Quote:
Originally Posted by Loeten
En strak geschilderd hoor die rode vlekken. Succes met je vernissen !
|
Dat had je nu precies niet moeten zeggen... Omdat ik niet wist hoe de met de hand geschilderde vlekken gingen reageren op Gunze vernis heb ik eerst een mistcoat gelegd (enfin, dat zou ik zonder die rode vlekken ook wel gedaan hebben hoor) en de body laten drogen: geen probleem, alles zag er perfect uit.
Daarna een wet coat gezet en zie: de rode vlekken reageren op de vernislaag en beginnen te rimpelen. Niet overal blijkbaar, want 1 spiegel is helemaal egaal, de andere spiegel vertoont rimpels in 1 van de 2 vlekken, en de body vertoont rimpels op beide vlekken.
Op zich geen ramp en zeker niets om in paniek voor te schieten, want ik ga de boel nu een week laten drogen, waarna ik de rimpels ga wegschuren met micromesh schuurpads. Dan zal ik evalueren of ik doorheen het rood geschuurd heb, waarna ik de rode vlekken ga herschilderen met het penseel (en ze niet meer vernissen omdat ze van zichzelf al mooi blinken) of niet, waarna ik de boel gewoon ga polishen om weer de mooie glans te bekomen van voorheen.
Conclusie (want dit is niet de eerste keer dat me zoiets overkomt): het zetten van een mistlaag om te testen of vernis met de onderlaag reageert is geen afdoende test om uitsluitsel te geven. Bij twijfel is het dus beter om een apart teststuk te spuiten waarop je met een wet coat kan kijken of er reactie volgt. Weer iets bijgeleerd zie.