Quote:
Originally Posted by eyckles
Hallo iedereen,
Zo ga ik altijd te werk.
1) ontvetten met dreft en opschuren met 1200 en terug ontvetten en drogen.
2) 1ste laag primer van tamiya(ben wel op zoek naar een alternatief)
3) lichtjes opschuren en ontstoffen en 2de laag primer en laten drogen.
4) 1ste laag kleur(voor de Ferrari f2000) ts49. Uurtje laten drogen
5) 2de laag (wet coat) en laten drogen
6) 1 laagje blanke lak en laten drogen.
7) het aanbrengen van de decals
8) waar nodig sol en set resten verwijderen met water en laten drogen
9) 2 lagen blanke lak(mr topcoat) en dit laten drogen tot uitharding.
Dit is een methode die al een tijdje toepas op al mijn modellen, dus ik weet niet wat ik fout gedaan zou hebben. Hoe lang moet de blanke lak eigenlijk drogen alleer je deze kan polijsten. Ik laat deze altijd een weekje drogen.
Lesley
4)
|
Ik ga even overlopen:
-1: ontvetten voor je gaat schuren is niet echt nodig, je schuurt toch alles weg. ontvetten doe je voor je gaat spuiten. Wat afwasmiddel (bvb dreft) is al voldoende.
-2: Alternarief voor Tamiya-primer; er is geen betere als je met spuitbussen werkt.
-3: Als je eerste primerlaag goed is, hoef je niet, maar het mag wel, te schuren en een 2de laag te spuiten.
-4+5: Misschien je eerste laag wat langer laten drogen, 24 uur tussen 2 lagen.
-6+7: Vernis is niet nodig als je lak glanst, je kan je decals perfect op de laklaag aanbrengen. Als je decals moet aanbrengen op matte lak, spuit je best eerst een glanzende vernis laag voor je de decals aanbrengt om silvering te voorkomen.
-8: Solresten kan je verwijderen met wat afwaswater of tamiya-wax
-9: Het aantal vernislagen is afhankelijk 2-3 is normaal voldoende, wel 24 à 48uren drogen tussen 2 lagen en na de laatste laag zeker een week laten uitharden
Dus jouw methode is zeker goed. Het is zoals Erik zegt, je moet de oorzaak zien te vinden.
Een vraag; als je ontvet, laat je dan je model gewoon opdrogen, of droog je het af ?
Als je het laat drogen blijven er altijd resten op je model hangen die misschien de oorzaak kunnen zijn.
Ik ontvet altijd met dreft, spoel mijn model goed af en droog het daarna af met een oude keukenhanddoek. Als mijn model op zijn spuitstaander staat spuit ik hem nog eens extra droog en stofvrij met perslucht op lage druk.
Waarom droog ik af met een oude keukenhanddoek: Deze hebben de eigeschap om geen stof achter te laten en nemen het vocht helemaal op. Nieuwe drogen in het begin altijd slecht af.
Hopelijk heb je iets aan mijne uitleg. Ik spuit al jaren met spuitbussen.
Mijn raamrubbers plak ik echter niet af, ik doe dat met nog redelijk vaste hand.
Ook je tape niet te lang laten hangen na het verven/spuiten van je raamrubbers, je kan de tape het best zo snel mogelijk verwijderen.