Het eerste WK GT1 had een groot aantal wagens welke nog 1 jaartje doormochten op voorwaarde dat er nieuwe wagens zouden komen. Door het wegvallen van de Corvettes en het niet meer mogen starten van de Maserati's zaten we dit jaar op 18 aan het begin van het jaar en aan het einde van het jaar - en tussendoor wat dipjes door schade en budgetissues.
Daarnaast is enkel de Nissan een echt volledig nieuwe wagen, de Lamborghini's zijn bijna allemaal gebouwd op het 'oude' chassis.
Het probleem van de nieuwe GT1's zat met name in de 'spec' onderdelen zoals de ECU. Veel teams hebben hier problemen mee gehad, waardoor er nogal wat motoren ploften en teams hierdoor een groot deel van het budget zagen vervliegen. In plaats van dat het goedkoper zou worden door standaard onderdelen te gebruiken werd het duurder, iets wat Ratel zelf heeft toegegeven.
Ratel heeft heel duidelijk aangegeven dat hij niets meer ziet in het lange afstandsracen. Commerciëel niet interessant (tenzij je Le Mans bent) en voor TV een gedrocht. Met de stappen die nu worden genomen lijken we toch uiteindelijk op het punt te gaan komen waar hij begin 2010 had willen zijn.
Over het punt dat Ratel geen succes heeft....20 jaar series over de hele wereld, GT3 auto's gaan als warme broodjes over de toonbank en steeds meer merken bouwen een GT3 model.
|