Naar mijn mening hebben de afgelopen jaren bewezen dat het concept (balanceren van auto's en strafgewicht bij goede resultaten) werkt. Op deze wijze kan men namelijk de kosten enigzins controleren. Echter het balanceren moet natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen blijven. Dus indien een fabrikant een wagen bouwt die 5 seconden per ronde langzamer is dan moet die fabrikant beter zijn huiswerk doen i.p.v. dat men de wagen 100 kg lichter maakt.
Dat BMW 15 kg lichter aan de start mocht verschijnen daar ben ik het niet mee eens (overigens hebben Chevrolet en SEAT daar mee ingestemd), echter de dreigementen en het gejammer van Puig zijn echt triest. BMW heeft zich afgelopen winter gewoon beter voorbereid. Misschien kan Puig c.q. SEAT daar een voorbeeld aan nemen? Hetzelfde geldt voor het beleid op het gebied van coureurs. Ondanks dat Duitsland toch goede coureurs heeft schroomt men niet om gewoon een Braziliaan in de Team Germany BMW te zetten. Ik schat Coronel toch hoger in dan Gene.
Wat mischien wel een goede stap is dat men het seizoen begint men een vastgesteld basisgewicht (RWD/FWD, sequentieel/handbak en eventueel sedan/hatchback) en dan na 3 races aan de hand van de resultaten evalueren of de gewichten aangepast moet worden. Na 6 races opnieuw evalueren en eventueel aanpassen. Deze evaluatie laten uitvoeren door een onafhankelijke commissie (met rechte rug

).