Mijn probleem was 3-ledig: de voorruit van een model in opbouw bleek :
- meer dan 1 milimeter dik te zijn. Op zich is dat meestal geen probleem vermits je het model op een bepaald ogenblik dicht bouwt, maar in mijn geval moest het een cabrio worden ...
- niet te passen in het meegeleverde frame, dat wél goed paste op de body. Dus moest de ruit een beetje verbogen worden,
- de ruit was te groot voor het frame, en moest dus worden verzaagd in de juiste vorm.
Alle 3 de problemen vragen in feite om dezelfde oplossing: bijschuren tot het wel goed is. Maar mag je dat zomaar met een clear part? Wanneer je een fout maakt is het onherroepelijk gedaan met je model.
Het antwoord is: ja, waarom niet? Ik heb het net uitgetest op een onderdeel uit de scrapbox. Zo doe je het:
1. De situatie vlak vóór de ingreep: dit onderdeel meet 0,97 mm. We gaan proberen dat tot de helft te herleiden zonder aan kwaliteit in te boeten.
2. Hetzelfde onderdeel na een aanvaring met water en schuurpapier grit 600. Ik heb aan beide kanten van het onderdeel evenveel materiaal weggeschuurd. Zonder al te veel druk te zetten op het einde van de schuurbeurt, om te diepe krassen te vermijden en een zo egaal als mogelijk oppervlak te creëren.
3. Zoals je kan zien is er heel wat materiaal weggehaald: 0,47 mm!
4. Dan begint het egaliseren en polijsten van het oppervlak. De meest ruwe bramen worden weggehaald met schuurpapier 1000 wet and dry.
5. Daarna dezelfde oefening met 2000 wet and dry, steeds met zéér lichte druk op het schuurpapier om té diepe krassen zoveel mogelijk te vermijden.