View Single Post
  #37  
Old 18-11-2010, 18:06
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
De nieuwe racekuip wordt na het gladschuren van alle lijmnaden in witte primer gespoten, waarna er 2 lagen TS-26 pure white overheen gaan. Eens die goed uitgehard zijn worden de vlakken waar de gele nummer-achtergronden moeten komen afgeplakt met masking tape. Ik heb namelijk uit mijn vorige poging geleerd dat het nagenoeg onmogelijk is om de ronde vormen van de kuip op een perfecte manier te bekleden met de vlakke decals. Dus verkies ik om ze te spuiten.

Na het bekijken van de vorige foto, en het zien van de foto's die erop volgen, zou je kunnen denken dat dit een logische voortzetting geweest is van het spuitwerk, zonder hindernissen. Niets is echter minder waar!





Een vergelijking van de 2 data waarop de foto's gepost zijn, geeft al een indicatie dat er iets moet tussengezeten hebben... Tussen 5 september en 18 november zitten iets meer dagen dan dat er nodig zijn om de gele verf te laten drogen, toch?

Inderdaad. De tegenslagen die in deze bouw zitten willen er nog niet mee ophouden. Wat was er gebeurd? Ik had de kuip mooi afgeplakt met BMF, en vervolgens wat verf gedecanteerd uit een spuitbus TS-36 fluo-red. Die werd met de airbrush op de kuip aangebracht, en dat ging vlekkeloos. Ook het wegnemen van de masking tape verliep zonder enig probleem. Maar toen viel me iets op: het rood van de kuip was véél donkerder dan het rood van de velgen, tank en zadelsteun, die werkelijk oranje-achtig fluo-rood zijn! Nochtans werden alle onderdelen gespoten met TS-36 Tamiya spuitbus-verf! Wat we dus geleerd hebben is dat deze fluo-verf die uit spuitbusjes komt met dezelfde nummers, niet noodzakelijk dezelfde tint vertoont! Het verschil was echt te groot om aanvaardbaar te zijn, en dus besloot ik om de tank en zadelsteun uit mijn reserve-kit ook te spuiten met dezelfde spuitbus als de kuip, zodat alle rode onderdelen dezelfde tint vertonen. De reeds gespoten onderdelen zou ik dan wel gebruiken in een diorama of zo.

Zo gezegd, zo gedaan: de onderdelen van zadelsteun en tank werden samengekleefd en de lijmnaden werden opgevuld en geschuurd. Alles was klaar om in de witte primer te spuiten, maar toen kwam de modelbouwbeurs van KMK eraan. Op die beurs had ik een praatje met Tim, en ik legde mijn tegenslag uit en wat ik besloten had om het op te lossen. Ik toonde hem hoe ver de motor ondertussen al staat, en ik besefte ineens dat ik naast de tank en zadelsteun, ook nog de velgen zou moeten spuiten met hetzelfde donkere rood. Verdorie, wat een ellende! Maar toen stelde Tim een zeer pertinente vraag, die mijn beslissing helemaal omdraaide: "welke kleur rood is eigenlijk de juiste?" vroeg hij. En hij heeft gelijk: het oranje fluo-rood is het enige juiste, en bovendien stemt het overeen met de Marlboro logo's van de decals. En ik moet toegeven: eigenlijk is het toch te gek om 4 onderdelen te (her)spuiten omwille van 1 onderdeel dat in een verkeerde tint staat. Mijn besluit stond, hoezeer ik het tegen mijn goesting deed, vast: de kuip moest de remolie in... Dat wil ook zeggen dat ik voor de 4de keer de spuitwerken van deze kuip moest herdoen, want de te smalle kuip van de originele kit had ik ook al 2 keer gespoten, zoals je je nog wel zal herinneren...

Maar toch betreur ik deze beslissing niet. Een week geleden heb ik de kuip terug uit de olie gehaald, alles mooi opgekuist en ontvet, en terug voorzien van een primerlaag. Vervolgens kwam er ook weer een laag TS-21 pure white overheen, waarna de gele vlakken gemaskeerd en gespoten werden. Op dat moment stond ik weer even ver als de vorige foto van deze thread. Gisteren werden de rode vlakken gemaskeerd en gespoten, waarna de tape voorzichtig verwijderd werd. Vandaag werd de kuip opgekuist met polish pasta en zie: we kunnen weer verder! En content dat ik ben!

Ik vraag me alleen af wat het volgende probleem weer gaat zijn, maar soit, dat zien we dan wel weer...

En ter controle leg ik de nieuw gespoten kuip naast de zadelsteun: de tinten zijn nu terug gelijk. Ik wist dat het spuitbusje dat ik laatst gebruikt had om mijn 1/43 McLaren Mp4/4 te spuiten de juiste tint bezat, en dus kon ik met een redelijk gerust gevoel deze spuitwerken uitvoeren. Maar 100% gerust was ik toch pas na het vergelijken van de 2 onderdelen...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_57.JPG
Views:	958
Size:	696.1 KB
ID:	19963   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_58.JPG
Views:	990
Size:	666.7 KB
ID:	19964   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_59.JPG
Views:	976
Size:	691.6 KB
ID:	19965  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote