ik geef je gelyk.maar sommigen hier menen intellectueler te zyn. het komt erop aan om de beste piloten te zien strijden onder elkaar. Maar als een vettel, zoals vorig jaar, op vrydag(zyn eerste dag in de f1) meteen de snelste is,kan je je wel vragen stellen. En al de spitstechnologie is om er om de piloten te vrywaren van stuurfouten. Kijk maar hoe in de meeste bochten in spa de tractioncontrole in werking schoot. is benieuwd volgend jaar...Ze moeten alleen nog gas geven en beetje sturen. de rest wordt elecronisch geregeld.
Quote:
Originally Posted by buchinski
Een beetje waar maar anders toch even populistisch als uitspraak i.v.m. de vorige. Je geeft ook geen argumentatie. "Wie dit of dat zegt heeft het niet begrepen" is evenmin geargumenteerd als de slogan "techniek buiten".
Mijn bewering is dat het begrip "hoogste niveau" duidelijk moet worden omschreven en dan kom je vanzelf in aanraking met "de essentie van F1". Dat was vroeger in eerste instantie een kampioenschap voor RIJDERS. Volgens mij een duidelijke "essentie" en een duidelijke uitvalsbasis.
En laat er dan techniek zijn.. mij niet gelaten maar verlies de basis niet uuit het oog. Volgens mij zou F1 in essentie een kampioenschap moeten zijn dat mij de beste rijder aanduidt. Iedereen weet dat je al jaren niet meer kunt vasthouden aan die stelling. Misschien helaas? Of misschien gewioon "the name of the *new* game"?
Dus als ik kijk naar wat ik "hoogste niveau" vind dan moet ik een kampioenschap zien waarin, gegeven een bepaalde mate van hanteren van techniek, mij de beste rijder, met de beste wagenbeheersing, de beste vechtlust, durf, doorzettingsvermogen, spektakel en de beste inzet duidelijk wordt. F1 biedt in mijn ogen minder niveau aan volgens die maatstaven dan bijvoorbeeld GP2.
En mijn eeuwige vraag omtrent die "spitstechnologie" van tegenwoordig is : wie brengt het uiteindelijk baat? Wie rijdt er hier met werkende spoilers (hopelijk niemand want die dingen werken maar een beetje vanaf 180 per uur), met grondeffect, met een 2,4 liter motor aan 19000 toeren, met een sequentiële versnellingsbak? Wie? Slechts af en toe sijpelt er zoiets door naar de "gewone" automarkt, en dan nog meestal in wagens van het onbetaalbare topsegment van constructeurs.
Maar goed, eigenlijk is deze discussie niet aan de orde. De echte discussie moet zijn "wat beschouwen jullie als hoogste niveau?" Wat versta je onder hoog niveau van autosport? Denk eraan dat ook Tarso Marquez, alex Yoong enz... hoog niveau waren. Al reden ze 5 seconden per ronde trager dan Schumacher, ze hoorden toch bij de slechts 22 rijders die in een F1 wedstrid startten. Behoorlijk hoog van niveau toch? Maar waren ze werkelijk van "hoog niveau"? Is Bourdeais geen beter niveau? Ook al rijdt hij dan in een klasse die door de meeste F1 fans als "lager niveau" wordt bestempeld?
U begrijpt mijn probleem. Wat is nu eigenlijk "niveau" ??
|