Quote:
Originally Posted by gwyllion
Sorry, maar ik begrijp jouw nuance niet. Ik zie echt geen verschil tussen FIA GT1 World Championship, FIA GT2 European Championship, en FIA GT3 European Championship (officiele namen). FIA doet het technische kader en SRO de organisatie.
Je lijkt te suggereren dat de schuld voor het falen van GT2 Eurocup bij FIA ligt en niet bij SRO. Toch wel raar dat diezelfde technische regels zo'n succes zijn in Le Mans, ALMS, LMS en ILMC. Ik geef Mark gelijk dat de flop toch eerder aan de promotor, zijnde SRO, ligt.
|
Wel ACO heeft zich eigenlijk ontdaan van FIA en heeft zijn eigen regelgeving en de ACO kan dat omdat Le Mans nu eenmaal een wedstrijd is waar iedereen wil starten. De regels van FIA en ACO zijn niet dezelfde en zullen nog verder uit elkaar groeien.
In het FIA kader zijn het de constructeurs geweest die in de merkencommissie GT nooit hebben willen meewerken - vooral de actieve merken wilden niet weten van nieuwe GT2's als de BMW M3 - en zo is de GT2 gestrand. SRO kan daaraan gewoon niets doen gezien ze gewoonweg geen zeggenschap hebben. SRO zou enkel ingestaan hebben voor de praktische organisatie van het kampioenschap.
Uiteraard staat het je vrij mij niet te geloven want mijn bronnen zijn enkel de constructeurs, promotoren en organisatoren. Aan die van zo een kenner en specialist als Mark kan ik niet tippen.