View Single Post
Old 11-05-2007, 13:35
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by CarRerA View Post
Ik heb er eens voorzichtig met de Tamiya Compound over gegaan, op het eerste zicht verdwijnen die vlekken wel, maar na een half uurtje komen ze terug tevoorschijn.
Die 'vlekken' zijn zowel op de 'gladde' carrosserie van de auto als op de decals, en ze voelen ruw aan. Als ik er met mijn nagels over krab, dan kan ik de vlekken een beetje afschilferen.
Ik heb op diezelfde plaats al verschillende modellen gespoten (zowel bij 30° als bij 0°) en dit is de eerste keer dat ik dit tegen kom...
Iemand een idee hoe ik mijn Citroėn kan redden?

Duidelijk een geval van een veel te hoge vochtigheidsgraad (+100%, gezien het regende). Temperatuur kan belangrijk zijn, maar hoeft niet per definitie. Vochtigheid is een killer. Aan de ruitenwissers te zien is de vernis gewoon afgebladerd. 1 geluk lijk je me te hebben en dat is dat er al 1 mistlaag en 1 "wetcoat" onder zitten. Als die het gehouden hebben, en ik zou niet weten waarom niet, dan kan je alles opschuren. Wel voorzichtig te werk gaan, dat je niet door de onderste laag heengaat. Compound heeft effect, maar niet blijvend. Dat komt omdat compound hetzelfde doet als schuren maar dan in veel lichtere mate.

Als je gaat schuren, moet je er wel voor zorgen dat je van fijn naar zeer fijn schuurt. Dus pakweg met 2000 grid beginnen en zo verder werken met 3000, 4000, 6000 enz. Daarna kan je met compound alles weer perfect op glans brengen. Indien goed gedaan, zal je model nog harder en dieper glanzen dan met enkele onbewerkte vernislagen.

Moest het dan uiteindelijk toch in de soep draaien, is je Xsara nog niet per se naar de vaantjes of om weg te gooien. Je kan dan de vernis, met decals en verf eraf strippen met remolie bijvoorbeeld. Het enige wat je dan moet doen is je een nieuwe set decals aanschaffen van bijv. Renaissance.

Good luck!
Reply With Quote