Je zou het kunnen stellen dat een wereldkampioen moet kunnen oordelen en durven een 'nederlaag' te ondergaan om later hiervan te kunnen leren.
"La France a perdu une bataille, mais la France n'a pas perdu la guerre. ..." heeft De Gaulle ooit gezegd na de inval en nederlaag bij Duinkerken in 1940.
Hij kreeg 5 jaar later gelijk. Gelukkig heeft Vettel ook nog enkele jaren te gaan

.
Wat niet wil zeggen dat Vettel zich momenteel moet gedragen als een te agressieve kleuter met nieuw speelgoed. Talent en 'guts' met hopen, hij moet het wel leren te beheersen. Deze actie was dom en onnodig. Met wat geluk had hij enkele ronden moeten wachten en dan waarschijnlijk beter zijn kans gekregen (gezien de lichte schade aan de Mc Laren). Hij kon dan met een goede pitstrategie perfect voor P2 gaan . Daarmee had hij dan wel punten gehad én stond hij voor zijn 'vriend' en teammaat. Nu kan hij 2° viool gaan spelen voor de rest van het seizoen vrees ik.
Ik denk ook niet dat dit verhaal al een eind heeft genomen. Mc Laren liet op BBC na de race voorzichtig verstaan dat ze nu nog geen klacht gingen indienen maar dat ze wel ervan uitgingen dat de stewards nog wat werk hadden om dit incident passend te beoordelen. Kans dus dat er toch nog een klacht volgt indien er niks meer zou komen van de kant van de stewards. Eigenlijk ook een beetje terecht; Vettel schakelt zichzelf uit voor punten maar zorgt er ook wel mooi voor dat een concurrent zijn ambities ook moet opbergen.
In basketbal noemen zo zoiets een vrijwillige fout. Je vliegt er dan uit maar tegelijk krijgt de tegenstander ook ineens wel vrijworpen ter compensatie.
Wat betreft het inhalen en 'investigations' tijdens de races. Men moet er wel idd een hand in houden, maar halve zelfmoordacties hoeven we toch echt niet te zien. ER zijn al genoeg dode F1 helden.
Ik heb gisteren enkele mooie en propere acties gezien van Liuzzi en Rosberg. Niet bang van een grote naam om toch hun voet te zetten. Het kan dus zeker proper, veilig en spectaculair zijn.