View Single Post
Old 08-04-2009, 21:20
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Enfin, niks verloren, integendeel zelfs want Guido was zondagavond hier (begint precies een gewoonte te worden ) en hij is ook zeer goed thuis in het "militair weatheren". Ik heb een deskundige uitleg gekregen en getracht deze in de praktijk om te zetten.
Het is niet altijd makkelijk om iets tekstueel uit te leggen als je nu net niet aan een model bezig bent om dat ene ding nu specifiek te tonen. Bovendien is het natuurlijk ook wel zo dat wanneer je iets op een vergadering uitlegt, het pas enkele dagen later - in het beste geval - door de aanhoorder omgezet zal worden in de praktijk. Waardoor er van nature uit, finesses en details verloren gaan. Nu kon het quasi direct, en dat werkt 10x makkelijker. Blij dat we dat weer gedaan hebben.

Quote:
Om te oefenen ben ik met de bodem van het model begonnen. Op deze wijze worden alle klinknagelgaatjes mooi ingekleurd en komen ze beter tot uiting. Overigens heb ik het motorgedeelte achteraan behandeld met de vertrouwde smoke 'n drybrush methode omdat ik nog niet wil overdrijven (eerst leren stappen, daarna leren lopen) en ook omdat ik die harde schaduwen bij mechanische onderdelen wel mooi vind.
De onderkant is al mooi, maar het zou zonde zijn als je deze nu als "af" zou beschouwen. Je kan er nog enkele strepen "op stritsen", strepen die vuil, krassen, olie enz. kunnen/moeten voorstellen. 'k ga straks mijn externe harde schijf eens bovenhalen en die foto van de geweatherde 307 onderkant bijhalen. Heb je een idee van waar ik naartoe wil.

Quote:
"Vermaelen Projects" - een kleine moeite, maar een wereld van verschil!

Quote:
...want het resultaat is wel erg subtiel. Maar ik ben er tevreden over, ten eerste omdat het een begin is en ten tweede omdat er eens de body erover staat nagenoeg niets meer van te zien zal zijn. Bovendien denk ik dat het overdrijven naar de lichtere zijde niet slecht is als je een donker interieur toch nog wat zichtbaarheid wil schenken.
Het resultaat mag, moet zelfs, subtiel zijn. Het komt er vooral op neer om er voldoende diepte in te steken. Dat wil zeggen dat je, vooral in de hoeken, moet opletten om niet te zeer terug op te lichten. Dat wil zeggen dat je de lijn in de hoek nagenoeg donker mag houden. Als je je fijnste airbrushnaald in je Badger stopt, kan je met een weinig druk en weinig verftoevoer nagenoeg tot tegen het oppervlak gaan, waardoor je quasi een fijn lijntje spuit en de spraynevel tot een minimum beperkt.

Naarmate je je dan verder verwijdert van de hoeklijn en meer in het open vlak terecht komt, kan je meer oplichten. Pas op, deze afstand is slechts enkele millimeter ver. Blenden van heel tot redelijk donker naar redelijk tot heel licht.

Dus afrondend, dit is een zeer goede oefening geweest en een resultaat dat er echt mag zijn. Je kan immers duidelijk het verschil zien tussen de eerste platte afwerking en deze diepere afwerking. Daardoor alleen al is het meer dan de moeite waard geweest. Bij een volgende gelegenheid nog wat verder experimeteren en uitproberen.

Last edited by Guido; 08-04-2009 at 21:26.
Reply With Quote