View Single Post
  #11  
Old 30-07-2007, 00:36
bluelite's Avatar
bluelite bluelite is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2004
Location: Brussel
Posts: 752
Enerzijds is het maar al te logisch dat Audi teamorders gebruikt, maar anderzijds is dit een pure vorm van competitievervalsing. Klopt, de DTM is voor Audi en Mercedes niet meer dan een etalagevenster en de modellen moeten aan de man gebracht worden. Maar het blijft ook een sport en dus kan je toch niet gaan "foefelen" met de uitslagen? Zoveel jaren terug werd Ferrari hard aangepakt terwijl zij in de F1 net hetzelfde poogden te doen als wat Audi nu in de DTM doet.

Als rijders toch een overwinning moeten afgeven aan een rijder die in het kampioenschap beter geklasseerd staat, waarom is er dan nog een sport als deze en waarom kijken de toeschouwers er nog naar? Je weet toch dat een Prémat niet mag winnen als Ekström of Tomczyk achter hem rijden. Wat ben je daar nou mee? Laat Ekström en Tomczyk dan een race apart rijden, dan ben je zeker dat een van beide wint. Wat met de mensen in het team die hard werken om de rijder naar de zege te loodsen. Door die teamorders zien ze hun werk in één oogwenk teniet gedaan. Een overwinning doet voor een mecanicien deugd... een tweede plaats daarentegen...

En bij Audi en ITR doen ze alsof er niks is gebeurd: "Entscheidung auf der Zielgeraden: Tomczyk gewinnt DTM-Krimi" was de titel van het DTM-persbericht, waarin ze de finish een "Herzschlagfinale" noemden. Bij Audi heette het: "Als der lange Zeit Führende Martin Tomczyk Reifenprobleme bekam, ließ er Prémat vorbei. Als sichergestellt war, dass Mercedes keine Chance mehr auf den Sieg haben würde, gewährte Prémat auf der Zielgerade Tomczyk wieder den Vortritt." Kom nou, wie gelooft die onzin over die bandenproblemen als je ziet hoe Prémat met tegenzin van het gas gaat en Tomczyk voorbijlaat? De reacties in het parc fermé spraken boekdelen. Ook bij Scheiders pitcrew konden ze er niet om lachen.

Zoals Mark zegt. Het had allemaal subtieler gekund.
Reply With Quote