View Single Post
Old 11-06-2007, 19:56
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie

Ik hou van Spa. Ik voel mij er altijd goed thuis en het is een fantastisch circuit waar je als toeschouwer nog echt de race kon "beleven". Ik vrees echter dat ze het vakkundig aan het afmaken zijn. Geen stenen naar de Waalse vrienden maar naar de hebberige FIA en het VIPstablishment dat ten allen prijze een GP van Belgie wil en daarvoor zich laat sodomiseren door de FIA bobo's.

Nog niet zo heel veel jaren geleden verwonderde ik me nog over het feit dat na een stortbui die de zondvloed op een fris lentebuitje deed lijken circuit en toeschouwersarea's in een mum van tijd opdroogden en je het water zo langs de natuurlijke weg via greppels en boslanden hoorde wegsijpelen.

Ondertussen echter heeft de "modernisering" toegeslagen. Meer tribunes, meer asfalt vor de VIP shuttles, meer "hospitality ruimtes, baksteen en beton. En nu dus stroomt dat water over ontzagelijke asfaltvlaktes naar goten en afwateringskanalen die dat niet kunnen slikken en alles naar de laagste punten van het circuit spuwt. De reddende "spons" aan bosgebieden is zwaar gehavend uit de strijd met de FIA asfaltmania gekomen en men schept er nu de gevolgen van op. Belooft voor de toekomst en voor de sukkelaars die straks tijdens de GP van Belgie met hun tentjes ergens op een verzopen adhoc camping gaan staan.

Dat er aan Eau Rouge iets zal worden veranderd is een akelige voorgevoel dt mij ook bekruipt. Bernie rekende al af met de chicane en La Source. Door de bredere en snellere La Source en het langere circuit is de aanloop naar Eau Rouge sneller geworden (correct me if I am wrong racers)... dus ja, ergens heb ik een naar voorgevoel dat Eau Rouge/Raidillion het volgende slachtoffer is dat op de F1 offerblok gaat terechtkomen.

In alle geval zal ik Spa blijven steunen door naar hun kleinere evenementen te gaan (die waar het circuit zelve ook iets aan heeft) en door mijn catering en logies zorgvuldig te kiezen bij de "locales". In geen geval ga ik verzopen regendagen slijten op druipende, slijkerige en veel te dure F1 campings. Evenmin ga ik veel te dure tickets betalen om als een dier in de zoo achter 2 meter hogen Bekaertdraad te gaan staan (en btw, ook in Zolder gaat het met dat de slechte kant op). De goede kijkplaatsen op Spa worden tijdens GP weekends of schaars of veel te duur voor de normale burger. De fan is dood, lang leve de VIP!
Reply With Quote