Misschien zie ik alles veel te simpel, maar ik begrijp al dat gedoe met de safety car en wanneer deze op de piste komt, niet.
Formule 1 heeft reeds zo vele idëeen (ik heb "den dikken" niet bij mij; ik weet niet zeker of het juist geschreven is) gejat van Nascar. Waarom dan ook niet consequent zijn?
Probleem op de piste? "yellow flag" zoals bij Nascar. Iedere piloot wordt via de boordradio verwittigd (mag ook via een lampje dat aanfloept; dit is echter niet gunstig voor Vettel, want hij ziet ook niet wanneer de lichten uitgaan bij de Safety Car)). Er mag niet meer voorbijgestoken worden en de snelheid moet naar beneden (bijvoorbeeld deze verplicht in de pits). Men mag niet in de pits. De safety car plaatst zich voor de leider. Iedereen krijgt een berichtje via de boordradio dat hij mag aanschuiven tot bij de auto voor hem. Volgende ronde zijn de pits vrij. De Startcar verwittigd via boordradio één ronde op voorhand wanneer hij in de pits gaat.
Voordeel: action in de pits; de auto's terug dicht bij elkaar bij de herstart.
Nadeel: het idee komt niet van de mensen met de blazer; dus maakt het geen kans.
|