View Single Post
Old 18-07-2007, 11:17
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Nadat ik de meeste onderdelen eerst in grijze primer gespoten heb, kregen ze 2 lagen Humbrol N° 2 groen, omdat er in het Tamiya spuitbusjes gamma geen enkel groen zit dat het BP-groen benadert. Nog een andere reden om geen spuitbus te gebruiken is de grillige vorm van het gemonteerde chassis. Met een airbrush is het veel gemakkelijker om alle hoekjes en kantjes te spuiten, omdat je de druk kan regelen en moeilijk bereikbare plaatsen met lage druk toch mooi in kleur kan zetten.

Het bouwplan van Revell tracht me wijs te maken dat ALLE onderdelen van het chassis in BP-groen gespoten moet worden, maar dat lijkt me nogal sterk. Ik heb een aantal Truckracing-boeken aangeschaft waarin hier en daar een foto staat met een glimp van het chassis van deze truck, en op sommige foto's is het chassis inderdaad groen (maar zeker niet alle onderdelen), en op andere foto's is het zelfs helemaal niet groen. Blijkbaar werden er meerdere chassis' gebruikt waarvan er minstens één in het groen gespoten was. Jammer genoeg bezit ik geen enkele foto van het chassis tijdens de GP van de Nürburgring 1990, zodat het toch wat giswerk zal worden.

In elk geval leek het me sterk dat onderdelen zoals de bladveren of radiatoren gewoon overspoten zouden worden met groene verf, dus heb ik die onderdelen in de originele kleur gelaten. Ook om een evenwichtige kleurencompositie te bekomen is het raadzaam om hier en daar een onderdeel in zijn originele kleur te schilderen. En je kan je zelfs afvragen of het wel zinvol is om zoveel tijd en werk in het chassis te steken dat zo goed als helemaal verdwijnt onder het koetswerk, maar goed, ik wil toch een zo getrouw mogelijke benadering van het origineel bouwen en bovendien zijn er altijd de foto's van het model in opbouw om later te kijken hoe de afgedekte delen eruit zagen...

Nadat dus alle onderdelen geschilderd zijn, was het tijd om een realistische weathering uit te voeren. Ik heb een wash aangebracht met Tamiya X-19 smoke, en ik ben in dit geval erg royaal tewerk gegaan met deze kleur: zo'n truck is meestal goed ingevet en er hangt overal wel olie aan. Daarna heb ik alles gedrybrusht met de Tamiya weathering setjes (diverse tinten naar eigen goeddunken).

Genoeg gepraat, hier zijn de foto's van het chassis. De wielen zijn nog niet gespoten en de banden zijn nog niet geschuurd of gedrybrusht. Maar met wielen eronder ziet het chassis er toch iets leuker uit.

Ik hoop dat ik met mijn geringe truck-kennis toch een vrij realistisch geheel gebouwd heb?...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_06.jpg
Views:	2546
Size:	322.9 KB
ID:	6969   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_07.jpg
Views:	1760
Size:	330.1 KB
ID:	6970   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_08.jpg
Views:	1764