals jullie op eerdere foto's konden zien, zijn deze deels verchroomd, deels zilverkleurig gespoten. Hoe ga je dan tewerk, als je deze een andere kleur wil geven? In de 5 volgende foto's laat ik even zien hoe het kan.
Foto 1.
Ovenreiniger is wat je nodig hebt. Vroeger bestond dit als een soort pasta - misschien nog, maar ik vind die niet meer - maar voor deze keer heb ik een nieuwe bus in huis gehaald uit de Brico. De foto toont de fles.
Foto 2.
Velgjes zoals ze waren, met chroom en zilverkleurig.
Foto 3.
Doe wat ovenreiniger in een hard plastic bakje. Daar dump je dan de onderdelen in die je wil strippen. Na een tijdje (en dit duurt nu wel langer dan vroeger met de pasta, waar het in 5 minuten geklaard was) zie je al resultaat. Even een velg eruit getild om te tonen.
Foto 4.
De laatste restjes chroom die er nog aanblijven, heb ik met behulp van warm water en zeep en een oude tandenborstel verwijderd. Herhaalde malen wassen met warm water en zeep is de boodschap. De onderdelen zijn immers heel vet geworden van de ovenreiniger. Eens proper gewassen zien ze eruit als op de foto. En haha, er zaten er 3 origineel zwarte, en 1 witte tussen...
Foto 5.
Daarna, krijgen de velgen de gewone behandeling. Grondverf, en kleurlagen, het zilver is met het penseel ingekleurd. De randjes moeten nog wat bijgewerkt en dan kan er een laagje vernis over. Afwerken doe ik daarna nog met smoke X-19