View Single Post
Old 20-07-2007, 15:48
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Nog even terugkomend op de spitstechnologie. 't is misschien nog niet in u opgekomen waarom er zoveel privateers verdwenen zijn in de F1? Of anders gesteld, ge hebt u misschien die vraag nog niet gesteld...? Vroeger, in de gloriejaren waar jullie zo naar snakken, waren de meeste teams privé teams. Op een bepaald moment zijn de constructeurs zich gaan bemoeien en hebben die teams 1 voor 1 opgekocht. Volgens mij gewoon omdat ze zoveel media aandacht krijgen. Het maakt voor een stuk gewoon deel uit van hun marketing. Enerzijds omdat er gedacht wordt meer auto's door te verkopen, maar anderzijds ook omdat ik vermoed dat ze het als technologisch uithangbord willen gebruiken. De zeer beperkte kring van echte autosportfans vind het natuurlijk niks, maar de grijze massa kijkt er wel naar en slikt het allemaal vrolijk.

Bovendien, en hier wil ik op uitkomen, zou het me niet verwonderen dat we technologie van de seriewagens (hybride aandrijving enz.) in de racerij gaan zien opduiken, en wel precies om diezelfde reden.

Dan kunnen jullie nog harder blazen dat het helemaal op niks meer trekt.
Ik denk dat wij meer wel beter op dezelfde golflengte zitten dan op het eerste zicht zou blijken. Alleen accepteer jij de huidige situatie en ik niet. Dat is waarschijnlijk het grootste verschil. Vive la différence, zeggen de Fransen.

Je legt de vinger op de wonde. In mijn opzicht is de F1 beginnen verloederen van toen Bernie er kost wat kost de grote autoconcerns heeft bijgesleurd. Ik zegde elders al eens : de "core business" van een F1 race team vroeger was 'F1 races rijden', niet meer, niet minder. De "core business" van de grote constructeurs is niet 'racen' maar 'wagens verkopen'.

Dus gaan ze ook in de mate van het mogelijke alles uit de weg wat hun product in een slecht daglicht kan stellen. Ze willen ook geen dynamische F1 maar een eerder statische. Vandaar ook : vele oude rijders in heel wat renstallen. Het publiek moet herkenbare figuren hebben, liefts figuren die "merkentrouw" zijn (bvb Honda en Button, M Schum en Ferrari, Ralf en Toyota), een reglement dat niet met één klap drastisch verandert maar dat jaarlijks een beetje wordt aangepast.

En als de tijden wat somber worden dan is het in de "marketing" dat het mes eerst wordt gezet. Constructeurs trekken zich dan even snel terug als dat ze erin gekomen zijn. Renault deed het al een aantal keren, Porsche en BMW ook, Honda ook, Ford en het Jaguar debacle waren het laatste voorbeeld.

Een zekere tussenvorm is misschien wel de beste oplossing : een echt F1 team met gepassionneerde F1 mensen die de backing krijgen van een grote constructeur. Niet toevallig lopen Super Aguri en Williams beter dan de logge Honda en Toyota mastodonten. BMW verbondt zich niet klakkeloos met de F1 maar via Sauber. Mercedes via McLarenen straks misschien via Prodrive. Dat is een tendens die tenslotte meer teruggrijpt naar "vroeger" toen Ford zich via Lotus in het avontuur stortte of Honda via Brabham, Maserati via Cooper enz...

Dus, niet alle ontwikkelingen zijn slecht. Ik wacht gespannen op de "hybrides" in de F1, dat zal tenminste een toepassing zijn waar Jan Modaal onmiddellijk baat kan bij hebben en het zou een alternatief voor de traditionele aandrijfbronnen (dat dringend benodigd is) eens wat uit het vergeethoekje halen.
Reply With Quote