Als er eens iets nieuws wordt uitgebracht, dan is het altijd aan te moedigen. Zeker de laatste tijd zitten we een beetje op onze honger door al die her-uitgaves van oude kits (toegegeven, er zitten een paar leuke tussen - met de nadruk op "PAAR") en eindeloze variaties op bestaande modelletjes (tel de Yamaha's YZR maar eens).
Dus we konden onze pret niet op toen Ebbro eindelijk met de verwachtte R4 kwam opzetten. Zeker als nog blijkt dat de "Fourgeonette" er ook nog aankomt. Dat vraagt om een dioramaatje
Ik ben begonnen met de voorhanden zijnde 4TL. De R4 was bedoeld als Renault's antwoord op de 2CV van Citroën. Het feit dat de 2CV als eerste op de markt kwam, en Renault dus ruimschoots de tijd had om zowel de kwaliteiten als de zwakke kanten van de concurrentie te bestuderen, kan verklaren waarom de R4 meteen een schot in de roos was. Waar de 2CV speelde op eenvoud was de troef van de R4 nét die eenvoud, gekoppeld aan een zekere vorm van comfort (waar de 2CV compleet wars van was) en een krachtigere motor.
De kit geeft de mogelijkheid om 2 versies te bouwen: een vroege en een latere versie. Je moet wel opletten bij het kiezen van de versie die je gaat bouwen. Het is heel makkelijk om fouten te maken en te eindigen met één of andere "hybride" versie. Besluit je om te gaan voor een wagen van de sixties, dan zal je enkele onderdelen moeten pimpen.
Ik ben begonnen met het prepareren van een aantal dingen vloerplaat, body en deuren, motor en zetels. Wat betreft de zijpanelen moet ik zeggen dat Ebbro voor een moeilijke oplossing heeft gekozen. De binnenste panelen zijn namelijk helemaal in doorzichtige plastic gegoten, raampjes mee ingegoten (met uitzondering van de bewegende zijruitjes die je apart aanbrengt).
Dat wil zeggen dat je toch wel vrij arbeidsintensief afplakwerk te doen hebt. Ik heb alles afgeplakt met BMF, wat op zich vrij goed ging, behalve voor één ruitje het welke ik langs één kant vergat af te plakken ... En vermits het verschil tussen de binnen- en buitenkant van een met BMF afgeplakte ruit amper zichtbaar is ... Resultaat is een uurtje krabben met een bevochtigde tandenstoker om de primer van de ruit te krijgen

Je bent verwittigd.
Voor de rest nog één ding: bouw hem met open motorkap en achterklep, zodoende zie je niet dat die eigenlijk een millimeter te smal is. Eén van de weinige missers die ik tot nu toe in de kit ben tegengekomen.
Dit is waar ik nu sta:
De zetels heb ik aangepast zodat ze meer aanleunen bij de modellen uit de jaren 1960. De originele zie je aan de rechterkant, de aangepaste links. Ik heb de ingegoten rail van de zetel gesneden, dan een stuk van de bekleding geschaafd en met wat ijzerdraad een beugel geplooid. De rail weer tegen de beugel plakken en klaar.
De tweede zetel is intussen uiteraard ook aangepast.
Een schuchter begin tot verwering is gezet. De wagen krijgt een gebruikte look "à la Française". Tot later.