Na een lange heerlijke week hard en veel werken werd ik op de terugweg naar het diepe zuiden overvallen door het nieuws dat BGTC 2009 welgeteld 2 betaalde inschrijvingen heeft. De bron van alle nieuws is hier te vinden:
http://www.dhnet.be/sports/moteurs/a...ur-le-bgt.html
Een creatieve vertaling is hier te vinden:
http://www.autosport.be/news/2009/04...nGtOverTeNemen
Een eigen visie is hier te vinden:
http://www.autosportvideo.be/pitstop2009/?p=1299
Tijdens het vernemen van het nieuws vernam ik ook nog enkele details die in de drie genoemde artikelen niet aan bod aankomen. Het geeft wel aan dat de tekst van Olivier de Wilde her en der wat kort door de bocht is.
De mooiste waar de eerste twee links de mist ingaan:
Beide sites nemen niet de moeite om zich te verdiepen in de persoon Van de Ven (waar ik overigens geen banden mee heb, ken de beste man niet persoonlijk). Van de Ven weet wel met zijn Motorsportschool duizenden, zo niet tienduizenden klanten (sorry, moto's) naar CZ te lokken. Als ik die site goed lees en begrijp lijkt Pirelli me een goede partner van de Motorsportschool.
Voor de DSMEC heeft Van de Ven en zijn DSMEC-crew een goede afspraak/samenwerking met Dunlop. U ziet, de beste man kan alvast twee verschillende petten goed dragen. Waarom zou daar een derde pet van Michelin niet passen? Iemand die de juiste instelling heeft als zakenman kan perfekt verschillende rollen vervullen. Dat is wellicht een vreemde wereld voor autosportjournalisten die ietwat buiten de maatschappij staan. Sterker nog, echte autosportjournalisten bestaan niet in de Benelux. Een echte journalist werkt voor een medium (even niet kijkend naar het signatuur van het medium) en verkondigd daar zijn mening. In de Benelux leveren 99.9% van de autosportjournalisten tevens de beruchte persbabbels aan. Ik wil best verbanden leggen tussen journalisten en organisaties/teams/coureurs waar zij zich nooit kritisch over uit zullen laten. Je poept niet op je broodheer
Terug naar BGTC 2009. Het startveld ziet er volgens de laatste info zeer pover uit. SRO geeft een doodschop aan SRO BE en is op zoek naar een franchisenemer. Franchisen in wat? Een lege grid? Volgens bepaalde (welingelichte) bronnen heb je +/- 40 wagens nodig om break even te draaien met het concept (lees: lasten) BGTC.
De laatste twee jaar heb ik geen 40 wagens gezien, daarnaast resten ons krap twee weken voor de start van het seizoen. Iemand die in 2009 BGTC gaat overnemen weet bij deze dat hij zwaar in het rood gaat eindigen. PRC valt in mijn ogen af omdat deze met de BTCS al twee jaar een flinke daling te pakken hebben t.o.v. het gouden seizoen 2007. DSMEC heeft tegen de stroom in een groei gerealiseerd in 2008. Deze club zit in jaar twee en gezien de rocky roads ahead lijken zware investeringen me niet handig op dit moment.
In het belang van de sport, teams, organisaties en fans lijkt mij een annulatie van seizoen 2009 de beste optie. Niemand die ergernis heeft aan zwakke startvelden, niemand die rood moet schrijven ...............alleen SRO. Voor mij geen probleem, ik heb reeds eerder mijn twijfels geuit over de expansiedrift van deze maffe fransoos. Soms win je iets, soms verlies je. SRO heeft gegokt en verloren. Dat is gewoon normaal zakendoen. Tranen deppen en vrolijk doorgaan met je WK voor GT1's (koop alvast een zakdoekje voor de volgende tranen

)
Mijn persoonlijk gedachte is dat de term BGTC, concept GT3 een doodgeboren kindje is voor de toekomst. Noem het een vergiftigd geschenk. Er zit zoveel negatief sentiment op geplakt aan deze termen dat geen enkele organisatie/persoon dit nog kan compenseren. Vergelijk het met het alcoholvrije bier Buckler van Heineken. Jaren terug in Nederland verwijderd van de markt omdat een volks-cabaretier dit biertje tot op het bot afzeikte, niemand die het nog durfde te drinken. Ga naar Spanje en daar is het nog vrolijk te koop.
Toch zitten heel wat goede Belgische teams met een GT3 in hun maag die 1 of 2 jaar op de teller hebben staan. Zo'n wagen schrijf je af op 3 of 4 jaar. Wat is nu de beste en meest gezonde optie mijn eigenwijze inziens voor 2009 en verder:
BTCS is en blijft zoals het is in 2009, enkele BGTC-budgetten zullen opteren voor iets in S1. Wagens zat lijkt me zo.
RACB kiest eindelijk eens voor het welvaren van de sport (ijdele hoop) en geeft DSMEC het recht om een GT3/klasse 1 vluchtelingen op te nemen.
DSMEC mag voor 1, 2 of 3 jaar een klasse(s) inrichten voor echte GT3's en GT4's. Zo kunnen de desbetreffende teams hun investering gezond afronden.
DSMEC gaat doorgroeien naar een nationaal kampioenschap.
BTCS gaat voor silhouettes in de toekomst. Op die manier kunnen ze een ladder van silhouettes opstarten. Via VW Funcup richting S3, S2 naar de premier league van S1.
DSMEC gaat voor een GT&Toerisme mix, wellicht opgesplitst in twee velden zoals het DSC sinds twee jaar.
En SRO? Met de staart tussen de benen terug richting Parijs.
Tja, bij deze mijn eerste visie op het nieuws dat ik hedenavond mocht vernemen en lezen. Vrienden maak ik er wss niet mee, het zij zo. Let wel, ik ben begaan met feit dat ik mooie nationale autosport mag (wil) aanschouwen op Zolder en Spa. Anders tik ik geen 1.000 woorden in