View Single Post
Old 27-12-2010, 22:32
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular

@Tim, bedankt. Ik denk ook wel dat de kleuren goed bij elkaar passen, het is precies zo geworden zoals ik gedacht had.

@Dominique; Ik weet het, maar ik heb met een aantal eerdere projecten wél de geijkte methodes gevolgd en die werkten niet met de verf die ik gebruik.
Ik weet dat je post opbouwend bedoeld is, en zo vat ik deze ook op. Wel wil ik de discussie in respect met je aangaan. Ik hoop dat je het dan ook niet opvat als een weerwoord, maar mijn bevindingen.
Alles wat ik gedaan heb met betrekking tot het spuitwerk is gedaan met het volle verstand en ik heb er lang over nagedacht.

1; Dit is voor mij eigenlijk een no-brainer. Voor lichte kleuren gebruik ik een witte ondergrond, voor wat donkerdere kleuren een grijze. (afhankelijk van het eindresultaat mix ik het tot een lichtgrijs, grijs of donkergrijze primer). Maar voor deze auto wilde ik een erg donkere bordeaux en heb bewust gekozen voor een zwarte basislaag. En was ik ook direct klaar voor wat betreft de kleuren.

2; Je hebt gelijk, deels. Had dit geweest met een metallic, parel of iridiscerende verf, dan was ik gestopt en overnieuw gegaan. Dat is gezien de historie met de DS toch al geen probleem. Maar omdat dit een 'solid'kleur betreft, kun je doorgaan met het spuiten zonder consequenties.
Als er toch kleurverschil was opgetreden, dan was een reset gewoon weer aan de orde.

3; En de wetcoat; ik weet het. Ik heb veel gespoten in het verleden met MoTip en daar moest je dat gewoon niet mee doen. Begon snel te druipen en is een zogenoemde 'hot-cure' lak. Dat wil zeggen dat door de chemische samenstelling de lak door temperatuur uithardt en dit kan een reactie geven aan het plastic en/of de onderliggende laklagen.

Sinds ik blankte met Tamiya X-22 door de airbrush, moet dit voorzichtig worden opgebouwd en zo ben ik dat ook aangeleerd. Nu is er voor mij een tijd gekomen om het weer anders te leren.
Ik heb een andere blanke lak en die vereist een andere aanpak. Het opbouwen van meerdere laagjes werkt niet en geeft een ruwe eindlaag. Ik heb veel gezocht op het internet en tot de conclusie gekomen dat 1 wat dikkere natte laag wel eens de oplossing kon zijn.
De lak die ik nu gebruik is 'cold-cure' en zal niet reageren met de andere laklagen en/of het plastic. Hierdoor kun je veiliger een dikkere laag neerleggen. Omdat ik veel gebruik maak van Acryl-lakken, kun je chemische reacties uitsluiten.

Wat ik nu moet gaan uitwerken is de hoeveelheid verdunners en de grens opzoeken van de lopers. Omdat er 2 minimale lopers in zitten, zit ik al dicht bij die grens. nu is het zaak om dit verder te perfectioneren.
Ook zal ik volgende keer de 0,6 naald pakken in plaats van de 0,4.

4; Geloof me, ook al weet ik dat het geen showstopper zal worden, ik zal er niet met de pet naar gooien. Ik doe mijn best om er wat leuks van te maken, al zal ik er niet tot het uiterste mee gaan.

Het probleem wat ik had Dom, is dat het gewoon niet werkte. Ik heb/had 2 mogelijkheden; of doorklooien op de manier zoals ik het deed of risico's nemen en proberen naar andere mogelijkheden.
Zelf ben ik niet iemand die bang is om risico's te nemen. 2 jaar geleden spoot ik met spuitbussen, nu doe ik leuke (maar nog geen perfecte) paintjobs met de airbrush. Denk aan de Audi R8, de '49 Mercury, de '32 Speedtruck en de Dodge Magnum.

Ik wil niet dat je nu denkt dat ik jouw advies in de wind sla, zeker niet. Maar als ik een goede blanke laag wil gaan spuiten, zal ik toch dingen moeten gaan veranderen. Een soort queste als je wilt en ik hoop dat je met mij door blijft denken, want ik waardeer het zeker.
Reply With Quote