De tekst en uitleg wordt alsmaar korter, de foto's alsmaar belangrijker.
Wat hebben we gedaan sinds de laatste update?
Wel, ik heb alle onderdelen van de voorste ophanging gespoten en in detail geschilderd, waarna ik de ophanging aan de body bevestigd heb. 't Is te zeggen, ik heb de onderste en bovenste driehoeken gemonteerd en er de remschijven tussen gezet. De stuurstang en torsiestangen heb ik voorlopig even achterwege gelaten omdat ik me er eerst van wou overtuigen dat het model mooi op zijn 4 wielen terecht zou komen. Dus heb ik er de wielen los aan gehangen en het model op de "uitlijnbank" gezet. Een beetje plooien en wringen was wel nodig, maar het was vrij eenvoudig om de vier wielen de grond te laten raken. Alleen, het model stond vooraan te hoog: zeker 2mm hoger dan achteraan. Om dit probleem op te lossen volstond het om op de neus te duwen vooraan zodat de white metal veerpoten een beetje naar boven plooiden en de bodem mooi horizontaal kwam te staan.
Nu kon ik ook de stuurstang, de luchthappers en de torsiestangen aanbrengen. De luchthappers waren wel een probleem omdat ze in de weg zitten voor de stuurstang. Om dit tegen te gaan moeten ze een beetje naar beneden wijzen (zo is het ook bij de echte Ensign) maar bij mijn model wezen ze bijna recht naar beneden! Dus heb ik er inkepingen in gemaakt waardoor de stuurstang kan lopen, zodat de luchthappers toch in een redelijk realistische stand gezet kunnen worden: overtuig jezelf op de foto's...
Eens de ophanging op zijn plaats zat heb ik ventielen aangebracht op de wielen, waarna ik de wielen aan het model gemonteerd heb. Daarna heb ik het model vastgeschroefd op een acryl plaat zodat ik het niet meer met mijn handen moet aanraken om de laatste details aan te brengen. Daarna heb ik het eens onder handen genomen met Tamiya modelling wax. Tenslotte heb ik de onderdelen gedrybrusht die vanaf nu niet meer vastgepakt hoeven te worden: luchthappers, radiators, uitlaten, enz...
We naderen de voltooiing. De voorste en achterste spoilers werden wel voor de 5de keer in de aceton gesmeten omdat ik er maar niet in slaag een deftig gespoten onderdeel gefabriceerd te krijgen: altijd gaat er wel iets mis. Gelukkig bestaan ze uit metaal zodat de verf er gemakkelijk af gaat met sterke oplosmiddelen zoals aceton. Ondertussen heb ik ze weer samengebouwd en staan ze in TS-47 gloss aluminium. Hopelijk gaat het deze keer goed. Aan de body moeten nog wat detail toegevoegd worden zoals de snelsluitingen (fasteners), achteruitkijkspiegels, de schroefjes aan de spoilersteunen moeten nog gecamoufleerd worden, en misschien vergeet ik nog wel iets.
In afwachting presenteer ik je alvast de foto's van het model zoals het nu staat te blinken op zijn acryl plaat. Wordt vervolgd!