View Single Post
Old 09-08-2008, 22:12
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Toyota Celica 2000 GT RA-20 - O.Andersson 1/24 Aoshima

Ook dit jaar heb ik een projectje voorzien voor op reis. Een gewone Out Of The Box ditmaal. Ik heb voorlopig genoeg van het vele aanpassen. En als je dan op een camping zit of op het balkon van je chalet dan zie je het ook niet echt zitten om heel diepgaand bezig te zijn. Deze kit is dus perfect. Terzelfdertijd is ook dit weer een eerbetoon voor een belangrijk persoon, de derde nu in de rij van mijn modelbouwen...

Even een woordje info over deze belangrijke piloot die in mijn Toyotacollectie absoluut niet mag ontbreken:

Quote:
Ove Andersson (3 januari 1938 – 11 juni 2008) was een Zweeds rallypiloot. Zijn bijnaam was "Påven" ("the Paus"). In 1962 begon hij zijn autosportcarrière als rallycoureur en in 1971 won hij de Monte Carlo Rally, de Rallye Sanremo, de Oostenrijkse Alpenfahrt and de Acropolis Rally. Na de invoering van het Wereldkampioenschap Rally in 1973 behaalde Andersson zeven podiumplaatsen in 28 deelnames. Hij reed hoofdzakelijk met een Toyota Celica. In 1975 won hij de Safari Rally met een Peugeot 504. Copiloot was toen Arne Hertz.

In de beginjaren '70 was Andersson ook oprichter en eigenaar van een eigen rallyteam: Andersson Motorsport. Dit werd later Toyota Team Europe en het behaalde veel successen in het Wereldkampioenschap Rally. In 1993 werd TTE gekocht door Toyota Motorsports.

Andersson stond ook aan het hoofd van het allereerste Formule 1 programma van Toyota, dat startte in 2002. Hij ging in 2003 op pensioen maar werkte nog steeds als adviseur voor Toyota Motorsports.

Op 11 juni 2008 kwam Ove Andersson om het leven tijdens een rally voor Historics in Zuid-Afrika. De Zweed botste frontaal tegen een truck tijdens de Milligan Vintage Trial. Hij werd uiteindelijk 70 jaar.

Vrije vertaling vanuit Wikipedia
Indien iemand foto's van deze wagen heeft, ze zijn altijd welkom. Ikzelf heb al een half uurtje gezocht maar nog niet veel gevonden, tenzij wat andere RA-20's.

Hieronder wat pics van de boxart zodat je een idee hebt van hoe de wagen er moet komen uit te zien en ook wat van de boxinhoud. Niet te veel zoals je ziet, dus das ideaal voor op reis...

Vorige week in de Ardennen heb ik al het één en ander gedaan. Niet zo heel veel, maar daar hoor je vanavond meer over. Ik ga nu eerst een wandelingetje doen in Saas Fee met het gezin. Daar is ook een interessant winkeltje dus wie weet... Tot dan !!

PS: Vanavond doorblader ik ook eens alle topics, want ik zie dat ik veel leesvoer heb...
Reply With Quote