View Single Post
Old 01-12-2010, 22:49
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan

Guido,

Veel hangt af van de temperatuur waaronder je spuit, in mijn spuitcabine wordt het gemakkelijk 25 à 30 °c m.a.w een mistcoat is na 10 minuten genoeg uitgedampt om een volgende te zetten. Hoeveel dunne laagjes verschilt van model tot model, eigenlijk dienen deze laagjes (zoals Domi aangeeft) om de decals te sealen, dus hoe dikker de decals, hoe meer laagjes.
Ik heb hier speciaal het woord uitgehard niet gebruikt omdat dat niet van toepassing is op mistlagen. Uitdamping is het belangrijkste want als je te snel een te dikke laag legt dan kunnen de dampen niet meer ontsnappen en kan je bv blaasjes of putjes krijgen in de lak, decals die worden aangetast,......

Ik zie, hoor je nu al denken, dan laat ik die mistlaag toch langer "drogen" maar dan ga je onmogelijk een mooie vloei tussen de verschillende lagen krijgen. Soms hoor je wel eens iemand spreken van een korte of lange verharder, wel dat heeft daarmee te maken, de ene vloeit langer dan de andere. De verschillende lagen moeten dus nog mooi in elkaar kunnen lopen wil je een strak=vlak gespoten oppervlak bekomen, de glans komt dan vanzelf, polijsten is in principe dan overbodig.

Tijd die ik spendeer om een een 1/43 model te vernissen: 1/2 uur max inclusief uitkuis airbrush

BSmodels
Reply With Quote